[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joke165
Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:08

Ja liner is heel handig maar wat ik niet handig vind is dat je eerst de hele deken af moet halen om hem eronder te krijgen.
Gebruik hem ook alleen bij langdurige regen maar ja met die voorspellingen die het zo vaak mis hebben, is het lastig. Vannacht/vanochtend dus ook niet op gehad terwijl dat achteraf wel handig was geweest.

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen


Slmt9
Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:11

Ik doe altijd alleen de buiksingels los en dan rol ik de deken op de hals.en dan de liner eronder.

joke165
Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:14

Slmt9 schreef:
Ik doe altijd alleen de buiksingels los en dan rol ik de deken op de hals.en dan de liner eronder.


Dat is een handige tip! Thx.

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen

_KaWi_
Berichten: 909
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:14

Hoe gaat het met de gluco balance gebruikers? Merken jullie wat? :)

https://www.instagram.com/haflingernatif/

Believe you can,and you're halfway there...
Natif is lief!

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:00

Ik geef het nog steeds, maar merk er helemaal niets van helaas...….

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:01

Vraagje...
Mijn draver reageert "denk ik" op de processierups... zou dat kunnen of "beeld ik het me in"?
Zijn er "ervaringsdeskundigen"?

Wat de glucobalans betreft... ik heb het jaren gegeven aan mijn Fjord zaliger... en bleef het geven. Ook al twijfelde ik aan de werking... Mijn haflinger krijgt het niet...

Pluk de dag!

Isabel_k
Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:48

[***] schreef:
Ik geef het nog steeds, maar merk er helemaal niets van helaas...….


Ik geef het nu nog geen week en ik merk wel dat zijn manenkam iets minder dik is geworden, maar dat haalt de jeuk van het slechte voer niet weg helaas. Het verhelpt dus wel iets, maar wat het is weet ik nog niet precies.

IG: @arabierjoep

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:13

Ik ben gestopt met de CBD druppels, die van mij is mega jeukerig. Weet niet of het daar van komt maar dat is het laatste wat is toegevoegd dus ook het eerste waar ik mee stop.

Mocht de jeuk weg zijn dan begin ik opnieuw. Dan weet ik het zeker.

In het begin van het geven (de eerste week) had ik juist het idee dat de jeuk aan haar hoofd vooral minder was. Maar nu krabt ze echt overal en nergens, totaal ander gedrag qua jeuk dan ik ooit heb gezien, andere plekken en veel meer.

Isabel, fijn dat het iets lijkt te doen.
Zag dat het komt door kuil ipv hooi. Gaat dat nog weer terug wijzigen als de eerste snede genoeg gelegen heeft?
Je zou kunnen vragen of er deels stro bijgevoerd kan worden ter compensatie.
Die van mij doet het daar goed op en eet dat erg graag als het hooi natter is dan anders.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

xZiva_
Berichten: 3991
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:21

TanteFlavie schreef:
Vraagje...
Mijn draver reageert "denk ik" op de processierups... zou dat kunnen of "beeld ik het me in"?
Zijn er "ervaringsdeskundigen"?

Wat de glucobalans betreft... ik heb het jaren gegeven aan mijn Fjord zaliger... en bleef het geven. Ook al twijfelde ik aan de werking... Mijn haflinger krijgt het niet...

Dit begin ik ook te verdenken hier..
Een aantal bomen in de straat hebben een lintje gekregen (dus de rups is daar gespot). De bomen staan aan de wegkant en de stal helemaal achterin.. al met al toch wel een aantal honderd meter afstand denk ik(als het geen kilometer is), vandaar dat ik twijfel :=
Maar hij heeft hele rare kale plekken op zn bil met wat korstjes, lijkt vocht in te zitten en ik mag er echt niet aan zitten van hem.. :=

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

Isabel_k
Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:35

MarliesV schreef:
Ik ben gestopt met de CBD druppels, die van mij is mega jeukerig. Weet niet of het daar van komt maar dat is het laatste wat is toegevoegd dus ook het eerste waar ik mee stop.

Mocht de jeuk weg zijn dan begin ik opnieuw. Dan weet ik het zeker.

In het begin van het geven (de eerste week) had ik juist het idee dat de jeuk aan haar hoofd vooral minder was. Maar nu krabt ze echt overal en nergens, totaal ander gedrag qua jeuk dan ik ooit heb gezien, andere plekken en veel meer.

Isabel, fijn dat het iets lijkt te doen.
Zag dat het komt door kuil ipv hooi. Gaat dat nog weer terug wijzigen als de eerste snede genoeg gelegen heeft?
Je zou kunnen vragen of er deels stro bijgevoerd kan worden ter compensatie.
Die van mij doet het daar goed op en eet dat erg graag als het hooi natter is dan anders.


Ik hoorde een paar dagen geleden dat het eigenlijk geen echt kuil is, maar hetzelfde spul als dat we eerst hadden, maar dan verpakt in plastic ipv onverpakt. Wel iets fermitatie dus, maar niet heel erg veel.

Stro ligt er al.

IG: @arabierjoep

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:37

Wel of niet verpakken scheelt echter wel een heleboel.


Hier dezelfde ervaring met (cbd) olie. Kwartje viel toen de jeuk heftig toe nam na toevoegen van lijnzaadolie aan het voer. Nu olie-vrij en ook nagenoeg jeuk vrij. Ze staat onder een gewone vliegendeken met hals en masker, maar voorbeen was de pluk manen achter de oren altijd behoorlijk jeukerig, en nu nagenoeg niet.

_KaWi_
Berichten: 909
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:44

Hier ook gestopt met cbd. Had ook het idee dat de jeuk alleen maar erger werd.

https://www.instagram.com/haflingernatif/

Believe you can,and you're halfway there...
Natif is lief!

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:59

Welke cbd gebruikten jullie?
Het klopt wel dat het eerst erger kan worden voor t minder wordt, maar bij mij bleef het gaan, ook na weken/maanden.


ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:12

_KaWi_ schreef:
Hoe gaat het met de gluco balance gebruikers? Merken jullie wat? :)


Ik heb geen idee of het van de glucobalance komt of omdat het toeval is.
Maar appie doet het er eigenlijk heel goed op :j

Geen jeuk, manenkam inderdaad mooi zacht en hij komt mooi in de vacht.
Maar ja dat komt hij sowieso wel in de zomer.
Wat me enorm opvalt is dat hij niet staat te schudden,hij is ook headshaker.
En je ziet aan hem dat hij zich goed voelt..
Ik heb zelfs besloten om er van de week het zadel op te leggen en maar een blok om te gaan.
Terwijl hij eigenlijk met pensioen is.

Maar ik ga nog niet juichen...kan nog alle kanten op

_KaWi_
Berichten: 909
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:45

Interresant ellepel,die van jou reageert ook erg op gras normaal gesproken? Staat nu wel op de wei?

https://www.instagram.com/haflingernatif/

Believe you can,and you're halfway there...
Natif is lief!

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:46

ja, hij staat op het gras, gewoon dag en nacht.
wel strip begrazing, ik doe ze er om de dag een strookje bij...
maar appie heeft eigenlijk altijd wel met een nieuwe strook dat hij er op reageert.
dan krijgt hij bij de staartaanzet plekken die open gaan
maar nu niet, is wel zo dat hij nu in een groep ruinen staat die wel veel spelen onderling en hij ook.
hij beweegt dus ook meer als anders, denk dat dat ook absoluut mee telt

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:59

Caily schreef:
Wel of niet verpakken scheelt echter wel een heleboel.


Hier dezelfde ervaring met (cbd) olie. Kwartje viel toen de jeuk heftig toe nam na toevoegen van lijnzaadolie aan het voer. Nu olie-vrij en ook nagenoeg jeuk vrij. Ze staat onder een gewone vliegendeken met hals en masker, maar voorbeen was de pluk manen achter de oren altijd behoorlijk jeukerig, en nu nagenoeg niet.


Heb je enig idee of de leverwerking van haar wel 100% is?

Mijn paarden kregen jaren terug altijd lijnzaad olie bij en dat gaf nooit problemen. Toen hun lever chronisch beschadigd raakte door een vergiftiging verdroegen ze absoluut geen lijnzaad olie of andere oliën meer.

Ze krijgen er direct flink jeuk van. Kennelijk is de olie net te "zwaar" voor de leverwerking.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:17

xZiva_ schreef:
TanteFlavie schreef:
Vraagje...
Mijn draver reageert "denk ik" op de processierups... zou dat kunnen of "beeld ik het me in"?
Zijn er "ervaringsdeskundigen"?

Wat de glucobalans betreft... ik heb het jaren gegeven aan mijn Fjord zaliger... en bleef het geven. Ook al twijfelde ik aan de werking... Mijn haflinger krijgt het niet...

Dit begin ik ook te verdenken hier..
Een aantal bomen in de straat hebben een lintje gekregen (dus de rups is daar gespot). De bomen staan aan de wegkant en de stal helemaal achterin.. al met al toch wel een aantal honderd meter afstand denk ik(als het geen kilometer is), vandaar dat ik twijfel :=
Maar hij heeft hele rare kale plekken op zn bil met wat korstjes, lijkt vocht in te zitten en ik mag er echt niet aan zitten van hem.. :=


Ondertussen ben ik BIJNA zeker dat mijn draver reageert op processierupsen... hij heeft geen eczeem... maar staat vol met "bobbels" ondertussen. Eerder deze week gaan rijden, bleek dat er daar mega veel rupsen waren, ook van die "pakken die in het gras gevallen waren" en hij reageerde mega met jeuk op zijn onderbenen....

Heel de gemeente hier is verzadigd met die rupsen... er is geen beginnen aan om ze te verdelgen... :( |(

Pluk de dag!

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:20

Ze is een Tinker en dan is de lever vaak een zwak punt. Maar zij is Nederlands gefokt en pas 6 jaar, dus valt in principe mee qua wat ermee gebeurt is. Wel heeft ze ook veel last van rasp.

Heb ook wel eens gehoord dat slechte lever zorgt voor traanogen. Dit heeft ze een paar maanden geleden behoorlijk gehad, zelfs met dierenarts en zalf erbij. Dit is nu weg, ik heb gewerkt met diverse soorten voer en kruiden. Eigenlijk met name gericht op de darmen (oerbalans, kleefkruid, seniores priores, algae vitalis). Op de algea vitalis reageerde ze ook niet fijn, daar werd ze qua gedrag erg mat van.

Bedankt voor je input, zeker iets waar ik mee verder ga om het uit te zoeken.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:23

Hey, kom mij hier ook melden met mijn nieuwe aanwinst. 4-jarige merrie en heeft zomereczeem. Helaas was dit eerst niet geweten en is het kwaad nu al geschied. Vroeg me af of het dan nog baat heeft om een deken aan te schaffen?
Ik ga starten met tea tree shampoo om te jeuk hopelijk wat te verlichten, en ik lees ook veel goede verhalen over Oerbalans. Toch hoor ik hier en daar dat het soms de jeuk lijkt te verergeren. Wat werkte bij jullie paard? En geven jullie de poedervorm of de brok?

Slmt9
Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:31

Ja, een deken op doen helpt. Je paard zal nu waars nog wel even doorschuren, maar je kan hem in elk geval beschermen tegen de mugjes.

Oerbalans geen ervaring mee.

Mi_Amore
Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:29

Enkele dagen geleden liet ik hier vallen dat ik iemand liet komen voor bioresonantie voor zowel zomereczemer Zyta als niet-zomereczemer Cadenas.

Om te starten met Zyta.

Haflinger, 17 jaar, schuurt al sinds haar 4 jaar.
De laatste jaren enkel de occasionele kriebel achter de oren en aan de uier.
Draagt 24/7 een Boett eczeemdeken.
Staat dit jaar voor het eerst elke dag 4-5h per dag op een lange uitgebloeide weide met grasmasker.
Voeding: 300gr Equifyt Gold, handje Hamco luzerne zonder melasse, 2x 250 Hamco Vita P
Verder 5kg hooi op grote paddock.

Wat kwam er uit de bioresonantie:

- allergie voor tarwe en soja-olie (de Hamco Vita P vliegt er dus uit en de luzerne ook :') )
- flink vitamine D te kort
- pollenallergie
- suikergevoelig, maar niet extreem
- geen allergie voor vliegend gespuis
- jodiumtekort

Adviserende behandeling: toevoegen van kokosolie aan het dieet, net als jodium, deken meer af zodat ze meer vitamine D op kan doen. Weidegang mag, opletten met fructaan. De luzerne en de vita P schrappen. Zeewier ook toevoegen aan dieet.

Het overgrote deel van wat ze zeiden kon ik mij zeker in vinden.
Ik ga het deken wat afbouwen, de jodium starten en andere voeding en naar het einde van het seizoen eens zien of het effect heeft. Zyta haar halve manenkam schuurde ze 5 jaar geleden af en is nooit meer teruggegroeid, ondanks al jaren niet meer echt schuren, ook niet in de winter, dus met haar kan ik het gewoon proberen :')

Cadenas:

PRE, 15 jaar, nooit geschuurd buiten sporadisch aan staart.
Is sinds enkele weken begonnen met immens schuren aan staart en manen.
Vorige zaterdag uit wanhoop de bioresonantie geboekt.
Uiteraard gestopt met schuren op maandag...
Voeding: 300gr Equifyt Gold, handje Hamco luzerne zonder melasse, 2x 250 Hamco Vita P
De luzerne laat hij al weken liggen.
Weidegang lang uitgebloeid met graasmasker, van 18h tot 8h. Verder paddock met 2 plakken hooi.

Wat kwam er uit de bioresonantie:

- vitamine A, D, E tekort
- zonnebrandgevoelig (hier begon wat te dagen, ik smeerde derfen onder een gewoon vliegendeken en ik vréés dat de zon erdoor gekomen is en de hals 'verbrand' heeft aangezien het echt nét de smeerkant is die hij schuurde :\ )
- verder oersterk paard, mentaal veel blokkades (no oliebol Sherlock, Cadenas = bodemloze put vol rare emoties :') )
- graanallergie (ook voor hem dus bye bye luzerne en Vita P)

Advsierende behandeling: een bachbloesem (welke even vergeten...), jodium toevoegen.

Ik vergeet nog wat hoor, ik hou jullie op de hoogte van het ganse verslag.

Er kwam héél veel uit dat zij niet konden weten, ik was best verbaasd...

Zyta liet na de bioresoantie immens veel neusvloeïng lopen, Cadenas was net zo stoned als een garnaal,
dus het heeft wel iets gedaan denk ik, hoop ik :)

Wat hoop ik te bereiken?:

- Zyta gewoon op de weide kunnen zetten zodat ze kan genieten van een weideseizoen zonder jeuk
- Cadenas: de jeuk weg en mentaal stabiliseren zodat hij meer rust vind in zijn leven

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:44

Mi_Amore wat interessant!
Kan je mij ook vertellen bij wie het was?
Misschien hier ook wel het overwegen waard.
Knap altijd dat ze dit soort dingen kunnen vertellen

darkadia
Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:46

Interessant! Ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren op de aanpassingen!

Mi_Amore
Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:50

Ik zie nu pas dat ze geen website hebben, dat ga ik hen dan toch eens adviseren haha! Bij mij is Ann-Sophie Schellen samen met haar vader Alec Schellen geweest. Zij doet osteopathie, hij bioresonantie. Ik heb hen laten komen omdat ik immens goede resultaten zag bij enkele paarden van vrienden :)

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot, GrapeshotBot, OmgiliBot en 27 bezoekers