Hoe maak je een hengstenkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:12

Wij letten vaak op het inteelt gehalte en de wat onbekendere afstammingen, iedereen wilt altijd met de kampioen fokken. Wat dan bovenaan staat is Karakter, echt dat is zo belangrijk. En dan moet de hengst ook nog de zwakke punten van onze merrie verbeteren.

Ons fokdoel is een wel willend paard en een harde veelzijdige werker, met een nuchter en kalm karakter, en als het kan ook graag nog een mooi extrieur.(dus het slankere type trekpaard met lichtere sterke benen)

mijn ideaal is een kleine maat paard en mijn man vind de middenmaat het mooist.
Ook heb ik liever een effen gekleurd paard en mijn man kiest vaak voor de schimmels....dus ja daar worden veel keukentafel discussies over gevoerd.

Het mooiste vind ik dan zelf dat je denkt/verwacht het zal wel slank,stekelharig bruin worden dat er een stevige vos merrie uit komt (en dan vooral het wtf moment...als je op een keuring loopt en iedereen vind het zo een mooi dier ziet en jij alle minpunten en een 2e premie verwacht) :=

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 08:40

Elisa2 schreef:
denisesilver schreef:
Misschien nog een interessante vraag van mijn kant aan de fokkers: wat vinden jullie de belangrijkste eigenschappen die een hengst door zou moeten geven of dat een paard moet hebben binnen jullie fokdoel?


Er is al genoeg gezegd over karakter en gezondheid, maar een echt goede fokhengst moet ook vooral zijn positieve kwaliteiten goed doorgeven en uniform fokken.

Dat is zeker waar. Ik doelde meer op exterieurmatig en de beweging. Wat daarin het belangrijkste wordt gevonden

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:12

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:

Er is al genoeg gezegd over karakter en gezondheid, maar een echt goede fokhengst moet ook vooral zijn positieve kwaliteiten goed doorgeven en uniform fokken.

Dat is zeker waar. Ik doelde meer op exterieurmatig en de beweging. Wat daarin het belangrijkste wordt gevonden


@ Elisa;Het een kan niet zonder het ander .

Het exterieur moet voor mij vooral correct en de beweging functioneel zijn.(geen "PAVO bewegingen" dus)
Daarnaast vind ik voor een dressuur paard een mooi front, lengte in het lichaam,bodyen uitstraling belangrijk.

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Elisa2
Berichten: 36655
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:19

Ik geloof ook niet dat ik dat zeg?

Ben het eens met een vooral functioneel exterieur en lichaamsgebruik met een goede bovenlijn, en een goede motor achterin.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:47

Op mijn merrie "past" veel. Echte verbeterpunten zijn er niet dus de keuze is reuze.
Ik heb gekeken naar afstamming, exterieur en karakter en bewust niet gekozen voor een bewezen hengst maar een coming star. T is iets meer een gok maar ik breng graag vernieuwing in de sport.
Verder wilde ik perse vos factor vrij.
Mijn veulenkind is nu een week oud en ik moet zeggen...ze.is goed gelukt :o

Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:59

"Passen omdat de merrie veel kwaliteit heeft" zou ik zelf nooit doen.
Ik heb ooit, voor de keuring van Donna, gezegd dat een bepaalde hengst mij niet past omdat ik vind dat de hengst moet verbeteren in combinatie met de merrie en niet andersom. (hengstenhouder boos)

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 08:51

kijk eerst waar fok je voor?

voor jezelf of voor de markt?

welke eis heb ik kwa prestatie/exterieur, en voldoet mijn merrie en moederlijn aan die eis?

heeft mijn paard een rongtenologisch en klinisch rapport wat 100% goed is, waar geen erfelijke afwijkingen bij zitten.

wffs testen, dan weet je iig of je vrij of drager hebt bij je merrie, dan weet je wat voor risicos je gaat nemen.

en wees zeer kritisch naar je eigen merrie en moederlijn, of je er mee wilt fokken. want sommige paarden kwa exterieur en karakter, zou ik nooit mee fokken, dat is vermeerderen van slechte paarden, maar zeker geen kwaliteit toevoegen.


zelf heb ik altijd voor hengst met de beste kwaliteit gekozen, en hier in nederland zijn er bv voor mij in drs fokkerij, maar 10 hensgten waar ik mee zou willen dekken.

de meesten vallen kwa afstamming al gelijk af bij mij, ik wil flemmingh, cocktail, jazz, ferro, totilas vrije bloedlijnen, . dus ik kijk naar de duitse oudere bloedlijnen.

mijn merrie is vrij van als dat bloed en dat wil ik graag zo houden.

LauraEH
Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:22

Vind het heel interessant om te lezen allemaal! :)
Ik wil zelf ook een keer een veulen fokken uit mijn merrie. Maar jeetje wat een keuze is er 8)7
Ik ben nog niet serieus op zoek, aangezien ik pas over 2 jaar wil fokken. Ik vind vooral karakter belangrijk. Beweging komt voor mij op plek 2.
Maar hoe is het karakter van een hengst nou goed te bepalen? Ik zie wel voorbij komen dat de hengsten goed te berijden zijn of zich goed laten bewerken, maar in hoeverre zegt dat dat een amateur ook overweg zou kunnen met zo'n paard? Of moet je dan dus echt naar de nakomelingen kijken?
Ik zag ook iets voorbij komen over 'uniform fokken', wat betekent dat precies?

Sportmasseur paard, midden Nederland

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:58

LauraEH schreef:
Vind het heel interessant om te lezen allemaal! :)
Ik wil zelf ook een keer een veulen fokken uit mijn merrie. Maar jeetje wat een keuze is er 8)7
Ik ben nog niet serieus op zoek, aangezien ik pas over 2 jaar wil fokken. Ik vind vooral karakter belangrijk. Beweging komt voor mij op plek 2.
Maar hoe is het karakter van een hengst nou goed te bepalen? Ik zie wel voorbij komen dat de hengsten goed te berijden zijn of zich goed laten bewerken, maar in hoeverre zegt dat dat een amateur ook overweg zou kunnen met zo'n paard? Of moet je dan dus echt naar de nakomelingen kijken?
Ik zag ook iets voorbij komen over 'uniform fokken', wat betekent dat precies?

Uniform fokken betekent dat de nakomelingen allemaal op elkaar lijken qua bouw.

Nooit toegeven op beweging!


Elisa2
Berichten: 36655
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:04

LauraEH schreef:
Vind het heel interessant om te lezen allemaal! :)
Ik wil zelf ook een keer een veulen fokken uit mijn merrie. Maar jeetje wat een keuze is er 8)7
Ik ben nog niet serieus op zoek, aangezien ik pas over 2 jaar wil fokken. Ik vind vooral karakter belangrijk. Beweging komt voor mij op plek 2.
Maar hoe is het karakter van een hengst nou goed te bepalen? Ik zie wel voorbij komen dat de hengsten goed te berijden zijn of zich goed laten bewerken, maar in hoeverre zegt dat dat een amateur ook overweg zou kunnen met zo'n paard? Of moet je dan dus echt naar de nakomelingen kijken?
Ik zag ook iets voorbij komen over 'uniform fokken', wat betekent dat precies?


De nakomelingen zeggen een boel over hoe de hengst qua karakter fokt, zo staan er sommige hengsten bekend om een goed karakter door te geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:36

Als ik ga kijken naar een hengst ga ik eerst kijken of deze genotypisch bij mijn merrie (lijn) past. Ik pluis die graag helemaal uit om te kijken welke bloedlijnen goede resultaten hebben geboekt op de lijn. daar komt dan een lijst uit van goed matchende lijnen, dan ga ik kijken naar hengsten uit die lijnen en dan heb je op een gegeven moment een lijst. Vervolgens in de lijst ga ik kijken naar de sterke punten van mijn merrie welke ik wel bevestigen Dus waar ik niet op wil toegeven en dan kijken naar de zwakke punten van mijn merrie welke ik wil verbeteren. Uiteindelijk blijft er een shortlist over van hengsten die daarbij aansluiten. Deze ga ik live bekijken en dan maak ik de keuze....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 20:07

Jan, maar je hebt bewegen en bewegen. Wil je een Pavo kampioen fokken, een paard dat vooral heel correct beweegt, of een die vooral het bewegingsmechanisme bezit om straks gp te lopen? Waar wil je de raakvlakken hebben daarin? Dan kom je eigenlijk uit op wat amen zegt; waar fok je voor, wat is je doel groep.

Amen, nu ben ik wel benieuwd welke hengsten jij 10 hengsten jij de beste kwaliteit vindt hebben, mag eventueel ook pb :)

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:19

Mijn hengstenkeuze begint eigenlijk met het vaststellen van mijn fokdoel. Wat vind ik belangrijk en hoe kan ik dat realiseren. De eerste stap is om met een merrie te gaan fokken die dat fokdoel al dicht benadert. Dat fokdoel is niet vanzelfsprekend hetzelfde als van de stamboeken. Trouwens, die fokken niet, ze bieden je heel veel informatie, niet meer en niet minder. Die informatie gebruik ik zeer zeker voor mijn hengstenkeuzes. Terug naar mijn fokdoel. Dat is ook zeker niet de Grand Prix, als doel op zich. Mijn ervaring is, als je voor GP fokt dan moet je de faciliteiten hebben om dat zelf te kunnen realiseren. En daar heb ik echt de faciliteiten niet voor (over) Wat ik voor me zie is een heel mooi paard, met veel uitstraling, veel jeugd, een jong paard moet er ook jong uitzien. Zeer goed kunnen bewegen, en dat is dus lenig en veel souplesse hebben. Dus ja, ook de zgn pavo-cup bewegers, zoals het nogal denigrerend wordt omschreven. Ook die bewegers gaan net zo makkelijk GP lopen. Verder moet een paard vrij zijn van erfelijke aandoeningen, gezond zijn en ruim voldoende maat hebben. En bovenal een top karakter. Willen werken, en dat ook kunnen. Daarnaast heel mensgericht.

Hengstenkeuzes, doordat ik met meerdere merries fok kan ik me een experiment veroorloven.
Maar over het algemeen begin ik met het samenstellen van een long list. Daarvoor gebruik ik de Hengsten database. Met inachtneming van de betrouwbaarheid. Minimaal een fokwaarde sport van 130, vrij bewegen 110, exterieur 108. D-oc minimaal 97. Je staat er versteld van hoeveel hengsten er alsnog overblijven. De hengsten waar ik niks mee heb worden geschrapt. Vooral op basis van eigen ervaring en waarneming op karakter, model, instelling. Bij jonge hengsten is leidend hun prestatie in het verrichtingsonderzoek, naast het juryrapport ook mijn eigen waarneming. Ik heb meerdere keren hengsten met hoge cijfers en jubelende rapporten zien slagen die ik niet gebruik. Met die lijst met overgebleven hengsten ga ik aan de slag en bekijk het genetisch profiel van zowel mijn merrie als van de hengst. Belangrijk voor mij is , zo min mogelijk compenseren maar vooral eigenschappen proberen te versterken. Zoals ik al aangaf, er is wat ruimte voor een experiment. Met name Duits gefokte hengsten.Dan ga ik vooral af op de sportvererving in de afstamming zit, wat ik zelf heb gezien en wat collega fokkers hebben ervaren.
Uiteindelijk wil ik voor iedere merrie een top drie hengsten paraat hebben.

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:15

Ik ben benieuwd Mister A;waarom vind jij de omschrijving "PAVO cup bewegers denigrerend"?
Verder kan ik me heel goed vinden in je overwegingen.

Het fokdoel van het KWPN is het fokken van een topsport paard.
Mijn mening, is wanneer je ernaar streeft een gezond paard met een goed karakter, nette bouw en dito bewegingen te fokken,dan is de basis daarvoor aanwezig .(Dat zou imo eigenlijk het fokdoel moeten zijn.) De rest hangt van veel externe factoren af, maar voornamelijk bij welke ruiter/stal komt het paard uiteindelijk terecht?

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:39

Ik zie graag een heel goed bewegend paard. Pavo-cup bewegers komt op mij over als zeer ongewenst.
Verder ben ik het helemaal met jouw eens, zoals je het fokdoel formuleert. Omschrijving van het KWPN sluit niet aan op de praktijk.

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 10:40

misterA schreef:
Ik zie graag een heel goed bewegend paard. Pavo-cup bewegers komt op mij over als zeer ongewenst.
Verder ben ik het helemaal met jouw eens, zoals je het fokdoel formuleert. Omschrijving van het KWPN sluit niet aan op de praktijk.

Als andere beschrijving (om niet alle Pavo-cup paarden af te doen): grootlopers?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:31

denisesilver schreef:
misterA schreef:
Ik zie graag een heel goed bewegend paard. Pavo-cup bewegers komt op mij over als zeer ongewenst.
Verder ben ik het helemaal met jouw eens, zoals je het fokdoel formuleert. Omschrijving van het KWPN sluit niet aan op de praktijk.

Als andere beschrijving (om niet alle Pavo-cup paarden af te doen): grootlopers?

Jij zegt het ...en dat vind ik dus niet gewenst.(al is een PAVO paard niet per definitie een grootloper.)

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 11:35

KahluaB schreef:
denisesilver schreef:
Als andere beschrijving (om niet alle Pavo-cup paarden af te doen): grootlopers?

Jij zegt het ...en dat vind ik dus niet gewenst.(al is een PAVO paard niet per definitie een grootloper.)

Niet per definitie nee, maar ik hoor een hoop beklag over de jurering binnen de Pavo-cup, en de hoge plaatsing van grootlopers is daar één van

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:21

Andere kant is dat de top van de PAVO het vaak ook in de Grand Prix goed doet(heb ik voor een ander topic al eens een lijstje geplaatst)

Dan blijft de vraag of dat je fokdoel moet zijn.

Maar PAVOcup heeft dus een redelijk voorspellende waarde.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:37

NatasjavE schreef:
Andere kant is dat de top van de PAVO het vaak ook in de Grand Prix goed doet(heb ik voor een ander topic al eens een lijstje geplaatst)

Dan blijft de vraag of dat je fokdoel moet zijn.

Maar PAVOcup heeft dus een redelijk voorspellende waarde.

Ik ben zo vrij geweest de zoekfunctie even aan het werk te zetten (wat zelf ook even nieuwsgierig)
NatasjavE @ [F-AM] Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:02

Ah ja die bedoel ik.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:03

NatasjavE schreef:
Andere kant is dat de top van de PAVO het vaak ook in de Grand Prix goed doet(heb ik voor een ander topic al eens een lijstje geplaatst)

Dan blijft de vraag of dat je fokdoel moet zijn.

Maar PAVOcup heeft dus een redelijk voorspellende waarde.


Dat pavo grootlopers zijn is iets van 10 jaar geleden, die eisen zijn allang weer bijgesteld :D Ok af en toe kom je er wel een tegen :D

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:11

Nou...Krack C stond destijds ook als onnatuurlijke grootloper te boek. En kreeg in de PAVOcup destijds al veel commentaar. En die heeft toch niet slecht gefokt.
En zo waren er wel meer hoor.

In mijn lijstje ook de uitslag van 2011...dat is geen 10 jaar terug.

Nogmaals, ik zeg niet dat dat is wat we moeten fokken he.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2
Berichten: 36655
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:15

Volgens mij is er een verschil tussen keuringspaarden en sportpaarden, waarbij de keuringspaarden eerder de "grootlopers" zijn.

En er was een tijdje dat door een bepaalde manier van presenteren, voorbeen zwaaien heel erg in was en dat ook scoorde in de Pavo cup. Ongeacht wat de achterkant deed..ik denk dat daar de denigrerende lading oa vandaan komt.

De jurering en de kijk op een sportpaard is de laatste jaren wel (positief) veranderd vind ik, dat zie je ook terug bij de hengstenselecties.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:33

denisesilver schreef:
Jan, maar je hebt bewegen en bewegen. Wil je een Pavo kampioen fokken, een paard dat vooral heel correct beweegt, of een die vooral het bewegingsmechanisme bezit om straks gp te lopen? Waar wil je de raakvlakken hebben daarin? Dan kom je eigenlijk uit op wat amen zegt; waar fok je voor, wat is je doel groep.

Amen, nu ben ik wel benieuwd welke hengsten jij 10 hengsten jij de beste kwaliteit vindt hebben, mag eventueel ook pb :)

Ik wil een paard dat groot kan lopen met veel beentechniek. Dat op zich is niet moeilijk. Maar ze moeten ook het vermogen hebben om te sluiten. Als ik moet kiezen tussen heel correct bewegen of iets minder correct maar wel spectaculair dan wordt het toch de laatste. Want paarden die lopen, die kun je verkopen.

Qua exterieur blijf ik bij het type dat mijn paarden hebben. En dat is veel ras. Ik pak nooit een massale hengst, ik weet niet wat er dan uitkomt en ik wil het type juist verankeren en de beweging verbeteren. 1 uitzondering en dat is Alexandro P en dat past toevallig heel goed op mijn Balzflug merrietje.


Mijn lijstje is geen 10 hengsten. Twee, hooguit drie.

Dit jaar heb ik gedekt met Kjento en For Ferrero (2x) Beiden super bewegers.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers