Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mirim
Berichten: 4386
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 16:24

Omdat er vast wel meer bokkers brokkenpiloten zijn en toch zo snel mogelijk weer in het zadel willen zitten, deze vraag .
Drie weken geleden ben ik verkeerd van een stoep gestapt en heb mijn enkel zodanig verzwikt dat ik mijn voet gebroken heb.
Om precies te zijn : de bandjes tussen de botjes van mijn voetwortelbeen zijn gescheurd en hebben daarbij een stukje bot losgetrokken.
De behandeling bestond/bestaat uit 10 dagen een gipsspalk en nu voor minimaal vijf weken een brace.
Belasten mag nu, maar ik loop grote stukken nog met twee krukken.
In huis gaat lopen zonder krukken wel redelijk.
Natuurlijk is het mijn bedoeling om zo snel mogelijk weer op het paard te zitten.
Heeft er iemand ervaring met zoiets ? En hoe lang duurt het herstel ? Kun je weer gewoon rijden zonder brace, of blijft het een dingetje ?


gaucho
Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:33

Ik volg even, zit nu in een vergelijkbare situatie. Enkel gebroken, afgelopen week geopereerd en komende 5 weken nog gips.

Eerder wel (snel) gerevalideerd van gescheurde enkelbanden en ook altijd relatief snel op het paard. Belastend voor voet / enkel is met name verlichte zit / druk op je beugels. Ik ben zelf van plan zodra het gips er af is snel weer op het paard te zitten, wel eerst zonder beugels.

Voor elk enkel / knie probleem zijn beugels met enige vering wel een aanrader. Ik reed eerder met endurance beugels aan mijn western adel. Breder voetbed ook.

Ik heb voorgaande keren veel baat gehad bij revalidatie met ondersteuning van een fysiotherapeut. Ondersteunende tape en oefeningen om spierkracht weer op te bouwen en banden weer sterker te maken.

Life begins at the end of your comfortzone.

mirim
Berichten: 4386
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 16:58

Dank je wel.
Jij ook sterkte :(:) jij bent nu dan wel iets langer uit de running dan ik denk ik.

akishino
Berichten: 1866
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:08

Jaren terug hetzelfde gehad toen ik uit bed stapte/sprong en omzwikte, twee stukjes bot eraf. Na 4 weken kon ik gewoon lopen zonder krukken, zat zo'n "kunstof" gipsje omheen. Daarna nog twee weken af en toe laten tapen en vervolgens ging het prima. Eigenlijk nooit last meer van gehad.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

_coquette_
Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:11

Ik heb afgelopen december 6 weken in het gips gezeten vanwege een botsplinter in de voet. Alle weken geen belasting mogen hebben op de voet. Daarna ook nog lange tijd last gehad maar was wel na de 6 weken gips weer aan het lopen. Als was dit nog we 6 weken met krukken. Maar was iets ander verhaal want paard was op de voet gesprongen waardoor de zenuw en huid onderhuids aan het afsterven was..
Terwijl ik op zondag bij de spoed naar huis was gestuurd met dat er niets aan de hand was in de voet. Tot ze maandag van het ziekenhuis toch nog eens belde of ik terug wou komen -O-
Ben uiteindelijk al met al ruim 3 maanden uit de running geweest!
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 10-06-19 17:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Equisync
Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:12

Bij mij iets andere situatie, ik heb afgelopen jaar "alleen maar" een teen gebroken.
Volgens de dokter was er 3 weken herstel tijd en kon ik daarna alles weer. Mooi niet dus.
Heeft 4 weken geduurd voor ik durfde auto te rijden en zeker 6 voor ik me weer op mijn paard zette, en dan alleen met laarzen waar ik makkelijk in en uit kon haha (in mijn geval mijn regenlaarzen lol).

Ik heb nog weken last gehad met rijden, stap en galop was geen probleem, maar draven deed echt zeer!

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:16

Ga zonder stijgbeugels rijden en laat je een voetje geven om erop te komen. Zodra het met de pijn meevalt uiteraard.

mirim
Berichten: 4386
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 17:48

akishino schreef:
Jaren terug hetzelfde gehad toen ik uit bed stapte/sprong en omzwikte, twee stukjes bot eraf. Na 4 weken kon ik gewoon lopen zonder krukken, zat zo'n "kunstof" gipsje omheen. Daarna nog twee weken af en toe laten tapen en vervolgens ging het prima. Eigenlijk nooit last meer van gehad.


Dit geeft hoop !

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:55

Hier oo een gebroken voet wegens omgeslagen enkel bij het hardlopen. Ik moest in totaal 4 weken gips en dan rustig opbouwen. Voet gebroken begin september, ik kon in februari nog niet langer dan 30 minuten en alleen met hele stevige, enkel-fixerende schoenen lopen. Bleek dat ik platvoeten had, dus toen ik eenmaal zooltjes had ging het heel snel goed!
Overigens zat ik dezelfde dag dat het gips eraf ging alweer op mijn (doodbrave) pony, met de beugels een gaatje langer om niet teveel druk op de enkel (+ voet) te zetten, en niet te serieus rijden


daantjuhhh
Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:43

Dat is zo verschillend.

Ik heb mijn grote teen gebroken gehad en heb de volgende dag al gereden.
Kon ook gewoon lopen zolang ik maar mijn voet plat neer zette.

Mijn middenvoetsbeen breuk ben ik 3 weken uit de running geweest.
Ligt ontzettend aan wat voor breuk je hebt en hoe het geneest.

Wat dat betreft heb ik veel geluk gehad.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Hutcherson
Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:51

Welk been is gebroken? Je opstapvoet of je overzwaaivoet?
<<)
Indien tweede optie: probeer het uit :D.

Onee dit mag ik vast niet zeggen als professional in de zorg.

mirim
Berichten: 4386
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 06:13

Haha, nee dat hoor je dan vast niet te zeggen hutcherson !
:D
Maar nee, was het maar zo simpel.
Het is mijn rechtervoet, mijn overzwaaivoet dus, maar ik heb met de val ook mijn linkerknie verdraaid.
In die knie zit nu weinig kracht.
Dus het zijn even twee dingen.
Ik ga wel naar de fysio denk ik.

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 06:28

Dochter heeft bijna 3 jaar terug haar enkel gebroken met voetbal, Heel drollig op de bal gaan staan en omgezwikt.
Foto's gemaakt en was een breuk te zien aan de achterkant van haar scheenbeen in het enkel gewricht. Dat werd gips. Dag later gebeld door het ziekenhuis, arts vertrouwde het niet en wilde een ct scan.
Daar kwamen nog 3 breuken en een scheur aan het licht. Alles zat netjes recht op elkaar, geen operatie gelukkig (ze twijfelde eerst wel).
6 Weken onbelast gips.

Helaas heeft ze nog steeds last. Paardrijden gaat de ene keer beter dan de andere. Afstappen na het rijden gaat alleen vaak niet meer links, dus stapt ze rechts af.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

tootje71
Berichten: 5093
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:14

Ik heb precies dezelfde breuk gehad , te snel weer dingen gaan doen is uiteindelijk artrose geworden tot twee maal toe twee schroeven in het voetgewricht gekregen ( eerste operatie was mislukt) uiteindelijk heeft het na de tweede operatie een jaar geduurd eer ik helemaal van de klachten af was. Ga niet te snel weer belasten je hebt alleen jezelf ermee.
Laatst bijgewerkt door tootje71 op 12-06-19 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel
Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:23

Enkels zijn kwetsbare gewrichten waar heel weinig aan te doen is als ze echt kapot zijn.

Als je paard een peesblessure zou hebben, zou je dan ook gaan rijden als hij nét een dag weer goed loopt? Zo ja, ga dan rustig zelf met een halfgenezen blessure weer op een paard zitten.

Of, in mensentaal: is het jou het risico waard om de rest van je leven pijn te hebben en vervroegd artrose te krijgen, om een paar weken eerder op je paard te gaan zitten? Zo ja, moet je het doen.

mirim
Berichten: 4386
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 09:50

tootje71 schreef:
Ik heb precies dezelfde breuk gehad , te snel weer dingen gaan doen is uiteindelijk artrose geworden tot twee maal toe twee schroeven in het voetgewricht gekregen ( eerste operatie was mislukt) uiteindelijk heeft het na de tweede operatie een jaar geduurd eer ik helemaal van de klachten af was. Ga niet te snel weer belasten je hebt alleen jezelf ermee.

Oeps...dank je wel voor de waarschuwing!

mirim
Berichten: 4386
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 09:54

Ibbel schreef:
Enkels zijn kwetsbare gewrichten waar heel weinig aan te doen is als ze echt kapot zijn.

Als je paard een peesblessure zou hebben, zou je dan ook gaan rijden als hij nét een dag weer goed loopt? Zo ja, ga dan rustig zelf met een halfgenezen blessure weer op een paard zitten.

Of, in mensentaal: is het jou het risico waard om de rest van je leven pijn te hebben en vervroegd artrose te krijgen, om een paar weken eerder op je paard te gaan zitten? Zo ja, moet je het doen.


Waarschijnlijk bedoel je het lief en niet zo aanvallend als dat deze post overkomt.
En niet mijn enkel is stuk, maar mijn voet.
Mijn vraag was : hoe lang het duurt voordat je weer voldoende hersteld en ik weer kan doen wat ik het liefste doe.
En nee! Ik wil niets forceren....ben ook al iets te oud om risico’s te willen nemen met mijn eigen lijf. :)

Ibbel
Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:21

Hoe lang het duurt is niet te voorspellen.
De gemiddelde ruiter trekt braaf 6 maanden uit voor een paard met een blessure, maar naar wat hier op bokt regelmatig te lezen is stapt diezelfde ruiter zelf met het gips nog om de poot op het paard. Ik vind dat wat vreemd :+
Doe met je eigen lijf gewoon net zo voorzichtig als met je paard, dus hou liever 2 maanden aan als de dokter 6 weken zegt, ipv 4 weken 'omdat je nauwelijks pijn hebt'.

faunty
Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:27

Goede (sport) fysiotherapeut zoeken. Deze kan je helpen met revalideren en alles inschatten, zo vanachter een schermpje kan je geen inschatting maken, en zeker omdat ook je knie verdraait is.

Heb probleem zit hem niet zo zeer in het rijden op je paard, maar meer in het ontstaan van een gevaarlijke situatie waardoor je opeens af moet stappen of je ineens in 1 beugel staat. Dat gaan nog niet. En als dat gebeurt ben je nog veel verder van huis.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

tootje71
Berichten: 5093
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:28

Om nog even terug te komen op mijn vorige post, ik ben jaren geleden uitgegleden en flink mijn enkel geknakt ,jaren erna altijd last van mijn voet gehouden ook met rijden pijn. maar ik maar niet naar een dokter gaan :o af en toe was de pijn zo erg en werd ik doorverwezen naar een orthopeed. Op de foto's niets te zien maar na een MRI scan kwam eruit dat ik dus jaren ervoor een breuk had gehad en dat is uiteindelijk artrose geworden met als gevolg nu een vast gezet voetgewricht.

c_alsemgeest
Berichten: 20564
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Voet gebroken.Hoe lang uit de running?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:29

Ik had heel, heeeeeel veel breuken :')
Uiteindelijk iets van 14 weken gips, fysio.
Soms nog steeds last, maar dat is vooral van de lisfranc fractuur die ik had.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Mutti, petje86, Regendans, Suliko en 36 bezoekers