Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 09:34

Vorige week hadden we 1 wrakduik gepland staan naar de U455, een onderzeeer uit WO2. Dit is een vrij klein wrak en het speciale is het houten dek op het schip. Hoewel het wrak tussen de 90m en 118m diepte ligt was het doel van deze duik 90-105m diepte. We zouden zo nog net de toren kunnen bekijken.

Ik had voor de duik mijn camera wat globale instellingen gegeven zodat ik hoopte op zulke grote diepten niet te veel meer te hoeven veranderen.
Als we op het wrak zijn zie ik rechts in de verte een mola mola zwemmen. Deze zwemt vrij snel weg. Ik probeer een foto te maken, maar merk dat mijn camera kuren heeft. Staat de vis er op of niet? Heb ik een vastloper? Ik besluit de camera uit te zetten en weer aan te zetten. Dat had ik NIET moeten doen, want nu werkt geen enkele knop meer, en ook de ontspan knop niet. En ik zit nog maar op 101m diepte. Het huis wat om de camera zit is speciaal gekocht omdat het tot 100m gegarandeerd is. En dat betekent dat het zeker wel 10m overdruk (1 bar) moet kunnen hebben en niet zo snel al functionaliteiten mag verliezen. Ik besluit iets op te stijgen en op 92m diepte krijg ik de camera weer aan de praat, laten we het zo zeggen, ik kan de ontspanknop weer werkend krijgen, maar geen instellingen veranderen en ook niets terugzien. Dit is natuurlijk veel te ondiep voor een huis wat tot 100m gegarandeerd is. Ik heb hierdoor geen foto's van de toren op 105m diepte.
Maar terwijl ik mijn camera weer aan de praat probeer te krijgen zie ik ineens naast het wrak aan de andere kant nog (of dezelfde) een mola mola. Doe het doe het doe het denk ik als ik mijn camera in de hand neem. De flitsers gaan af, dus ik hoop dat er ook daadwerkelijk wat opgeslagen wordt. Of de foto's onderbelicht of overbelicht zijn weet ik niet, en dat is op dit moment minder relevant dan toch een foto hebben.
Tijdens de decostops werken alle knoppen weer (ondieper) en kan ik de foto's bekijken. YES, er lijkt iets gelukt.
Ook de foto van de enorme zeester lijkt gelukt.
Pas gezond en wel weer in mijn hotelkamer kan ik echt kijken of het gelukt is en gelukkig zijn de foto's goed. Ik baal wel dat ik geen foto's van de toren van het wrak heb, maar dit maakt wel wat goed.
De duiken erna er achter gekomen dat mijn camerahuis helaas al vanaf 62-65m diepte functionaliteit verliest en dit heb ik dus ook gemeld aan de verkoper. Want dit verwacht ik niet voor iets wat tot 100m moet werken. Ik ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden, want zeer vermoedelijk ben ik de eerste duiker die het huis ook daadwerkelijk meegenomen heeft naar 100m en in een drukvat kun je wel waterdichtheid testen, maar geen functionaliteit.
Helaas heb ik geen 100m duikstekken in de buurt om direct weer een duik te maken om alles te testen. Dus afwachten. Maar gelukkig heb ik van deze duik een paar unieke beelden.
Op Facebook werd al beweerd dat ik de vis erin gefotoshopt had, maar ik heb toch echt hier ook nog het raw bestand en lieg niet. :D :D :D Ik zie het dus als een compliment voor mijn foto. Ook is voor de kenners het wrak nog net herkenbaar op 1 foto, dus is het duidelijk dat we echt zo diep zaten op dit wrak. :D Absoluut niet gelogen dus.

Deze Mola Mola is denk ik een 2m groot, dus echt een volwassen exemplaar en weegt over de 1000 kg. Het leuke vond ik dat we oogcontact hadden onder water, ik ben de vis op ongeveer 1m genaderd en ik zag het oogje bewegen. Totaal niet bang (en ik ook niet).
Ik denk mijn meest bijzondere wrakduik en deze duik staat zeker in de top 5 van meest bijzondere duiken voor mij.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:39

Mooie foto's weer.

Ik moest wel een beetje grinniken om je verhaal, hoewel het natuurlijk jammer is dat de spullen die je aanschaft niet voldoen aan je verwachtingen. Ik hoop dat je eruit komt met de verkoper.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:41

Waaaaaauw! Wat gaaf! Die Mola Mola ook, wat een enorme vis! :wow:

Wel erg jammer van je camera, hopelijk is daar een oplossing voor.

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:41

Wauw, wat enorm gaaf! Dat je toch stiekem niet een beetje angstig (of op zn minst behoorlijk geimponeerd) bent met een vis van 2M naast je := Maar echt gaaf om te zien!

fohadie
Berichten: 4258
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:44

Wow, wat een grote vis! Gaaf dat het je toch gelukt is om hem erop te krijgen.

eva1969
Berichten: 4024
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:58

Supergaaf, ik heb zo'n Mola Mola wel eens in een aquarium gezien en ze zijn enorm maar halen het niet bij de grootte van de vis die jij hebt gezien.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe groot de zeester was?

Insta: ArtbyEvaRoeters

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 10:05

eva1969 schreef:
Supergaaf, ik heb zo'n Mola Mola wel eens in een aquarium gezien en ze zijn enorm maar halen het niet bij de grootte van de vis die jij hebt gezien.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe groot de zeester was?

Die was ook wel 80-100 cm, ook al enorm. Dus ook bijzonder. Maar haalt het niet qua bijzonderheid met die mola mola. Haha.
Mola mola's worden eigenlijk niet in aquaria gehouden, zijn lastige vissen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:16

Wauw wat tof zeg!
Ik heb even wat filmpjes opgezocht maar wat een fascinerende dieren. Hoe gaaf moet het zijn om ze in het echt te zien!

Wel zonde van de camera, maar hopelijk komen ze met een oplossing!

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

eva1969
Berichten: 4024
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:50

germie schreef:
eva1969 schreef:
Supergaaf, ik heb zo'n Mola Mola wel eens in een aquarium gezien en ze zijn enorm maar halen het niet bij de grootte van de vis die jij hebt gezien.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe groot de zeester was?

Die was ook wel 80-100 cm, ook al enorm. Dus ook bijzonder. Maar haalt het niet qua bijzonderheid met die mola mola. Haha.
Mola mola's worden eigenlijk niet in aquaria gehouden, zijn lastige vissen.

Ik heb toch echt een mola mola in het aquarium in Lissabon gezien hoor;).

Wat een afmeting ook van die zeester, weer eens wat anders dan die wij vroeger af en toe aan het strand van hoek van holland vonden hahaha.

Insta: ArtbyEvaRoeters

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:05

Wauw gaaf!!

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:11

Wat een gave duik moet dat geweest zijn <3
Krijg meteen heimwee naar mn eigen duiken paar jaar terug.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

AaronYve
Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:14

kan ik mij ergens abbonneren op jou posts? Weer rete gave foto's zeg!

Aaron
Elmar
Lucky

Lize92
Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:21

Wat gaaf zeg! 2 meter groot :wow: Denk dat ik me een hoedje geschrokken was

Feanyth
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:22

De vis is gaaf, maar vind vooral de duikplaats bijzonder. Het verhaal van de U455 is apart, gezien deze is gezonken door een zeemijn van de Duitsers zelf. De U455 is pas laat gevonden na de oorlog.

Fancy Girl (Andretti x Gribaldi) Sport, DO-C, stb-ext en WFFS negatief.
31 jan. 2023: Mijn trots is niet meer....

Een dag niet gelachen, is een dag niet gelachen.

Winged
Berichten: 32972
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:26

Gaaf!

Welk stukje boot zien we nu eigenlijk?

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 13:36

Winged schreef:
Gaaf!

Welk stukje boot zien we nu eigenlijk?

De voorkant van de onderzeeër.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:16

Prachtig! 100 meter diep, ik kan me er amper een voorstelling van maken... Vind 10 meter al spannend genoeg. Hoe lang ben je onderweg om zo diep te komen? En vanal welke diepte wordt het echt heel donker en heb je lampen nodig?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:19

Ik heb trouwens even gegoogled op de naam van de duikboot. Dat geeft een goed beeld. Hij ligt echt helemaal met de neus omhoog.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 15:11

Kelly_ann schreef:
Prachtig! 100 meter diep, ik kan me er amper een voorstelling van maken... Vind 10 meter al spannend genoeg. Hoe lang ben je onderweg om zo diep te komen? En vanal welke diepte wordt het echt heel donker en heb je lampen nodig?

Er kwam hier nog daglicht, maarmet een lamp duikt het beter.
Wij hadden 17 minuten bodemtijd en een totale duiktijd van 153 minuten. Dus de weg naar boven duurde 136 minuten.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

madeliefw
Berichten: 2659
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:13

Ondanks de pech met de camera echt hele mooie foto's! Getriggerd door de titel, heb zelf de mola mola ook gezien met duiken, maar dat was op Bali en op ongeveer 20 m diepte tijdens het behalen van de padi open water. Enorm mazzel gehad, zo mooi om te zien. Vind jouw topics altijd erg bijzonder.

[o]

Moiraliann
Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:24

Hoeveel tussenstops omhoog maak je met z'n duik nou precies en op welke dieptes ?
Ik heb uiteraard zelf (nog) geen speciality voor decompressie duiken gedaan.
Lijkt me wel erg bijzonder en uitdagender.

Maar ik denk dat ik zelf de eerste jaren me nog wel, tot die 30 meter hier in Nederland weet te vermaken. :o

Maar de foto's zijn wel heel gaaf ! vooral een ontmoeting met een Mola Mola <3

germie
Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 15:59

Moiraliann schreef:
Hoeveel tussenstops omhoog maak je met z'n duik nou precies en op welke dieptes ?
Ik heb uiteraard zelf (nog) geen speciality voor decompressie duiken gedaan.
Lijkt me wel erg bijzonder en uitdagender.

Maar ik denk dat ik zelf de eerste jaren me nog wel, tot die 30 meter hier in Nederland weet te vermaken. :o

Maar de foto's zijn wel heel gaaf ! vooral een ontmoeting met een Mola Mola <3

Zeg maar vanaf een 54-60m elke 3 m een stop. Steeds langer wordend.met op 6 m 53 minuten. Nu een technisch verhaal:
Wij doken op gradient factors 40-75. Ccr setpoint 1.3. diluent 6/72, dus 6 procent zuurstof, 72 procent helium.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:09

Nog meer nieuwsgierigheid, als je zo veel en lang moet stoppen... Wat doe je dan intussen? Is er iets te zien, zwem je wat heen en weer? Of is het simpelweg wachten?

Ik heb echt weinig kaas gegeten van duiken haha.....

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Thestral
Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:14

waauw, wat zijn er toch bijzondere dieren in de zee <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:14

Wat supergaaf! Die zonvis! <3

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers