Wagentje te groot voor pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MaartjeEsra
Berichten: 319
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Midden Nederland

Wagentje te groot voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 22:53

[ img ]


Wij hebben dit wagentje gekocht voor onze grote B pony van ongeveer 1.26m hoog. Onze pony is breed gebouwd. Er zitten 2 verwisselbare lamoenen bij, 1 pony en 1 paard. Volgens de vorige eigenaar zou onze pony er voor moeten kunnen. Nu we het wagentje gekocht hebben twijfel ik toch. Zelf ben ik een leek ( ik ga met onze pony les volgen voor we de weg opgaan). Onze pony is wel ervaren.

De wagen heeft een spoorbreedte van 1.30m, en de bokhoogte zal ook ongeveer rond die hoogte zijn. Iets hoger dan onze pony. Gewicht zou 150 kg zijn. Op zich is het wagentje makkelijk vooruit te trekken en makkelijk door een volwassene omhoog te tillen aan de achterkant dus niet te zwaar. Onze pony weegt rond de 290 kg.

Ik doe er even een foto bij. Vraag is dus eigenlijk of dit wagentje wel achter onze pony kan?

De bedoeling is om af en toe een recreatief ritje te maken over verharde polderwegen.

Oerknal! Dus eerst was er niets? En dat is ook nog ontploft?
Jezus is niet dood, hij heeft alleen de geest gegeven.



dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:36

Ik denk dat dit wagentje echt wel meer weegt. Ik had een soort concourswagentje, maat shet/ welsh A en die woog al 160kg. Kun je het nergens wegen? Bij fouragehandel of boerenbond kun je dit vaak wel doen.
De wagen zal te groot zijn voor je pony voor het mooie uitzien denk ik.
Ik zou hem weer verkopen en naar een passende wagen uitkijken. Laat je niks wijsmaken als " daar kan ie wel prima voor" en het gewicht is bijv. Maar 150 kg, want heel vaak zijn ze zwaarder dan men zegt.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wagentje te groot voor pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:21

Als je wagen in de trailer past; erin zetten, naar de weegbrug en wegen. Dan weet je in elk geval het gewicht. Maar dit soort brede banden hebben meestal een hoge rolweerstand en trekken zwaar over zand. Je merkt ook snel genoeg aan je pony of het na een tijdje te zwaar is of dat het nog makkelijk gaat. Uiterlijk van een wagen zegt niet zoveel, rolweerstand wel.

Over de IJssel

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:06

je moet er ook aan denken dat je met zeker 2 personen op je wagen zit. dit komt dus bij het gewicht dat je pony moet trekken. je pony moet een redelijk gewicht trekken, zodat het leuk blijft om te werken.

janouk
Blogger
Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:47

Mijn tip
Neem eerst een paar menlessen met een ervaren menpony bij een ervaren meninstructeur.
Kijk dan of je het mennen zelf leuk vindt, voor je grote investeringen doet.
Mijn ervaring is dat er heel wat ruiters zijn, die zelf mennen eng blijven vinden.

Spreek dan met de instructeur over welke koets het beate past bij jouw pony en jullie wensen. Ga kijken bij een menwedstrijd en vraag of je even een stukje mee kan rijden. Voelen welke vering jou het beste past.
En investeer dan pas in de qgaen die bij jou en jouw pony past.
En koop dan een tuig dat past bij de pony en de koets en de krachten die op het tuig gaan komen.

Kortom.... nu nog te vroeg om de wagen te kopen. Of deze wagen te groot en te zwaar is, is vanaf een plaatje niet goed te beoordelen. Hij toont groot en te zwaar. Zeker als je in de bak ook wil rijden.

Maar het beste is dat te beoordelen door de meninastructeur ter plekke met de pony er naast en de bodem waarop het meest gereden gaat worden. En een ongeremde wagen is nooit aan te bevelen.

Succes want de mensport is leuk

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers