[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:15

Storm schreef:
LaDonna75 schreef:
Dan zou ik zeggen: begin met een cursus fotografie. Wil je echt met een spiegelreflex camera aan de slag gaan, dan is het fijn als je een beetje weet wat je met welke knopjes kunt. Verder is er meer tussen smartphone en spiegelreflex qua camera's. Een systeemcamera kan vandaag de dag ook veel en geeft vaak mooie foto's. Een spiegelreflex heeft weliswaar meer te bieden, maar kent ook zijn prijs en de objectieven ook. Kun je niet ergens een en ander gaan uitproberen?


Dank je wel voor je antwoord.
Ik wil zeker een cursus gaan volgen, ik denk ook al te weten bij wie. Maar daar heb ik dus wel een camera voor nodig...
Ik las hier goede dingen over de nikon D3200. Die zie ik voor onder de 300 euro weggaan. Is dat iets voor mij?


De D3200 is inmiddels ook alweer zo’n 7 jaar oud, die zou ik eerlijk gezegd niet aanschaffen. De D3xxx is de absolute basislijn van Nikon. Dit betekent dat de techniek in de camera stoelt op al oudere techniek van de meer luxere modellen. Daarmee verouderen deze camera’s sneller ten opzichte van hun grotere broers en zussen. En daarom wordt ook om de twee jaar weer een nieuwer model van deze lijn op de markt gebracht. Daarnaast, op het laatste moment van verkoop kocht je deze camera als body al voor 300 euro.

Ik zou kijken naar minimaal een D3400 als je in die lijn van Nikon wilt zoeken.



Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:59

Dank je wel Maaikemuis!
Dan kan ik weer een beetje verder met mijn zoektocht.

Is het al lente?

xZiva_
Berichten: 3991
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:12

ikke schreef:
xZiva_ schreef:
Qua budget zit ik nu zo rond de €500 :=

Hoorde dat de 1300D net wat meer een 'beginners' camera is dan de 60D?

Daar zit best wat tussen, ja. De 60D is al wat ouder, maar ik vraag me af of die niet alsnog betere specs heeft. De 60D was een leuke middenklasse body in zijn tijd.

Je kunt ook nog kijken naar de 7D; die zit intussen ook binnen je budget. De 7D is uit de professionele serie van Canon.
Die Jan-van-Gent die enkele posts terug staat, komt uit een 7D, met een 70-200 f2.8 IS en 2x converter.
Die is bovenop een klif uit de hand genomen met windkracht 6......

Ik zou de specs eens heel kritisch naast elkaar leggen en kijken wat het beste bij je past.


Qua specs zijn ze eigenlijk gelijk := de 60D heeft alleen een veel snellere sluitertijd (maar alleen in een bepaalde stand die je dus zo goed als nooit gebruikt := )

De 7D ga ik ook eens bekijken, thanks! :D

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

fro
Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 07:14

Ik zit te twijfelen tussen de Canon 7D M2 of de 77D. Als ik ze via een vergelijk site bekijk komt de 77D beter uit. Maar ik twijfel zelf aangezien de 7d uit het profesionele segment is.
Heb op dit moment een 1100D dus beide is een flinke stap vooruit. FF heb ik op dit moment maar 1 lens voor dus vind ik nu zonde (dit is wel mijn doel).

Waar ik nu vooral tegenaan loop is snelheid en de hoeveelheid ruis. Daarnaast wil ik graag professioneler gaan werken.

Biranda (Rash R X Topas)
Orun gediplomeerd. Voor ieder op niveau. Ook les in grondwerk, trailerladen en dubbele lijnen.

Www.kimwassenfotografie.nl

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:52

De 77d ken ik niet, maar is ongetwijfeld een goede camera. De 7d ken ik wel, heb ik zelf ook en is voor paardensport heel fijn, hij is erg snel

Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:51

Ik weet dat het een ouwetje is maar wat zou dit waard zijn?
een Nikon d3100(camera)
een 18-55mm en 22-200mm lens (beide nikon)
accu met lader
geheugenkaart
de lenzen allebei met autofocus

Is het al lente?

xZiva_
Berichten: 3991
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:57

Ik heb vandaag de 60D binnengekregen met een 55-250 lens. Even goed uitgetest en hij is echt ideaal in gebruik, zeker waarvoor ik hem wil :D

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:39

mbkaatje schreef:
De 77d ken ik niet, maar is ongetwijfeld een goede camera. De 7d ken ik wel, heb ik zelf ook en is voor paardensport heel fijn, hij is erg snel

De mkII is nog een fractie sneller :j

Ben ik wel benieuwd waarom die site de 77D beter vind dan de 7D mkII.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:15

Ik heb ook de 7d mk II. Had ik er niet bij gezet.
Ben ook benieuwd waarom de 77d net zo goed zou zijn.

fro
Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:28

[ img ]
[ img ]

Dit zegt de site (omdat ik dit ook niet begreep vraag ik verder.

(Zelf zou ik voor de 7d gaan ipv de mkII ivm budget, maar ook deze zal de 1100d ruim verbeteren.)

Maar jullie zeggen dus 7d voor 77d?

Biranda (Rash R X Topas)
Orun gediplomeerd. Voor ieder op niveau. Ook les in grondwerk, trailerladen en dubbele lijnen.

Www.kimwassenfotografie.nl

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:09

De 7D mkII geen mic-ingang? Waarom zou je dat weg late op een camera die juist ook bedoelt is voor video-opnames?

Als je de specs van Canon er even naast legt, zie je dat het dus niet waar is!

De 7D is een sport-camera; snelheid is dus HET sterke punt van deze camera wat onder andere blijkt uit de contue reeks van 10 opnames per sec, tegen 6 voor de 77D

AF-voospelling (scherpstellen op bewegende beelden) ontbreekt op de 77D, naast de veel uitgebreidere mogelijkheden van scherpstellen bij de 7D mkII

Google maar eens op beide specs op de site van Canon dan zie je wat de echte verschillen zijn en dat de 7D met reden als professionele camera in de markt staat.

Het is natuurlijk een koud kunstje om alleen die zaken op te sommen waarin de 77D (die ook jonger is dan de 7D mkII) beter is, maar heb dan ook de ballen om op te sommen waarin de 77D het aflegt tegen de 7D mkII! Die lijst is ongeveer 3x zo lang en behest juist die componenten die er ECHT toe doen als het op snelle (sport) fotografie aan komt.

Erger nog, de 77D wordt zelfs door de 7D voorbij gestreefd op de belangrijkste specs!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:47

Storm schreef:
Ik weet dat het een ouwetje is maar wat zou dit waard zijn?
een Nikon d3100(camera)
een 18-55mm en 22-200mm lens (beide nikon)
accu met lader
geheugenkaart
de lenzen allebei met autofocus


150 euro? Is dat netjes?

Is het al lente?

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:08

Storm schreef:
Storm schreef:
Ik weet dat het een ouwetje is maar wat zou dit waard zijn?
een Nikon d3100(camera)
een 18-55mm en 22-200mm lens (beide nikon)
accu met lader
geheugenkaart
de lenzen allebei met autofocus


150 euro? Is dat netjes?

Die 22-200, dat kan niet. Waar zit de typefout?

https://www.kamera-express.nl/product/1 ... y-occasion
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... dx-occasio

En dan even aannemend dat je een 18-200 bedoelt, Deze?
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... -vr-ii-ed-

Of de 55-200?
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... r-dx-occas

Al met al lijkt die prijs redelijk, mits in fatsoenlijke en werkende staat.
Van die 18-200 schijn je je ook bij Nikon niet al te veel voor te moeten stellen. De Canon-versie komt in ieder geval niet ver als het op kwaliteit aankomt, maar het biedt voordelen in moeilijke omgevingen.

Voordeel van zo'n set is dat het wat minder pijn doet als er een ongelukje mee gebeurt of als je er in hufterige omstandigheden mee wil fotograferen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:36

Het is de 55-200, typefoutje.
Maar bedankt voor de info! Ik ben complete leek.

Ik weet dat het geen geweldig toestel is, maar mijn budget is nu niet zo groot en ik wil gewoon eens wat uitproberen en eens voelen hoe een camera in mijn handen ligt. Op den duur komt er een betere camera.

Is het al lente?

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:50

Storm schreef:
Het is de 55-200, typefoutje.
Maar bedankt voor de info! Ik ben complete leek.

Ik weet dat het geen geweldig toestel is, maar mijn budget is nu niet zo groot en ik wil gewoon eens wat uitproberen en eens voelen hoe een camera in mijn handen ligt. Op den duur komt er een betere camera.


Ik zou er zeker niet meer voor betalen met als gedachtengang dat de camera zelf praktisch niets meer waard is. De 18-55 kun je voor 50 euro op de kop tikken en de 55-200 hangt het van het merk af. Wanneer dit de Nikkor is dan is die nog wat waard, is het de Tamron dan is deze waardeloos.

Zelf vraag ik mij af hoeveel plezier je van een Nikon D3100 gaat hebben. De techniek stamt uit 2010 en is geleend van nog oudere semi-professionele camera’s. De D90 uit 2008 gaf betere beeldkwaliteit als je de foto’s naast elkaar legt. Ik zou bij de D3xxx lijn meer kijken naar de D3300 als oudste model (en mogelijk een D3200 wanneer je deze heel goedkoop kan krijgen)

Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:03

De 55-200 is van Nikon zelf stond erbij.
Maar thnx voor je advies!

Is het al lente?

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:15

Hoi allemaal!

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar misschien kunnen jullie mij helpen... vorig jaar heb ik een Nikon D3400 gekocht en die bevalt heel goed voor mijn gebruik! :) Deze zomer ga ik naar Alaska en neem ik uiteraard de camera mee. Ik ben nu op zoek naar een cover voor tegen regen en andere waterdruppels, weet iemand waar ik moet zoeken? Zal voor eenmalig gebruik zijn deze vakantie, dus graag voor beetje schappelijke prijs. Is puur om ‘m zo goed als het kan droog te houden, maar veel van die covers die ik vind op internet lijken dan nauwelijks bruikbaar te zijn voor fotograferen? :') Zo ingepakt lijkt de camera dan te zijn.. en zijn er nog andere tips om mijn camera dan zo goed mogelijk te houden? Heb voor voorgaand jaar op advies van de winkel al wel kwastjes in mijn tas voor het schoonmaken van zand/stof tijdens mijn reis naar Afrika, maar zal dat nu niet veel nodig hebben denk ik :+

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:32

Ik heb eentje die hier veel op lijkt: klik
Het blijft wat onhandig met een hoes, maar hier kun je wel allebei je handen in steken, en je ziet wat je doet doordat het transparant is.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:49

_Tamara schreef:
Hoi allemaal!

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar misschien kunnen jullie mij helpen... vorig jaar heb ik een Nikon D3400 gekocht en die bevalt heel goed voor mijn gebruik! :) Deze zomer ga ik naar Alaska en neem ik uiteraard de camera mee. Ik ben nu op zoek naar een cover voor tegen regen en andere waterdruppels, weet iemand waar ik moet zoeken? Zal voor eenmalig gebruik zijn deze vakantie, dus graag voor beetje schappelijke prijs. Is puur om ‘m zo goed als het kan droog te houden, maar veel van die covers die ik vind op internet lijken dan nauwelijks bruikbaar te zijn voor fotograferen? :') Zo ingepakt lijkt de camera dan te zijn.. en zijn er nog andere tips om mijn camera dan zo goed mogelijk te houden? Heb voor voorgaand jaar op advies van de winkel al wel kwastjes in mijn tas voor het schoonmaken van zand/stof tijdens mijn reis naar Afrika, maar zal dat nu niet veel nodig hebben denk ik :+


Ik heb voor noodgevallen een rainsleeve van optech in mijn tas zitten. Die werkt opzich simpel en houdt de boel nog wel wat droog. Al moet ik zeggen dat ik of geen foto’s maak, onder een paraplu werk of heel snel werk

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 06:36

Bedankt voor jullie snelle tips!! :D Hoe bevalt bij jullie die sleeves? Lees op internet dat je zo’n plastic hoes ongeveer een dag kunt gebruiken?

Denk dat ik deze wel ga bestellen. Mooi prijsje en een praktische oplossing voor de momenten dat het wel nodig zou zijn! :) Hoop dat het meevalt met de regen, maar zal het sowieso wel gaan gebruiken bij grote watervallen en tijdens het whale watchen.

AbleToDream
Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:52

Ik val hier ook even binnen voor advies, ik heb nu een 5 jaar met mijn trouwe Nikon D3200 foto's gemaakt, in het begin de kitlens, dan een zoom gekocht van 55-200 en nu werk ik altijd met mijn 50 mm of mijn 70-200 zoom.

Ik zou nu na jaar wel graag willen overstappen naar een nieuwe body omdat ik merk dat deze niet meer voldoet aan wat ik zoek in fotograferen. Maar is het de moeite nog om mijn D3200 met 18-55 en 55-200 lens te koop te zetten of is dat niets meer waard?

De camera is altijd goed onderhouden geweest en alle assecoires heb ik ook nog inclusief de originele dozen. Anders was ik aan het twijfelen om te vragen of ze in de camera winkel er nog iets voor kunnen geven.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:14

Het is nog wel iets waard, maar of het veel gaat zijn. Geheel is ook afhankelijk van de shuttercount. Voor een weinig gebruikte camera zou je misschien nog 200-250 kunnen vragen inclusief body, lenzen, batterijen en als je slim bent doe je er een geheugenkaart bij en een tasje dat je nog hebt liggen (ik zou het er zelf niet voor over hebben, maar dan heb je ruimte om te zakken), is de shuttercount hoog dan is hij aanzienlijk minder waard.

AbleToDream
Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:21

Bedankt Maaikemuis, ik ga vanavond eens kijken hoeveel de shuttercount is dan, ik heb er destijds als ik alles optel van body, lenzen en geheugenkaartjes een 700€ voor betaald, maar als ik er al 300/250 van zou krijgen zou ik toch al blij zijn. Mijn cameratas daarvoor kan ik wel nog gebruiken later dus die zal niet meegaan, daar past perfect een body en 50 mm in.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:25

300 euro ga je er niet voor krijgen. Helaas verliezen de instapmodellen enorm snel hun waarde. Dat is te wijten aan het feit dat ze worden uitgerust met techniek die al uitlopend is op de de duurdere segment camera’s en omdat er bijna ieder jaar weer een nieuw model op de markt wordt gebracht.

Ik heb vorig jaar nog eenzelfde kit gekocht met een D3400 en heb daar 400 voor betaald. Ding had bijna 9000 clicks.

AbleToDream
Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:00

Hmm, ik heb eens even gemaild naar de camera winkel en daar schatten ze een 150/235 te zien in welke staat de camera verkeert. Dan denk ik dat ik hem beter inruil.

Zouden jullie de lenzen ook inruilen of die wel apart verkopen?
T zijn nu ook geen super lenzen, maar wel allemaal Nikon lenzen en beiden niet vaak gebruikt.

Als upgrade zou ik overstappen naar een D750, die zit momenteel ook in de cashback actie dus dat is dan misschien wel mooi meegenomen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 3 bezoekers