Fokadvies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 20:23

Hoi,

Ik ben aan het zoeken naar een hengst voor mijn merrie. Na heel wat zoekwerk en kijken wat past, heb ik nog 4 hengsten over. Ferguson, Daily Diamond, oo Seven en De Niro.

Nu heb ik nog een aantal vragen over deze hengsten en ik hoop hier antwoorden te krijgen.
- Wat voor kwaliteiten geven deze hengsten aan hun nakomelingen? Ik las dat oo Seven een sterk achterbeen geeft en dat de nakomelingen voor zowel pro's als voor amateurs zijn. Maar van de andere hengsten kon ik niet veel vinden. En ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat van oo Seven betrouwbaar is.
- Zijn er qua bouw dingen waar ik op moet letten? Bepaalde dingen die beter passen op de ene merrie dan op de andere?
- Ik zag dat van oo Seven alleen diepvriessperma is. Betekent dit gelijk dat het sperma minder van kwaliteit is en/of dat de merrie minder snel drachtig wordt? Of verschilt dat echt per paard?

Alvast bedankt voor het meedenken en/of antwoorden! :D

Sportmasseur paard, midden Nederland


Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:35

Vreemd dat je weinig kunt vinden, bij alle hengstenhouders staat de site vol met informatie over hun hengsten. Waar heb je allemaal gezocht? Want De Niro is bv. dood en ook alleen nog via diepvries verkrijgbaar (en niet goedkoop...). Diepvries is ingewikkelder, je moet insemineren op de eisprong en dat lukt thuis echt niet. Als je lid bent van het KWPN kun je alles vinden in de database.
Veel belangrijker is natuurlijk wat de kwaliteiten en beperkingen van je eigen merrie zijn. Afstamming en een filmpje + standfoto zouden fijn om wat beter mee te kunnen denken.

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 20:43

Ik heb gewoon op Google ingetikt en probeerde via daar te zoeken.
Hieronder mijn merrie. Een 7 jarige Elfado x United. Ze is 1,69m. Eigenlijk het enige wat ik wil verbeteren aan haar is de draf en galop. Draf mag van mij meer knie krijgen en galop meer opwaarts. Heb helaas geen video nu van haar. Een hengst die bekend staat om wat tragere nakomelingen te geven, vind ik ook niet erg :o
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Sportmasseur paard, midden Nederland

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:34

Is je merrie van Elfado van Kostolany?
OOSeven ken ik eigenlijk niet hele brave van, maar dat is mijn ervaring. In welk opzicht mag ze trager worden, is ze heel ril in het werk?
Is je merrie naar de keuring geweest en welke punten kwamen daar uit? Want op het exterieur kan de ene hengst ook nog wat meer aansluiting vinden dan de ander. Denk alleen maar aan een iets opwaartser model en wat meer lengte in de rug.

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 09:02

VValar schreef:
Is je merrie van Elfado van Kostolany?
OOSeven ken ik eigenlijk niet hele brave van, maar dat is mijn ervaring. In welk opzicht mag ze trager worden, is ze heel ril in het werk?
Is je merrie naar de keuring geweest en welke punten kwamen daar uit? Want op het exterieur kan de ene hengst ook nog wat meer aansluiting vinden dan de ander. Denk alleen maar aan een iets opwaartser model en wat meer lengte in de rug.


Ja, van Kostolany. Ze is helemaal niet ril met werken, alleen ze wilt zo graag. Veel looplust, ik ben houd zelf wat meer van de wat 'dooie' types, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Is ook niet zo dat ik het heel vervelend vind dat ze zo graag wilt werken hoor.
Is niet naar een keuring geweest, zou ik wel een keer willen.

Sportmasseur paard, midden Nederland

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 09:03

VValar schreef:
Is je merrie van Elfado van Kostolany?
OOSeven ken ik eigenlijk niet hele brave van, maar dat is mijn ervaring. In welk opzicht mag ze trager worden, is ze heel ril in het werk?
Is je merrie naar de keuring geweest en welke punten kwamen daar uit? Want op het exterieur kan de ene hengst ook nog wat meer aansluiting vinden dan de ander. Denk alleen maar aan een iets opwaartser model en wat meer lengte in de rug.


Ja, van Kostolany. Ze is helemaal niet ril met werken, alleen ze wilt zo graag. Veel looplust, ik ben houd zelf wat meer van de wat 'dooie' types, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Is ook niet zo dat ik het heel vervelend vind dat ze zo graag wilt werken hoor.
Is niet naar een keuring geweest, zou ik wel een keer willen.
Ik zag Uphill ook voorbij komen, iemand hier ervaring mee? Las dat zijn nakomelingen ook een goed karakter hadden. En de hengst zelf was ook fijn in de omgang en met rijden.

Sportmasseur paard, midden Nederland

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:21

F-AM --> EHK

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 17:46

Waarom ben je op de eerste vier hengsten gekomen in de openingspost? Wat wil je precies verbeteren aan je merrie?

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 20:50

VValar schreef:
Waarom ben je op de eerste vier hengsten gekomen in de openingspost? Wat wil je precies verbeteren aan je merrie?


Zijn 4 hengsten die mij heel erg aanspreken en niet dezelfde (voor)ouders hebben als mijn merrie.
Zou graag de draf en galop willen verbeteren, meer knie in de draf en galop meer opwaarts.

Sportmasseur paard, midden Nederland

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 07:47

Wat zit er qua bloed nog meer achter Efado? heb je een linkje naar horsetelex?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:01

Voor meer knie moet je niet bij de door jou genoemde hengsten zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 08:04


Sportmasseur paard, midden Nederland

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:58

Ah bedankt, met volbloed er achter zie ik..waarschijnlijk een trakhener voorbeen (stekerig) met een volbloed karakter haha.

Ik denk ook niet dat de genoemde hengsten de verbeteringen gaan geven die je wilt. Muv Uphill maar die geeft ze vaak niet zo groot.

Ik moet denken aan Henkie voor wat betreft meer knie en een verbetering van de galop. Of Negro bloed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:10

Ik zou voor ik met deze merrie ging fokken eerst haar spronggewrichten op de foto zetten.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:30

Benzz schreef:
Ik zou voor ik met deze merrie ging fokken eerst haar spronggewrichten op de foto zetten.


Eens.

Ik zou op deze merrie wel Alexandro aandurven. Sluit mooi op het Trakhenerbloed aan.
Geeft een sterke draf met veel knie en een goede galop.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 14:03

Bedankt voor de tips. Ken Alexandro niet, dus die ga ik even opzoeken.
Ik heb haar 2 jaar geleden geleden röntgenologisch laten keuren en hier was niks op aan te merken. Mag ik vragen waarom specifiek de spronggewrichten te laten fotograveren?

Sportmasseur paard, midden Nederland

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:04

LauraEH schreef:
Bedankt voor de tips. Ken Alexandro niet, dus die ga ik even opzoeken.
Ik heb haar 2 jaar geleden geleden röntgenologisch laten keuren en hier was niks op aan te merken. Mag ik vragen waarom specifiek de spronggewrichten te laten fotograveren?

Die zien er behoorlijk gevuld uit vanaf de foto. Maar als ze goed op de foto is, dan is er niets aan de hand om er niet mee te fokken.

Voor wat jij wil, denk ik ook dat Alexandro best goed zou passen.

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:08

Benzz schreef:
Die zien er behoorlijk gevuld uit vanaf de foto. Maar als ze goed op de foto is, dan is er niets aan de hand om er niet mee te fokken.


De vraag is wíl je er mee fokken? Zo te horen moet ie minder hard lopen (wat ik persoonlijk een super kwaliteit vind), moet ie correcter worden op het fundament (sprong/onderstandig/frans(?)), langgelijnder, meer bergop én betere bewegingen krijgen. Nou betwist ik het karakter niet want ik ga er vanuit dat de TS er mee wil fokken omdat het waarschijnlijk (hopelijk) een lief dier is.

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 12:33

VValar schreef:
Benzz schreef:
Die zien er behoorlijk gevuld uit vanaf de foto. Maar als ze goed op de foto is, dan is er niets aan de hand om er niet mee te fokken.


De vraag is wíl je er mee fokken? Zo te horen moet ie minder hard lopen (wat ik persoonlijk een super kwaliteit vind), moet ie correcter worden op het fundament (sprong/onderstandig/frans(?)), langgelijnder, meer bergop én betere bewegingen krijgen. Nou betwist ik het karakter niet want ik ga er vanuit dat de TS er mee wil fokken omdat het waarschijnlijk (hopelijk) een lief dier is.


De foto's vertekenen het beeld, want ze heeft helemaal geen gevulde sprongen. Wel heeft ze gallen achter bij de kogels. Staat ook niet Frans of iets. Op die gallen na heeft ze correcte benen.
Ja gelukkig een lief paard :D In de omgang ook rustig en braaf! En dat karakter wil ik dus zoveel mogelijk zo houden (al heeft het ook met opvoeding te maken :o)
Ohja en even voor mijn duidelijkheid, jullie bedoelen toch Alexandro P, een Gelderse hengst?

Sportmasseur paard, midden Nederland

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:49

Apache heeft op deze directe moederlijn al 2 hele goede paarden gegeven. Wel is hij WFFS positief, maar wellicht een fijne nakomeling van hem?

Voor verbetering van de galop en knie in de draf kun je ook Glamourdale overwegen. Denk dat hij de bovenlijn ook kan verbeteren.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 07:40

TS wil liever een iets rustiger type. Dan is Apache denk ik niet je hengst.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:08

Als het karakter echt zo belangrijk voor je is dan is Spielberg of Uphill een goede optie voor jouw merrie TS. Ik zou wegblijven bij Apache en Negro bloed puur omdat jezelf aangeeft geen heethoofd te willen vererven. Beide hengsten geven wel correcte en goed bewegende veulens dus ik zou vooral kijken wat de verbeterpunten van jouw merrie zijn en daarop zou ik een hengst selecteren. Ik vind dat jouw merrie juist een hele fijne eigenschap heeft omdat ze veel go heeft! Die fijne eigenschap zou je juist niet moeten willen inleveren :D

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 08:49

Bedankt allemaal weer voor het meedenken! +:)+
Spielberg en Glamourdale had ik nog niet aan gedacht. Ik ga zo wat meer over Spielberg opzoeken, die ken ik eigenlijk alleen qua naam. Apache valt inderdaad af.

Sportmasseur paard, midden Nederland

rocksyboy
Berichten: 434
Geregistreerd: 26-12-09

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:53

Wat een verscheidenheid aan hengsten wordt hier geroepen. Ik denk dat de enigen die echt passen qua namen hier genoemd, Alexandro en Spielberg zijn.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:39

TS moet uiteindelijk zelf een beslissing nemen welke hengst ze uitkiest. Maar ik heb van Spielberg alleen maar fijne en rustige types gekend die cool in het hoofd waren en werkwillig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers