Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 14:12

ClaudiaHS, ja met Melle zou hij een mooi koppel vormen. Vervelend dat hij bij jou ook een dure grasmaaier is.
ClauH, fijn dat jij ook positief bent over Suzanne. Geeft nog meer zekerheid.
pol013, dat vind ik een hele mooie manier om de situatie te benaderen!
SensaHorses, ik heb nooit bloed laten trekken dus het zou kunnen. Wel heb ik een half jaar lang magnesium bijgevoerd en dat maakte geen verschil.

Ik ben bang dat ik dinsdag Suzanne moet gaan bellen haha.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum


anjali
Berichten: 14911
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:42

Je paard is pas 8. Een paard kan meer dan 30 jaar oud worden. Als je denkt dit paard zijn hele leven fijn bij jou thuis te houden als gezelschapspaard, dan zou ik het zo laten. Als je denkt hem toch nog ooit te moeten verkopen, dan zou ik hem wel laten inrijden zodat hij wat leert. Anders is hij vrijwel niet te verkopen, mocht dat ooit noodzakelijk worden.

Raveltje
Berichten: 681
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Voorne Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:40

Selka schreef:
Edit: Equinologica, is de dame die hem geladen heeft en met wie hij een klik had en vice versa. Zij is ook de enige waar ik hem zo naartoe zou durven brengen :) Ik kan haar alleen als Suzanne haha



Dacht stiekem al aan Suzanne van Equinologica.
Ik kan het je alleen maar aan raden.
Mijn paard was zo sensibel en hij heeft 2 maanden bij haar in training gestaan om zadelmak te worden.

Mijn paard heeft zoveel geleerd.. als je bij hem onverwachts hard een borstel terug in de poetskist mikte lag hij bijna met zijn kruis op de grond, hij kon zo heftig schrikken, dat ik weer van hem schrok en dat maakte mij onzeker.

Moet je hem nu zien ;)

Op fb van Equinologica staat zijn filmpje..

Our greatest glory is not in never failing, but in rising up every time we fail...

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 22:01

Wat is hij tot nu toe gewend qua prikkels?

Wordt er dagelijks grondwerk met hem gedaan, komt hij wel eens van het terrein?

Hoe vaak wordt z'n emmertje echt gevuld met prikkels?

Zou het zin hebben om zo'n paard elke dag bloot te stellen aan nieuwe prikkels?
Dat je de ene dag even trailer laden gaat oefenen op een vreemde plek en dat er bij wijze van spreke de andere dag een fanfare over het erf loopt.

Dat hij veel meer gewoon gaat vinden, z'n emmertje niet meer zo snel vol loopt, maar dat hij ook leert om tussendoor dat emmertje te legen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 22:57

Ik zou het niet doen. Ik heb een paard gehad dat redelijk aan de beschrijving van het probleem van jouw paard voldeed. Nooit goed gekomen. Oh ja, prima op te rijden, totdat die kolder weer eens (zéér onvoorspelbaar) toesloeg. Zeker in het licht van het feit dat je paard al 8 jaar oud is en het gebruiksdoel dat je voor ogen hebt zou mijn advies zijn; absoluut niet doen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 20:10

Fijn om te lezen Raveltje. Zal het filmpje eens opzoeken.

LBLGypsyCobs, nee iedere dag niet. Zo’n 3 tot 4 keer per week pak ik hem. Hij is voorheen een aantal keer van het terrein geweest. Nu ze aan huis staan eigenlijk niet meer. Ik begrijp wat je bedoelt en misschien heeft hij daar inderdaad profijt van. Dat is voor mij alleen geen haalbare kaart. Ik red het niet om dagelijks iets met hem te doen. Als dat is wat hij nodig heeft dan houdt het op.

Kuggur, misschien heb je gelijk. Alleen omdat het “wat als” dan altijd blijft spoken in mijn hoofd heb ik besloten dinsdag Suzanne te bellen.

Als bij haar blijkt dat het geen paard voor mij is of ik hem toch niet vertrouw dan komt hij naar huis en blijft hij een luxe grasmaaier.

Maar dan kan ik het hoofdstuk afsluiten en hij zal er allicht iets van geleerd hebben.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

o0eefje0o
Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:18

Ik heb globaal je topic door gelezen en moet alleen maar aan noor tanger denken! Zoek haar eens op zij kijkt maa het totaal plaatje en doet meer als er dom op gaan zitten!

dieseltje09
Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:07

Ook ik zou Suzanne er mee aan de slag laten gaan, mijn pony die dichtsloeg met laden (stijf bevroren aan de grond, geen pas voor of achter meer zetten en pas na een hartslagmeter bleek hij toch echt stress te hebben, terwijl als je hem zag staan je zou zeggen dat hij zo koppig was als een ezel) heeft ze na een week omgetoverd tot een fijn te laden paard dat met alle rust(wederom met hartslag meter bevestigd omdat je het aan de buitenkant niet zag) de trailer op loopt en nog steeds na goed 4,5 jaar met alle vertrouwen de trailer op wandelt.

Ik zou voor jouw paard misschien nog niet eens om als hoofddoel te hebben dat hij gereden word maar zijn eigen spanning kan laten loslaten. Als ze alleen dát al kan bij brengen heb je er in de omgang ook meer dan plezier van dat Suzanne met hem aan de slag is gegaan.

Wat het rijden betreft, ik zou het zien als extra-tje, lukt het wel super fijn meegenomen, lukt het niet dan is het jammer maar hij gaat zoveel leren van de tijd dat Suzanne met hem aan de slag gaat dat het voor zijn eigen gemoedsrust ook veel gaat brengen.

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:14

Selka schreef:
Featherlight kwam mijn hoefsmid ook mee. Ik ga eens googlen, ook naar Equinologica.

Jessix, verkopen doe ik dit paard niet. Ik wil niet dat een ander verongelukt. In de kudde doet hij het leuk en het is een schat van een paard.

Gypsy, ja. Een half uur lang heb ik het perfecte paard, mooie tempowisselingen, keurig in te stellen en dan uit het niets POEF. Of althans ik en wat trainers konden niet zien wat er is. Er zal wellicht wel iets zijn.

Het is nooit dominantie echt oprecht angst. Grote ogen, grote neusgaten en weg is ie.

Jullie hebben geen ervaring met een paard dat onder het zadel anders wordt?

Edit: Equinologica, is de dame die hem geladen heeft en met wie hij een klik had en vice versa. Zij is ook de enige waar ik hem zo naartoe zou durven brengen :) Ik kan haar alleen als Suzanne haha

Ik heb eentje staan waar je aan de hand echt flink mee moest uit kijken. In die mate dat ze op de stal waar ik haar had staan om haar samen met mijn trainer zadelmak te maken, er uit gezet is wegens "te gevaarlijk."
Dier thuis samen met mijn man beleerd en sinds heb ik een compleet ander paard. Zij was wel erg nuchter met hangen trouwens. Als je haar nu longeert voor het rijden kan ze aan de longe echt erg rillerig zijn. Zodra ik op stap heb ik de nuchterheid zelve onder me. Wél moet je heel lief dingen vragen. Maar dat is haar aard. ;) Het is geen simpel paard maar het is absoluut een heel verschil met voor dat ze beleerd was. Ook aan de hand is ze een stuk rustiger nu ze in het werk staat.

Máár, dit was geen bang paard. Dit is een paard dat er weinig issues mee heeft om je tegen het dichtsbijzijnde harde oppervlak te pletten als je haar beledigd.... :) En ondanks dat ze een stuk gekalmeerd is (of eerder: we kennen haar handleiding) en ze nu heel netjes gemanierd is in wat ze kent, je moet er altijd rekening mee houden dat ze nog steeds weinig issues heeft met je te pletten tegen het dichtsbijzijnde harde oppervlak. :) en dat kan ook echt van de ene op de andere moment zijn zonder waarschuwing. Deze geef ik dus ook nooit, echt nooit aan iemand anders dan mijn man (die haar ook kent.). Je moet zeg maar, een klein beetje in de toekomst kunnen kijken met dit type paarden. En die "aard" krijg je er niet uit, je kan er wel mee leren werken. Maar er uit gaat dat IMO niet. Het is aan jou om te beslissen of je dat wil en kan. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:29

Hier ook zo'n paard op stal en een eigenaar die niet van opgeven weet.
Maar eerlijk? Mij zou het niet waard zijn.
Ik heb diep, diep respect dat ze al jaren met hem aan de gang is en zo'n super vooruitgang heeft geboekt. Ze rijdt er zelfs mee buiten, ik heb heel wat trainers horen roepen dat dat nooit zou lukken.

Maar nog steeds gaat er af en toe een knop om en dan gaat ie helemaal los. Niet uit boosheid, maar omdat zijn brein dan iets niet trekt oid.
Niet te voorspellen en dan kun je zeker 10-20 seconden niets behalve uitzitten.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 15:41

Zo zie ik het inderdaad ook, een extraatje. Als het al lukt :)

Ayasha, klinkt positief. In mijn geval ben ik de enige die er op wil. Vriend peinst er niet over haha.

Sunnda, heftig geval. Ik wil het 1x proberen en als hij dan zo blijft reageren wordt hij levenslang grasmaaier. Ik heb geen zin om een hele strijd te gaan voeren voor iets wat niet noodzakelijk is. Ik heb het geluk meer rijpaarden te hebben staan.

Ik heb Suzanne nog niet weten te bereiken. Maar blijf rustig proberen en anders stuur ik een berichtje.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:21

Ik zou het gewoon proberen. Wel door een professional waar je vertrouwen in hebt.

Mijn pony was destijds ook heel apart met inrijden. Zo liet ze zich achterover tegen de bakrand aan op de ruiter vallen. Ook kon ze uit het niks exploderen en in complete rodeo sessies uitbarsten en is ze altijd heel kijkerig geweest. Ze is ook heel onvoorspelbaar is de dingen waar ze op reageert. Je kan er tien keer met een trekker langsrijden en de elfde keer springt ze in de sloot.

Het achterover laten vallen heeft een handige springruiter op kunnen lossen. De rodeo sessies zijn er met de jaren uit gegaan, alleen buiten moest je haar in de gaten blijven houden. Volle rengalop buiten kon echt niet, dan ging je er gegarandeerd af. Het kijkerige en schrikkerige heeft ze altijd gehouden en dat is pas na haar 25e iets minder geworden.

Ze is nu 27 en heeft vergevorderde cushing maar zelfs nu barst ze nog wel eens in een rodeo bok en race sessie uit als ik haar gewoon aan de longe wil laten stappen. Niks geen bejaardengym. Blijft gewoon een raar beest maar ik heb er wel meer dan 20 jaar een heel fijn rijpaard aan gehad. Met gebruiksaanwijzing, dat dan wel. ;)

That which yields is not always weak

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:38

Ik zou het gewoon proberen, door een kundig iemand. Ons huidige paard kon toen we hem net hadden ook ineens schrikken en wegschieten, met de nodige valpartijen tot gevolg. En angst om er terug op te gaan. Dat is nu, een aantal maanden verder, met begeleiding, helemaal goed gekomen. Het kan dus :j

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:06

Wat herken ik mijn paard in de jouwe!
Ik zou ook featherlight kiezen, of Irene Smeets van King Crossing stable (google maar). Zij werkt met technieken van horseman Warwick Schiller en host zijn clinic in september, je kan daar als toeschouwer ook heen, of met je paard als ze nog plek hebben. Warwick Schiller heeft een website met trainings videos en stappenplan, eerste week is gratis, dan kan je even kijken hoe en wat als je interesse hebt.

Heel veel succes!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 09:26

Leuk om ook succesverhalen te lezen!

Bedankt voor de tips. Vooralsnog wil ik hem naar Suzanne brengen. Ik heb haar gezien en ik ben nogal huiverig hem zo maar naar iemand te brengen. Tenzij het Buck Brannaman is. Die mag m hebben haha.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum


woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:34

Selka schreef:
Leuk om ook succesverhalen te lezen!

Bedankt voor de tips. Vooralsnog wil ik hem naar Suzanne brengen. Ik heb haar gezien en ik ben nogal huiverig hem zo maar naar iemand te brengen. Tenzij het Buck Brannaman is. Die mag m hebben haha.


Irene Smeets en Warwick Schiller zijn niet zomaar iemand ;) Hij is juist zelf ook erg fan van Buck. Google eerst maar voordat je deze namen afscheept.
Maar Featherlight (suzanne toch?) is ook super hoor, als ik in de buurt woonde zou ik ook tussen haar en irene twijfelen :j

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

dieseltje09
Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:39

@woepsie90 Suzanne is van Equinologica en een van de rechterhanden van Annemarie vd Toorn ondertussen is ze meer voor zichzelf bezig maar komt dus uit die hoek. Het trainen van paarden op locatie doet Suzanne terwijl Annemarie zich hoofdzakelijk bezighoud met de opleiding e-quine

Op naar nieuwe avonturen ❤️

MyChoice
Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:45

Suzanne en Annemarie werken niet meer samen. Suzanne en Denylinn zijn samen een trainingscentrum begonnen. Het trainingscentrum waar Annemarie nu mee samenwerkt is in Gouda. Maar persoonlijk zou ik voor Suzanne kiezen. Ik vind dat ze zich steeds meer ontwikkelt in niet alleen met pressure en release te werken. En dat vind ik een groot voordeel :)

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

dieseltje09
Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:57

MyChoice schreef:
Suzanne en Annemarie werken niet meer samen. Suzanne en Denylinn zijn samen een trainingscentrum begonnen. Het trainingscentrum waar Annemarie nu mee samenwerkt is in Gouda. Maar persoonlijk zou ik voor Suzanne kiezen. Ik vind dat ze zich steeds meer ontwikkelt in niet alleen met pressure en release te werken. En dat vind ik een groot voordeel :)


Oow haha, dan loop ik achter :D Maar goed in mijn verweer, het is voor mij goed 4 jaar geleden dat die van mij in training heeft gestaan bij Suzanne op de locatie van Annemarie :+

Daarna ook nog wat andere paarden die ik goed ken zeer goed geholpen door Suzanne(oa 1 met opstapprobleem, die begon met rennen wanneer jou wou opstappen en pas wanneer je goed zat stopte die daarmee (plus vaak een rondje door de bak als toegift) en kon je normaal gaan rijden }> )

Laatste keer dat ik er echt geweest ben is dus zeker 2 jaar gelden toen ik paard van stalgenootje ophaalde met de trailer.

Maar neemt niet weg dat ik nu al zoveel moois gezien heb van haar dat ik fan blijf, of ze nu met Annemarie samenwerkt of niet :o

Op naar nieuwe avonturen ❤️

MyChoice
Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:58

Tis een topper :)

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:01

Ik heb ook zo'n vluchter die zich afsluit. Ik heb hem nu 10 jaar en soms steekt het nog steeds de kop op. Toen ik hem net had, hadden we elke dag wel zo'n moment. We (ik zeg met bewust: we) hebben er geleerd mee om te gaan, door schade en schande, vallen en opstaan. Ik heb een prikkel moeten zoeken die hem uit die modus haalt. En vervelend genoeg is dat een onverwachte en vervelende (pijn) prikkel. Rot, echt rot. Maar dat houdt hem bij de les en maakt hem weer braaf en bij mij. Gelukkig komen die vluchtmomenten en afsluiten zelden meer voor en is hij eigenlijk retebraaf. Zo eens in de paar maanden steekt dat de kop weer op (vorig weekend nog, groepen mensen op de weg langs stal, luidspreker die te horen was, storm = kansloos). Ik rijd inmiddels met de mijne relaxt bitloos in het bos. Maar wel met een hackamore, omdat de hefboom de prikkel is die hem uit de vluchtmodus haalt onder het zadel áls het nodig is (gelukkig zelden). Niet míjn eerste keuze, maar wel de zijne en daarmee ook weer de mijne. Het moet veilig zijn. Het is een leerschool die volgens mij nooit ophoudt tot hij er niet meer is. Maar er is dus zeker hoop :j

Als je er een professional bij kunt halen, zeker doen. Kleine stapjes, vooruit, kleine stapjes achteruit om weer vooruit te kunnen. Als je dat kunt en ziet zitten, dan is het zeker de moeite waard.
2 mensen waar ik veel vertrouwen in heb met dit soort paarden: Karel Bauer (heeft ook met Annemarie samengewerkt) of Sandra v.d. Heuvel (trainster van 2Moons). Beiden zeer kundig en ervaren met dit soort paarden.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 14:22

woepsie90, ik scheep niemand af hoor :) Ik ken de naam Warwick Schiller en sta helemaal niet negatief tegenover zijn "methode". Maar ik breng hem liever naar iemand die ik al fysiek heb ontmoet en Irene Smeets ken ik niet. Niks ten nadelen van welke trainer dan ook. Daarom wil ik eerst proberen met Suzanne af te spreken.

Amanda, fijn dat jij een manier hebt gevonden om contact te krijgen. Ik hoop dat die van mij dat ook kan ontwikkelen. Hij is ook nog eens extreem gevoelig in zijn mond. Zo gevoelig dat de tandarts vaak bij moet verdoven en hem dan al meer heeft gegeven dan de bedoeling is.. Een bit is problematisch.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Finestenz1
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:13

Meerdere namen gehoord. De meeste ken ik ook. Feather light en Equinlogica inderdaad mooie dingen zien doen. Ook Irene is handig met paarden.

Zelf zou ik hem niet naar Annemarie brengen. Die dames waar zij nu mee werkt zijn erg onervaren.

MyChoice
Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:37

Lotte en Lotte zijn absoluut niet onervaren. Zeker de ene Lotte niet, die heeft 4 jaar bij Grant Bazin in Engeland gewerkt.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Finestenz1
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:43

Nou ik vind ze niet te vergelijken met Irene, Yvette of Suzanne hoor. Zij trainen al jaren paarden.

Lotte en Lotte zijn nu pas paarden zadelmak aan het maken. Een paard met een laadprobleem zou ik daar wel heen brengen. Maar niet een paard zoals TS beschrijft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 5 bezoekers