wat is dat toch met hengstenhouders dit seizoen?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

wat is dat toch met hengstenhouders dit seizoen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:19

Graag wil ik weten hoe het met jullie ervaringen is met de dekhengsten en hengstenstations dit seizoen?

Wij fokken al jaren, ondertussen verwachten wij ieder jaar 5 veulens van predicaatvolle KWPN moeders. Ieder met zijn eigen sterke kanten en aandachtspunten. Dus we plannen, zoeken, passen en meten we alle mogelijke dekhengsten uit. Hiermee zijn we zo'n 8 maanden mee bezig aangezien we altijd weer twijfels hebben. Maar na menig jaar weten we heel goed wat we willen en waar we op moeten letten.

Maar goed de keuzes zijn dit jaar weer gemaakt, we werken graag met van uytert en hebben nu ook een uitstap gemaakt naar VDL. Ook zijn we naar Duitse hengsten gaan kijken aangezien we bloedspreiding willen.
We hebben dit jaar gekozen voor:
Zenon op een charmeur merrie
Deparon op een Polanski merrie
Geniaal op een Polanski merrie
First Dior op een flemmingh merrie
??? op een Vivaldi merrie (we kijken even naar haar eerste veulen die nu moet komen...

Altijd goede afspraken weten te maken met de hengstenhouders, goed geïnformeerd over de voorwaarden en bestellingen, onze dierenarts aan huis is ook flexibel (wel heel druk ivm merriebegeleiding)
Maar nu komt het..

VDL besluit de hengst Zenon te verplaatsen/ verkopen naar Duitsland en ineens zijn de voorwaarden zo verandert dat wij niet zeker waren of dekken nog ging lukken. En de vraag rest, wat doet dit met transportkosten sperma?? Tijd waarvoor je moet bestellen is vervroegd, het was zelfs de vraag of we nog sperma konden krijgen... Dierenarts moest extra vroeg komen voor de scan, en dan maar wachten op hengstenhouder..
Niet ideaal. Ik vind het ook bijzonder dat de voorwaarden zo kunnen veranderen, ik ben toch een overeenkomst aangegaan??? En we waren al in de tweede cyclus van dekking.
Maar goed, we lossen het wel op, we wachten nog even af op de kosten voor koerier enzo..

De volgende merrie, first Dior. Mag ineens maar 6 merries per dag dekken??
En merries op het station hebben voorrang. Terwijl wij al in de fase zitten van eerder geïnsemineerd te hebben.
Wat betekend dit voor ons? Moeten we ineens overschakelen? Ik vind het zo slecht? Ook is het ineens dat de bestellingen voor Duitse hengsten vervroegd is, maar is nergens terug te vinden. Wij zijn niet geïnformeerd.

Ik vind het dit jaar een rommeltje. Dit ben ik dan ook niet gewend, zeker niet van van uytert. Met VDL had ik nog geen ervaring, maar dit is eens en nooit meer zo....

Wat zijn jullie ervaringen??
Hoe lossen jullie het op...



Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: wat is dat toch met hengstenhouders dit seizoen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:31

Tja ik vermoed dat de kwaliteit van First Dior dan wat tegenvalt en ze dus maar 6 porties van 1 sprong kunnen maken. Dat kan je van tevoren ook niet voorzien. Beter dat ze dit gewoon zeggen dan dat ze er 20 porties van verdunnen en gewoon insemineren en dan de merries niet dragend krijgen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:16

Precies Suzanne, maar vervelend is dat als Fokker wel. Zeker als je al geinsemineerd hebt. Heb je nog een tweede keus bij dezelfde hengstenhouder voor die merrie?

Een hengst kan natuurlijk altijd verkocht worden, maar meestal gebeurt dit niet in een lopend dekseizoen. Lijkt me lastig als je dan ineens met andere voorwaarden te maken krijgt...meestal is vdl overigens wel bereid om mee te denken over een oplossing. Ik heb juist hele goede ervaringen met ze.
Enige waar je tegen aan kan lopen is dat de hengsten die internationaal op concours lopen (zoals glasgow) soms niet vers beschikbaar zijn. Dan is er altijd mogelijkheid om uit te wijken naar diepvries of andere hengst als diepvries geen optie is. Bij welke hengsten dit evt aan de orde is wordt ook altijd netjes vermeld.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: wat is dat toch met hengstenhouders dit seizoen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:38

Ik heb ook hele goede ervaringen met VDL. Ze denken altijd mee, ook over dekkingen van derden die om de 1 of andere reden niet geleverd kan worden, zetten ze alles op alles om een oplossing te vinden.

Van Uytert heb ik ook goede ervaringen mee, al ging het dit jaar bij ons met Totilas ook alles behalve makkelijk..

De buitenlanders, ik heb dit jaar Helgstrand en Schuld nodig gehad, Schockemöhle via Van Uytert, gingen relatief makkelijk. Wel vind ik bij sommige stations de voorwaarden zo onhandig. Sommigen dekken 3x per week, sommigen krijg je maar 1x per cyclus, de meesten bestel je een dag van voren voor 9 uur. Blue hors bijvoorbeeld. Hengsten springen maandag, woensdag en vrijdag. Dan kun je dus alleen op dinsdag, donderdag of zaterdag insemineren..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Anoniem

Re: wat is dat toch met hengstenhouders dit seizoen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:58

Normaal hebben wij ook nooit problemen, maar het viel me op dat er ineens tijdens het lopende seizoen veranderingen zijn, waar je achterkomt op het moment dat je iets nodig hebt. Ik vind het anders als ze het laten weten aan de mensen waarmee ze een dekking hebben. Zo weet Vdl dat we gedekt hebben met zenon en van tevoren heb ik alles doorgesproken. Ze brengen ons dan in de problemen die niet nodig waren. Uiteindelijk wordt het wel opgelost, maar het gaat niet fijn of makkelijk..

Bij van uytert hele fijne ervaringen hoor, maar het begon me wel op te vallen...

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: wat is dat toch met hengstenhouders dit seizoen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:58

Ik begrijp wat je bedoeld, misschien weten ze zelf niet alles van te voren..
Ik had Joop gebeld of ik Totilas de dag erna kon krijgen, dan spuit ik ei af. Ja, dat ging lukken. Dag erna; nee toch niet. Diepvries.. En dat is toch even anders werken. Merrie gelukkig wel drachtig geraakt :)

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: wat is dat toch met hengstenhouders dit seizoen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:39

Geen echte bijzonderheden en gelukkig alle dagen vers sperma (Is dat om de dag nieuw?? Hoor het dit jaar vaker, maar zelf gelukkig nog nooit meegemaakt.
Wel een stijging van de verzendkosten (als ik de tijd had ging ik het halen...) bij beide hengstenhouders van dit jaar (Watermolen en Horn).
Ook wij hebben trouwens alleen maar goede ervaringen met VDL.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 50 bezoekers