[BLOG] Vrijheidsdressuur, meer dan kunstjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NikkivanOlst
Berichten: 7813
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

[BLOG] Vrijheidsdressuur, meer dan kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 00:04

*Bokt.nl
Blog


[ img ]

De blog waar ik aan was begonnen toch maar geschrapt... Soms ben je wat inspiratieloos of borrelt er een ander onderwerp in je op waarover je op dat moment beter kunt schrijven... Het is best moeilijk soms om iets te schrijven, het zo neutraal mogelijk te belichten én het begrijpbaar te houden voor iedereen!

Vandaag dus toch maar een stukje over vrijheidsdressuur, waarom het nu zo leuk en leerzaam voor jou en je paard kan zijn...

Heel vaak krijg ik nog de opmerkingen "Vrijheidsdressuur, dat zijn toch gewoon kunstjes leren aan je paard?", "Aan vrijheidsdressuur heb je niks, alleen met rijden train ik mijn paard goed", "vrijheidsdressuur is niks voor ons, circuskunstjes"... Verrassing: het is zoveel meer dan een kunstje leren aan je paard! Voor mij is vrijheidsdressuur mentale en fysieke training, wat anders doen met je paard, het denkvermogen verbeteren en een berg stretch oefeningen!

Ja, natuurlijk zijn er een aantal echte "kunstjes", dingen als kusje geven, flemen, nee schudden en andere truukjes die je in een paar keer kan aanleren. Maar zodra het voor het paard en zijn training meerwaarde heeft, heb ik het liever over oefeningen. Een kunstje word een oefening zodra je paard mentaal geprikkeld wordt, een oefening wordt het zodra je paard daadwerkelijk zijn spieren aan het werk moet zetten!

Om een paar eenvoudige voorbeelden te geven:

De spaanse pas
Een oefening waarbij het paard om en om zijn benen hoog opheft, maar wel takt en ritme blijft houden. Deze oefening vind zijn oorsprong in de klassieke hoge school en was niet zomaar een oefening die leuk was om aan te leren, maar had veel nut in de training. Je zet je paard aan het denken waar hij zijn 4 benen laat, hij leert coördineren en gebruikt (indien correct uitgevoerd) veel verschillende spieren in zijn lijf. Het geeft een paard meer schoudervrijheid, meer ruimte in de passen en is dus een geweldige oefening om veruiming in de gangen, of zelfs uitgestrekte draf te verbeteren. Daarnaast is dit een geweldige oefening om onzekere paarden zichzelf stoer te laten voelen!

[ img ]


De spagaat
Ookwel het wijd staan genoemd, is een hele mooie stretch oefening. Normaal willen we dat het paard zijn achterbeen zo goed mogelijk onderbrengt en van daaruit gaat dragen, maar soms is het ook wel eens goed om de spieren eens de andere kant op te stretchen. Waarbij het achterbeen dus diagonaal staat en het bekken naar buiten stretcht. Wat wel heel belangrijk is, is dat het paard enkel vanuit het bekken en achterbeen de stretch maakt, dus niet zijn voorbenen te ver naar voren plaatst waardoor de rug hol komt te staan. Het voorbeen zou ideaal gezien recht onder de schouder moeten blijven, waarbij het achterbeen/bekken dus naar achteren stretcht. Tevens ook een hele goede oefening om de coördinatie te verbeteren: in de aanleerfase werk je met een balk en moet het paard bij elk pasje nadenken welke voet waar heen moet.

[ img ]



De klassieke buiging
Eigenlijk is de klassieke buiging de oefening die volgt op de spagaat: een stretch waarbij het voorbeen recht blijft en het paard als het ware in de schoft zakt. Deze oefening is voor paarden een vrij natuurlijke beweging: op het moment dat ze zich uitrekken komen ze ook in deze positie. Veel mensen vragen het hoofd een heel stuk onder het lijf, ik zie zelf liever dat het hoofd nooit verder dan de knie onder het lichaam gaat, en dus de hals en rug lang blijven. Het achterbeen hoort recht onder het bekken te staan. Om ruimte te creeëren voor deze klassieke buiging, gebruik je vaak de spagaat. Veel paarden vinden dit een heerlijke oefening, ze blijven regelmatig de eerste keer dat je hem vraagt met een diepe zucht of kreun zichzelf uitrekken...

[ img ]



De berggeit
De berggeit is juist de tegenhanger van de spagaat: de benen bewegen zich niet uit elkaar, maar juist naar elkaar toe! Hierbij motiveer je het bekken om naar binnen te kantelen, de rug zich te bollen en de buikspieren zich aan te spannen. Een hele fijne oefening om je paard te helpen zijn rug beter omhoog te tillen via de buikspieren. Tevens dus ook een oefening die ik zelf zeer regelmatig inzet voor paarden met een weke/doorgezakte rug of (beginnende) kissing spines. Wanneer je je paard deze oefening correct weet aan te leren met behulp van toucheren op de achterhand, kan hij ook nog érg nuttig zijn voor de piaffe! Je leert het bekken naar binnen komen, dit in combinatie met impuls kan een inzet piaffe bieden.

[ img ]



LET ALTIJD OP
De oefeningen die ik zojuist heb beschreven dienen altijd goed uitgevoerd te worden zodat een paard zich niet juist kan blesseren... Verkeerd uitgevoerde oefeningen kunnen juist schade geven omdat een paard op een verkeerde manier word belast. Maak dus regelmatig foto's, laat je filmen en weet waar je aan begint. Je bent geen kunstjes aan het leren, maar je paard fysiek en mentaal aan het trainen!

De verschillende oefeningen kunnen dus absoluut een bijdrage leveren aan je dagelijkse trainen. Naast dat het voor een paard leuke afwisseling is, kun je vanuit het vrijheidsdressuur principe eigenlijk alles aanleren wat je maar kan verzinnen. Voor mij is vrijheidsdressuur dan ook nog veel meer dan enkel de 'oefeningen'. Het concept waar je je paard zelf mag laten nadenken, verzinnen en daar je oefeningen uit aanleert... Met een beetje creativiteit wat betreft belonen, spelen en zoeken kun je zelfs pirouettes en passage met je paard vinden 8-) Het belangrijkste is dan ook altijd om samen fun te hebben. Voor mij zit de "vrijheid" in het vrijheidsdressuur het meest in de vrijheid van meningsuiting... Django mag zelf aangeven wat hij wel of niet leuk vind, of we iets op dat moment wel of niet gaan doen... Maar vooral draagt hij zelf ook bij aan nieuwe oefeningen!

[ img ]


Agnes
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: [BLOG] Vrijheidsdressuur, meer dan kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 08:49

Leuk! En inderdaad geloof ik meteen dat ze spieren en lenigheid trainen op deze manier. En het houdt het werk afwisselend. Maar wat je zegt, het moet wel op de juiste manier gebeuren.

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html

Cactusknuf
Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: [BLOG] Vrijheidsdressuur, meer dan kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:38

Mijn shet kan ook zo ongeveer alle trucs die er zijn (weet niet meer wat ik hem nu kan leren) en ik merk echt dat hij na n halfuurtje vrijheidsdresuur echt moe is, fysiek maar vooral mentaal, en ook als ik tegen mensen zeg dat ik dit doe met mijn shetlander onderschatten ze het altijd.

Maar hoe weet je nu of je een oefening correct uitvoert?

some of my best friends, never say a word to me...


NikkivanOlst
Berichten: 7813
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 19:56

Cactusknuf schreef:
Mijn shet kan ook zo ongeveer alle trucs die er zijn (weet niet meer wat ik hem nu kan leren) en ik merk echt dat hij na n halfuurtje vrijheidsdresuur echt moe is, fysiek maar vooral mentaal, en ook als ik tegen mensen zeg dat ik dit doe met mijn shetlander onderschatten ze het altijd.

Maar hoe weet je nu of je een oefening correct uitvoert?


Combinaties van oefeningen... Er is zo enorm veel mogelijk. Ik doe zelf nu ruim 10 jaar vrijheidsdressuur, met veel verschillende paarden, en krijg elke keer nog wel nieuwe dingen verzonnen :))

Of je een oefening correct uitvoert... Daarvoor zal je wat kennis van biomechanica op moeten doen. Ook een shet is een paard, ook een shet kan zichzelf verkeerd belasten. Neem bijvoorbeeld het steigeren: een oefening die heel vaak fysiek fout gaat: paard gooit zijn hoofd omhoog en drukt zijn rug weg tijdens het steigeren. Of de buiging/compliment: paard zakt te ver met het gewicht op de voorhand, maar kan zijn gewicht niet naar achter brengen omdat de uitgangspositie al verkeerd is. (te wijde spagaat)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beert, corinec, dingogirl, JoukjeV, Lynn00, othelloster, Plus_en_Min, turtlelito en 89 bezoekers