[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:28

Dat is inderdaad behoorlijk balen zeg... Kan je niet een stuk te voet doen, opstappen op de heide, en de wandeling te voet afmaken wanneer je vindt dat het genoeg geweest is?
Het zou behoorlijk balen zijn om Quick te verkopen om die reden. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:29

Retjethorse schreef:
Dat is inderdaad behoorlijk balen zeg... Kan je niet een stuk te voet doen, opstappen op de heide, en de wandeling te voet afmaken wanneer je vindt dat het genoeg geweest is?
Het zou behoorlijk balen zijn om Quick te verkopen om die reden. :(


Heb goede boots gekocht met de bedoeling om naast Quick mee te lopen. Opstappen moet echt wel thuis, ga er enkel met een trapje op en ze zijn niet zo lief om trapjes aan het begin van de ruiterroute te zetten.

Enne, ik heb contact opgenomen met mensen binnen de gemeente. Ze begrijpen me volledig en blijkbaar komen er regelmatig klachten over de boswachter bij hen binnen. Heb er een afspraak. Ze kunnen me niets beloven, maar gaan kijken of ze kunnen helpen. Zij vonden het ook absurd dat er geen doorgang vanuit mijn straat zou komen.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:47

Hey ik lees al lang mee en las je troubles met je grondwerk. Oefen je wel wachten en beleefdheid met voer?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:40

poes schreef:
Hey ik lees al lang mee en las je troubles met je grondwerk. Oefen je wel wachten en beleefdheid met voer?


Om eerlijk te zijn, nee. :o . Heb er wel aan gedacht, maar Quick wordt zo lastig op voer, dat ik liever zonder snoep rond loop. Mijn paarden moeten wel voor me opzij gaan als ik hun emmer voer geef, maar dat is ook alles. Bij Bacardi en Macho was dat ook voldoende. Quick zou wel zo'n training kunnen gebruiken, alleen kan ik hem niet van de andere scheiden, dus weet ik niet goed hoe ik het moet aanpakken.

Tips zijn zeker welkom. :j

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:55

Ha als ik grondwerk of VD doe, dan zijn oefeningen als beleefdheid, wachten en netjes voer aannemen mijn eerste werk.

Het begint met netjes aannemen: ik geef de beloning altijd met uitgestrekte arm voorbij de neus van het paard. Dit dwingt ze om een stap achteruit te gaan. Na een tijd hebben ze dit door en blijven ze gewoon op afstand.

Tweede oefening is: prioriteiten. Leer je paard je hand aan te raken. Wanneer je paard goed je hand kan aanraken (hoog laag ver dicht etc) kan je beginnen. Hou je hand dicht bij de neus en in je andere open hand hou je de voedselbeloning. Laat je paard je hand aanraken, click en geef de beloning. Verander de positie van je handen geleidelijk zodat gaandeweg de target hand verder van je paard is dan je voer hand. Je paard leert dat de enkel de uitvoering van de opdracht voet oplevert. Gaat hij toch voor het voer? Sluit je hand en draai je weg. Het is belangrijk dat je neutraal blijft en niet boos wordt!

Wachten: hou je hand naar je paard open met voer en zeg ‘wacht’. Zorg dat je gelijk vlucht zodat hij niet de kans heeft om te bewegen. Beloon met voer. Bouw op tot je je paard net zo lang kunt laten wachten op de click als jij wil.

Edit: deze kun je nog makkelijker maken. Leer je paard op commando wegkijken. Eens dit goed bevestigd is vraag je om weg te kijken terwijl je je hand met voer opent. Dit ook uitbouwen tot je met open hand voor hel kunt staan.

Snapt hij de oefening wel? De mijne wordt ook wel eens gefrustreerd maar als ik me kwaad maak gaat het van kwaad naar erger. Vaak worden ze gefrustreerd omdat wij het toch niet duidelijk vragen of te snel op bouwen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:11

poes schreef:
Ha als ik grondwerk of VD doe, dan zijn oefeningen als beleefdheid, wachten en netjes voer aannemen mijn eerste werk.

Het begint met netjes aannemen: ik geef de beloning altijd met uitgestrekte arm voorbij de neus van het paard. Dit dwingt ze om een stap achteruit te gaan. Na een tijd hebben ze dit door en blijven ze gewoon op afstand.

Tweede oefening is: prioriteiten. Leer je paard je hand aan te raken. Wanneer je paard goed je hand kan aanraken (hoog laag ver dicht etc) kan je beginnen. Hou je hand dicht bij de neus en in je andere open hand hou je de voedselbeloning. Laat je paard je hand aanraken, click en geef de beloning. Verander de positie van je handen geleidelijk zodat gaandeweg de target hand verder van je paard is dan je voer hand. Je paard leert dat de enkel de uitvoering van de opdracht voet oplevert. Gaat hij toch voor het voer? Sluit je hand en draai je weg. Het is belangrijk dat je neutraal blijft en niet boos wordt!

Wachten: hou je hand naar je paard open met voer en zeg ‘wacht’. Zorg dat je gelijk vlucht zodat hij niet de kans heeft om te bewegen. Beloon met voer. Bouw op tot je je paard net zo lang kunt laten wachten op de click als jij wil.

Edit: deze kun je nog makkelijker maken. Leer je paard op commando wegkijken. Eens dit goed bevestigd is vraag je om weg te kijken terwijl je je hand met voer opent. Dit ook uitbouwen tot je met open hand voor hel kunt staan.

Snapt hij de oefening wel? De mijne wordt ook wel eens gefrustreerd maar als ik me kwaad maak gaat het van kwaad naar erger. Vaak worden ze gefrustreerd omdat wij het toch niet duidelijk vragen of te snel op bouwen.


Bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan. :j

Het oefenen zelf, zal helaas moeten wachten. Door zieken op mijn werk, ben ik amper thuis. Hoop dat het morgen vroeg droog is en ik toch even iets kan doen met hem.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:52

Het boek grondwerk met gevoel van Inge Teblick legt het goed uit :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:24

Helaas een heel drukke periode gehad en amper tijd om te trainen, dus knuffelen we veel en doen we gekke dingen samen.

Even gek doen.

[ img ]

En knuffelen

[ img ]

Krijg ik een kusje?

[ img ]

Eerst een lief kusje

[ img ]

En toen werd hij te fanatiek, ieuw. %)

[ img ]


Oh, meneer heeft minder en minder respect voor andere mensen, terwijl hij met de dag attenter wordt voor mij en mijn vriend. Gisteren heeft hij mijn hoefsmid nog een trap verkocht. Ik mij maar ecxuseren, maar mijn smid vond het helemaal niet erg, hij vindt het zelf super dat Quick de eenkennige kant op gaat.

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:37

Hahahahaha gekke Quick leuke foto's ;)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:50

Quick is echt zo leuk. Hij krijgt nu ook meer zijn eigen(wijze) karakter.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:03

Is dat eenkennige ook rastypisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:58

Raamzicht schreef:
Is dat eenkennige ook rastypisch?


Normaal niet, ik snap het zelf ook niet echt. Heb altijd zoveel mogelijk mensen bij in de wei genomen, maar ik ben wel de enige die echt met hem werkt. Mijn vriend verzorgd de paarden als ik aan het werken ben en die is ook heel kordaat met hem. Ik vermoed dat hij daarin onderscheidt maakt tussen ons en andere mensen. Naar kleine kindjes toe, is hij trouwens ook heel attent. Zijn respectloos gedrag wordt pas zichtbaar als anderen met hem aan de slag gaan, of als ze toevallig ergens staan waar hij net wil zijn. Zodra ze laten merken dat ze dit gedrag niet van hem pikken, of als ik hem corrigeer, dan let hij wel wat meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:33

Gisteren nog maar eens tot de conclusie gekomen dat Quick echt nog niet klaar is om door te werken. Quick is en blijft heel speels. Hij vindt het wel leuk om iets te doen, maar liefst niet te lang en ook niet iedere dag. Hij blijft er ook heel iel uitzien. In tegenstelling dus tot een leeftijdsgenoot van hem, die ik toevallig via fb ken. Paardje komt van een andere fokker en is al sinds vorig jaar qua bouw duidelijk volwassener als Quick.

Nu zag ik gisteren foto's en een filmpje van dit paard verschijnen en echt, die is al zo volwassen! Hij is net een maand in training geweest en doet het super onder het zadel. En dan ga je eventjes twijfelen of je wel goed bezig bent, tot je je vriendje ziet. Sommige paarden zijn nu eenmaal laatbloeiers en alles wijst erop dat Quick tot die groep behoord. Ach ja, met tijd en geduld zal het wel in orde komen.

[ img ]

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:13

Er is niets mis met laatbloeiers. :D Ook binnen het ras kan daar veel verschil op zitten.
Fijn dat Quick zijn tijd krijgt! :)
Die knuffelfoto's zijn <3 !

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:24

Hoe oud is hij nou?

Mijn Rocky is 10 jaar ondertussen, en nog altijd ieler dan Quick.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:47

Wicky schreef:
Hoe oud is hij nou?

Mijn Rocky is 10 jaar ondertussen, en nog altijd ieler dan Quick.


Hij is 4.
Nog ieler, wow, als ik de mijne naast die van mijn fb kennis zie, is die ander dus echt wel een heel pak geblokter als de mijne. Ik vind dat stevige wel mooi, mijn vriend vindt dan weer dat het fijnere van Quick er beter uit ziet.

Zodra Quick goed onder het zadel loopt, gaan we (fb kennis en ik) een keertje samen afspreken om een rondje over de heide te maken. Ben echt nieuwsgierig om onze beide paarden naast mekaar te zien.

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:00

Quick doet het goed toch? Lekker op zijn eigen tempo.

Het is fijn om gewoon goed naar je paard te kijken en de tijd te nemen.

Toen wij destijds ons mafje kochten was ze 4 en al jaar onder het zadel. Ik wist toen nog weinig van paarden maar als ik nu de foto's van toen zie en die naast de foto's van pakweg 5 jaar later leg, zie ik wel heel goed hoe guppie mafje nog was toen we haar kochten. En wel gewoon er vol aan de bak mee. Dat zou ik nu niet meer zo doen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:00

Hangt dat ook niet meer van de afstamming af? Misschien is Quick gewoon een fijner type?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:01

Ze vertekenen behoorlijk op de foto, maar ik heb echt een iel jongetje. Maakt niet uit, hij is een superpaard.

Ga je Quick echt stil zetten? Of gewoon rustig aan doen?

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:27

Wicky schreef:
Ze vertekenen behoorlijk op de foto, maar ik heb echt een iel jongetje. Maakt niet uit, hij is een superpaard.

Ga je Quick echt stil zetten? Of gewoon rustig aan doen?


Mireille had net een jonge dekhengst toen ik bij haar langs ging, die ook van het hele slanke type was. Vind het zelf super om zoveel verschillen binnen 1 ras te zien. Heb zelf altijd meer geblokte paarden gehad, een smaller paard is voor mij dus echt aanpassen.

Wat Quick betreft, zit ik in een tweestrijd. Aan de ene kant wil ik hem stil zetten, maar zo lang ik hem niet overvraag, geniet hij wel van onze buitenritten. Ik moet echt niet wekelijks erop kruipen, maar als ik wat te lang wacht met erop te gaan, plaatst hij zich gewoon aan de uitgang van de wei en kan ik enkel daar zijn halster aandoen. Alsof hij wil zeggen: komaan baas, laat ons nog eens samen op pad gaan.

Op de wei is hij ook wel wat veranderd. Ik moet echt niet alle dagen met hem aan de slag, zo om de 3 dagen is een goed ritme. Doe ik dat niet en laat ik hem langer staan, dan is hij echt een ettertje. Je moet niet denken dat ik dan even rustig kan gaan zitten. Probeer ik het wel, komt hij me met een voorbeen recht porren.

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:38

Mooi toch. Vooral meebewegen met wat Quick aangeeft.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:40

Gisteren thuis gekomen van vakantie en Quick stond al klaar om mij te begroeten.

[ img ]

Hij en de andere paarden waren duidelijk dolblij dat ik terug was.


[ img ]
ik beeld het mij misschien in, maar vind zijn blik zo zacht

Op weg naar huis had ik vliegenkappen besteld en die zijn vandaag toegekomen.


[ img ]

En we hebben vanavond even wat grondwerk gedaan. Hij had er duidelijk zin in en werkte echt super goed mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:49

Gisteren best fier geweest op mijn uk. Had een stuk wei afgezet om hem zonder longe te longeren en linksom ging het super goed. Hij wilde er echt voor gaan. Rechtsom was helaas een pak minder, maar hopelijk kan mijn instructrice mij binnenkort nog eens inplannen en dan kunnen we daarmee aan de slag.

Heb ook een mail gestuurd naar een bokker die Ijslanders traint en waar clinics georganiseerd worden. In augustus is er eentje waarin grondwerk behandeld wordt en ik hoop dat ik er naartoe kan gaan. Zal wel met een paard van daar zijn, maar ik zou het geweldig vinden moest ik die ervaring kunnen opdoen.

Tegen de avond ben ik met Quick gaan wandelen. Wilde aan de hand onze nieuwe route naar de heide ontdekken. Helaas was ik fout gelopen, waardoor we tussen tuinen op een voetwegje moesten doorsteken. 1 tuin was afgezet met een groen zeil. Quick hoorde allerlei geluiden achter dat zeil en wilde eerst niet mee, maar even later raapte hij zijn moed bijeen en kwam hij toch netjes mee.

Hij begint naar mij toe ook meer en meer een echte heer te worden. De dazen waren gisteren al van de partij en Quick werd er stapel gek van. Op een bepaald moment sta ik tegen zijn flank, wanneer hij naar een daas op zijn buik trapt. Hij had me makkelijk kunnen raken, maar heeft ervoor gezorgd dat zijn been niet eens in mijn buurt kwam. Als hij wil, kan hij echt een lievertje zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 20:48

Vorig weekend heb ik mijn vriend op Quick gekregen. Quick deed het goed en mijn vriend ook. Mijn cap past niet voor mijn vriend, vandaar dat het zonder is.


[ img ]

[ img ]

Vandaag ben ik nog eens buiten gaan rijden met Quick. We hebben een toer van bijna 7 km gedaan. Op straat reed er een tractor voorbij nadat ik net een zijstraat was ingedraaid. Hier reageerde hij niet op. Ook op scooters kwam er geen reactie.

Op een bepaald moment stonden er schapen langs het pad. Deze begonnen te lopen toen ze ons zagen en Quick vond ze maar eng. Eerst draaide hij om, maar ik kon er uiteindelijk wel voorbij. Quick was helaas wel mega opgefokt en niet in stap te houden. Het koste me heel wat moeite om hem terug in stap te krijgen en hij bleef geagiteerd. Uiteindelijk toch maar beslist om hem na even braaf stappen, toe te laten om op mijn vraag te versnellen. Hij liep niet altijd even zuiver. Als ik ging licht rijden in draf, werd zijn gang heel onzuiver. Wat wel hielp, was hem inhouden als hij versnelde in zo onzuiver werd. In een traag tempo loopt hij zuiver in zijn extra gangetje.
Filmpje van Quick in actie:
https://youtu.be/U3oi-ZabKYw

Tijdens het afzadelen had ik wel ongelijke zweetplekken onder het zadel, Quick loopt dus duidelijk scheef. Volgende week komt de osteopaat en vraag ik oefeningen om hem recht te liggen. En in augustus heb ik me ingeschreven om een dagopleiding grondwerk met een gangenpaard te volgen. Ik kijk ernaar uit om alles wat ik leer op Quick te testen.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:39

Knap hoor dat je je vriend op Quick gekregen hebt! :D Mijn vader heb ik nog altijd niet zover gekregen om op een paard te stappen. :')
Fijn dat hij zo braaf is tijdens het buitenrijden! Zolang hij braaf blijft tijdens het versnellen toch... :P

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers