Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stephanie
Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 15:52

Bij de hengst die ik uitgezocht heb voor mijn merrie kan je alleen diepvries rietjes krijgen. Nu kwam ik erachter dat dit heel anders gaat dan met vers.

Mijn eigen dierenarts doet dit dus ook niet. Ze biedt wel aan om te scannen en opzoek te gaan naar een andere DA die dit wel doet. Maar ik zie het nut er dan niet zo van in dat ze hier komt scannen. Dat laat ik dan liever doen door degene die haar ook daadwerkelijk kan insemineren.

Mijn vraag: waar kan ik in het noorden van het land (bij voorkeur Groningen) diepvries rietjes laten insemineren?

Tussen haakjes de eigenaren van de hengst hebben wel een oplossing, maar dat is in Limburg. Aangezien ik zelf in Groningen woon hoop ik op een oplossing die dichterbij zit :o :D ...

Oh... en mocht je hier ervaring mee hebben... als je nog een tip hebt mag je die hier altijd posten natuurlijk! Ik kom net om het hoekje kijken in dit wereldje :P .

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube


rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 16:36

Dat vaker willen scannen is omdat je met diepvries om het juiste moment moet insemineren. Anders is het zonde van de rietjes als de follikels er na bijv. 2 dagen nog zitten.

Ik woon aan de andere kant van nederland dus kan je niet verder helpen daarin

Het leven duurt maar even, dus vergeet niet te leven
17 augustus is ons zoontje geboren

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 16:46


Muronia
Berichten: 19404
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 16:58

Bij Teeuwis in Westdorp kun je volgens mij ook je merrie brengen voor diepvries.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 17:06

Ik weet wel een aantal adressen, maar hangt er beetje vanaf waar je met je merrie zit.
Eigen dierenarts laten scannen is trouwens niet heel gek, dan weet je wel ongeveer wanneer je haar naar die locatie moet brengen. Zij kunnen dan de inseminatie daar verder timen, want dat komt met diepvries best precies.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 17:27

Mij werd de praktijk van Joeri Stevens aangeraden in Delfzijl. Hij schijnt erg goed te zijn. Mijn persoonlijke ervaring.... Merrie zeer gestressed en niet drachtig en ik had een vieze nasmaak van de manier waarop dr. Stevens meent met zowel mij als klant als met de hengstenhouder om meende te kunnen gaan. Dan heb ik het nog niet over de rekening die met een vork geschreven werd en waar dr Stevens ook na diverse malen vragen geen uitleg over heeft gegeven. Beter gezegd, hij reageerde helemaal nergens meer op en stuurde een maand na het betalen van de rekening nog een aanmaning ook.
Mocht je toevallig een heel dure merrie hebben en ook een moderne en prijzige hengst gebruiken dan heb je kans dat je wel zijn interesse hebt.

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 07:42

Ik zou bij vdlstud in bears informeren, mijn merries daar ook gedekt vers en met dvsperma van hun eigen hengsten maar ook van andere hengsten. Ervaren da daar en paard heeft mooie ruime stal met goed eten.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 08:12

Precies, VDL beschikt over veel expertise. Daar word je keurig behandeld en normale prijzen.

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:44

Equilife, Tineke de Haan. Ook de vaste gynaecologie veearts van VDL :j

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

chinou
Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:02

Reinie Tewis in Westdorp (bij Borger) is een prima adres met veel ervaring. Goed bereikbaar vanaf Groningen.

Je kan tijdig laten bezorgen daar via een koerier of zelf ophalen, Reinie bewaart dan de sperma in stikstof op het bedrijf. Je kan jouw merrie daar stallen zodra ze hengstig wordt zodat ze precies op de eisprong kunnen insemineren.

Nettte schone ruime stallen, goede opvoelboxen.

Gaan daar goed met de merries om.

kijk niet aldoor naar het verleden, dan sta je met je rug naar de toekomst......

Endurance klasse 3 startgerechtigd

Vajramani
Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:32

In de omgeving van Farmsum moet ook iemand zitten. Vraag me geen naam. Maar ik weet iemand die onlangs zijn merrie daar heen heeft gedaan om te insemineren met diepvries.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Dunkeedoo
Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:40

Joeri is idd een behoorlijke hark. Heeft zijn werk prima gedaan met castreren en op de foto zetten en staat wel bekend als goede DA in het noorden maar is heel hard in de omgang met paarden (gaat met een harde hand) en heeft een ehh "bijzonder" karakter. Zou daar zelf niet snel naar terug gaan... Al is zijn collega een heel prima, aardige man (Mn. Rutgers) met heel veel kennis maar weet niet of die ook insimineert.

Ik heb mijn merrie destijds laten insimineren bij Post, hengstenhouderij Ritta hoeve. Aardige mensen, lief voor het paard (merrie vond het zéér spannend maar werd goed mee gedacht over andere manieren en ging heel rustig) en ze bieden zoals de meesten een abonnement aan voor het hele seizoen scannen.
Weet alleen niet of ze diepvries doen...

dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:28

Voor zover ik heb gehoord doet Joeri het insemineren daar ook, net als bij Brouwer.

Dunkeedoo
Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:41

Ohh dat weet ik zo niet. Bij post is mijn merrie toen geinsimineert door een vrouw.


Muronia
Berichten: 19404
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:52

Post is hier zelf aan huis geweest voor het insemineren. Ook geen makkelijke merrie maar hij behandelde haar uitstekend en het was ook in 1 keer raak.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Stephanie
Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 16:02

Dunkeedoo schreef:
Joeri is idd een behoorlijke hark. Heeft zijn werk prima gedaan met castreren en op de foto zetten en staat wel bekend als goede DA in het noorden maar is heel hard in de omgang met paarden (gaat met een harde hand) en heeft een ehh "bijzonder" karakter. Zou daar zelf niet snel naar terug gaan... Al is zijn collega een heel prima, aardige man (Mn. Rutgers) met heel veel kennis maar weet niet of die ook insimineert.

Ik heb mijn merrie destijds laten insimineren bij Post, hengstenhouderij Ritta hoeve. Aardige mensen, lief voor het paard (merrie vond het zéér spannend maar werd goed mee gedacht over andere manieren en ging heel rustig) en ze bieden zoals de meesten een abonnement aan voor het hele seizoen scannen.
Weet alleen niet of ze diepvries doen...

Joeri is de DA van Post. Heb zostraks met hem gebeld en hij verwees mij door naar Joeri om daar eerst mee te praten. Ik heb gebeld en kreeg Rutgers aan de telefoon, maar die verwees mij door naar Joeri. Dus ik ga er even vanuit dat hij het niet zelf doet. Gezien de berichten hier en de gevoeligheid van mijn merrie denk ik dat ik van deze optie af zie.

Verder heb ik een aantal paarden- en dierenartsen afgebeld. Maar een heleboel doen het niet. Overigens een flinke afknapper bij Kees de Vries in Midwolde. Wat een elitaire man is dat zeg. 'Ik heb het al druk genoeg meisje' Reken er maar niet op dat ik hem ooit weer bel :+ ...

Ondertussen heb ik een terugbel verzoek bij Marum staan en een adres in Peize gekregen. Maar die kan ik tot nog toe nog niet te pakken krijgen.

Ik zie hier trouwens nog twee namen die ik ook nog even ga proberen.

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

prada
Berichten: 237
Geregistreerd: 02-08-03

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:17

Reinie Tewis of Kliniek Arts en Dier in Klijndijk

Training,africhting en bemiddeling -> http://www.fhhorses.com

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:09

Stephanie schreef:
Ondertussen heb ik een terugbel verzoek bij Marum staan en een adres in Peize gekregen. Maar die kan ik tot nog toe nog niet te pakken krijgen.

In Peize zal Maaike Hadderingh zijn denk ik. Die heeft de begeleiding van mijn merries ook gedaan en ben heel tevreden over haar. Ze heeft mijn gevoelige stresskikker zelfs gewoon in de wei kunnen scannen gister, paarden zijn heel braaf bij haar.

Weet overigens niet of ze dit jaar diepvries begeleiding doet, is nog niet zo lang geleden zelf bevallen.
Tineke de Haan van Equilife is ook prima, maar voor jou wel iets meer uit de buurt.
Bij Reinie Tewis gaan ze ook super met de paarden om, maar daar ben ik nog nooit zelf met een merrie geweest.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Waar diepvries inseminatie in het noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:50

De kliniek in Klijndijk heb ik wel goede berichten over gehoord.

Stephanie
Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 19:16

gomir schreef:
Stephanie schreef:
Ondertussen heb ik een terugbel verzoek bij Marum staan en een adres in Peize gekregen. Maar die kan ik tot nog toe nog niet te pakken krijgen.

In Peize zal Maaike Hadderingh zijn denk ik. Die heeft de begeleiding van mijn merries ook gedaan en ben heel tevreden over haar. Ze heeft mijn gevoelige stresskikker zelfs gewoon in de wei kunnen scannen gister, paarden zijn heel braaf bij haar.

Weet overigens niet of ze dit jaar diepvries begeleiding doet, is nog niet zo lang geleden zelf bevallen.
Tineke de Haan van Equilife is ook prima, maar voor jou wel iets meer uit de buurt.
Bij Reinie Tewis gaan ze ook super met de paarden om, maar daar ben ik nog nooit zelf met een merrie geweest.

Ahh thanks! Mede door dit bericht heb ik de knoop doorgehakt en ga ik voor Peize. Mijn merrie is best wel stressgevoelig en dan is het wel fijn als ze in een relaxte omgeving komt. Ze doet inderdaad al wel weer begeleiding.

Equilife had ik ook gezien, maar dat is toch net nog een stukkie verder rijden voor mij. Wil het liefst zo dichtbij mogelijk met een goede recensie :Y) . Hoewel dichtbij nu ook neerkomt op een uur met de trailer :+ .

Ben heel benieuwd hoe dit allemaal verder gaat. Ik vind het echt super spannend en hoop dat alles in 1x lukt :P .

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers