Merrie wil niet gedekt worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 00:13

Mijn merrie heeft vier jaar geleden een veulen gehad, maar wil sedertdien niet meer gedekt worden door mijn hengsten.
Ze is een echte fighter, daagt uit, lijkt henhstig, maar gaat dan in de aanval.
Wil dit zeggen dat zij geen veulen wil?
Ik wou haar eventueel via ki laten dekken, maar ik wil ook geen paard forceren tot iets wat ze zelf niet wil. Ze is wel Alfa, dominant, ook defensief over haar achterhand, de veearts kan dus onmogelijk tasten, misschien heeft het daar wat mee te maken.
Iemand advies aub?


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16165
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 00:17

Hoe is die eerste dekking gegaan? Lijkt wel alsof ze een trauma aan het dekken heeft.

Wel goed dat je om je merrie denkt!

Ibbel
Berichten: 48853
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 06:43

Paarden hebben geen benul of ze een veulen willen of niet. Ze leggen de link niet tussen dekken en 11 maanden later een veulen.
Als een merrie zich niet wil laten dekken is ze niet hengstig. Als ze al 4 jaar niet echt hengstig is geweest, is er hormonaal of lichamelijk iets mis. Ik zou dat na laten kijken door een goede DA/kliniek met een opvoelbox, want het kan iets zijn wat je toch maar beter wél wilt laten behandelen. Los van of je er nog een veulen uit wilt of niet.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 11:54

Maureen95 schreef:
Hoe is die eerste dekking gegaan? Lijkt wel alsof ze een trauma aan het dekken heeft.

Wel goed dat je om je merrie denkt!

BA neen, trauma, helemaal niet. Zij is de baas en degene die haar gedekt heeft liep erbij in de weide. Was een tweejarig veulen die gek was op haar en altijd met haar stond te eten maar helemaal onder haar gezag stond. Er moet een klik geweest zijn waardoor ze het wel toe liet.
Raar, maar ik denk soms in beelden bij haar. We hebben nauwe band.
Op een dag vroeg ik in gedachten of ze nog een veulen wou.
Ik toonde mijn beide handen. Ene was ja, andere neen. Ze was gulzig aan het eten toen ik mijn vraag stelde, maar keek toch op en tikte zonder twijfel de hand aan die neen symboliseerde.
Ik weet dat dit crap is, maar ze wil zich echt ook niet meer laten dekken. Ze is heel gelukkig met haar zoon, die loopt nog in de wei. Lijkt of ze geen kind meer wil. Ik wil haar dus niet verplichten, maar wou graag nog een veulen van mijn mooie hengst met haar, de zoon van de papa van haar eerste veulen. Ze heeft hem getrapt, dus ze is nu uit de wei.
Ik zit nu moreel wat in de knoop hierover.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:01

Carl123 schreef:
Maureen95 schreef:
Hoe is die eerste dekking gegaan? Lijkt wel alsof ze een trauma aan het dekken heeft.

Wel goed dat je om je merrie denkt!

BA neen, trauma, helemaal niet. Zij is de baas en degene die haar gedekt heeft liep erbij in de weide. Was een tweejarig veulen die gek was op haar en altijd met haar stond te eten maar helemaal onder haar gezag stond. Er moet een klik geweest zijn waardoor ze het wel toe liet.



Zo werkt het over het algemeen niet bij paarden.
Als ze goed hengstig zijn laten ze zich door iedere hengst dekken. (Oké ligt ook beetje hoe de hengst zich gedraagt als die heel lomp is soms niet) maakt merrie echt niet uit is of er een klik is.

Loopt de hengst er nu ook continue bij?
En al dierenarts geweest om een echo te maken of het allemaal nog wel goed werkt daar binnen bij de merrie?

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:05

Carl123 schreef:
Op een dag vroeg ik in gedachten of ze nog een veulen wou.
Ik toonde mijn beide handen. Ene was ja, andere neen. Ze was gulzig aan het eten toen ik mijn vraag stelde, maar keek toch op en tikte zonder twijfel de hand aan die neen symboliseerde.

Is dit serieus of zit je hier gewoon enorm te trollen? In het eerste geval heeft geen enkel redelijk antwoord zin, en in het tweede zou ik behandelen met groentesoep proberen.

Toevoeging: je zou ook een muntje kunnen opgooien en kijken of de kant die 'veulen' voorstelt boven of onder valt. Dat resultaat vertelt je evenveel over wat er met je merrie is.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Babootje
Berichten: 25954
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:09

Als je je paatd niet vermenselijkt hoef je moreel ook niet in de knoop te raken. :D Het is zoals Ibbel zegt, als ze zich niet wil laten dekken is ze niet (voldoende) hengstig. En dat kan heel goed een medische reden hebben zoals bv een tumor op de eierstokken.

Ibbel schreef:
Paarden hebben geen benul of ze een veulen willen of niet. Ze leggen de link niet tussen dekken en 11 maanden later een veulen.
Als een merrie zich niet wil laten dekken is ze niet hengstig. Als ze al 4 jaar niet echt hengstig is geweest, is er hormonaal of lichamelijk iets mis. Ik zou dat na laten kijken door een goede DA/kliniek met een opvoelbox, want het kan iets zijn wat je toch maar beter wél wilt laten behandelen. Los van of je er nog een veulen uit wilt of niet.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:13

Jij gelooft in je gesprek met haar (wat wij daarvan vinden doet er niet toe...). Dan heb je toch je antwoord. Ze laat zich niet dekken, ze zegt duidelijk nee als je het vraagt. Wat wil je dan nog meer horen. Nee dus.
Jee, mannen snappen het nog sneller...

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 12:21

Mara2000 schreef:
Jij gelooft in je gesprek met haar (wat wij daarvan vinden doet er niet toe...). Dan heb je toch je antwoord. Ze laat zich niet dekken, ze zegt duidelijk nee als je het vraagt. Wat wil je dan nog meer horen. Nee dus.
Jee, mannen snappen het nog sneller...

Tja, of dat ook gebaseerd is op de realiteit, daarvoor is dit te vaag.
Gaat niet om snappen, de vraag is of ze de daad niet leuk vindt of gewoon geen kind meer wil. Ik vind het vreemd omdat ze zo n goede moeder was.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 12:25

Babootje schreef:
Als je je paatd niet vermenselijkt hoef je moreel ook niet in de knoop te raken. :D Het is zoals Ibbel zegt, als ze zich niet wil laten dekken is ze niet (voldoende) hengstig. En dat kan heel goed een medische reden hebben zoals bv een tumor op de eierstokken.

Ibbel schreef:
Paarden hebben geen benul of ze een veulen willen of niet. Ze leggen de link niet tussen dekken en 11 maanden later een veulen.
Als een merrie zich niet wil laten dekken is ze niet hengstig. Als ze al 4 jaar niet echt hengstig is geweest, is er hormonaal of lichamelijk iets mis. Ik zou dat na laten kijken door een goede DA/kliniek met een opvoelbox, want het kan iets zijn wat je toch maar beter wél wilt laten behandelen. Los van of je er nog een veulen uit wilt of niet.

Ze heeft idd twee jaar geleden een probleem gehad. Lijkt nu wel opgelost, maar ik ga haar toch even laten checken. Vreemde ook is dat ze de veearts absoluut niet toelaat, ze is al altijd heel defensief geweest op haar achterhand. Niemand komt aan haar poep.
Ze zal dus verdoofd moeten worden voor onderzoek. Daarom had ik het er moeilijk mee, maar ga nu toch doorzetten, al denk ik dat ze best nooit meer gedekt wordt als ze mij dit zo aangeeft.
Bedankt voor de raad

Oehlala
Berichten: 4292
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:32

kan ze niet naar de kliniek waar ze een opvoelbox hebben? dan blijft het veilig voor iedereen. mijn merrie liet zich trouwens alleen goed opvoelen als ze echt hengstig was, anders kon ze je ook het licht uit de ogen slaan.

purny
Berichten: 27354
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:40

Als je merrie via de natuurlijke weg niet gedekt wil worden waarom dan perse een veulen erin willen?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


tengeltje11
Berichten: 7038
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:52

Hoe ziet je merrie eruit,en welke hengst loopt er bij?

Hier al merries gehad die van hengst A niets moesten weten, en hengst 2 helemaal geweldig vonden.
Mijn hoefsmid heeft bv een fjordenhengst en toen die jong was,wou hij enkel bepaalde fjordenkleuren niet dekken.... zo bv iemand die speciaal vanuit Duitsland kwam, maar zijn hengst wou er niet op springen....(uiteindelijk via KI moeten doen).

Het kan echt dat paarden een voorkeur hebben, maar verhaaltjes a la je hand vind ik onzin, paarden denken niet a la ‘ik wil nog een kind’ , dat maken wij ervan.

En moeilijk doen om op te voelen enzo, praam erop en gaan of idd, naar da of kliniek rijden met opvoelbox, je moet zoiets ook niet groter maken dan het is.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 14:29

purny schreef:
Als je merrie via de natuurlijke weg niet gedekt wil worden waarom dan perse een veulen erin willen?

Omdat ik graag een veulen had, maar niet ten koste van haar, als ze niet wil dan wil ze niet.
Haar vorige zoon is een slank, fier, atletisch, heel speciaal mooi paard geworden, eerder te slank dan te dik. Mijn merrie eet heel graag en wordt snel dik. Ik kan haar moeilijk op het gras zetten met de kudde, als ik een graasmadker aan doe staat ze ganse tijd stokstijf en vindt dit vreselijk.
Toen ze zwanger was van haar eerste veulen, kon ze eten wat ze wou en liep gelukkig mee in de kudde.
Is nu vijf jaar geleden en is het zo verkeerd dat ik graag nog een veulen van haar had?, ik geef toch al aan dat haar mening op de eerste plaats komt?
Mijn hengst is qua match ongelofelijk, qua bouw perfect, precies een grote mustang. Mijn merrie geeft fier, stevig, groot veulen . Dat zou een prachtig veulen zijn.
De vraag is dus, wil ze niet gedekt worden of wil ze gewoon geen veulen meer

Eponastable
Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:48

Ik heb even je merrie aangesproken, ze wil niet meer gedekt worden.
Djeezes

Kabayo
Berichten: 13703
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:51

Eponastable schreef:
Ik heb even je merrie aangesproken, ze wil niet meer gedekt worden.
Djeezes

Nuttige post +:)+

Ts ik zou even laten opvoelen op de kliniek. Praam erop en in de opvoelbox inderdaad. Wellicht ook kluisteren? Kan je ook niet aan de hand dekken? Dan voor de veiligheid kluisteren?

Wat voor pony is het? Wellicht andere hengst proberen. Is ze ook wel echt hengstig? Plast ze er over? Kan ook zijn dat de baarmoeder niet goed hengstig is.

Veel redenen. Makkelijkste is om eerst even te scannen

Edit. Graasmasker is voor een paard echt wennen. Ja ze kijken even sneu maar het leert snel. Lekker graasmasker op en de weide op ermee!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

hagelslag
Berichten: 8898
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:34

Wij wouden 3 jaar geleden de pony van mijn zusje nog een x laten dekken.
Ze is een dominante merrie die al 3 veulens gehad heeft.
We wouden heel graag nog 1x het proberen.dus hengst uitgezocht en de merrie mocht uit longeren.
Helaas bij de eerste cyclus, nope... Ze was echt pishengstig maar net op het laatste moment werd de hengst eraf getrapt.
Volgende cyclus afgewacht, ze was weer erg erg hengstig maar nee. Weer niet.
Dus hoppa op na de kliniek en laten scannen.
Alles zag er top uit, ze zou binnen nu en 24 uur de eisprong krijgen.
Dus we hadden met de HH afgesproken, oke we proberen het nog 1 x.
Zo gezegd, trapt ze hem weer op het laatste moment eraf.

Oftewel, nee ze wou niet.
En hierbij hebben wij het gelaten.
Qua baarmoeder etc was alles prima maar ze wou niet dus dan laten wij het zo.
Erg jammer aangezien ze nu 20 is maar het is niet anders.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:00

Eponastable schreef:
Ik heb even je merrie aangesproken, ze wil niet meer gedekt worden.
Djeezes

Mijn merrie en ik zijn nauw verbonden met elkaar. Mooi van je om iemand uit te lachen die in respect probeert te achterhalen hoe zijn lievelingsdier zich voelt.
Mooi mens ben je, je mag trots zijn op jezelf. Ik gaf zelf al aan dat ik hier niet zeker over ben en dat het allemaal vaag is, maar is een gevoel dat je hebt bij een situatie en pardon dat ik er eens wil over praten.
Iemand uitlachen openbaar bewijst alleen maar wat voor zielig mens je bent.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:05

hagelslag schreef:
Wij wouden 3 jaar geleden de pony van mijn zusje nog een x laten dekken.
Ze is een dominante merrie die al 3 veulens gehad heeft.
We wouden heel graag nog 1x het proberen.dus hengst uitgezocht en de merrie mocht uit longeren.
Helaas bij de eerste cyclus, nope... Ze was echt pishengstig maar net op het laatste moment werd de hengst eraf getrapt.
Volgende cyclus afgewacht, ze was weer erg erg hengstig maar nee. Weer niet.
Dus hoppa op na de kliniek en laten scannen.
Alles zag er top uit, ze zou binnen nu en 24 uur de eisprong krijgen.
Dus we hadden met de HH afgesproken, oke we proberen het nog 1 x.
Zo gezegd, trapt ze hem weer op het laatste moment eraf.

Oftewel, nee ze wou niet.
En hierbij hebben wij het gelaten.
Qua baarmoeder etc was alles prima maar ze wou niet dus dan laten wij het zo.
Erg jammer aangezien ze nu 20 is maar het is niet anders.

Thx voor je post. Is krek hetzelfde zoals jij omschrijft. Ze staat te gillen en te plassen, maar op laatste moment draait ze zich, ofwel loopt ze weg ofwel gaat ze in de aanval. Is een bijzondere Alfa merrie, bijzonder Alfa naar andere paarden toe.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:11

Kabayo schreef:
Eponastable schreef:
Ik heb even je merrie aangesproken, ze wil niet meer gedekt worden.
Djeezes

Nuttige post +:)+

Ts ik zou even laten opvoelen op de kliniek. Praam erop en in de opvoelbox inderdaad. Wellicht ook kluisteren? Kan je ook niet aan de hand dekken? Dan voor de veiligheid kluisteren?

Wat voor pony is het? Wellicht andere hengst proberen. Is ze ook wel echt hengstig? Plast ze er over? Kan ook zijn dat de baarmoeder niet goed hengstig is.

Veel redenen. Makkelijkste is om eerst even te scannen

Edit. Graasmasker is voor een paard echt wennen. Ja ze kijken even sneu maar het leert snel. Lekker graasmasker op en de weide op ermee!

Thx, ga ze toch eens laten nakijken. Kan ook iets fout zijn.
Ja, ze is echt hengstig, maar maakt er een gevecht van. Dat wil ik niet. Mijn mannetje heeft een trap gekregen en heeft zich verwond, lelijke wond aan zijn achterbeen. Was pas na een week samenzijn, had dit niet verwacht, maar heb haar meteen uit de weide gedaan.
Graasmasker lukt niet, ik ga nu de greenguard eens proberen.
Ras is Lusitano, ze is maar 1m50, maar is een hele dame :)

Kabayo
Berichten: 13703
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:27

Oh waarom dacht ik aan een shetlander? :+ Dat maakt scannen gelukkig wat makkelijker. Is KI niet iets? Veilig en hygiënisch

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

luxxJarig
Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:32

Ibbel schreef:
Paarden hebben geen benul of ze een veulen willen of niet. Ze leggen de link niet tussen dekken en 11 maanden later een veulen.

Daar heb ik vraagtekens bij, ze weten doorgaans ook instinctief wat te doen als ze een veulen krijgen, zoals alle dieren. Zat laatst our planet op Netflix te kijken, een dekking van een zeldzame roofdiersoort kwam daarin voorbij, leven solitair, vrouwtje kwam het mannetje opzoeken, dekking vond plaats, mannetje grauwde nog even naar haar en ze gingen weer beiden hunsweegs. Zag er niet uit als een plezierige ervaring, maar blijkbaar zit dat in het DNA, hun instinct drijft ze ertoe dat op te zoeken en te doen. Ze zullen niet denken, oké dan heb ik over 11 maanden een veulen, maar ergens zal er toch wel een 'weten' zijn in een ander soort bewustzijn dan wij ons kunnen voorstellen of in kunnen verplaatsen. Weet niet hoe dat in kuddes wilde paarden gaat eigenlijk, maar ik neem aan dat wanneer daar hele oude merries tussen lopen dat die niet tot het eind van hun leven elk jaar een veilen aan de voet hebben? Heb ik me nooit in verdiept en daar heb ik geen idee van... Stellen dat ze die link niet kunnen leggen vind ik nogal kort door de bocht, maar ik weet natuurlijk ook niet of dat wel of niet zo is

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Mondy
Berichten: 11769
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:38

Maar waarom perse een veulen willen als ze zich niet natuurlijk laat deken... en als t dan perse moet ,ondanks dat je denkt dat ze t niet wil, dan via ki.
Simpel. Niet vermenselijken of moeilijker maken dan t is.

Wil je een veulen van dr koste wat t kost. Dan niet natuurlijk dekken.
Denk je dat ze t niet wil. En wil je daarnaar luisteren. Dan niet doen.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:48

Mondy schreef:
Maar waarom perse een veulen willen als ze zich niet natuurlijk laat deken... en als t dan perse moet ,ondanks dat je denkt dat ze t niet wil, dan via ki.
Simpel. Niet vermenselijken of moeilijker maken dan t is.

Wil je een veulen van dr koste wat t kost. Dan niet natuurlijk dekken.
Denk je dat ze t niet wil. En wil je daarnaar luisteren. Dan niet doen.

Pardon ????? Persé ??? Kun jij niet lezen??? Hoeveel keren moet ik nu nog herhalen dat ik respect heb voor haar wil, dat ik het jammer vind maar dat ik het niet tegen haar wil wil laten gebeuren, dat ik zelfs zo tureluut zot ben om te proberen een soort gesprek met haar aan te gaan, op intuïtieve basis via beelden? Dat ik haar niet wil forceren?, waarom komt men telkens af met dat ze persé?
Een forum dient om vragen te stellen. Ik wil hierover praten of mag dit soms niet? Is dat ook al verboden?
Ja ik wil het graag en neen als zij niet wil, moet het niet persé, maar laat me aub de vrijheid om hierover eens de mening van andere te vragen en niet om aangevallen te worden. Ik ben geen dieren beul.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:50

Nou simpel. Geen veulen. Probleem opgelost.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Diortje_vds, Fleuribelle en 11 bezoekers