E rijbewijs halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RenskeCeylan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-06-19

E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 16:19

Ik wil straks mijn toekomstige paarden willen vervoeren in een trailer. Dus dat wordt een E rijbewijs halen. Ik dacht eerst ik laat m’n man hem wil halen, Maarja dan zit ik nog met het probleem dat ik hem altijd nodig heb als ik op pad wil.

Nu vallen de kosten me nog wel mee, ik lees dat je voor 500/600 euro al binnen 1 dag je E kunt halen. Ik heb inmiddels 11 jaar rij ervaring en werk in de automotive en veel verschillende soorten auto’s gereden.

Maar toch zakt de moed me een beetje in de schoenen. Voor mm B heb ik namelijk 6 (!!!) keer af moeten rijden. Ja echt... 6 keer. Dus de eerste keer staatsexamen ben ik ook gezakt. Waarom ik er zo’n zooitje van maakte? Geen idee. Ik heb geen faalangst ofzo en kan prima rijden. Maar ik wordt gewoon super nerveus als er mensen op me letten tijdens het rijden.

Ben ik me voor niks aan het druk maken? Ik ben geen 20 meer, ik rij al jaren waarom stress ik?

Zijn er hier meiden die langer dan 10 jaar later nog hun E hebben gehaald? Hoe is dat gegaan? In 1 dag gelukt? In 1 keer? Of gebeurt het ook daar nog best vaak dat je zakt?


Mayra_M
Berichten: 90
Geregistreerd: 11-06-14

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:30

Ik heb met 1 jaar rijervaring mijn e achter b gehaald. Ik vond het erg makkelijk, maar ik raad gewoon aan om veel zelf alvast te oefenen. Met een lichte aanhanger mag je gewoon rijden en dat rijdt bijna hetzelfde als de aanhanger waar je examen mee doet. Zorg dat je voor je aan de dag begint al de bochtjes achteruit en recht achteruit rijden beheerst en dat je vloeiend rijdt en goed vooruit kijkt en denkt. Dit kan je prima zelf oefenen, of met een kennis met ervaring erbij en dat gaat je een hoop geld schelen :D

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:38

Ik heb ongeveer 20 jaar na mijn B mijn E gehaald. Niet in 1 dag, mijn man en ik deden samen lessen, dus in 2 dagen (wel hetzelfde aantal lesuren).
Was in 1 keer geslaagd, maar ook mijn B heb ik in 1 keer gehaald.

Zelf vond ik met een lichte aanhanger toch wel heel anders achteruit rijden dan met een tandemasser. Oefenen daarmee maakte mij juist onzeker, zo'n aanhanger reageert veel sneller als je instuurt dan een tandemasser.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Ellen_ov
Berichten: 1311
Geregistreerd: 12-01-17

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:43

Ik heb toevallig vorige week mijn E gehaald. Ik heb nu 11 jaar mijn rijbewijs. Ik merkte wel dat het achteruitrijden perfect ging maar het bochtje achteruit lastig. Met name het ‘wanneer in de bocht terug sturen en hoeveel’ vond ik lastig. Ik heb in mijn examen gewoon erg netjes en keurig gereden en overdreven spiegels gekeken maar achteraf was voor mij een dag cursus misschien iets te krap. Verder ben ik absoluut geen bange onzekere chauffeur en parkeer ik wat voor auto dan ook hartstikke makkelijk achteruit in, file parkeren geen probleem enzo... denk dat het even afwachten is hoe je het doet? Anders doe je eerst een los lesje? Beetje aanvoelen enzo. Succes!

s1993
Berichten: 2113
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:33

Ik heb ook vorige week mijn E rijbewijs gehaald. In mei intake gehad, vervolgens zelf een keer geoefend met trailer om het achteruitrijden (inclusief bochtje) onder de knie te krijgen (op advies van mijn instructeur). Daarna dagcursus gedaan en ging super. Voel me nu ook echt vertrouwd met de aanhanger en blij dat ik dit heb gedaan (voor de combinatie die ik wil rijden is E in principe niet nodig).

It does not do to dwell on dreams and forget to live

gaucho
Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:49

Aanrader wat mij betreft is geen dagcursus doen maar bv 3x 2 uur en dan aansluitend aan de laatste examen. Anders ben je na een hele dag best moe tegen de tijd dat je examen moet doen en heb je ook weinig tijd om de informatie te verwerken. Qua prijs maakt dit meestal niet uit als je dit als 'pakket' doet

Life begins at the end of your comfortzone.

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:53

Herkenbaar! 4 jaar geleden B behaald, daar heb ik 5x over gedaan, had ook geen faalangst, maar na zo vaak zakken zie ik hier gigantisch tegen op..
Ik begin over 2 weken dus met de E, de lessen zijn al geboekt dus zal er aan moeten geloven..

Edit: ik heb een pakket van een dag verspreid over 3 dagen, dus 2 dagen lessen 1 dag examen, dit geeft voor mijn idee meer rust. Dus dat is misschien ook nog een optie

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:00

Ik heb -met 30 jaar B op zak- ook een paar lessen gehad, tussendoor achteruit bochten maken etc geoefend met onze eigen trailer en ben in 1x geslaagd voor E.

Sascho
Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:03

Ik heb mijn E gehaald toen ik zo'n 2 jaar mijn b rijbewijs had.
Ik reed al wel met lichte aanhangers dus was wat gewend.
Ik heb via vakantieveilingen een cursus gewonnen, daarmee had je met 2 personen een dag cursus, dus maar een uurtje of 2 per persoon les en 2 uur mee kijken bij de ander.
Voor mij was het op deze manier zeer eenvoudig te halen maar ik besef me wel dat niet iedereen het in 2 uur onder de knie heeft.
Ik zou het dus zeker niet aanraden als je onervaren of onzeker bent

Benji & Zipper & Carlos & Chico
& Djinty❤️

denice
Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:11

Ik ben 3 keer gezakt voor ik eindelijk slaagde, had ook al 10 jaar mijn rijbewijs. Het is ook maar net wat voor figuur bij het cbr je treft.

Gewoon doen, als je hem wil halen dan zul je toch moeten.

Op mijn manier met 3x zakken wordt het wel een duur geintje, rond de 1700 euro uiteindelijk.

JLLN_
Berichten: 1648
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:12

Het is wel geen 10 jaar, maar ik heb na 7 jaar mijn BE gehaald.
Ik heb het in een halve dag gedaan. Eerst zelf geoefend!

Er zijn aanhangers waarvoor je geen BE nodig hebt. Zijn wel kleiner als n trailer en les aanhanger (dat zijn dubbelassers) maar daarmee kun je wel heel goed de feeling voor het achteruit rijden onder de knie krijgen!

Ik heb via vakantieveilingen mijn BE gekocht voor toen €250-300 ofzo. Volgens mij zijn deze veilingen daar nog steeds te vinden.

dioni
Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:14

Ik heb op mijn 19e mijn b gehaald en op mijn 47e mij e. In 1 dag, samen met mijn man.
In de ochtend samen les en om 3 uur afrijden. Kostte 250 per persoon. Ik vond het super!

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]


Rockefeller0
Berichten: 33
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:21

Ik volg dit topic ook even. De dagcursus staat al gepland, spannend!
Ik heb nu ongeveer 4 jaar mijn rijbewijs en zelf een aantal keer geoefend met mijn vriend.

B+12 | L1+11 | L2+10

Erpel
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:28

Ik heb geen dagcursus gedaan maar losse lessen. Vond dat echt een aanrader! Ik had mijn E rijbewijs na 2 jaar mijn B te hebben.

Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:31

Ik heb na ca. 10 jaar B rijbewijs (in 2x gehaald) in 1x mn BE gehaald middels een 2dagdelen cursus.
Ik had ook zelf al wat geoefend en de 2 dagdelen was achteraf zonde en teveel les. Hierdoor wel heel relaxed examen gedaan, dat wel.

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:33

Ik had mijn rijbewijs 3 jaar toen ik met e begon. Wel een aantal losse lessen gedaan. Ik vond 2 uur rijden lang genoeg, want het is toch vrij intensief als dingen nieuw zijn. Uiteindelijk 2x gezakt door de zenuwen. Wist opeens niet meer hoe ik moest sturen, terwijl ik met lessen hem zo achteruit in parkeerde. Uiteindelijk pillen gevraagd bij de huisarts om wat rustiger te kunnen blijven

xMazzel
Berichten: 929
Geregistreerd: 11-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:36

Ik heb dit jaar mijn E-rijbewijs gehaald en heb dit jaar mijn rijbewijs 6 jaar!

Op advies van stalgenootjes gestart met losse lessen en geen dagcursus. Ondanks dat ik al enige ervaring had met een aanhanger (trailer geschikt voor B-rijbewijs) ben ik ontzettend blij dat ik écht meerdere lessen heb gehad. Door mijn perfectionisme en stukje faalangst ben ik helaas de eerste keer gezakt, maar de tweede keer glansrijk geslaagd.

Ja het kost bij sommige bedrijven iets meer ipv een dagcurcus, maar ik ben echt heel blij dat ik meerdere lessen heb gehad. Als ik nu de trailer pak heb ik het gevoel dat ik echt veilig kan rijden en alle manouvres kan uitvoeren :D

criollo_yess
Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:42

Ik heb na 25 jaar E erbij gehaald. Ook in 1 dag, maar de rijschool had een paar weken daarvoor al 1 uurtje van die dag met mij gereden om in te schatten of ik het met een dagcursus zou kunnen halen. Ja dus :D . Moet wel vermelden dat ik wel al een jaar of 3 met een B rijbewijs met een 1,5 paardstrailer rondreed, dus ik had wel aardig praktijkervaring in het (achteruit)rijden, keren, steken, etc. met een trailer.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

s1993
Berichten: 2113
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:03

JLLN_ schreef:
Het is wel geen 10 jaar, maar ik heb na 7 jaar mijn BE gehaald.
Ik heb het in een halve dag gedaan. Eerst zelf geoefend!

Er zijn aanhangers waarvoor je geen BE nodig hebt. Zijn wel kleiner als n trailer en les aanhanger (dat zijn dubbelassers) maar daarmee kun je wel heel goed de feeling voor het achteruit rijden onder de knie krijgen!

Ik heb via vakantieveilingen mijn BE gekocht voor toen €250-300 ofzo. Volgens mij zijn deze veilingen daar nog steeds te vinden.


Voor sommige auto/trailer combinaties heb je ook geen E rijbewijs nodig :) Als het gewicht van de auto en aanhanger samen onder de 3500kg zijn

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ewijs-auto

It does not do to dwell on dreams and forget to live

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:05

Mijn inmiddels ex man had me opgegeven had mijn rijbewijs ook al 15 jaar heb eerst ff paar losse lessen genomen en erachteraan 1 dags cursus ben in 1 x geslaagd en heb wel 14 x over mijn B rijbewijs gedaan ook door faalangst.

harriehoef
Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:15

Ik heb toevallig in april mijn E rijbewijs gehaald. Ik heb mijn B rijbewijs dan nog maar 4 jaar maar kan je wel mijn ervaringen vertellen.
Ik wilde mijn E rijbewijs ook halen zodat ik zelf met de trailer weg kan. Had zelf geen ervaring met een aanhanger, enkel eens een klein karretje omdat ik mij niet bekwaam voelde met de trailer.
Ik heb erg veel aan de lessen gehad. Ik heb wel gekozen voor eerst een aantal losse lessen. Ik denk dat ik 3x 2 uren los heb gehad. De dag van mijn examen heb ik nog eens 4 uren aaneengesloten en dan meteen examen gedaan daarna. Bewuste keuze geweest omdat ik weinig ervaring had en de druk in die zin niet te hoog wilde leggen. Niet dat je een paar uurtjes les hebt en dan gelijk moet afrijden. Op deze manier voelde ik mij zeker in de auto en met de aanhanger. Had ook een hele fijne instructeur dat is ook echt prettig.
Het leren rijden gaat veel sneller dan met je B rijbewijs. Helemaal omdat jij al veel rijervaring hebt verwacht ik dat je het snel onder de knie moet hebben. Je moet tijdens je examen 2 verrichtingen laten zien = achteruit rijden, bochtje achteruit, combinatie omkeren of achteruit voor een laadperron parkeren. Als je dit tijdens de lessen goed hebt geoefend dan moet dit te doen zijn. Het uitgangspunt is dat je je moet redden met de aanhanger en dat je alles veilig kunt. Het examen is mij 100% meegevallen. Ik heb het dan ook in 1x gehaald.

Het stukje theorie dat wordt gevraagd had ik vooraf samen met mijn instructeur doorgenomen en dat was prima te doen.

Ik zou een rijschool uitzoeken die je aanspreekt. Neem eens een proefles om te kijken wat je ervaringen zijn. Ze kunnen je dan vast adviseren wat je het beste kan doen qua losse lessen of gelijk een paar uren les en dan aansluitend examen. Het is zeker de moeite waard!!

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

suus_toes
Berichten: 939
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:18

Ik heb 19 juni m'n intake, en 4 juli dagcursus + examen.
Zie er als een berg tegen op, haha. Thuis al wel veel aan het oefenen met de kleine kar. "als je met een kleine kar kan rijden, dan lukt de grote al helemaal... Aldus vriendlief"
Aankomende week nog maar flink oefenen met de grote kar.. En dan zullen we zien met de intakeles....

#Massagepraktijk & Neuromusculaire therapie Eenrum

zefiros
Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:33

Ik heb na ongeveer 10jaar ook mijn E gehaald. Had van te voren redelijk vaak met klein karretje gereden maar dat leverde met het achteruit rijden altijd zo veel stress op dat ik het super spannend vond met een grote kar te rijden.

Ik heb hem met een 1dags cursus gehaald, was wel krap aan. Als je al wat onzeker bent zou ik zeker aanraden eerst een paar losse lessen te nemen. Dan ga je net wat lekkerder het examen in.

Inmiddels is het een half jaar geleden dat ik hem heb gehaald en maak er zo veel gebruik van! Het geeft zo’n vrij gevoel om gewoon paard en trailer te kunnen pakken en zelf op pad te kunnen! Is alle stress echt meer dan waard.

Zet hem op!

NAV
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:41

Ik had 80 (!) lessen nodig voor mijn B rijbewijs. 10 jaar later wilde ik ook mijn E halen. Nooit met een trailer gereden, ik boekte een dagcursus bij een rijschool in Utrecht. Die hadden namelijk examen garantie: als je het de eerste keer niet haalde, dan kreeg je de tweede keer cadeau.

Zo’n dagcursus bleek niks voor mij. Ik heb het nodig om dingen zoals aankoppelen een aantal keer te herhalen, daar was gewoon geen tijd voor. Daarnaast bleek Utrecht centrum niet echt een relaxte plek om af te rijden, ik werd doodzenuwachtig van de spits waar ik in moest afrijden. Oftewel: 2 keer gezakt en een oproep op FB gedaan voor een goede instructeur.

Ik heb toen een aantal losse lessen gevolgd bij Lidewijde Flier (Leersum). Zij heeft zelf ook paarden, dat vond ik fijn. Ook legde ze dingen stap voor stap uit, bedacht ezelsbruggetjes om dingen te onthouden, en regelde een examen in een rustig dorp. Toen slaagde ik wel :)

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:45

Ik ga hem binnenkort ook halen, heb nu inmiddels ruim 6 jaar mijn B rijbewijs en stel het al jaren uit om E te halen. Nu gewoon de stap gezet, les gepland en 2 augustus moet ik afrijden. Eerder was er geen plek bij het CBR :+ Ben heel benieuwd, heb echt nog nooit met een aanhanger gereden. Misschien dat ik vast wat ga oefenen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tinkert_tje en 25 bezoekers