[VOLG] Rondreis USA, voorpret en reisverslagen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:27

En schroom ook niet om geen fooi te geven als de service ronduit belabberd is.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Anoniem

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:29

In de VS vind ik dat wel wat anders. In NL krijgt men minimumloon, ook in de horeca, in de VS ligt dat wat gevoeliger. Service staff is daar echt afhankelijk van fooien die ze krijgen om fatsoenlijk brood op tafel te brengen. Als iemand echt onaardig tegen je is, soit, maar als iemand bijvoorbeeld wat afwezig is omdat het druk is of niet binnen 3 tellen je eten op tafel heeft zou ik persoonlijk wel gewoon een fooi geven. Het is daar gewoon gebruikelijk, in tegenstelling tot hier.

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 15:31

Ze leven er daar van.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand het dan echt belabberd doet.

En moet zeggen, ik kom zelf uit de horeca, dus heb écht engelengeduld als het wat drukker is.
En ik geef echt coulant fooi!


Ik heb er écht zo'n zin in! ben met mijn koffer begonnen vanochtend,maar krijg mogelijk straks een andere koffer.. :)) Ben aan het wachten op bevestiging :D

Dit gaat een beetje een last minute dingetje worden, normaliter pak ik voor onze autovakantie naar Kroatie al een maand vantevoren alles in haha

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:40

Hou je dit topic bij gedurende je vakantie? Zou ik wel leuk vinden :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 15:45

Avalanche81 schreef:
Hou je dit topic bij gedurende je vakantie? Zou ik wel leuk vinden :)



Ik zal eens vragen of dit omgezet kan worden naar een volgtopic ofzo.

Lijkt me heel gaaf om, als we wifi hebben, een verslag te doen! <3

Judass
Berichten: 4823
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:45

Dan kom ik zeker volgen :D.

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 15:46

Ik heb geTEMT om het aan te vragen! :D


Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:50

Maflinger_S schreef:
En schroom ook niet om geen fooi te geven als de service ronduit belabberd is.

Als de service belabberd is, vraag dan om de manager. Degene kan zijn fouten nog herstellen. Jij een leuke avond en je waiter tip.
In fastfood ketens gaf ik nooit fooi. In hotelkamers $2 per nacht en 15% is echt minimaal, dus fijne bediening maak daar dan 20% van.

Fitzroy
Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:53

15 % fooi is echt wel het minimum, 18 of 21% is tegenwoordig veel gebruikelijker. Houd er ook rekening mee dat je dit bedrag neemt over het bedrag zonder tax. Er zijn ook apps voor.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:59

In het geval waarin wij geen fooi gaven waren wij ietwat laat voor de lunch in een restaurant. Het was zo goed als leeg, we konden nog net iets te eten krijgen, terwijl er om ons heen al gestofzuigd werd.
Het eten was niet best en we hebben met zijn vijven, onze "hele" groep, besloten dat dit zo onder de maat was en we ons zo niet welkom voelden, dat wij geen fooi gaven.

Toen we naar buiten liepen, werden we achterna gerend met de opmerking dat we geen fooi hadden gegeven. Dat klopte, en ik heb ook uitgelegd waarom. Daarmee was de kous af.

In die omgeving waren verder geen mogelijkheden om iets te eten.

Ik heb helemaal geen moeite met mensen die druk zijn en zich zichtbaar de pootjes uit het lijf rennen. Dat het daardoor iets langer duurt, is prima. Sterker nog, als het dan toch allemaal werkt en de service is goed, krijg je van mij een prima fooi. Die heb je dan gewoon verdiend.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Justme_Lisaa
Berichten: 2160
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:02

Misschien is het ook leuk om de app Polarsteps te downloaden. Daar kan je je reis invoeren per stop en datum. Om vervolgens per stop 1 of meerdere foto’s erbij te voegen. Zo kunnen mensen thuis ook meegenieten en hou je wellicht makkelijk bij met wat waar precies was. Op mijn vorige reis in Zuid Afrika was dit een succes. :)

[o]

x_spekkie_x
Berichten: 4351
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:04

Fitzroy schreef:
15 % fooi is echt wel het minimum, 18 of 21% is tegenwoordig veel gebruikelijker. Houd er ook rekening mee dat je dit bedrag neemt over het bedrag zonder tax. Er zijn ook apps voor.

Serieus, zonder tax de fooi berekenen? :oo Dan geven we dus al standaard zo'n 7% meer fooi :D :D we hebben steeds 15% berekend over het totaalbedrag.


Anoniem

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:06

15% is inderdaad echt minimum, dat is eigenlijk voor als je niet echt superservice hebt ontvangen. Hoe meer stapjes extra ze voor je doen hoe hoger de fooi ook wordt. Is trouwens in wel meer landen zo, Nederlanders zijn wat dat betreft vrij 'gierige' tippers (wat natuurlijk ook komt omdat ons horecapersoneel beter betaald krijgt).

Let wel goed op bij het bonnetje. Sommige restaurants rekenen zelf al 20% fooi in hun rekening.

karijn
Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:10

Jolliegirl schreef:
Huh..
Heeft hij niet op "in verwerking" gestaan en daarna afgekeurd?


Nee. Was goedgekeurd en alsnog weer afgekeurd. Wat en hoe en waarom krijg je nooit te horen.
Dus, check de dag voor je weggaat destatus van je ESTA nog een keer.

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 16:13

karijn schreef:
Jolliegirl schreef:
Huh..
Heeft hij niet op "in verwerking" gestaan en daarna afgekeurd?


Nee. Was goedgekeurd en alsnog weer afgekeurd. Wat en hoe en waarom krijg je nooit te horen.
Dus, check de dag voor je weggaat de status van je ESTA nog een keer.



Esta moet MINIMAAL 72 uur van tevoren goedgekeurd zijn, anders kom je er niét in.

Dus t is mij een raadsel hoe jij het zo vlak voor je vlucht heb geregeld.

karijn
Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:24

beetje offtopic maar ja het was echt een raadsel. Ik had hem een maand voor vertrek aangevraagd dus ruim op tijd.
Ik heb contact gehad met het consulaat en daar wisten ze mij te vertellen dat die 72 uur enkel voor de aanvrager bedoeld is. In Amerika mogen ze je ESTA dus alsnog afkeuren. Los van de 72 uur.
Normaal gesproken kreeg ik ook altijd een bevestigingsmail maar ook die hoeven ze niet meer te sturen, begreep ik. Ik denk dat ik gewoon dikke pech had dat iemand van security een hele slechte dag had. Maar ja, daar sta je dan op Schiphol. Uiteindelijk rechtsomkeert naar huis gegaan. Het was een zakenreis voor drie dagen, de vlucht was intussen ook al gecancelled dus ik vond het niet meer de moeite waard om voor twee dagen iets proberen te regelen.

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:27

Nee hoor, ESTA heeft een standaard verwerkingstijd van ongeveer 20 minuten. Die 72 uur is voor eventuele extra checks, daarom moet je dat aanhouden voor de zekerheid. Ik stond ooit met een verlopen ESTA op schiphol (2011 ofzo) en kon daarom dus niet inchecken. Ter plekke ingevuld en 21 minuten later werd m'n paspoort geaccepteerd voor incheck :Y) Maar ik heb gelukkig nooit meegemaakt dat 'ie alsnog afgekeurd werd.

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 16:28

Ah duidelijk!

Zo offtopic vind ik dit niet hoor, en helemaal niet erg.
Het is juist waardevolle informatie.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:30

O ja bedacht me net, ben bedacht op idioot grote porties en continue refill van drinken vaak. Eerste keer uit eten was voor beiden echt veel te veel. Daarna opgelost door shared plate waar je soms wel extra voor bestek en bord betaald. Of een voorgerecht gelijk met hoofdgerecht bestellen. Scheelde weggooien van eten. Het refil drinken was lastig te voorkomen.
Wij zijn op gegeven moment over gegaan op gasstelletje en pannetje en borden en bestek kopen bij de k markt en zelf koken.

Bizarste wat betreft de service gerichtheid. In restaurant was wat verwarring welk gerecht wat was. Bleek gv een slik prijzige keuze gemaakt te hebben. Waar we pas achter kwamen bij de rekening, twee gerechten leken erg op elkaar alleen was de een het dubbele van het andere kwa prijs.

Nou ja we keken op de kaart slik op de rekening, nou ja fout gemaakt en pech was lekker dus betalen. Maar kennelijk was het opgemerkt door de serveerster die meteen de manager erbij haalde, wat voor ins niet nodig was maar nee ze stonden erop. Even later komt een andere rekening voor veel minder dan het goedkoopste gerecht zou zijn. :oo :o? 8)7 was niet nodig geweest dus deels weer aangevuld met een royale fooi. Maar zo ver gaan ze dus in dienstverlening. :oo

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Leo
Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:38

Wij koken idd ook veel zelf, maar kamperen dan ook veel tijdens de reis. Zijn goed geworden in éénpansgerechten tijdens onze Amerika trips :D ook wel eens in de middag op een rustplek een eitje gebakken voor lunch. Ideaal om zo'n gasstel bij te hebben. Ook voor zelf (oplos)koffie te zetten of een kop thee tussendoor.
Gasstel mag niet mee in het vliegtuig dus wij hebben bij de Walmart een flesje butaan gehaald waar je een kookstandaard op kunt zetten (ook daar te koop). De standaard hebben we mee terug naar NL genomen en die het jaar er op weer in de koffer mee. Ik ga niet meer roadtrippen zonder. :D

Slechte service hebben wij maar één keer gehad, in Moab. Daar dus de minimum fooi gegeven. Het mooie was nog dat juist daar een forse suggested-tip van 30% op de bon was ingevuld door de serveerder := die hebben we doorgestreept. Verder ook nooit meegemaakt dat ze de tip alvast invulden.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 16:43

Wauw, goed opletten dus dat ze zelf geen suggested tip invullen, of anders goed checken.

Zelf koken zijn we niet vanplan, maar wie weet, het is een idee.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:50

Wij ook niet maar idd koffie even zetten of thee of soepje opwarmen. Na zoveelste plek waar ik niks mocht eten ivm allergie of geen goede koffie kunnen vinden waren we zat. :') Reis erop idd zelfde standaard en pannetje meegenomen. Terug laatste keer oefenende brandweer bij de glades blijgemaakt met rest thee, de resterende butagas en zo.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Qimm
Berichten: 15109
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:53

Wij kookten op het kampvuur :D

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vertrek naar Amerika, waarop nog letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 17:00

Wat een natuurmensen allemaal! :D
In kroatie doen we dat ook allemaal wel.
Maar hier niet hoor haha

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:02

Citaat:
Het refil drinken was lastig te voorkomen.

Vaak smaakt het drinken uit die automaten naar chloor omdat ze het met kraanwater aanmaken. Ik bestel altijd een flesje in 'n restaurant, dus geen refills maar wél normale smaak.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Larissa123 en 74 bezoekers