Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Polly schreef:Als ketenpartners kan je wel kiezen tussen spoed en niet spoed. Als 112 bellen niet
pmarena schreef:Ja ik heb natuurlijk geen idee hoe druk het daar kan worden en of er wel eens wachttijden ontstaan. Lijkt me echt vreselijk als je moet wachten terwijl er iemand naast je dood ligt te gaan.... Is er eigenlijk nog een snel keuzemenu voor extreme spoed en minder spoed, zodat de mensen die echt NU hulp nodig hebben, voor gaan?
Alenthe05 schreef:Ik haak er even op in. Ben zelf werkzaam bij de ambulancedienst.
Op de meldkamers werken idd MBO/HBO V verpleegkundigen met een BIG registratie en de opleiding tot meldkamer centralist die ze gevolgd hebben bij de ambulance academie.
Als iemand 112 belt met een mobielnummer dan gaat dat via Driebergen en die zet je dan weer door naar de desbetreffende regio. Bel je met de huistelefoon dan word je adres gelijk gekoppeld aan de melding.
Als er 112 word gebeld gaat er idd een ambulance onder A2 urgentie rijden, de DIA(direct inzetbare ambulance), die A2 urgentie zie je dan ook staan als je op P2000 kijkt, al kan je niet met elke regio meekijken. Mocht het zo zijn dat een patient ABCD instabiel is dan word deze urgentie verhoogd naar A1 en die word dan niet aangepast op P2000.
De centralist moet, helaas, een hele vragenlijst uitvragen want anders kom die informatie niet bij ons op de auto terecht en als ze het systeem niet volgen kunnen ze de rit niet verder uitgeven. Als ze deze vragenlijsten niet volgen en er gebeurd idd wat, een klacht oid, dan hebben ze geen poot om op te staan bij de klachtencommissie.
Deze systemen zijn zo bedacht dat je geen fouten zou moeten kunnen maken en ze zijn deze nog steeds aan het doorontwikkelen.
Idd 112 kan je 24/7 bellen en de HAP alleen na 17.00uur en in het weekend. Mocht je hulp nodig hebben bel gewoon 112, mocht het een huisarts ding zijn word je daar naar toe doorverbonden. Of wij komen toch eerst even kijken en gaan daarna overleggen met de HAP voor een consult.
Het is overigs niet zo dat als je 112 in NL belt dat je automatisch naar het ziekenhuis word gebracht, in andere landen is dat wel maar in NL niet. Wij kunnen veel, en overleggen veel, of maken een afspraak maken bij de huisarts ed.
Ook las ik net in het topic dat de politie veel sneller is, ja dat klopt. Zij hebben veel meer rijdende teams op straat. Vaak als wij druk zijn of bij een reanimatie en er is geen 2e auto beschikbaar krijgen wij goedde hulp van de politie. Als ik kijk naar mijn werkgebied, daar rijden overdag 2 ambulances en snachts 1 in de slaapdienst. Vele artsen denken dat wij veel hebben rijden maar helaas dat is niet zo, al zouden wij wel meer ambu's willen hebben rijden. Helaas is dat een verzekerings questie... Aan ons als ambu personeel ligt het niet..
moyra schreef:Inmiddels is de rust enigzins weergekeerd, ookal ligt moeder uiteraard nog in zh.
Haar flow is een stuk omhoog, maar nog niet ideaal.
Ook is er overleg geweest met het zh over een melding in het systeem om herhaling van vanmorgen te voorkomen.
En wat blijkt?
Die staat er al bijna jaar in
Schiet mij maar lek hoor.
Ziekenhuis gaat er verder mee aan de slag, want dit had nooit mogen gebeuren.
Sonja_vR schreef:Kiki ; uiteindelijk id het wel gewoon mensenwerk
Ondanks scholing , ondanks diploma’s, ondanks wat dan ook
Worden er wel eens verkeerde inschattingen gemaakt
Misschien niet wat je wil horen
Maar wel zoals de wereld werkt
Dan is het goed dat je daar als gedupeerde wat mee doet, klacht indienen of wat dan ook waardoor er gekeken kan worden hoe de fout is gemaakt en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden
Schuur_ schreef:Het is misschien wel interessant om het programma De Noodcentrale te kijken. Is wel in Belgie maar dan zie je dus hoe het werkt in zo een centrale en wat je kan verwachten als je belt (en waarvoor sommige mensen ook bellen)
Het nam voor mij wel een drempel weg om, als ik denk dat het nodig is, te bellen.
Fleur_Laura schreef:Schuur_ schreef:Het is misschien wel interessant om het programma De Noodcentrale te kijken. Is wel in Belgie maar dan zie je dus hoe het werkt in zo een centrale en wat je kan verwachten als je belt (en waarvoor sommige mensen ook bellen)
Het nam voor mij wel een drempel weg om, als ik denk dat het nodig is, te bellen.
Even een heel klein uitstapje in dit topic: ik zie dat sinds gisteren iets soortgelijks op SBS6 wordt uitgezonden. Ik heb de aflevering zelf nog niet gezien, maar denk gezien de omschrijving van het programma dat het nog wel een mooie blik geeft op de meldkamer.
edit: ah, ik zie nu dat het om een politiemeldkamer gaat.
Voor TS: heel veel sterkte voor je moeder. Hopelijk lukt het om voor een eventuele volgende melding de situatie van je moeder wel juist in het systeem te krijgen.
Alenthe05 schreef:Ik vraag me af of de melding in het ziekenhuis systeem staat of in ons ambulance systeem.
Dit soort meldingen kunnen bij ons in het systeem gezet als "afspraak op locatie" en die komt altijd naar boven in ons systeem als je voor de desbetreffende patient belt. Deze meldingen worden erin gezet door onze MMA (medisch leider) nadat een arts van het ziekenhuis dit aangevraagd heeft.
Nu is het de vraag of dit dus in het ziekenhuis systeem staat of in het ambulance systeem, dit zijn 2 verschillende systemen en NIET gekoppeld ivm wet van de privacy.
Dit is wat TS eerst even moet navragen, stond het in het ambulance systeem, dan is het zeker slordig maar wat ik eerder al aangaf, de centralist moet die vragen echt eerst stellen voordat ze de rit kan uitgeven.
Alenthe05 schreef:pmarena schreef:Ja ik heb natuurlijk geen idee hoe druk het daar kan worden en of er wel eens wachttijden ontstaan. Lijkt me echt vreselijk als je moet wachten terwijl er iemand naast je dood ligt te gaan.... Is er eigenlijk nog een snel keuzemenu voor extreme spoed en minder spoed, zodat de mensen die echt NU hulp nodig hebben, voor gaan?
Nee die is er niet. Iedere 112 beller word hetzelfde te woord gestaan.