Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:11

Movement schreef:
Heb je al geprobeerd te mailen naar fokkerijen? Misschien zou dat ook nog een optie kunnen zijn om informatie in te winnen.


Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal eens wat rondvragen :)


BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:33

Fokkers die met goede lijnen fokken stellen alles in het werk om de meestal elite merries gezond te houden. Natuurlijk kan ook bij hun in de loop van de jaren ks bij een van de merries openbaren want net als de mens komen er kwalen bij het ouder worden. Deze worden niet meer voor de fok ingezet. Hooguit nog embryo’s in een draagmoeder. Maar de twee fokkers die ik ken doen dat alleen wanneer de ks door trauma is ontstaan.
Ondanks dat ks nog niet bewezen erfelijk is willen ze absoluut geen risico nemen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:36

Dank voor de link Maria, maar daar staat voor mij niets nieuws in, en het artikel geeft ook geen antwoord op de vraag die ik je stelde.
Niettemin wil ik wel zeggen dat je nu rustiger reageert dan eerder in dit topic, waarvoor dank.

Wat betreft je herhaalde verzoek om.uitsluitend te reageren als fokker met ervaring met fokken met ks-merries, bedenk dat een topic als dit veel stille meelezers kent die in het onderwerp geïnteresseerd zijn. Dus als de discussie van jouw specifieke vraag afwijkt maar wel in de basis on topic blijft, maakt dat het topic niet minder boeiend voor die meelezers, integendeel.
Dat breder trekken van de discussie zie je in diverse topics gebeuren en dat hoort m.i. bij een forum als Bokt. Er vindt een uitwisseling van kennis en ervaring plaats die ruimer is dan de specifieke aanleiding voor het topic.
Daarbij, je bent als ts ook geen topic-'eigenaar'.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Movement
Berichten: 1531
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:38

bigone schreef:
Fokkers die met goede lijnen fokken stellen alles in het werk om de meestal elite merries gezond te houden. Natuurlijk kan ook bij hun in de loop van de jaren ks bij een van de merries openbaren want net als de mens komen er kwalen bij het ouder worden. Deze worden niet meer voor de fok ingezet. Hooguit nog embryo’s in een draagmoeder. Maar de twee fokkers die ik ken doen dat alleen wanneer de ks door trauma is ontstaan.
Ondanks dat ks nog niet bewezen erfelijk is willen ze absoluut geen risico nemen.


Dit is misschien ook nog een idee. Als je heel graag een veulen wilt uit deze merrie, misschien kan je dan een draagmoeder regelen. De merrie zelf word niet belast, je kan dan nog heel lang van haar genieten, maar het veulen, ondanks bij een andere merrie, heeft wel haar genen.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:42

Movement schreef:
bigone schreef:
Fokkers die met goede lijnen fokken stellen alles in het werk om de meestal elite merries gezond te houden. Natuurlijk kan ook bij hun in de loop van de jaren ks bij een van de merries openbaren want net als de mens komen er kwalen bij het ouder worden. Deze worden niet meer voor de fok ingezet. Hooguit nog embryo’s in een draagmoeder. Maar de twee fokkers die ik ken doen dat alleen wanneer de ks door trauma is ontstaan.
Ondanks dat ks nog niet bewezen erfelijk is willen ze absoluut geen risico nemen.


Dit is misschien ook nog een idee. Als je heel graag een veulen wilt uit deze merrie, misschien kan je dan een draagmoeder regelen. De merrie zelf word niet belast, je kan dan nog heel lang van haar genieten, maar het veulen, ondanks bij een andere merrie, heeft wel haar genen.


Ts heeft al aangegeven dat dat geen optie is omdat ze ivm genen dat niet ziet zitten.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Movement
Berichten: 1531
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:43

Maar die genen zijn er toch ook bij een gewone dracht?

Viennanova
Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:11

Maria, zou je mij uit kunnen leggen waarom je er dan voor kiest om je merrie te belasten in plaats van een niet geheel wetenschappelijk onderbouwd verhaal over genen?

Geen KS, maar wel gefokt met een merrie met verbening van het hoefkraakbeen. Wat verschillende voeten, dus achteraf niet slim. Veulen is opgegroeid tot een paard met prima voeten. Echter, door het gewicht van de dracht waren alle klachten in no time verergerd zodat ze uiteindelijk, na afspenen veulen, naar de slager gegaan is. Verkijk je niet op de impact van dracht.

Als je merrie zo goed is als je zegt nu, zou ik ongeacht het wel of niet erfelijk zijn, ongeacht ervaringen van anderen, het risico niet willen lopen dat ze verslechterd.

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:25

bigone schreef:
Fokkers die met goede lijnen fokken stellen alles in het werk om de meestal elite merries gezond te houden. Natuurlijk kan ook bij hun in de loop van de jaren ks bij een van de merries openbaren want net als de mens komen er kwalen bij het ouder worden. Deze worden niet meer voor de fok ingezet. Hooguit nog embryo’s in een draagmoeder. Maar de twee fokkers die ik ken doen dat alleen wanneer de ks door trauma is ontstaan.
Ondanks dat ks nog niet bewezen erfelijk is willen ze absoluut geen risico nemen.


Ik ken er heel veel en die laten een merrie alleen prok keuren. En daar zitten geen rugfoto's bij. Dus de kans dat er met KS gefokt wordt is gewoon heel groot.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:14

Even ontopic dan, ik ken iemand die fokt met een merrie met KS. Paard had er ook gedragsproblemen door ohz, exterieurmatig en qua beweging zeer goed paard met predikaat. Kon zeer goed springen maar dat maakte de KS erger. Dit paard wordt niet slechter van de dracht in ieder geval. Paard is er nooit voor behandeld geweest.

Zou ik het zelf doen? nee..ik vind dat je wbt de fokkerij niet kritisch genoeg kan zijn voor wat betreft de gezondheid. Wil je het toch perse dan zou ik in dat geval zeker een draagmerrie aanraden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:05

Elisa2 schreef:
Even ontopic dan, ik ken iemand die fokt met een merrie met KS. Paard had er ook gedragsproblemen door ohz, exterieurmatig en qua beweging zeer goed paard met predikaat. Kon zeer goed springen maar dat maakte de KS erger. Dit paard wordt niet slechter van de dracht in ieder geval. Paard is er nooit voor behandeld geweest.

Zou ik het zelf doen? nee..ik vind dat je wbt de fokkerij niet kritisch genoeg kan zijn voor wat betreft de gezondheid. Wil je het toch perse dan zou ik in dat geval zeker een draagmerrie aanraden.


Het kan, afhankelijk waar de ks zit en of het paard nog bereden moet worden. Een merrie die ks op een "gunstige" plek heeft door een trauma zal zeer waarschijnlijk een dracht goed kunnen uitdragen. En mochten er toch aanwijzingen zijn dat het erfelijk is dan loop je met een merrie met ks door een trauma gewoon minder risico. Maar het voorbeeld wat jij aanhaalt, die merrie word alleen als fokmerrie of ook nog als rijpaard gebruikt??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:05

@Askaja; Jij kunt van alles gaan insinueren. Ik ga af op de bewezen feiten. Wetenschappers en dierenartsen weten echt wel waar hun het over hebben wat betreft het fokken met volbloeden in combinatie met KS. De kans is aanzienlijk dat wanneer ik voor een volbloed zou kiezen dat het veulen dan KS kan krijgen omdat de doornuitsteeksel van een volbloed van nature dichter op elkaar staan dan van welk ander willekeurig paard dan ook. Dit is geen fabel maar een bewezen feit.


Citaat:
Movement schreef:

Dit is misschien ook nog een idee. Als je heel graag een veulen wilt uit deze merrie, misschien kan je dan een draagmoeder regelen. De merrie zelf word niet belast, je kan dan nog heel lang van haar genieten, maar het veulen, ondanks bij een andere merrie, heeft wel haar genen.



Als ik al een veulen ga fokken dan komt er een veulen uit m'n eigen merrie omdat ik niet zit te wachten op een veulen die uit een andere draagmerrie komt.


Citaat:
Viennanova schreef:
Maria, zou je mij uit kunnen leggen waarom je er dan voor kiest om je merrie te belasten in plaats van een niet geheel wetenschappelijk onderbouwd verhaal over genen?



Belast wordt ze sowieso wel want ze wordt ook bereden onder het zadel maar alles gaat in samenspraak met mijn dierenarts dus als hij zegt dat het niet kan dan heb ik daar ook vrede mee. Ik kan zelfs weer rondes op haar rug doorzitten wat voorheen niet kon dus het gaat uitstekend met haar rug *\o/*



Citaat:
Benzz schreef:
Ik ken er heel veel en die laten een merrie alleen prok keuren. En daar zitten geen rugfoto's bij. Dus de kans dat er met KS gefokt wordt is gewoon heel groot.



Dat klopt idd de meesten weten niet dat ze met KS aan het fokken zijn en zolang men het niet weet zal er geen haan naar kraaien. Maar zodra het woord KS valt denken sommige dat de wereld vergaat terwel ze met behulp van therapie een heel gelukkig en fijn leven kunnen hebben zoals elk ander willekeurig paard. Weet je toevallig of er nog steeds PROK gekeurd wordt zonder rug en hals foto's? Puur nieuwsgierigheid.


Citaat:
Elisa2 schreef:

Even ontopic dan, ik ken iemand die fokt met een merrie met KS. Paard had er ook gedragsproblemen door ohz, exterieurmatig en qua beweging zeer goed paard met predikaat. Kon zeer goed springen maar dat maakte de KS erger. Dit paard wordt niet slechter van de dracht in ieder geval. Paard is er nooit voor behandeld geweest.
Zou ik het zelf doen? nee..ik vind dat je wbt de fokkerij niet kritisch genoeg kan zijn voor wat betreft de gezondheid. Wil je het toch perse dan zou ik in dat geval zeker een draagmerrie aanraden.



Bedankt voor jou inhoudelijke ervaring wat betreft het fokken met KS.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:25

bigone schreef:
Elisa2 schreef:
Even ontopic dan, ik ken iemand die fokt met een merrie met KS. Paard had er ook gedragsproblemen door ohz, exterieurmatig en qua beweging zeer goed paard met predikaat. Kon zeer goed springen maar dat maakte de KS erger. Dit paard wordt niet slechter van de dracht in ieder geval. Paard is er nooit voor behandeld geweest.

Zou ik het zelf doen? nee..ik vind dat je wbt de fokkerij niet kritisch genoeg kan zijn voor wat betreft de gezondheid. Wil je het toch perse dan zou ik in dat geval zeker een draagmerrie aanraden.


Het kan, afhankelijk waar de ks zit en of het paard nog bereden moet worden. Een merrie die ks op een "gunstige" plek heeft door een trauma zal zeer waarschijnlijk een dracht goed kunnen uitdragen. En mochten er toch aanwijzingen zijn dat het erfelijk is dan loop je met een merrie met ks door een trauma gewoon minder risico. Maar het voorbeeld wat jij aanhaalt, die merrie word alleen als fokmerrie of ook nog als rijpaard gebruikt??


Deze merrie is erfelijk belast met KS, het zit bij vaderszijde in de bloedlijn. Ze wordt niet meer als rijpaard gebruikt omdat ze niet makkelijk is ohz door vermoedelijk de KS. (veel spanning, exploxie gevaar, alleen heel goed rond over de rug rijden gaat enigzins)

Graag gedaan Maria, ik snap alleen echt niet waarom je geen draagmerrie overweegt. Ik denk dat jouw merrie met alle dure behandelingen en zeer kwetsbare rug wel echt risicio loopt met een dracht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:12

Elisa, dus die fokker neemt bewust het risico een erfelijke aandoening door te geven. Enig idee hoe het met de veulens gaat? Want dat zou ik wel interessant vinden .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:42

Ze zijn nog te jong om ohz te lopen, geloof wel dat er dressuurhengsten op gebruikt worden. En idd, ik ben het ermee eens. In dit geval denk ik niet dat daar echt bewust over nagedacht wordt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:58

Bij deze deel ik openbare ervaringen:



Citaat:
superpony schreef:
Onze merrie is 26, heeft KS. Met 20 bij ons teruggekomen en had ze het al. Toen al geen last en geen idee hoelang ze het toen had, want daarvoor 12jr niet gezien.

Ze gaat gewoon mee bos in onder het zadel.

Maar een totaal andere situatie. Zij heeft tot 8jr terug veulens gehad. 6 in totaal.

Bron van informatie:
[MD] Kissing spines maar geen last van?


Paarden met KS kunnen dus zelfs meerdere veulens ter wereld brengen. (Oud worden). En nog bereden worden ook :D

Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:30

Nee hoor,

Paard is nu 26 en is op haar 20ste bij de poster gekomen.

8 jaar terug was het paard 18 met haar laatste veulen. Poster heeft geen zicht hoe zwaar de dracht is geweest.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:49

maria1990 schreef:
Bij deze deel ik openbare ervaringen:



Citaat:
superpony schreef:
Onze merrie is 26, heeft KS. Met 20 bij ons teruggekomen en had ze het al. Toen al geen last en geen idee hoelang ze het toen had, want daarvoor 12jr niet gezien.

Ze gaat gewoon mee bos in onder het zadel.

Maar een totaal andere situatie. Zij heeft tot 8jr terug veulens gehad. 6 in totaal.

Bron van informatie:
[MD] Kissing spines maar geen last van?


Paarden met KS kunnen dus zelfs meerdere veulens ter wereld brengen. (Oud worden). En nog bereden worden ook :D

Heeft deze merrie dezelfde bouw , dezelfde kissing spines en moet ze ook dressuur lopen zoals de jouwe? Want dit gaat om een quarter , andere bouw, andere manier van rijden en de mate van ks zal bij jou niet bekent zijn of heb je de röntgen kunnen vergelijken?
Ik denk dat je maar gewoon moet gaan fokken met je merrie en dan zien we over twee jaar, of wanneer je je bedenkt , over een jaar wel weer. Want het is wel duidelijk dat je er alles bijhaalt om maar te rechtvaardigen dat je een veulen van dit dier wil. Niemand, ook je da niet , kan van te voren zeggen hoe het uitpakt.
Of het verstandig is , daar kun je idd lang over discussiëren maar ga niet de ene merrie met ks vergelijken met de ander want dat is appels met peren vergelijken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:26

Ik dacht het, bigone schrijft het..
Lekker doen en je ziet wel of het goed gaat, maarja na zoveel geld wat erin zit wil je er wat voor terug en maakt het risico voor je merrie, een levende wezen, niks uit.
Ik vind persoonlijk een dracht voor een gezonde merrie al heel wat, ik zou het nooit willen gokken met ks.
Echt een merrie hier werd zó topzwaar, als je dat bij een merrie met ks hebt is het gewoon echt exit paard dat kan niet anders.
En als ik denk aan mijn pony, dat blije koppie wat vertrouwen in me heeft, en dat ik dan bewust dat risico zou nemen, dan word ik écht misselijk. :(
Mijn grote vriend zou ik dat nooit aan doen en ik snap je dus echt niet.

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:48

Dat een Quarter een andere bouw heeft wil nog niet zeggen dat dracht ook anders is dan bij anders gefokte paarden. Quarters zijn ook topzwaar tijdens de laatste maanden Vd dracht. En omdat ze anders gereden worden wil ook niet zeggen dat daardoor geen last van KS zouden hebben. Helemaal als ze door het bos rijden lopen ze niet heel de weg over hun rug met hun neus naar beneden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Zerena
Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:56

Popstra schreef:
Dat een Quarter een andere bouw heeft wil nog niet zeggen dat dracht ook anders is dan bij anders gefokte paarden. Quarters zijn ook topzwaar tijdens de laatste maanden Vd dracht. En omdat ze anders gereden worden wil ook niet zeggen dat daardoor geen last van KS zouden hebben. Helemaal als ze door het bos rijden lopen ze niet heel de weg over hun rug met hun neus naar beneden.


Maar dat die quarter er geen last van heeft gehad, wil dan ook weer niet zeggen dat het paard van ts er geen last van kan krijgen.

Het is echt koffiedik kijken.
Je weet pas of ze er last van krijgt als het zover is.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:11

Popstra schreef:
Dat een Quarter een andere bouw heeft wil nog niet zeggen dat dracht ook anders is dan bij anders gefokte paarden. Quarters zijn ook topzwaar tijdens de laatste maanden Vd dracht. En omdat ze anders gereden worden wil ook niet zeggen dat daardoor geen last van KS zouden hebben. Helemaal als ze door het bos rijden lopen ze niet heel de weg over hun rug met hun neus naar beneden.

Popstra , ik zeg alleen dat je geen twee paarden met ks kunt vergelijken qua dracht. En ts doet dat wel, dat is alles.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:29

Ik zie dat de moderator mijn vraag verwijderd heeft, maar ben hier oprecht benieuwd naar. Stel dat een merrie drachtig is en (om wat voor reden dan ook) pijn heeft. Kan/mag een DA dan pijnstilling geven of is dat slecht voor het veulen? En als blijkt dat de merrie de dracht fysiek niet aan kan, laat je zo'n drachtig paard dan doorlopen of laat je inslapen? Ethisch dilemma maar ik ben oprecht benieuwd naar de mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:33

Haarbal; het lijkt mij sterk dat de moderator inhoudelijke berichten heeft verwijderd dus dat klopt imo niet omdat ik deze vraag nog niet eerder voorbij heb zien komen :?

Haarbal schreef:
Ik zie dat de moderator mijn vraag verwijderd heeft, maar ben hier oprecht benieuwd naar. Stel dat een merrie drachtig is en (om wat voor reden dan ook) pijn heeft. Kan/mag een DA dan pijnstilling geven of is dat slecht voor het veulen? En als blijkt dat de merrie de dracht fysiek niet aan kan, laat je zo'n drachtig paard dan doorlopen of laat je inslapen? Ethisch dilemma maar ik ben oprecht benieuwd naar de mogelijkheden.



Elke merrie waarmee gefokt wordt heeft kans op complicaties dat heeft imo niks met KS te maken. Dat staat geheel los van elkaar.


Popstra schreef:
Dat een Quarter een andere bouw heeft wil nog niet zeggen dat dracht ook anders is dan bij anders gefokte paarden. Quarters zijn ook topzwaar tijdens de laatste maanden Vd dracht. En omdat ze anders gereden worden wil ook niet zeggen dat daardoor geen last van KS zouden hebben. Helemaal als ze door het bos rijden lopen ze niet heel de weg over hun rug met hun neus naar beneden.


Bij paarden met KS komt het voornamelijk neer op correct rijden zodat de rug en bovenlijn soepel en ontspannen blijven. In het bos mogen onze paarden zelf weten hoe ze erbij lopen tenzij ik ze dressuurmatig oppak in het bos. In het bos rij ik voornamelijk voor de ontspanning dus ik ga niet exact hetzelfde vragen zoals in de bak want ik hou van afwisseling en variatie in het werk. Het bos staat in het teken van plezier voor mij en niet te veel moeten en een harde sprint op zijn tijd is ook leuk :D

In het algemeen:

Speculeren heeft niet zoveel zin want deze TS kan heel goed zelf haar keuzes en afwegingen maken wat betreft het fokken met KS of dat nu wel of niet verstandig. Ik sta zelf positief in het leven dus ik ga mij zeker niet met rampscenario's bezig houden. Elke merrie waarmee gefokt wordt heeft kans op complicaties dat heeft imo niks met KS te maken. Ik heb genoeg vergelijkingsmateriaal gekregen op het gebied van fokken met KS van fokkers. Mij is verteld dat het prima kan als ik een hengst uitzocht met een sterke rug en bovenlijn. Hun merries hadden in de zelfde gradaties KS zitten als mijn merrie dus ik heb wel inhoudelijke vergelijkingsmateriaal gekregen waar ik verder mee kan:

De nakomelingen uit hun merries waren geheel vrij van KS ;)

Jullie hoeven uiteraard niet met mij op een lijn te zitten. Het gaat mij erom dat er meer mensen zijn die overwegen om met hun merries te fokken die KS hebben dus die kunnen bij deze zichzelf inlezen dat het prima kan.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 00:18

Ik had toch echt een heel bericht getypt met meerdere ethische vragen, met daarin quotes uit berichten van jou, Maria. Niet om je te stangen maar omdat ik dus oprechte interesse heb ik wat de medische mogelijkheden zijn bij een drachtige merrie (denkende aan bvb medicatie bij zwangere vrouwen), en wat je met zo'n duivels dilemma zou doen. Dit bericht kan ik niet meer vinden, dus dat zal bij de 'groene opruiming' weggehaald zijn. Mogelijk is dit gebeurd voordat jij het gezien hebt, Maria.

Iemand anders die hier inhoudelijk op in wil gaan? Wat zijn de mogelijkheden qua medicatie bij een drachtige merrie? Als het ondanks de zwangerschapsgymnastiek, training etc toch te zwaar blijkt, kan je die dan pijnstilling gaan geven, of kan dat maar kortdurig (en dus niet bvb de laatste 3 maanden van de dracht)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 07:41

maria1990 schreef:
superpony schreef:


Onze merrie is 26, heeft KS. Met 20 bij ons teruggekomen en had ze het al. Toen al geen last en geen idee hoelang ze het toen had, want daarvoor 12jr niet gezien.

Ze gaat gewoon mee bos in onder het zadel.

Maar een totaal andere situatie. Zij heeft tot 8jr terug veulens gehad. 6 in totaal.


Hoe doen haar nakomelingen het? :D Mag ook via PB

Edit: Wat een mooie leeftijd heeft jouw merrie al bereikt!


Goed. Ik heb haar zoon van 20, loopt ook nog in het bos en soms de bak. Heeft tm 15 wedstrijden gelopen. Haar 2e zoon liep tm zijn 17e geloof ik wedstrijden en nu ook recreatief. Een andere zoon loopt wedstrijden. En haar dochter van 12 hebben we sinds eind 2018 ook,die heeft net een veulen.
Andere kids geen contact mee.
Deze hebben geen KS.


Bron van informatie:

[MD] Kissing spines maar geen last van?

Haarbal; waarom doorgaan met je zin door te drammen/doordrukken over allerlei rampscenario's die niet relevant of aan de orde zijn. Het is mij nu volkomen duidelijk dat jullie samen spannen om je gelijk te halen door middel van alles uit de kast te halen om mij te kunnen overtuigen. Alles gaat in goed overleg met mijn dierenarts daar heb ik het medische team van bokt niet voor nodig. De rest eromheen is mij volkomen duidelijk en daar heb ik zelf ook geen vragen over.

In middels zijn mijn inhoudelijke vragen beantwoord door fokkers dus ik heb bij deze ook geen vragen meer wat betreft het fokken met KS alles is mij nu volkomen duidelijk geworden hoe het in zijn werk gaat. Het allerbelangrijkste is dat de fokkers hun nakomelingen geheel vrij zijn van KS. Ik zeg dus niet dat KS niet erfelijk kan zijn want dat weten dierenartsen en wetenschappers ook niet. Het is wel een bewezen feit dat deze merries met KS meerdere gezonde veulens ter wereld hebben gebracht zonder KS :D

Edit: ik trek geen conclusies uit een openbare recensie laat dat duidelijk zijn. Ik heb met meerdere fokkers gesproken en die beamen ook dat fokken met KS gewoon kan en dat ik mij geen zorgen hoefde te maken mocht ik eventueel besluiten met onze merrie te gaan fokken ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antgillya, Arlette1991 en 55 bezoekers