Scooter of auto... dilemma’s

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Myrth97
Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 15:48

Hoi lieve bokkers,

Another day met another dilemma...
Mijn trouwe Volvo 440 uit 91 is niet zo trouw meer, en gaat ermee stoppen. Nu ben ik op zoek naar een nieuw vervoersmiddel.

Even op een rijtje:
- ik moet voor werk en stage 5 dagen per week 12 km enkele reis (24 km totaal) reizen.
- paarden staan 2 minuten van werk en stage, dus dat is handig, maar betekent dus in feite dat ik 7 dagen per week 24 km per dag ‘moet’ rijden.

Ik heb alle opties overwogen, puntensystemen bedacht om de keuze tussen auto en scooter te maken, voordelen en nadelenlijstjes gemaakt, maar ik lijk de beslissing nog niet te kunnen maken...

Het zit namelijk zo:
Voor beide vervoersmiddelen moet ik lenen. Scooter kan ik 3/4e betalen en mijn vader wil overige kwart voorschieten. Omdat de scooter in de maand nauwelijks iets kost, heb ik dat snel terugbetaald.

Auto wil mijn moeder voorschieten, omdat zij mij liever in een auto ziet. Deze lening kan ik pas later gaan afbetalen, omdat de maandelijkse kosten van de auto hoger liggen. Zij vindt dit geen probleem, ik misschien wel.

Volgend jaar haal ik een soort ‘tussen’ diploma, waardoor ik kan gaan werken in mijn werkveld. Dan zou ik de auto terug kunnen betalen. Ook bestaat de mogelijkheid bij zo’n baan dat ik 40 km per dag moet gaan reizen. Dan zou een auto dus veel praktischer zijn.

Ik heb niet veel studieschuld, dus dat scheelt.

Brandt los, want ik weet het even niet meer _/-\o_


KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:51

Ik zou voor een auto kiezen, wij hebben beide en ik moet 5 km en mijn kerel 8 km met de scooter naar het werk. Maar als het écht met bakken uit de hemel komt, of erg koud is, of sneeuw ligt ben ik toch blij met de auto. :j

Daarnaast is een auto wel makkelijker met het vervoer van spullen voor bijvoorbeeld paard, of als je ergens iets gaat halen of wat dan ook.

Een scooter kost uiteraard helemaal niks. Wij betalen €6,- per maand, en tanken een keer per drie/vier maanden een jerrycan vol à zo'n €30,-.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Brainless
Berichten: 29661
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:55

Absoluut een scooter.
Qua brandstof en verzekering vele male goedkoper.

Daarnaast is het onderhoud (als er wat kapot gaat) veel goedkoper dan een auto.
Geen APK kosten en geen wegenbelasting.

20 km enkele reis is ook makkelijk te doen met een scooter... mijn zoon fietste dat zelfs gewoon elke dag.
Mijn meiden fietsen elke dag 13/14 km enkele reis naar school.
Als mijn dochter haar rijbewijs heeft gaat ze lekker met de scooter.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:58

E-scooter, hoef je niet eens te tanken ;)


KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:59

Brainless schreef:
Absoluut een scooter.
Qua brandstof en verzekering vele male goedkoper.

Daarnaast is het onderhoud (als er wat kapot gaat) veel goedkoper dan een auto.
Geen APK kosten en geen wegenbelasting.

20 km enkele reis is ook makkelijk te doen met een scooter... mijn zoon fietste dat zelfs gewoon elke dag.
Mijn meiden fietsen elke dag 13/14 km enkele reis naar school.
Als mijn dochter haar rijbewijs heeft gaat ze lekker met de scooter.


Nou, onze scooter gaat jaarlijks voor een grote beurt en onderhoud. Ben toch jaarlijks zo'n €200,- kwijt. Dan heb ik nog geen nieuwe banden oid eronder.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Brainless
Berichten: 29661
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:02

KimD schreef:
Nou, onze scooter gaat jaarlijks voor een grote beurt en onderhoud. Ben toch jaarlijks zo'n €200,- kwijt. Dan heb ik nog geen nieuwe banden oid eronder.

Zelfs een kleine auto kost al meer in wegenbelasting..

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:09

Brainless schreef:
KimD schreef:
Nou, onze scooter gaat jaarlijks voor een grote beurt en onderhoud. Ben toch jaarlijks zo'n €200,- kwijt. Dan heb ik nog geen nieuwe banden oid eronder.

Zelfs een kleine auto kost al meer in wegenbelasting..


Ik doelde op het onderhoud, we hebben afgelopen jaar meer kosten gehad aan de scooter dan aan onze auto.

TS gaat ook zo'n 6000 kilometer per jaar rijden, dus dat gaat ook jaarlijks een setje banden en onderhoud kosten. Als TS een hele nieuwe koopt zijn die kosten het eerste jaar goedkoper, maar dan is de aanschaf van de scooter ook een stuk duurder dan een tweedehands auto.

Al met al is een scooter zeker goedkoper, maar het is niet zo dat ze helemaal niks kosten. Veel mensen denken dat zo'n ding geen onderhoud / beurt nodig heeft.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Myrth97
Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 16:12

We hebben hier alles uitgerekend, incl onderhoud etc. Scooter-auto scheelt me 115€ per maand en dat is best een flink bedrag...

Nog steeds in dubio. Ik heb altijd gefietst tot ik de auto kocht, maar ik ga nu 1 dag naar school, werk 3 dagen en loop 2 dagen stage. Het is allemaal te veel en net te ver om te fietsen, dan duurt het te lang. Vandaar de keuze struggles.

Vanochtend toevallig naar een e-scooter hekeken, maar een beetje teleurgesteld door de korte actieradius

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:18

Ik heb ook een scooter voor nog meer afstand per dag, en echt geen dag spijt van. Ik zou nooit een auto kopen als je dat moet lenen en er lang over doet om het terug te betalen. Stel dat ie wat mankeert zit je met torenhoge kosten.

Daarnaast kost mijn onderhoudsbeurt echt geen 200 euro en hoef ik niet elk jaar nieuwe banden eronder, dus wat KimD stelt is niet helemaal waar. En ik rij dus 30+ kilometer op een dag dat ik naar werk ga en naar de paarden.

GigiGlitter
Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:19

Ik zou absoluut voor een auto gaan. Gewoon een beginners autootje. Als je een wat ouder kleiner autootje pakt, kost wegenbelasting haast niks en is onderhoud vrij goedkoop. Tuurlijk heb je onderhoud en ieder jaar APK, maar ik heb nog nooit veel gehad met mijn auto´s. Eerste auto was een twingo en ik heb nu een C1. Wegenbelasting van beide was 20 euro in de maand en benzine is maar net hoeveel je rijdt.

Daarnaast vind ik het fijn dat ik altijd afhankelijk ben van anderen én van het weer. Ik kan altijd en op iedere tijd veilig op een andere bestemming aankomen. Iets wat ik zelf heel fijn vind.
Laatst bijgewerkt door GigiGlitter op 12-05-19 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless
Berichten: 29661
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:20

Maar mss koopt TS wel een 2de hands scooter.
Ik zeg ook niet dat ze niks kosten, maar dat de kosten lager zijn dan van een auto.

Mijn auto moet voor nieuwe schokbrekers, is zelf eigenlijk niet te doen (aandrijfassen moeten los en ze moeten onder druk er onder gezet worden), kosten.... 600E.

De aanschaf van onze scooter was 100 euro; zelf een andere luchtfilter en uitlaat erop gezet...kosten 50 E en 2 uurtjes sleutelen.
Ik wilde dat de uitlaat van mijn auto zo goedkoop was geweest :D

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:28

liekec schreef:
Ik heb ook een scooter voor nog meer afstand per dag, en echt geen dag spijt van. Ik zou nooit een auto kopen als je dat moet lenen en er lang over doet om het terug te betalen. Stel dat ie wat mankeert zit je met torenhoge kosten.

Daarnaast kost mijn onderhoudsbeurt echt geen 200 euro en hoef ik niet elk jaar nieuwe banden eronder, dus wat KimD stelt is niet helemaal waar. En ik rij dus 30+ kilometer op een dag dat ik naar werk ga en naar de paarden.


Uh, jawel. :') In ons geval wel. Het ligt ook aan de scooter of brommer.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:33

Ik zou ook absoluut voor een auto gaan, zeker als je volgend jaar gaat werken en je dus nog niet weet welke afstand je af moet gaan leggen. Je komt nu wellicht ook wel eens verder dan je 12 km afstand? Vrienden, family, dagje weg, vakantie?
Bovendien ben je met auto inderdaad niet afhankelijk van het weer.

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:35

Ik zou ook voor auto gaan.

Een scooter is zeker goedkoper. Maar heeft ook enkele mindere punten.
Je kunt niet even makkelijk je zadel meenemen.
Je moet door weer en wind.

Met je auto bouw je wel door aan je schadevrije jaren. Je kan een keer iemand mee nemen.
Je kan spullen mee nemen. En als je wel een keer verder moet is dat ook geen probleem

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Loolotte
Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:39

Ik zou voor een scooter gaan! Ivm de lagere kosten. Door weer en wind vind ik persoonlijk geen probleem, dat heb je met een fiets ook. En mocht je later toch een auto nodig hebben voor langere afstanden, verkoop je de scooter gewoon. Dat kun je altijd nog zien :D

follow your dreams, they know the way

xTammyy
Berichten: 4396
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:45

Ik zou zeggen een scooter. Toen ik nog tijdelijk werk had en ook enkele reis 15km had, nam ik altijd die. Bijkomend was dat ik dwars door de stad moet en met een scooter dus sneller was.
Enige nadeel is dat ik bij sneeuw m niet echt durfde te pakken.
Daarnaast heb ik een oud beestje maar ondanks dat ik er in een half jaar ook 2000km op heb gereden heb ik geen extra kosten gehad aan onderhoud oid.

Nu ik voor mijn werk 45km moet rijden heb ik uiteraard wel een auto, en gebruik ik de scooter om bij acceptabel weer naar stal te gaan. Is tenslotte toch goedkoper en heb je meteen een frisse neus :)

Succes met de keuze! Zie dat het advies van bokt erg verschild haha.
Ik kan je nog meegeven dat wanneer je een regenpak draagt en helm, je weinig merkt van regen en of wind.

Opzoek naar een leuke baan in de elektrotechniek met doorgroeimogelijkheden?
Stuur me dan een berichtje :)

Myrth97
Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 17:14

Hihi *ging naar bokt om hopelijk een keuze te kunnen maken*

Maaar ik ben er nog niet helemaal uit, wel ui de keuze van auto en scooter

Auto zal Suzuki alto worden, scooter sym fiddle.

Vanavond nog maar eens de punten onder elkaar zetten

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:17

Auto. Alleen al om het feit dat je droog aan komt op plaats van bestemming. Je kan ook meer dingen transporteren, bent beter beschermd in geval van ongeluk en er zijn genoeg kleine auto's die zuinig zijn en ook verder niet veel kosten. Je weet ook nooit hoe je toekomst uitpakt, of je opeens meer km's gaat maken. Kost in aanschaf even wat meer maar is zoveel meer waard.

Divers
Berichten: 1058
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:37

Auto, stel je wil een keer ergens anders heen dan kan dat ook, en het regent nogal wat af in Nederland. De eerste paar keer met je regenjas zijn leuk, daarna ben je er gauw klaar mee...

Dan maak ik maar zin.

Gianti
Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:43

Auto. Ik gebruik sinds ik die heb mijn scooter niet meer en vind zelf 12km enkele reis elke dag best pittig met scooter. Tenzij je met scooter binnendoor kan en daardoor reistijd bespaard

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Eef_Bam
Berichten: 4073
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:44

Ts, als je het geld had zou ik meteen voor een auto gaan. Gezien je moet lenen zou ik echt voor een scooter gaan , die heb je eerder afbetaald en scheelt in maandlasten. Die 115 euro die je bespaard zou ik sparen zodat je later, wanneer het nodig is, een auto kan kopen zonder lenen.

Anne_GTI
Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:21

E-bike. Voor deze korte afstanden zeker een optie. Auto zou ik er niet voor aanschaffen. Dan ben je echt een dief van je portemonnee.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:29

Alternatief: zo'n brommobiel of hoe die dingen ook heten. Zo'n 45 km autootje dus. Wel het gemak van een 'auto', niet de kosten. Ze zijn tweedehands niet goedkoop, maar je kunt ook ze ook zonder al te veel verlies na een jaar weer heel makkelijk kwijt.

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:37

Iedereen klaagt hier over weer en wind maar ik vind dat eigenlijk helemaal niet zon punt op Mn scooter hoor :+
Wanneer het echt regent dan doe ik gewoon een goed regenpak aan en ik kom compleet droog aan op bestemming.. als ik twijfel neem ik hem gewoon mee in mn buddy. Met echt koud weer kleed ik me gewoon warm. (Thermobroek,) spijkerbroek, windbroek en mn benen blijven warm. Bovenlichaam ook gewoon warm aankleden. Verder heb ik een open helm met in de winter een neckwarmer eronder. ook hiermee heb ik de winter prima overleefd :) dubbele handschoenen aan en handen blijven ook prima warm.

scooter is echt beste aanschaf ooit geweest! Ik zou wel heel graag een eigen autootje willen, maar ik zou het nu heel zonde vinden omdat ik daar imo niet genoeg kilometers voor hoef te rijden.

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:51

Ik zou voor een auto gaan. Ik ben nu bezig met mijn rbw en heb wel een scooter. Ik rijd ook dagelijks de afstand die jij rijd TS, maar moet zeggen dat ik het echt afzien vind in de koude wintermaanden en wanneer het regent. Bovendien voel ik me veiliger in een auto als het wat later op de avond is. Als het wat fris is kun je je daar natuurlijk op kleden en dat doe ik dan ook, maar savonds in het donker in de stortregen zie ik niks meer door dat windscherm :+ Dus erg comfortabel is dat ook niet.
En wat betreft onderhoud, het onderhoud van een scooter is uiteraard goedkoper maar ook daar kun je je op verkijken. Ik ben afgelopen jaar weer bijna 300 euro kwijt geweest aan een beurtje, kleppen stellen en winterbanden.


Edit: Ik zou ook voor een auto gaan omdat je dan spullen zoals je zadel of rijlaarzen oid makkelijk kunt vervoeren. Op de scooter gaat dat nogal lastig.
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 12-05-19 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

JM :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Angelaa2, Bielsje, carineken, Galja, Googlebot, IASCrawler, Kieffertje, Laibadji, Prairy, ReadTheRulez, Rox87, Selima, sinnekinne, sorayamagic2, stoer, Tessaaa, Whisky00, Xhiske, xSannee, YandexBot, zuperzmoker en 70 bezoekers