You're the one I was meant to find

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 07:58

Vandaag is het exact één jaar geleden dat ik Aliaa heb opgehaald in Nederland. Ik had nooit durven dromen dat ik op een dag mijn once in a lifetime paard zou vinden. En toen kwam Aliaa onverwacht op mijn pad.
Na het overlijden van mijn vorige paard voelde mijn leven ontzettend leeg aan. Niet alleen het gemis van mijn merrie was groot, maar ook een groot deel van mijn dagelijkse daginvulling viel plots weg. Naast paarden heb ik geen andere hobby/passie.
Met dank aan bokker JoSav raakte ik gefascineerd door de Akhal Teke. Ik was voorzichtig begonnen met de oriëntatie naar een nieuw paard en ging een kijkje nemen bij Stoeterij Argamak, de enige Akhal Teke fokkerij in Nederland. Het was enkel de bedoeling om het ras in het echt te kunnen bewonderen, maar je kan het al raden, ik ben niet met lege handen naar huis gekomen. :')

Ik heb Aliaa niet gevonden, zij heeft mij gevonden! Toen we de merrieweide in gingen, had ik meteen een stalker achter mij aan, namelijk Aliaa. :)) In het begin had ik dit zelfs niet door. Aliaa was een grijs muisje in vergelijking met de andere paarden, ze viel absoluut niet op. En toch was zij het paard dat ik onbewust aan het aaien was terwijl ik uitleg kreeg over de paarden en het ras. Ze is me blijven volgen tot ik de weide uit gegaan ben.
1) Dat zag er zo uit:
[ img ]

Daar sta je dan, op vakantie in Nederland met je ouders, totaal onverwacht verliefd geworden op die ene merrie. Leg dat maar eens uit aan je ouders. := Ik was zo hard aan het twijfelen of ik zou doorzetten of niet... Op het einde van de dag kreeg ik Aliaa gewoonweg niet meer uit mijn hoofd, maar ik durfde dit niet tegen mijn vader te zeggen. Onze vakantie zat er bijna op, twee dagen later zouden we al naar huis vertrekken. Ik wou terug naar Stoeterij Argamak gaan, maar zoals ik al verwacht had, zag mijn vader dit niet zitten. Hij ziet graag dieren, maar voelt niet de drang om ze zelf te bezitten. Teveel werk en gedoe volgens hem. :+ Zeker paarden zijn het werk, de tijd en kopzorgen niet waard in zijn ogen. :') Verder is het een schat van een vader hoor, hij snapt alleen mijn obsessie met paarden niet. :P
Na een hopeloze discussie ben ik uit frustratie beginnen te huilen. Mijn vader schrok hiervan en op de terugweg naar huis hebben we een kleine omweg langs Stoeterij Argamak gemaakt. :o Waar tranen al niet goed voor kunnen zijn. _O-
De kudde merries stond achteraan in een gigantische weide. Aliaa was de enige die naar ons toe kwam, het was alsof het zo moest zijn. <3 Dat was voor mij het moment waarop ik zeker wist dat die merrie met mij mee naar huis zou komen, no matter what.
2) Een heel erg lang durende maand later was het zover en kon Aliaa eindelijk met mij mee naar huis:
[ img ]

Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn beslissing. Aliaa was nog helemaal groen en ik heb geen ervaring met het opleiden van een jong paard. Daar maakte ik me in het begin wat zorgen over. Maar ze was braaf, dus we zouden er samen vast wel uit geraken met wat begeleiding.
De eerste weken deden we niet zoveel. Aliaa kreeg de tijd om te wennen aan haar nieuwe omgeving.
3) Langzaamaan liet ik haar wennen aan allerlei vreemde voorwerpen:
[ img ]


4) Aliaa is heel nieuwsgierig, wanneer ze van iets bang is, gaat ze meteen op onderzoek uit. Lekker handig. :D
[ img ]

5)
[ img ]

6) Haar manen werden afgeschoren, zoals rastypisch is bij de Akhal Teke (ze werden te dun)
[ img ]

7)
[ img ]

Rond oktober ben ik aan de slag gegaan met het zadelmak maken. Eerst rustig aan wennen aan een dekje op haar rug leggen, daarna de longeersingel erbij nemen. Dit was allemaal geen probleem. Daarna werd mijn 'oude' zadel geïntroduceerd. Wekelijks legde ik het zadel eens op haar rug. In het begin gewoon opleggen, een rondje stappen en klaar. Nadien ook aansingelen en longeren. Bij het longeren heeft ze enkele bokjes gegeven, maar ook niet meer dan dat. :P

8)
[ img ]

En in januari ben ik voor het eerst opgestapt. Wat een bijzonder gevoel was dat toch, ik heb de hele dag met een glimlach op mijn gezicht gelopen.
Ik had al langer het gevoel dat Aliaa klaar was om een stapje verder te gaan, ik ben twee keer gaan hangen, mijn been over haar rug gelegd, ze gaf geen kik dus ik gaf mezelf een wipje en zat op haar rug. Aliaa, die was absoluut niet onder de indruk en keek meteen naar mij om haar beloning 'op te eisen'. }>

9) Onze eerste oortjesfoto! <3
[ img ]

Aangezien de zadelpasser vroeger dan verwacht onze richting uit zou komen, ben ik wekelijks kort opgestapt. Het doel was om in februari het zadel zelf uit te kunnen testen. En wat deed Aliaa het goed! Tot nu toe heeft ze nog geen enkele stap verkeerd gezet. De eerste keren dat ik op haar zat, was zonder zadel.

10) De laatste voorbereiding voor het zadelpassen, zei ik al dat Aliaa bomproof is? :))
[ img ]

In februari was het dan eindelijk zover: tijd om het zadel te passen. En opnieuw deed Aliaa het zo goed! <3 Ze bleef geduldig tijdens het zadelpassen. Omdat dit westernzadels waren, en deze toch anders aanvoelen, heb ik haar kort gelongeerd. En zoals met alles, gaf Aliaa geen kik. Niet in stap, draf of galop. Na nog geen 5 minuten longeren, besloot ik dat het tijd was om voor het eerst op te stappen met zadel! Ik heb zelfs een klein stukje kunnen draven. *\o/*
11) Ik ben verliefd op zowel Aliaa als het zadel, dus af en toe lift ik enkele minuutjes mee. Het is een hele eer om mee te mogen liften op mijn knappe meid! <3

[ img ]

Ondertussen oefen ik af en toe op sturen, stappen en stoppen. Aliaa is nog jong genoeg en ik heb tijd, maar ze is zo geweldig om mee samen te werken, waardoor ik mezelf echt moet inhouden om haar niet te overvragen. Gelukkig heeft Aliaa een duidelijke eigen mening en heeft ze er geen enkel probleem mee om die mening duidelijk te maken. :D Natuurlijk ben ik maar een mens en zie ik dit niet altijd, in zo'n geval kan ik op Aliaa rekenen, die zonder problemen er nog een schepje bovenop doet, tot haar domme mens luistert. :o
Zo heb ik onlangs een aantal nieuwe borstels moeten kopen, omdat Aliaa zich vervelend gedroeg tijdens het borstelen. Ze vond de borstels gewoon niet aangenaam, nu kan mevrouw wél netjes stilstaan. :roll:

En om af te sluiten heb ik nog een aantal recente foto's van Aliaa. :)

12)
[ img ]

13)
[ img ]

14)
[ img ]

15) Tja, het blijft een Akhal Teke! :D
[ img ]

Ik ben zo ongelooflijk trots op mijn kleine meid. Ik had nooit gedacht dat ik mijn eigen paard zadelmak zou maken en later ook inrijden, maar Aliaa is zo fantastisch... Ik heb er gewoon geen woorden voor, ze is een droom die uitkomt. <3 Ik hoop nog vele jaren te kunnen genieten van mijn kleine meisje.


StillAngel
Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:14

Wat een prachtig overzicht en wat ben jij trots op dit paard. Dan geloof ik toch wel in "its meant to be".. erg mooi!

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Rudet
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:22

Die onderste foto ❤️ Ik rij regelmatig langs Argamak en kijk altijd even de weide in, ik vind het zo’n mooi ras

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:23

Wat een prachtig paardje! En wat fijn dat jullie zo'n klik hebben! :D

Dat ze achter je aan liep in de kudde zegt al genoeg toch :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101352
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 09:38

Wat een prachtpaard is ze! <3
Western zadel staat haar goed!!

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 11:38

StillAngel schreef:
Wat een prachtig overzicht en wat ben jij trots op dit paard. Dan geloof ik toch wel in "its meant to be".. erg mooi!
Dank je wel voor je reactie! Ik ben inderdaad erg trots op mijn meisje. <3 Ik ben zoveel gelukkiger met haar in mijn leven. :)

Rudet schreef:
Die onderste foto ❤️ Ik rij regelmatig langs Argamak en kijk altijd even de weide in, ik vind het zo’n mooi ras
Haha, Aliaa wou grazen en mijn moeder moest heel erg haar best doen om Aliaa in beweging te houden. Dan krijg je die koppige blik van Aliaa. :')
Leuk dat je regelmatig langs Argamak passeert! Wees gewaarschuwd als je ooit een kijkje gaat nemen in de weides... }>

Melyoramel schreef:
Wat een prachtig paardje! En wat fijn dat jullie zo'n klik hebben! :D

Dat ze achter je aan liep in de kudde zegt al genoeg toch :)
Dank je wel! *\o/* Ik had nooit kunnen denken om zo'n geweldig gevoel te hebben bij een paard, het klinkt zo onwerkelijk... :P
Mijn moeder is ook gek op Aliaa. Zelfs mijn vader komt geregeld een kijkje nemen. :')

Bellatrix schreef:
Wat een prachtpaard is ze! <3
Western zadel staat haar goed!!
Dank je wel! :D Volgens mij staat een westernzadel zowat elk paard wel. :))

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:12

Wat een mooi paard. En van een bijzonder en zeldzaam ras!

M_V_1994
Berichten: 78
Geregistreerd: 23-02-16

Re: You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:29

Wat een prachtpaardje heb je zeg <3

Ik vind het ook wel grappig om in je overzicht zo foto's te zien van haar met manen en zonder manen zeg maar. Ze heeft er gelijk een hele andere look mee als ze geschoren zijn, haha.


Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 12:15

anjali schreef:
Wat een mooi paard. En van een bijzonder en zeldzaam ras!
Dank je wel! :D

M_V_1994 schreef:
Wat een prachtpaardje heb je zeg <3

Ik vind het ook wel grappig om in je overzicht zo foto's te zien van haar met manen en zonder manen zeg maar. Ze heeft er gelijk een hele andere look mee als ze geschoren zijn, haha.
Dank je! <3
Haha ja, die manen... :P De kans is groot dat ze er binnenkort opnieuw afgaan. :') Dat hangt er wat vanaf of ze al dan niet gaan uitdunnen deze zomer.

Misty12
Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:40

Wat een plaatje van een paard! Soms moeten dingen gewoon zo zijn. Dan valt alles op zijn plekje. Super toch. Nog heel veel plezier met je one in a lifetime-horse.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 06:44

Stoer tof paard heb je! Ze is echt prachtig! Veel plezier samen :)

Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:19

Zo te zien is je "ezeltje" nog steeds heel blij met jou als baas. :+

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Orchidee84Jarig
Berichten: 83
Geregistreerd: 27-02-18

Re: You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:41

Wat een mooi verhaal! Veel plezier met haar

webster543
Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:27

Wat een mooi verhaal! Prachtig paard!
Heel veel succes verder!

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Balou_k
Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: You're the one I was meant to find

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:14

Wat een gaaf doet is het! Mooi zadel ook, wat voor een is het?

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-19 22:11

Misty12 schreef:
Wat een plaatje van een paard! Soms moeten dingen gewoon zo zijn. Dan valt alles op zijn plekje. Super toch. Nog heel veel plezier met je one in a lifetime-horse.
Dank je wel, dat plezier komt zeker en vast goed! :D
Gek hoe het soms loopt he, ik blijf me daarover verwonderen...

Snadrem schreef:
Stoer tof paard heb je! Ze is echt prachtig! Veel plezier samen :)
Dank je wel! :D

Morganlefay schreef:
Zo te zien is je "ezeltje" nog steeds heel blij met jou als baas. :+
Ik vrees dat mijn ezeltje niet veel keuze heeft, want ik laat haar nooit meer gaan. :')

Orchidee84 schreef:
Wat een mooi verhaal! Veel plezier met haar
Dank je wel! <3

webster543 schreef:
Wat een mooi verhaal! Prachtig paard!
Heel veel succes verder!
Dank je! :D

Balou_k schreef:
Wat een gaaf doet is het! Mooi zadel ook, wat voor een is het?
Dank je wel! :D
Het zadel is een boomloos zadel, de Freemax Western. :) (Ik veronderstel toch dat je mijn westernzadel bedoelt en niet het engels zadel :P )
https://boktimg.nl/img/m/7LvjCh.jpg

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:53

Wat is het leuk zo een overzichtje van jullie eerste jaar samen te zien. Ze glanst je inmiddels tegemoet! En jij straalt ook echt op elke foto van jullie samen, he? Daar mag je er ook wel wat meer van in het overzicht stoppen. :)) :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 20:06

JoSav schreef:
Wat is het leuk zo een overzichtje van jullie eerste jaar samen te zien. Ze glanst je inmiddels tegemoet! En jij straalt ook echt op elke foto van jullie samen, he? Daar mag je er ook wel wat meer van in het overzicht stoppen. :)) :D
Laten we dat maar niet doen. Straks trek ik alle aandacht van Aliaa weg... :') _O-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isabel_k, xPearl en 35 bezoekers