Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 09:59

(Alles wat hier staat is met enige mate van ironie en sarcasme + een deeltje stereotypering geschreven, dus neem het een beetje met wat korrels zout. Ik wil hier niemand belachelijk maken en al helemaal deze man niet. Ik denk dat hij op een goede manier is gaan nadenken na zijn ongeluk)
Hoop dat dit goed staat, ik wist niet waar het anders zou moeten dus voel je vrij om even te temmen :Y)

Onlangs kwam ik dit artikel tegen over Karl Cook: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... KZ61sTz9XU

En eerlijk gezegd was ik er best door geraakt. Deze man gaf heel eerlijk toe dat het zijn fouten zijn en dat hij dit zijn dieren nooit aan zou willen doen, dus dit ook nooit meer mee wilt maken. Niet veel mensen in de paardenwereld zijn hier goed in, maar wellicht moet je je paard eerst op de grond een epileptische aanval zien krijgen voordat je hier over na gaat denken. Voor de goede orde, ik ben van mening dat paardensport op hoog niveau nooit goed kan zijn voor het paard. Er wordt niet meer nagedacht over het welzijn van het beestje, maar over geld, succes, enz. Vooral springen. Het is een feit dat paarden niet gemaakt zijn om zo hoog te springen. Ach, zo af een toe een parcoursje met lage sprongen, dat is echt het probleem niet, daar kan een paard echt wel ook van genieten en is niet zo schadelijk. Maar ik kan niet geloven dat paarden die 1,40/1,50 springen, daar geen problemen van ondervinden. Ik heb in het wild nog nooit een paard voor zijn lol over een boom zien springen. Ze springen alleen als dat moet, ze op de vlucht zijn, of ergens niet langs kunnen. Met die kennis geloof ik niet dat het goed is voor 4 redelijke fragiele benen om zichzelf en de ruiter op te vangen. Tot zover mijn mening over de springsport.

Afgezien van het feit dat ik vind dat de springsport niet goed is voor een paard, is er nog een probleem. Mensen in de paardenwereld zijn gezegend met zo'n ontzettend ego. De attitude is ' we hebben het altijd zo gedaan, zo hoort het, dus paard moet het zo doen'. Ongeacht of het paard zegt 'Hey man, ik voel me vandaag niet zo lekker' of 'Ik heb kramp ik kan vandaag echt niet springen baas'. Waarom? Want het paard kan zich verbaal niet uiten. We luisteren ook niet naar het paard zijn kant van het verhaal, want we zijn te druk met onze mond opentrekken over wat het paard allemaal wel niet moet doen. Te druk met metaal en leren riempjes om het dier heen hangen. Te druk met de juiste sporen aanpassen en de bijpassende zweep uit te zoeken. En zodra wij er dan op gaan zitten met onze lakleren frontriem en bling bling dekje, dan heeft het paard geen enkele kans gehad om te kunnen vertellen wat hem dwars zit. Nu zal hij het onder het zadel aan je duidelijk moeten maken. Hij springt wel een aantal sprongen want het dier is geforceerd. Na een tijdje doet het hem pijn en wilt hij niet meer. Hij gaat weigeren. 'STOM PAARD' *ruk in de mond* 'Stel je eigen niet aan!' *por met de sporen*. Uiteindelijk springt hij toch want hij kan niet anders, maar omdat hij niet goed in zijn vel zat komt hij verkeerd uit en ramt door de volledige sprong heen. Ruiter eraf, paard op de grond. Wiens schuld is het dan? De schuld van het domme paard want hij keek niet uit.

Ik zeg altijd maar zo, JIJ besluit om op de rug van een paard te gaan zitten, JIJ besluit om in zijn personal space te komen en hij kan je niet vertellen als hij het niet zou willen. Alles wat er vervolgens mis gaat is dan ook JOUW schuld en niet die van het paard. Het paard had er immers niet voor gekozen om een bit in zijn mond te nemen en als een achterlijke gladiool met een noodvaart door een arena te crossen over sprongen waar hij niet eens overheen kan kijken.

Deze man heeft gelukkig de andere kant van het verhaal gezien, zijn hart voor dieren woog na deze gebeurtenis zwaarder dan de sport en hij heeft gekozen voor zijn dieren in plaats van de sport. Weliswaar nadat het mis ging en het nog veel erger had kunnen aflopen, maar hij begrijpt het nu wel. Ik hoop zo dat hij een voorbeeld gaat zijn naar meerdere sportruiters die zich zo onverantwoordelijk gedragen op hun paard puur voor succes. Ik maak hier een topic van omdat ik oprecht benieuwd ben naar de mening van mensen hierop. Ik begrijp namelijk dat de paardensport ook hier op Bokt natuurlijk heel erg gewaardeerd word, en dat niet iedereen het met mij eens is. Desondanks vind ik de hoge paardensport best schadelijk voor paarden, vind ik dat we wegkijkers zijn en er geen kritische blik wordt geworpen op gebeurtenissen. Hierdoor gebeuren er gewoon nog steeds veel te veel ongelukken en vind ik dat we onverantwoordelijk met paarden omgaan.

Brand los! Ik heb het zelf eigenlij best druk dus zal niet veel reageren, maar vond het té interessant om er geen discussie over te openen.

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:10

Ik vraag me een beetje af wat je hiermee wilt bereiken... Of paarden in het wild over bomen springen geen idee, maar paarden lopen volgens mij uberhaupt niet met een zadel op hun rug door de wildernis. Dus dat is dan ten eerste al onnatuurlijk. Daarnaast merk ik echt wel of mijn paard er lol aan heeft, en als ik een cross rij en hij gewoon echt blij is en er vol voor gaat vraag ik me af waarom ik hem dat zou ontnemen en er alleen maar recreatief mee zou rijden, wellicht maakt dat hem veel ongelukkiger?

Neemt niet weg dat ik train om te zorgen dat mijn paard aan mijn hulpen staat en we niet verongelukken :D

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:18

In de meeste topsporten voeren mensen dingen uit die de doorsnee mens nooit zal doen of kunnen.
Maar als ze er aanleg en plezier in hebben kunnen ze het wel bereiken. Een onwillig paard zal nooit op Grandprix niveau kunnen springen, of dressuuroefeningen kunnen doen die er ook niet bepaald natuurlijk uit zien.

Mijn mening is dat paarden in de topsport er zelf ook plezier in hebben en dat ze natuurlijk wel 'ns een verkeerde inschatting maken. Die meiden die turnen zullen ook wel 'ns naar terecht komen als ze een salto doen op een dunne balk van 10 cm tenslotte.

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:19

De eerste keer dat ik op jumping was zaten we te kijken naar het m springen. Er was een meisje in de ring en het ging allemaal niet zo lekker, na een paar sprongen weigerde haar paard. Haar reactie was om het paard een afranseling te geven en het over de sprong heen te slaan. Ze eindigde het parcours en ging in stilte de ring uit. Er waren een paar verdwaalde klap geluiden te horen maar dat was het ook.

Op dat moment vroeg ik mij in alle eerlijkheid af of dat meisje het wel leuk had. Het paard naar alle waarschijnlijkheid niet.
Maar waarom als het zo moet, moet je het nog willen? Waarom als je merkt dat je paard zijn dag niet heeft laat je hem niet de ring uitlopen, want ja die mensen zitten er ook tussen en die gaan met een groot applaus weg

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:21

Zoals iemand ooit eens in een blog schreef.
Ze zijn er misschien niet voor gemaakt, maar wel bijzonder geschikt voor..

Ik heb niet tegen paardrijden, of de sport.
De absolute topsport is een ander verhaal, maar dat is persoonlijk omdat ik nog nooit ergens heb gezien dat als het gaat om geld of iets anders, het andere wint.

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:24

Ik zie juist dat er steeds meer naar het paardenwelzijn wordt gekeken, ook (en misschien juist wel) in die hele hoge sport, waar het maximale van een paard wordt verwacht. Ik verkoop mijn paard 10x liever aan het gros van de topruiters, dan aan een onervaren iemand die wel goede bedoelingen heeft maar geen management. Mijn paard wordt echt dolgelukkig van springen, die is zo enthousiast als ze al ziet dat er hindernissen in de baan staan. :D

Het ongeluk met Karl Cook was echt hele stomme pech, een verkeerde afstand gezien, een te vroege afsprong en het ging fout. Echter heeft hij gezegd dat hij een betere ruiter wil worden, om zulke fouten niet meer te maken. Ik lees er niet aan af dat hij stopt met de sport op dit niveau, enkel dat hij niet meer zulke fouten wilt meemaken.


Amber_anne schreef:
De eerste keer dat ik op jumping was zaten we te kijken naar het m springen. Er was een meisje in de ring en het ging allemaal niet zo lekker, na een paar sprongen weigerde haar paard. Haar reactie was om het paard een afranseling te geven en het over de sprong heen te slaan. Ze eindigde het parcours en ging in stilte de ring uit. Er waren een paar verdwaalde klap geluiden te horen maar dat was het ook.

Op dat moment vroeg ik mij in alle eerlijkheid af of dat meisje het wel leuk had. Het paard naar alle waarschijnlijkheid niet.
Maar waarom als het zo moet, moet je het nog willen? Waarom als je merkt dat je paard zijn dag niet heeft laat je hem niet de ring uitlopen, want ja die mensen zitten er ook tussen en die gaan met een groot applaus weg


Ik heb een paar weken geleden inderdaad hetzelfde gehad. 1 van de eerste keren in het L voor ons, er stond echt een flink en groot parcours (selectie voor een landelijke wedstrijd), paard liep met warmrijden erg fijn maar in de ring kregen we gewoon niet de "feeling" en het ritme tussen en op de sprongen, wat bij haar (en ongetwijfeld mij) zorgde voor veel twijfel bij elke sprong. Bij hindernis 6 heb ik afgegroet, om te voorkomen dat we ergens midden in zouden landen. Tuurlijk is dat jammer, maar ik heb in in de inrijdring nog even wat gesprongen, wat wel weer prettig ging en ben toen gaan uitstappen. Heel jammer (voor mij), en dat was ons nog niet eerder gebeurt, maar hoort er wel bij. Het heeft geen zin om daar chagrijnig of boos over te worden, gewoon blijven trainen en volgende keer lukt het wel weer.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 10:26

Ik wil niks bereiken, ik hoop alleen dat door dit artikel van deze man ruiters hoog in de sport verantwoordelijker omgaan met hun dieren. Zoals Amber_anne zegt, en ikzelf zie deze dingen ook vaak genoeg. En het is gevaarlijk, het is onverantwoordelijk gedrag en brengt jou en het paard in gevaar.

Wat ik met dit topic wel wilde doen was puur onderzoeken hoe andere mensen in de paardenwereld hierover denken.

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 10:30

Kaitlyn schreef:
Ik zie juist dat er steeds meer naar het paardenwelzijn wordt gekeken, ook (en misschien juist wel) in die hele hoge sport, waar het maximale van een paard wordt verwacht. Ik verkoop mijn paard 10x liever aan het gros van de topruiters, dan aan een onervaren iemand die wel goede bedoelingen heeft maar geen management. Mijn paard wordt echt dolgelukkig van springen, die is zo enthousiast als ze al ziet dat er hindernissen in de baan staan. :D

Het ongeluk met Karl Cook was echt hele stomme pech, een verkeerde afstand gezien, een te vroege afsprong en het ging fout. Echter heeft hij gezegd dat hij een betere ruiter wil worden, om zulke fouten niet meer te maken. Ik lees er niet aan af dat hij stopt met de sport op dit niveau, enkel dat hij niet meer zulke fouten wilt meemaken.


Amber_anne schreef:
De eerste keer dat ik op jumping was zaten we te kijken naar het m springen. Er was een meisje in de ring en het ging allemaal niet zo lekker, na een paar sprongen weigerde haar paard. Haar reactie was om het paard een afranseling te geven en het over de sprong heen te slaan. Ze eindigde het parcours en ging in stilte de ring uit. Er waren een paar verdwaalde klap geluiden te horen maar dat was het ook.

Op dat moment vroeg ik mij in alle eerlijkheid af of dat meisje het wel leuk had. Het paard naar alle waarschijnlijkheid niet.
Maar waarom als het zo moet, moet je het nog willen? Waarom als je merkt dat je paard zijn dag niet heeft laat je hem niet de ring uitlopen, want ja die mensen zitten er ook tussen en die gaan met een groot applaus weg


Ik heb een paar weken geleden inderdaad hetzelfde gehad. 1 van de eerste keren in het L voor ons, er stond echt een flink en groot parcours (selectie voor een landelijke wedstrijd), paard liep met warmrijden erg fijn maar in de ring kregen we gewoon niet de "feeling" en het ritme tussen en op de sprongen, wat bij haar (en ongetwijfeld mij) zorgde voor veel twijfel bij elke sprong. Bij hindernis 6 heb ik afgegroet, om te voorkomen dat we ergens midden in zouden landen. Tuurlijk is dat jammer, maar ik heb in in de inrijdring nog even wat gesprongen, wat wel weer prettig ging en ben toen gaan uitstappen. Heel jammer (voor mij), en dat was ons nog niet eerder gebeurt, maar hoort er wel bij. Het heeft geen zin om daar chagrijnig of boos over te worden, gewoon blijven trainen en volgende keer lukt het wel weer.


Dit stukje wat vetgedrukt staat maakt me bij. Ik ben heel blij dat jij een persoon bent die inderdaad zo denkt. Dan nog vind ik de hoge topsport te zwaar voor een paard maar dat terzijde gelaten, stel iedereen in de topsport denkt zo dan denk ik dat er veel minder ongelukken zouden zijn. Dit is verantwoordelijk omgaan met paarden.

Hij stopt inderdaad ook niet met de sport, daar doelde ik ook niet op en heb dat in de OP misschien verkeerd verwoord. Maar wat ik goed vind is dat hij zijn fout inziet, en hier verbeteringen in wilt brengen en niet meer succes maar zijn paarden op de eerste plaats zet, dat is al een erg grote vooruitgang

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:32

Ik zie bij de Longines jumpings juist dat ruiters zelf opgeven als blijkt dat hun paard z'n dag niet heeft. Dus er wordt wel degelijk rekening gehouden met het paardenwelzijn.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:45

elnienjo schreef:
Ik zie bij de Longines jumpings juist dat ruiters zelf opgeven als blijkt dat hun paard z'n dag niet heeft. Dus er wordt wel degelijk rekening gehouden met het paardenwelzijn.

Sterker nog, de keren dat ik Jeroen Dubbeldam zijn parcours op Jumping Amsterdam heb zien afmaken zijn er minder dan de keren dat hij afgegroet heeft :+

Weet je, het is een beetje naïef om te denken dat er geen geld verdient kan/mag/gaat worden met paarden. En dat daar achter gesloten deuren nare dingen voor gebeuren is heel sneu. Maar hoeveel recreatieruiters laten hun paarden wel niet op 24/7 weides staan die vervolgens afgemaakt kunnen worden na 3 maanden vergaan van de pijn van hoefbevangenheid... Er bevinden zich aan beide kanten pijnlijke situaties wat voor de paarden ontzettend naar is. Maar om nou te zeggen dat het alleen aan topsport ligt.. als een paard echt kapot gereden zou worden zou De Sjiem ook niet gezond 30 worden.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:54

Respect, ts.

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:58

wat ik interessant zou vinden, is als we deze reflectie eens op zelf zouden toepassen. IMO heeft Cook een prachtig voorbeeld gegeven dat iedereen, topsport, amateur, recreant, zou moeten volgen.

RedKiwi
Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:40

elnienjo schreef:
Ik zie bij de Longines jumpings juist dat ruiters zelf opgeven als blijkt dat hun paard z'n dag niet heeft. Dus er wordt wel degelijk rekening gehouden met het paardenwelzijn.


Ik zie het idd ook vaak genoeg dat er halverwegen wordt afgegroet, en daar heb ik enkel respect voor. Het is heel logisch dat je paard niet altijd 100% is, ik heb mijn dag soms ook niet, en op de dagen dat of mijn merrie of ik even niet super zijn, doen we het rustig aan of gewoon niet rijden, afhankelijk van de situatie. Het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch dat je zo omgaat met je paard.

Ruiters die kost wat kost een parcours afmaken zouden hierop aangesproken moeten worden door de organisatie. Ik dacht trouwens wel dat een paard slaan met een zweep als straf voor het niet springen van een hindernis door de KNHS was verboden en leidde tot diskwalificatie. Bijzonder dat zo'n deelnemer niet gelijk wordt gestopt door de jury. Weet iemand hoe dat zit? Wordt deze regel in de praktijk niet toegepast?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:45

RedKiwi schreef:
elnienjo schreef:
Ik zie bij de Longines jumpings juist dat ruiters zelf opgeven als blijkt dat hun paard z'n dag niet heeft. Dus er wordt wel degelijk rekening gehouden met het paardenwelzijn.


Ik zie het idd ook vaak genoeg dat er halverwegen wordt afgegroet, en daar heb ik enkel respect voor. Het is heel logisch dat je paard niet altijd 100% is, ik heb mijn dag soms ook niet, en op de dagen dat of mijn merrie of ik even niet super zijn, doen we het rustig aan of gewoon niet rijden, afhankelijk van de situatie. Het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch dat je zo omgaat met je paard.

Ruiters die kost wat kost een parcours afmaken zouden hierop aangesproken moeten worden door de organisatie. Ik dacht trouwens wel dat een paard slaan met een zweep als straf voor het niet springen van een hindernis door de KNHS was verboden en leidde tot diskwalificatie. Bijzonder dat zo'n deelnemer niet gelijk wordt gestopt door de jury. Weet iemand hoe dat zit? Wordt deze regel in de praktijk niet toegepast?

Er zal wel een verschil zitten tussen slaan en slaan. Even bij tikken om het paard weer even bij de les te krijgen is wat anders dan een complete afranseling natuurlijk. Het laatste zal ongetwijfeld bestraft worden.

Anoniem

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:52

Goed geschreven.

Heb een tijdje bij een springruiter op stal gelopen en daar zijn mijn ogen wel open gegaan.

De wedstrijdsport staat mijzelf ook steeds meer tegen. Het is zo prestatiegericht. Luister maar eens op een dressuur wedstrijd. poedersuiker en klote beest vliegen je regelmatig om de oren.
En ook op de vereniging.
Nee, het staat me steeds meer tegen. Ik rijd paard voor mn lol en niet omdat ik wil winnen.

mylittlejoy
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:00

Wat ik een beetje mis aan dit verhaal, is dat juist in de topsport heel overwogen met de paarden wordt omgaan. Zelfs als je uitgaat van dat in de topsport het alleen maar gaat om het geld, zijn de paarden een giga-investering die ze graag willen behouden. Alleen al om die reden zijn ze reuze voorzichtig met die dieren. Daarnaast kán dat niveau niet gehaald worden wanneer het paard er niet de aanleg voor en het plezier in heeft. Zoals hier eerder al gezegd werd, ik denk dat menig topsportpaard het vele malen beter heeft dan de gemiddelde pony om de hoek.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:01

Myrthe3 schreef:
Luister maar eens op een dressuur wedstrijd. poedersuiker en klote beest vliegen je regelmatig om de oren.

Hoor je ook op een gewone manege/stal onder recreatieruiters hoor. Iedereen heeft wel 'ns een offday, niet alleen de paarden, ook hun berijders. Denk juist dat de topsport meer onder een vergrootglas ligt en men daar niet publiekelijk een woedeuitbarsting wil riskeren.


Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:03

mylittlejoy schreef:
Wat ik een beetje mis aan dit verhaal, is dat juist in de topsport heel overwogen met de paarden wordt omgaan. Zelfs als je uitgaat van dat in de topsport het alleen maar gaat om het geld, zijn de paarden een giga-investering die ze graag willen behouden. Alleen al om die reden zijn ze reuze voorzichtig met die dieren. Daarnaast kán dat niveau niet gehaald worden wanneer het paard er niet de aanleg voor en het plezier in heeft. Zoals hier eerder al gezegd werd, ik denk dat menig topsportpaard het vele malen beter heeft dan de gemiddelde pony om de hoek.


Behoud is niet hetzelfde als welzijn.
Persoonlijk vind ik professionele wedstrijden met dieren verkeerd. In mijn ogen staat dan inderdaad vaak het dierenwelzijn niet voorop.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Apple
Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:06

Topsport of geen topsport, ik denk dat iedereen dit wel zou hebben als je een (zwaar)ongeluk met je paard zou hebben.

'Had ik hem nou maar niet bij X in de wei gezet'
'Had ik nou maar niet deze route genomen op buitenrit'
'Had ik paardlief nu maar niet mee genomen op deze trailerrit'
'Was ik nu maar eerder gestopt met die oefening in de bak'

Ook als het volkomen irreeel is, als je ietsdergelijks mee maakt dan zul je toch vaak de schuld bij jezelf zoeken en ook weer even zien dat je paard uiteindelijk volkomen van jou afhankelijk is (en van de al dan niet goede of foute beslissingen die je neemt).

Anoniem

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:26

Ik kan alleen maar zeggen; _/-\o_ voor Karl Cook.
Het is jammer dat daar zo'n heftig ongeluk voor nodig was wat voor beide partijen nog veel slechter af had kunnen lopen, maar geweldig dat hij zijn hand in eigen boezen steekt en besluit: als het niet kan dan doen we het voortaan niet, in plaats van dan moet het paard zich er toch maar uit zien te redden want dit is nu zijn probleem.

Elisa2
Berichten: 36660
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:30

Dat paard heeft geen epileptische aanval gekregen maar dat trillen is een nawerking van shock/ trauma. Dat deze man dat zijn paarden niet meer aan wilt doen vind ik een goed en nobel streven, een ongeluk zit in een klein hoekje. En het is "mooi" dat dit zijn ogen geopend heeft.

Topsport is zwaar voor een lichaam, voor mens en dier maar kan met het juiste management, kennis en kunde wel. Maar dat valt imo onder je verantwoordelijkheid nemen.

Niet iedereen is daar even goed in en persoonlijk vind ik het ook vreselijk als prestaties ten koste van het paard gaan. Als het "ego" belangrijker is dan het welzijn van het paard..of een paard geen paard meer kan zijn en een eenzaam leven leidt opgesloten in een stal, stapmolen, bak etc.

Wat Myrthe zegt staat mij ook ontzettend tegen, zelfreflectie is iets waar in de paardenwereld bij sommigen nog wel aan gewerkt mag worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:37

'paarden springen alleen als ze vluchten'
mijn ervaring is anders, paard van een vriendin van mij kwam logeren, zij was vergeten te zeggen dat hij over de sloot sprong voor zijn plezier (mijn paarden doen dat niet zomaar en het was ff voor paar uurtjes en ik was thuis om oogje int zeil te houden). tot mijn verbazing zie ik dat dier zonder aangegeven reden (schrik ofzo) op zn dooie gemakje een aanloopje nemen, en over de sloot springen. dus ik ren naar buiten om hem te vangen, maar meneer kwam er achter dat gras in zn eigen wij toch groener was en ging weer terug.
mijn huidige paard gaat wanneer hij word losgegooid in de bak ook voor zijn plezier een hindernisje springen, daar hoef ik niets voor te doen.

en ben er na stage bij hengstenhouderij zeker achter gekomen dat zeker als ze flink int bloed staan gewoon echt genieten van het werken en presteren. en ook zichtbaar trots zijn wanneer ruiter zegt dat dier het goed doet, ook met de hoge hindernissen, ook met hoger dressuurwerk

het is aan de ruiter om dat niet te overvragen en dat in goede banen te leiden, en dat niet iedereen dat goed doet is ook zeker waar. denk dat ik meer problemen in de suptop kan spotten dan in de topsport.
hoeveel recreatie paarden voor een buitenritje wel niet een veel te zware ruiter moeten dragen bijv....

ieder zijn ding, maar ik denk dat de gemiddelde nieuw gekeurde kwpn hengsten niet gelukkig worden van 1x in de week een buitenritje en wat vrijheidsdressuur, en dat het gemiddelde recreatie paard niet gelukkig word van GP lopen.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Anoniem

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:46

Hoewel ik me grotendeels kan vinden in jouw verhaal vind ik het wel een beetje kort door de bocht om dit alleen op topsport af te schuiven. Bij de recreatieve ruiters, al dan niet wedstrijd gericht, is ook nog genoeg verbetering haalbaar. Ik neem aan dat jij ook rijdt en niet alleen maar op een krukje in de wei naar je paard zit te kijken?

Eelmo
Berichten: 2897
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:54

Het stuk begint met "iedere keer dat we opstappen, weten we dat een ongeluk in een klein hoekje zit". Ik haal er helemaal niet uit dat hij een ongeluk als dit nodig gehad heeft om zich te beseffen dat de sport gevaarlijk kan zijn. En ik vind het daarom ook jammer dat de topruiters hier zo over een kam geschoren worden. Ik denk dat die mensen zich meer dan bewust zijn van de gevaren in wat ze doen.

Dikke kuddos voor zijn zelfreflectie, zouden een hoop ruiters van kunnen leren.

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:02

Apple schreef:
Topsport of geen topsport, ik denk dat iedereen dit wel zou hebben als je een (zwaar)ongeluk met je paard zou hebben.

'Had ik hem nou maar niet bij X in de wei gezet'
'Had ik nou maar niet deze route genomen op buitenrit'
'Had ik paardlief nu maar niet mee genomen op deze trailerrit'
'Was ik nu maar eerder gestopt met die oefening in de bak'

Ook als het volkomen irreeel is, als je ietsdergelijks mee maakt dan zul je toch vaak de schuld bij jezelf zoeken en ook weer even zien dat je paard uiteindelijk volkomen van jou afhankelijk is (en van de al dan niet goede of foute beslissingen die je neemt).



“Het is donderdag avond, ik heb mijn pony getraind en ze is goed bezweet. Ik zet haar op stal en vraag mijn stalhoudster of ze haar de volgende ochtend weer op de wei wil zetten. Dit is geen probleem, en zoals afgesproken zet ze haar vrijdag ochtend op de wei.
Vrijdag avond verongelukt ze in een spontaan ontstane zeer heftige onweersbui.”

Mijn stalhoudster heeft minimaal een week geroepen: “oh! Was ik haar nu maar vergeten buiten te zetten!”

Tja... :(:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers