Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:21

Maria maar als jij dit topic zo belangrijk vind voor mensen die evt ook willen fokken met hun merrie die KS heeft waarom geef je dan geen antwoord op de vraag wat als mijn merrie pijnstilling tijdens de dracht nodig heeft?
Ik zelf zou mij dit ook afvragen nl en ik vind het een hele legitieme vraag. Omdat er ook mensen zijn die zorgvuldig alle scenario’s uitbedenken en zich dit dus ook afvragen.
Als je dit echt een informatief topic wil laten zijn dan hoort dit antwoord er dus imo wel bij


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:50

Zoals ik al eerder aangaf: wordt er mesotherapie gebruikt dat werkt afdoende en heeft een pijnstillend effect op de gehele rug. Ik hoop bij deze dat je vragen zijn beantwoord want een ander antwoord heb ik niet voor je.

cursebreaker
Berichten: 11367
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:06

Maar die therapie/behandeling kan niet de hele dracht lang gegeven worden toch? Op een gegeven moment kun je toch niet meer echt trainen en therapie blijven geven als de merrie verder in de zwangerschap is? Dus op het zwaarst van de dracht is de kans groot dat de merrie een knak krijgt omdat de therapie niet meer gegeven kan worden (en zover ik begrijp is de kans aanwezig dat als er geen therapie gegeven wordt, het lichaam achteruit kan gaan toch?) en het lichaam het precies dan ook het zwaarst gaat krijgen qua dracht en dan wordt het misschien dubbelop zwaar voor het lichaam.

Dus het is echt geen rare vraag wat er gesteld wordt, of er dan pijnstilling is wat bv. gegeven mag worden?, en een beetje jammer dat er dan toch meteen weer zo aanvallend op gereageerd wordt, nadat er eerst al eens niet eens op gereageerd wordt totdat er herhaaldelijk mensen naar blijven vragen. Uiteindelijk was het een mooi on topic bericht/vraag namelijk wat naar voren kwam en interessant voor mensen die er meer over willen weten. Misschien dat er dan nog iemand anders op kan reageren die hier wel een fatsoenlijk antwoord op heeft.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:25

maria1990 schreef:
Zoals ik al eerder aangaf: wordt er mesotherapie gebruikt dat werkt afdoende en heeft een pijnstillend effect op de gehele rug. Ik hoop bij deze dat je vragen zijn beantwoord want een ander antwoord heb ik niet voor je.

Dat is nog steeds geen antwoord op de exacte vraag die er is gesteld
Medicijnen komen in de bloedbaan terecht dus kan het geen kwaad voor het ongeboren veulen?
Daarnaast volgens mij mocht mesotherapie niet tijdens de dracht worden gegeven

Kinke
Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:03

Maar al die fokkers waar jij contact mee hebt gehad, hebben 0 nakomelingen met KS? Als ik fokker was en ik haalde uit die activiteit mijn centen zou ik dat ook zeggen waarschijnlijk. Dus zij hebben de dieren al als veulen getest op KS? En de paarden die wel KS hebben, die hebben toch ook ouders? Dus bij alle paarden die KS hebben is dit niet genetisch?

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:30

Er is hier in het topic wel degelijk gezegd dat er KS merries waren die ook KS veulens hebben gekregen. Dus TS is heel selectief met welke posts ze aanhaalt.
Ach laat haar toch, het is haar merrie. Haar keuzes wat ze doet. Er zijn wel meer mensen die met afgekeurde of röntgenologisch zeer slechte merries fokken. Houd je toch niet tegen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:48

Kinke schreef:
Maar al die fokkers waar jij contact mee hebt gehad, hebben 0 nakomelingen met KS? Als ik fokker was en ik haalde uit die activiteit mijn centen zou ik dat ook zeggen waarschijnlijk. Dus zij hebben de dieren al als veulen getest op KS? En de paarden die wel KS hebben, die hebben toch ook ouders? Dus bij alle paarden die KS hebben is dit niet genetisch?


Insinueer je nu dat fokkers de waarheid niet spreken :? De röntgenfoto's liegen er niet om hoor :)

ElviraKelan schreef:
Dat is nog steeds geen antwoord op de exacte vraag die er is gesteld
Medicijnen komen in de bloedbaan terecht dus kan het geen kwaad voor het ongeboren veulen?
Daarnaast volgens mij mocht mesotherapie niet tijdens de dracht worden gegeven


Voor de dracht wordt er gebruik gemaakt van mesotherapie indien nodig. Dus daar ondervind het veulen absoluut geen hinder van en voordat dat m'n merrie drachtig is is die mesotherapie allang de bloedbaan weer uitgewerkt. Ik begrijp je zorgen maar er niks om je zorgen over te maken wat betreft pijnstillers. M'n merrie heeft de komende tijden geen mesotherapie meer nodig gezien de hele grote voorruitgangen die ze boekt. Ik had je vraag wel voorbij zien komen maar ik had geen zin om erop te reageren gezien de persoonlijke aanvallen van daarvoor ;) Omdat dat dit topic veel stille meelezers kent die in het onderwerp geïnteresseerd ben ik de beroerdste niet om je vraag te beantwoorden :D Het is vaak beter om niet overal inhoudelijk op in te gaan als er sneren worden uitgedeeld dan kan ik beter wachten met reageren tot jullie weer rustig zijn geworden.

Mesotherapie schijnt helemaal niet altijd nodig te zijn tijdens een eventuele dracht. Er zijn ook zat merries die zonder mesotherapie de dracht goed aankunnen en een gezond veulen ter wereld brengen zonder dat daarbij de klachten opspelen van KS. Het verschilt per fokker/dierenarts of er wel of geen therapie van te voren aan te pas komt. Het hangt ook van de situatie af hoe de merries ervoor staat qua algemene gezondheid.

In het algemeen:

Je mening geven staat vrij, maar jullie staan niet qua kunde boven een goed afgestudeerde dierenarts. Ik wil dan ook vragen of het medische team van bokt niet wil gaan speculeren over allerlei rampscenario's of pijnstillers wat totaal niet aan de orde is.

Suzanne F. schreef:
Er is hier in het topic wel degelijk gezegd dat er KS merries waren die ook KS veulens hebben gekregen. Dus TS is heel selectief met welke posts ze aanhaalt.
Ach laat haar toch, het is haar merrie. Haar keuzes wat ze doet. Er zijn wel meer mensen die met afgekeurde of röntgenologisch zeer slechte merries fokken. Houd je toch niet tegen.


Ik ben jouw speculaties wel meer als zat aan het worden want je neemt geen eens de moeite om inhoudelijk te gaan reageren. Behalve dat je jaloers was op mijn financiële middelen terwel ik daar ook hard voor moet werken. Ik heb geen geldboom in de tuin zoals jij wellicht denkt waar ik effe aan schudt.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 10-06-19 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:53

Er is niemand die betwist dat je geen gezond veulen uit de merrie kunt halen maar velen betwijfelen of je merrie het wel overleefd , dat is het, niet meer en niet minder.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:11

En de kans bestaat op gezond veulen
En de kans bestaat op merrie die het probleemloos doorstaat


Maar de kans bestaat ook op veulen met KS-ontwikkeling
En de kans bestaat ook op gigantische problemen tijdens de dracht voor de merrie.


En dan ga je kijken naar hoe groot de kans is dat zowel veulen gezond is als dat merrie er goed doorkomt.

In combinatie met hoe groot de gevolgen zouden zijn wanneer je wel tegen problemen aanloopt.



Met alles dat ik weet lijkt mij dit:


De kans op 100%gezond veulen (die dus ook als 5 of 10 jarige nog geen KS heeft...) Én een merrie die de dracht perfect doorstaat
Kleiner dan
De kans op een veulen dat wel problemen krijgt en/of een merrie die er níét fijn doorheen komt.



Goed, dan ga je kijken naar hoe erg het zou zijn als je in die tweede, ongewenste, kans uitkomt.
(de grotere kans dus, voor de duidelijkheid)
Hoe groot kunnen die gevolgen zijn. Hoe ernstig zijn die, zeg maar.
Best groot.
Merrie tijdens dracht met pijn kan.
Veulen heel jong al ks kan
Veulen dat rond 5e/10e/15e KS krijgt kan.
Merrie waarvan de KS door de dracht zoveel erger wordt dat ze tijdens dracht of na het veulen ingeslapen moet worden kan
Merrie tijdens dracht zoveel pijn dat pijnstilling nodig is, maar dat is voor het veulen slecht kan.
En meer van deze scenario's.
Daar zitten er een paar tussen (die ook gewoon echt niet ondenkbaar zijn) met zulke grote gevolgen dat ik er echt niet blij van zou worden.



Kans op problemen x de gevolgen van die problemen geeft een indicatie van risico.


Kans op problemen is hier groot aanwezig. De gevolgen als het mis gaat zijn groot.


Grote kans x grote gevolgen = heel hoog risico.


Heel hoog risico nemen met levende have is voor mij een enorme no-go!

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:47

Nou sorry hoor. Maar tis toch t’s dr paard. Laat dr het lekker zelf weten als zij dat risico wil nemen is dat haar ding

Roze schoentje

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:58

TS en dus de vraag die al eerder was gesteld en niet is beantwoord door jou en deze vraag was dus niet van mij afkomstig

Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?

Daarnaast vind ik het onnodig om persoonlijk te worden. Iets wat ik nu niet ben geweest. Jij echter wel. En wederom niet alleen tegen mij. Deze vraag was dan ook door mij opnieuw gesteld omdat je geen antwoord gaf maar wel een persoonlijke uithaal deed naar de oorspronkelijke vraagsteller. Jammer hoor dat je het alleen bij anderen ziet maar niet kan zien waarom er zo op jou word gereageerd. Te meer je het zelf een informatief topic wil laten zijn.

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:53

ElviraKelan schreef:
Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?

.

Nee.

Je moest trouwens eens weten hoeveel merrie's er op de buut staan tijdens dracht en veulen aan de voet.

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:00

maria1990 schreef:
Suzanne F. schreef:
Er is hier in het topic wel degelijk gezegd dat er KS merries waren die ook KS veulens hebben gekregen. Dus TS is heel selectief met welke posts ze aanhaalt.
Ach laat haar toch, het is haar merrie. Haar keuzes wat ze doet. Er zijn wel meer mensen die met afgekeurde of röntgenologisch zeer slechte merries fokken. Houd je toch niet tegen.


Ik ben jouw speculaties wel meer als zat aan het worden want je neemt geen eens de moeite om inhoudelijk te gaan reageren. Behalve dat je jaloers was op mijn financiële middelen terwel ik daar ook hard voor moet werken. Ik heb geen geldboom in de tuin zoals jij wellicht denkt waar ik effe aan schudt.


Welke speculaties?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:07

Benzz schreef:
ElviraKelan schreef:
Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?

.

Nee.

Je moest trouwens eens weten hoeveel merrie's er op de buut staan tijdens dracht en veulen aan de voet.

Nou, complimenten voor die eigenaren. Bij honden en katten heb je broodfokkers , bij paarden blijkbaar ook.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:45

Benzz schreef:
ElviraKelan schreef:
Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?

.

Nee.

Je moest trouwens eens weten hoeveel merrie's er op de buut staan tijdens dracht en veulen aan de voet.


Triest

Kinke
Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:06

Horseloverl schreef:
Nou sorry hoor. Maar tis toch t’s dr paard. Laat dr het lekker zelf weten als zij dat risico wil nemen is dat haar ding


tja, dan was dit hele topic overbodig in ieder geval

cp112
Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:29

Benzz schreef:
ElviraKelan schreef:
Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?

.

Nee.

Je moest trouwens eens weten hoeveel merrie's er op de buut staan tijdens dracht en veulen aan de voet.




Jawel, dat kan wel degelijk schadelijk zijn voor het veulen. Zeker bij lange periode.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:57

cp112 schreef:
Benzz schreef:

Nee.

Je moest trouwens eens weten hoeveel merrie's er op de buut staan tijdens dracht en veulen aan de voet.




Jawel, dat kan wel degelijk schadelijk zijn voor het veulen. Zeker bij lange periode.

Bijsluiter zegt echt iets anders.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:03

CP112 waarom ben jij van mening dat het wel schadelijk is?

cp112
Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:09

Dat meer dan een mening. Dat heb ik van meerdere dierenartsen vernomen toen mijn merrie 1.5 jaar geleden lange tijd pijnstilling moest tijdens de dracht. We moesten daar toen een afweging in maken en ik heb daarvoor verschillende dierenartsen gesproken.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:19

cp112 schreef:
Dat meer dan een mening. Dat heb ik van meerdere dierenartsen vernomen toen mijn merrie 1.5 jaar geleden lange tijd pijnstilling moest tijdens de dracht. We moesten daar toen een afweging in maken en ik heb daarvoor verschillende dierenartsen gesproken.

Het is toen dus als tegenargument om het evt niet te doen begrijp ik?

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:45

Kinke schreef:
Horseloverl schreef:
Nou sorry hoor. Maar tis toch t’s dr paard. Laat dr het lekker zelf weten als zij dat risico wil nemen is dat haar ding


tja, dan was dit hele topic overbodig in ieder geval


Ze vraagt om ervaringen toch? Of het slim is? Nou daar heeft ze antwoord op gekregen. De rest is dan haat keuze

Roze schoentje

cp112
Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:39

ElviraKelan schreef:
cp112 schreef:
Dat meer dan een mening. Dat heb ik van meerdere dierenartsen vernomen toen mijn merrie 1.5 jaar geleden lange tijd pijnstilling moest tijdens de dracht. We moesten daar toen een afweging in maken en ik heb daarvoor verschillende dierenartsen gesproken.

Het is toen dus als tegenargument om het evt niet te doen begrijp ik?




We hadden weinig keuze dus hebben besloten wel te doen. Maar wou we de voors en tegens weten t.o.v het veulen.
Het is goed gegaan omdat we gelukkig uiteindelijk minder lang door hoefde te gaan dan we eerst dachten. Maar er is wel degelijk kans op aborteren zeker in een vroeg stadium van de dracht.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:44

ElviraKelan schreef:
TS en dus de vraag die al eerder was gesteld en niet is beantwoord door jou en deze vraag was dus niet van mij afkomstig

Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?

Daarnaast vind ik het onnodig om persoonlijk te worden. Iets wat ik nu niet ben geweest. Jij echter wel. En wederom niet alleen tegen mij. Deze vraag was dan ook door mij opnieuw gesteld omdat je geen antwoord gaf maar wel een persoonlijke uithaal deed naar de oorspronkelijke vraagsteller. Jammer hoor dat je het alleen bij anderen ziet maar niet kan zien waarom er zo op jou word gereageerd. Te meer je het zelf een informatief topic wil laten zijn.



bigone schreef:
ElviraKelan schreef:
Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?


Nee.
Je moest trouwens eens weten hoeveel merrie's er op de buut staan tijdens dracht en veulen aan de voet.

Nou, complimenten voor die eigenaren. Bij honden en katten heb je broodfokkers , bij paarden blijkbaar ook.


Op de persoon spelen is niet toegestaan jongens.

moonfish13 schreef:
Ik dacht het, bigone schrijft het..
Lekker doen en je ziet wel of het goed gaat, maarja na zoveel geld wat erin zit wil je er wat voor terug en maakt het risico voor je merrie, een levende wezen, niks uit.
En als ik denk aan mijn pony, dat blije koppie wat vertrouwen in me heeft, en dat ik dan bewust dat risico zou nemen, dan word ik écht misselijk. :(
Mijn grote vriend zou ik dat nooit aan doen en ik snap je dus echt niet.


Jouw reactie is laag bij de grond en volkomen respectloos. vindt je dit nu zelf ook niet triest hoe je reageert en je eigen zin blijft doordrammen om op de persoon te spelen? Ik had het nog kunnen begrijpen als je een goed tegenargument had wat betreft het fokken met KS... maar die is er niet :?


Horseloverl schreef:
Nou sorry hoor. Maar tis toch t’s dr paard. Laat dr het lekker zelf weten als zij dat risico wil nemen is dat haar ding


In het algemeen:

Het is idd mijn eigen keuze en dat willen vele maar niet snappen. Je mening geven is prima maar je eigen zin blijven doordrammen met zielige verhaaltje over pijnstilling om je eigen gelijk te moeten halen is wel heel laag bij de grond en volkomen respectloos.

Kinke schreef:
tja, dan was dit hele topic overbodig in ieder geval


Het topic is zekers te weten niet overbodig omdat ik ervaringen heb kunnen uitwisselen met fokkers die ook fokken met hun KS merries mede daardoor heb ik een hele positieve kijk erop gekregen tot in tegenstelling wat hier geïnsinueerd wordt. Bij deze wil ik de mensen bedankt die mij oprecht geholpen hebben wat betreft een eerlijke keuze te maken wat betreft het fokken met KS :)



@Femke_Tweety; bedankt voor je bericht :) Ik weet wat de nadelen en voordelen kunnen zijn bij fokken. Dus dit brengt voor mij geen nieuwe inzichten met zich mee om er vanaf te zien wat betreft het fokken met KS.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:01

Jij hebt blijkbaar veel nieuwe inzichten gekregen door fokkers aan te schrijven. De mensen hier in dit topic hebben nieuwe inzichten gekregen over hoe sommigen over kapotte paarden denken mbt nog enig nut hebben.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers