Merrie wil niet gedekt worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:52

Mondy schreef:
Maar waarom perse een veulen willen als ze zich niet natuurlijk laat deken... en als t dan perse moet ,ondanks dat je denkt dat ze t niet wil, dan via ki.
Simpel. Niet vermenselijken of moeilijker maken dan t is.

Wil je een veulen van dr koste wat t kost. Dan niet natuurlijk dekken.
Denk je dat ze t niet wil. En wil je daarnaar luisteren. Dan niet doen.

Komaan, natuurlijk kan ze juist wel aangeven wat ze wil, KI WORDT ze juist geforceerd. Mijn merrie is opperbaas, tis mijn hengst die de klap gekregen heeft. Heb ik allemaal uitgebreid beschreven. Leren lezen is een kunst


Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:53

rien10 schreef:
Nou simpel. Geen veulen. Probleem opgelost.

Dat is mijn vraag niet. Je hoeft zo geen onnozele post te plaatsen. Leer lezen wat er gevraagd wordt.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:54

luxx schreef:
Ibbel schreef:
Paarden hebben geen benul of ze een veulen willen of niet. Ze leggen de link niet tussen dekken en 11 maanden later een veulen.

Daar heb ik vraagtekens bij, ze weten doorgaans ook instinctief wat te doen als ze een veulen krijgen, zoals alle dieren. Zat laatst our planet op Netflix te kijken, een dekking van een zeldzame roofdiersoort kwam daarin voorbij, leven solitair, vrouwtje kwam het mannetje opzoeken, dekking vond plaats, mannetje grauwde nog even naar haar en ze gingen weer beiden hunsweegs. Zag er niet uit als een plezierige ervaring, maar blijkbaar zit dat in het DNA, hun instinct drijft ze ertoe dat op te zoeken en te doen. Ze zullen niet denken, oké dan heb ik over 11 maanden een veulen, maar ergens zal er toch wel een 'weten' zijn in een ander soort bewustzijn dan wij ons kunnen voorstellen of in kunnen verplaatsen. Weet niet hoe dat in kuddes wilde paarden gaat eigenlijk, maar ik neem aan dat wanneer daar hele oude merries tussen lopen dat die niet tot het eind van hun leven elk jaar een veilen aan de voet hebben? Heb ik me nooit in verdiept en daar heb ik geen idee van... Stellen dat ze die link niet kunnen leggen vind ik nogal kort door de bocht, maar ik weet natuurlijk ook niet of dat wel of niet zo is

Dit is een verstandige, leerrijke post. Ik ben ook van mening dat ze ergens meer weten dan we denken. Bedankt om mee te redeneren.

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:06

Haar zoon, staat deze nog steeds bij haar?

Kan het zijn dat ze steeds afslaat omdat ze haar zoon nog te veel als haar veulen ziet?

Je geeft aan dat ze hengstig toont, de hengst uitdaagt.
Wat is het precieze moment dat ze begint te slaan?

Is dat wanneer de hengst nog maar bij haar ruikt, of wanneer de hengst springt?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:29

Maar wat wil je nu precies horen dan?

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:31

Ja sorry ts maar ik vind dit echt ontzettend zweverig... Vragen om haar mening? Kom.. Ik vind ook dat je erg aanvallend reageerd in je reacties. Ze laat zich niet dekken. Dan is het voor jou het ding om uit te zoeken als je nog een veulen van haar wil. Waarom wil je graag een veulen? Er is zo veel leuks te koop. Als je het veulen kan verbeteren zou ik zeggen doen maar zomaar een veulen fokken vind Ik altijd een beetje jammer.. Er is zoveel leuks te vinden op internet. Als je het geld hebt dan zou ik haar laten insemineren maar anders zou ik het zo laten

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:33

Of je nu zweverig of niet bent, op het moment dat je merrie gewoon gedekt is door een tweejarige die JIJ er als hengst bij liet lopen zonder uit te kijken of het een goede combi was dan ben je niet geschikt om te fokken met dieren, of ze je nu in drievoud een aangetekende brief stuurt of de pendel laat ronddraaien, niet doen!!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:37

Een paard is geen mens die de gevolgen van iets als een dekking kan overzien. Hormonen regelen dat ze hengstig wordt. Plat gezegd, is het hormoongehalte op zijn hoogst, is de merrie g**l en wil seks. :+ Totaal niet beseffend dat dit consequenties heeft. Dus als een merrie zich niet laat dekken, heeft dat niets te maken met dat ze geen veulen zou willen. Dat verband kunnen ze niet eens leggen. De hersenen van een paard zijn niet dusdanig ontwikkeld.

luxx
Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:44

AnnoNiemand schreef:
Een paard is geen mens die de gevolgen van iets als een dekking kan overzien. Hormonen regelen dat ze hengstig wordt. Plat gezegd, is het hormoongehalte op zijn hoogst, is de merrie g**l en wil seks. :+ Totaal niet beseffend dat dit consequenties heeft. Dus als een merrie zich niet laat dekken, heeft dat niets te maken met dat ze geen veulen zou willen. Dat verband kunnen ze niet eens leggen. De hersenen van een paard zijn niet dusdanig ontwikkeld.

Dit vind îk dus vermenselijken :)

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.


AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:53

luxx schreef:
AnnoNiemand schreef:
Een paard is geen mens die de gevolgen van iets als een dekking kan overzien. Hormonen regelen dat ze hengstig wordt. Plat gezegd, is het hormoongehalte op zijn hoogst, is de merrie g**l en wil seks. :+ Totaal niet beseffend dat dit consequenties heeft. Dus als een merrie zich niet laat dekken, heeft dat niets te maken met dat ze geen veulen zou willen. Dat verband kunnen ze niet eens leggen. De hersenen van een paard zijn niet dusdanig ontwikkeld.

Dit vind îk dus vermenselijken :)

Juist niet. Hormonen regelen dat een dier seks wil. Seks leidt tot reproductie. Daar is niks vermenselijkst bij. Is puur hoe een soort kan blijven bestaan. Zonder die hormonen vertoont het dier geen voortplantingsgedrag. Bijv. een gecastreerde poes wordt niet meer krols.

tengeltje11
Berichten: 7072
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:19

Idd,zoiets is puur hormonaal.

@
TS, hoe lang staan hengst en merrie samen nu? Hoe lang kenne ze elkaar, hoe oud is de hengst,heeft hij ervaring met dekken? Staan er nog ander paarden bij,....?

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:26

Nou nou.... wat een rare reactie ts. Ik blijf gewoon normaal reageren op je vraag (doe ik dus wel).
En ja. Als je denkt dat je merrie t niet wil en je vraagt daarover alsin dat je t wel graag zou willen kan t 2 kanten op. Zet je toch door dan ja wil je perse een veulen. Doe je t niet dan niet.
Maar wat wil je nu met dit topic dan?

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:34

Je merrie is Alpha, en (volgens een antwoord) loopt haar 'veulen' van 2 jaar nog bij haar in de wei, en zij reageert af op de hengst.

Ooit gedacht dat zij misschien in verdediging gaat om haar 'veulen' te beschermen?

Verwijder het 'veulen' uit de wei.
Laat de merrie is grondig controleren door de DA met bijvoorbeeld een scan zodat je zeker bent dat alles goed is van binnen. Als zich niet gewoon laat controleren, is verdoving zeer makkelijk een oplossing!

Laat het 'veulen' niet meer in de wei, tot ze gedekt is.
Als het echt niet natuurlijk lukt, omdat zij de hengst half vermoord (er zijn merries die dit echt doen), dan kan met de DA, via scan en inseminatie, EN verdoving, het wel lukken. Kost alleen wat meer geld en moeite.

rien10
Berichten: 14397
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:57

Carl123 schreef:
rien10 schreef:
Nou simpel. Geen veulen. Probleem opgelost.

Dat is mijn vraag niet. Je hoeft zo geen onnozele post te plaatsen. Leer lezen wat er gevraagd wordt.

Daar is werkelijk niets onnozels aan.
Je zegt je merrie goed aan te voelen. Zij wil “geen veulen”. Althans, ze wil niet gedekt worden.
Nou, dan dus niet. Er is geen probleem volgens mij.

xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:29

Haar zoon is dus nu 4 en loopt er nog steeds bij? En ze wordt gewoon hengstig en toont dit flink (zo te lezen in elk geval).
Eem 4 jarige hengst weet op die leeftijd echt wel dat hij meer kan met zn leuter dan alleen plassen. Dat die er net zo goed nooit op heeft kunnen springen, heb je je antwoord toch? Ze wil niet of er is lichamelijks iets mis waardoor ze niet wil.

Welke van de 2 het is, kom je alleen achter na onderzoek...en is het een kwestie van gewoon niet een veulen willen; dan is ze wel zeer uitzonderlijk daarin, omdat idd wat Ibbel zegt; al die driften worden puur door instincten aangedreven en komt eigenlijk 0,0 vrije wil aan te pas.....maar goed; er zijn vreemdere uitrzonderingen geweest, ook onder dieren dus tja; who knows? Uiteindelijk ken jij haar het beste en wij helemaal niet.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Thestral
Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:35

Carl123 schreef:
purny schreef:
Als je merrie via de natuurlijke weg niet gedekt wil worden waarom dan perse een veulen erin willen?

Omdat ik graag een veulen had, maar niet ten koste van haar, als ze niet wil dan wil ze niet.



Dan heb je je keuze nu toch eigenlijk al gemaakt? :)

tamary
Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:38

Kabayo schreef:
Eponastable schreef:
Ik heb even je merrie aangesproken, ze wil niet meer gedekt worden.
Djeezes

Nuttige post +:)+

Ts ik zou even laten opvoelen op de kliniek. Praam erop en in de opvoelbox inderdaad. Wellicht ook kluisteren? Kan je ook niet aan de hand dekken? Dan voor de veiligheid kluisteren?

Mijn beleefde watje wordt staatsgevaarlijk met praam op, liever plat spuiten als er echt iets moet, niet elk paard wordt volgens het boekje stoned van een praam.

Nakijken zou ik zeker doen, als er iets medisch mis is, kan dat door gaan werken in de algehele gezondheid en ook gedrag. Is ze inderdaad gezond, dan kan je kritisch kijken of er een oplossing mogelijk is voor het drachtig worden, andere lokatie misschien? vreemd terrein kan heel ander gedrag geven. Andere samenstelling huidige kudde. Andere hengst (al zullen veel hengstenhouders terecht huiverig zijn voor de risico's met zo'n merrie. KI, etc. hoeft dan nog niet eens,

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

rien10
Berichten: 14397
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:57

Carl123 schreef:
purny schreef:
Als je merrie via de natuurlijke weg niet gedekt wil worden waarom dan perse een veulen erin willen?

Omdat ik graag een veulen had, maar niet ten koste van haar, als ze niet wil dan wil ze niet.

Dus als ik zeg dat het simpel is en "niet doen" is, ben ik onnozel, maar als jij het aan je paard vraagt en zij geeft als antwoord "nee" dan is dat ehh ja, wat is dat dan?

Is toch precies hetzelfde wat ik zeg?

hagelslag
Berichten: 8931
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:25

Carl123 schreef:
Mondy schreef:
Maar waarom perse een veulen willen als ze zich niet natuurlijk laat deken... en als t dan perse moet ,ondanks dat je denkt dat ze t niet wil, dan via ki.
Simpel. Niet vermenselijken of moeilijker maken dan t is.

Wil je een veulen van dr koste wat t kost. Dan niet natuurlijk dekken.
Denk je dat ze t niet wil. En wil je daarnaar luisteren. Dan niet doen.

Komaan, natuurlijk kan ze juist wel aangeven wat ze wil, KI WORDT ze juist geforceerd. Mijn merrie is opperbaas, tis mijn hengst die de klap gekregen heeft. Heb ik allemaal uitgebreid beschreven. Leren lezen is een kunst



Ts ik kan je echt alleen de tip geven niet doen!!!
Als ze qua baarmoeder en eierstokken etc gewoon goed is maar ze wil het niet, dan wil ze niet.
Dan ook niet met KI proberen. Duidelijker kan je merrie niet zijn

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 21:32

bigone schreef:
Of je nu zweverig of niet bent, op het moment dat je merrie gewoon gedekt is door een tweejarige die JIJ er als hengst bij liet lopen zonder uit te kijken of het een goede combi was dan ben je niet geschikt om te fokken met dieren, of ze je nu in drievoud een aangetekende brief stuurt of de pendel laat ronddraaien, niet doen!!

Pardon ? Zonder uit te kijken? Ik zou nog effe de post herlezen moest ik jou zijn. Die is aangekocht om mijn merries te dekken. Dit is de laatste zoon van een van de bekendste Franse oriëntaalse hengsten, aangekocht met oog op fokken met deze merrie, waarom denk je dat hij er anders bij zat? Die is qua match gewoon perfect. Ga ik daar nu ook nog op aangevallen worden ook??
Dat is verdorie niet de vraag. Lees de eerste openingspost. Ik ben fokker en al meer dan 30 jaar ervaring. Verdiep me in morphologie. Ga jij mij aanvallen? Ik zit met een morele kwestie. Je kan me best blijven aanvallen dat ik vaag ben. Doe maar gerust, maar ik vind het ongelofelijk laf nadat ik zelf gezegd heb dat ik hier niet zeker over ben.
Wat ik wil weten staat in de openingspost. Heb je geen idee, scroll verder en antwoord dan niet.

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:45

Ts hoe oud ben je als ik vragen mag ?
Je reacties zijn echt niet tof zo.
Elk ding voel je je gigantisch op aangevallen en reacties van mensen die prima hebben gelezen wat je zelf post worden de grond in geboord als t niet in je straatje is. Maar wat je straatje is is niet duidelijk.

Wat is nu precies de vraag dan ? Want ik ben ook even lost.
En ja ik heb meerdere keren gelezen en probeer te begrijpen wat je dan bedoeld :)

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:47

Ik zou eens contact opnemen met Cambiar.
Cambiar fokt net als jij Lusitano's in Belgie, heeft net als jij naast deze Lusitano's ook een Berber (orientaals paard) en een Mustang (Sorraia), en worstelt er net als jij mee mee dat haar paarden snel te dik worden.
In het boomloze zadel-topic lees ik bovendien dat jij net als zij zelf tuig maakt en dat jullie allebei van plan waren/zijn om onder begeleiding van een niet-Nederlandse westernzadelmaker een zadel op een zelf ontworpen boom te maken.
Mogelijk heeft zij dus eenzelfde probleem met een merrie die niet gedekt wil worden, maar misschien heeft zij al wel een oplossing gevonden. 8-)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 21:59

Peterina schreef:
Je merrie is Alpha, en (volgens een antwoord) loopt haar 'veulen' van 2 jaar nog bij haar in de wei, en zij reageert af op de hengst.

Ooit gedacht dat zij misschien in verdediging gaat om haar 'veulen' te beschermen?

Verwijder het 'veulen' uit de wei.
Laat de merrie is grondig controleren door de DA met bijvoorbeeld een scan zodat je zeker bent dat alles goed is van binnen. Als zich niet gewoon laat controleren, is verdoving zeer makkelijk een oplossing!

Laat het 'veulen' niet meer in de wei, tot ze gedekt is.
Als het echt niet natuurlijk lukt, omdat zij de hengst half vermoord (er zijn merries die dit echt doen), dan kan met de DA, via scan en inseminatie, EN verdoving, het wel lukken. Kost alleen wat meer geld en moeite.

Nee, toen ze samen zat met de hengst zat haar 'veulen' , ik schreef 4 jaar, geen 2, niet bij haar.
Die zat ernaast'
Ja idd, had al eerder aangegeven dat ik haar zal laten onderzoeken, niet om opnieuw te laten dekken, maar om te weten of mijn schat geen problemen heeft.
Ik vraag raad omdat ik denk dat er psychologisch wat scheelt. Ze is enorm close met haar enige zoon, die zijn moeder echt als zijn bezit ziet. Misschien wil ze gewoon geen andere hengst meer aanvaarden. Zijn papa is haar vaste man in de wei, ondertussen heeft ze al twee hengsten verrot geslegen.
Ik weet me daar niet zo goed raad mee. Volgens mij is het puur een psychologische kwestie en neen, kom niet af dat paarden dom zijn, ik heb al zaken gezien waar ik verstomd van ben. Ik wil respect hebben voor wat zij voelt, maar zoek naar het waarom.
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 24-05-19 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:02

Dus het moraal van het verhaal is dat je je merrie niet meer laat dekken want dat wil ze volgens jou niet.. Dan is het probleem toch opgelost?

rien10
Berichten: 14397
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:04

Nee. Want als je dat zegt, ben je onnozel. :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers