APHA veulen "Frosty" geboren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 20:16

Na een dracht van maar 327 dagen dacht mijn merrie DG DRY JILL dat t de hoogste tijd was om mij EINDELIJK te laten zien wat ze gebakken had!

Jill is een solid APHA merrie (kan wel ingeschreven worden als regular vanwege haar w20 gen) uit 2008 die ik in mijn bezit heb sinds 2015. Zij heeft in 2016 het leven geschonken aan een bay tobiano hengst (die daarnaast n/w20 en rabicano draagt) die na 333 dagen dracht ter wereld kwam en waarbij ze mij dus flink gefopt had..... Ze gaf toen geen tekenen en was zo rustig dat ik na 3 weken serieus waken zo moe was en in slaap viel, dat was voor haar de que om toen Gentle eruit te werken.

Dus toen ik vorig jaar besloot haar opnieuw aan te dekken wist ik al dat ik iets meer op scherp zou gaan staan tegen het einde van de dracht juist omdat ze me dus volledig gefopt had in 2016.

Deze dracht was alles anders, ze was anders kwa gedrag (nog knuffeliger naar mij toe maar ow zo gruwelijk gemeen naar soortgenoten := ), dit veulen was mega actief en vanaf 2 maanden dracht had ik al een vermoeden wat t geslacht van dit veulen zou zijn..... Uiteraard wist alleen manlief wat dat geslacht volgens mij zou gaan worden want ik ging mezelf natuurlijk niet jinxen :D

Naarmate haar dracht vorderde, vorderde haar buik ook:
[ img ]
320 dagen drachtig

Camera op tijd geinstalleerd en na flink wat tegenslagen werkte die enigzins naar behoren dus kon voor mij het semi waken (meer gedrag leren kennen in de nachten) beginnen. 2x dacht ik dat ze wel eens zou kunnen bevallen maar dat bleek na n slapeloze nacht toch mis geweest te zijn.... De dagen verstreken en ik kreeg steeds meer het vermoeden dat ze zeker niet zou wachten tot 14 Mei, ze was anders, haar buik werd anders, uier was vol en bleef ook vol na weidegang maar de ph strips bleven fluctueren, zo was het een 6,2/6,5 en daarna was het weer een 7 -O-

De gokjes van mensen kwamen en gingen.... mijn gevoel werd sterker en sterker en toen werd het 5 Mei. Vroeg op de avond was ze "anders", ik kon er mijn vinger niet precies opleggen maar iets in me zei dat ze toch wel eens door zou kunnen zetten en dan zou manlief nog wel eens gelijk kunnen krijgen met zijn gokje, die dacht dat Jill ons op 5 Mei haar verassing zou gaan showen....

Camera thuis aan en ja hoor, ze draaide rondjes, liep haar hele box rond en was duidelijk onrustig en op zoek naar een plekje om te liggen maar om de een of andere reden kon ze m niet vinden. Ik was gealarmeerd en dus sprongen we in de auto en reden naar stal. Eenmaal op stal aangekomen kwamen we er achter waarom ze dus niet doorzette, ging liggen en dat veulen eruit liet komen.... Er was n paard losgebroken uit zijn box en die had dus heerlijk rond gelopen in het gebouw.

Tja, daar ging mijn ijdele hoop op mijn ow zo verwachtte veulen :=
Tot half 10 op stal gebleven maar ze was rustig dus besloten om toch maar terug naar huis te gaan en daar dan maar weer een nachtje superscherp te gaan waken want ik bleef het niet vertrouwen....

Het werd 01.30u en mevrouw was "rustig" dus wekker op 03.00u te zetten en af te wachten...

03.00u kwam en ik werd wakker.... Hm, Jill ligt op n mega onlogische plek:
[ img ]

Op dat moment staat ze op, draait om en ik wist even niet zo goed wat ik nou zag, was dat nou n pootjesblaas? Natuurlijk had ik mijn bril nog niet op mijn neus staan want mijn wekker was gewoon een controle wekker.... Bril op mn neus, telefoon erbij en de camera app geopend aangezien de resolutie daarop vele malen beter is. Tja, ze draaide nog een keer om en toen, toen was ik klaarwakker en stond ik onder aan de traptreden manlief wakker te schreeuwen want: ZE WAS BEGONNEN!!!! Er was een pootjesblaas duidelijk zichtbaar!!!!

Ondertussen was manlief zich als n malle aan aan het kleden en belde ik de staleigenaar uit zijn bed (die achteraf ook nog even wakker moest worden want hij moest na mijn telefoontje even kijken WIE er nu belde en toen hij zag dat ik dat was waren zijn woorden tegen zijn verloofde: als zij belt is het serieus!).

In de auto gesprongen en dan ben je blij dat het 03.05u is en er geen kip op de weg is :')

Eenmaal aangekomen op stal bleek veulenlief net niet helemaal lekker te liggen, 1 voorbeen lag te ver terug waardoor het veulen dus niet met haar elleboog/schouder verder kon. Telkens als Jill opstond om te draaien zakte het terug en duurde het dus nog langer voordat de beentjes en het neusje ver genoeg eruit waren. Na enkele minuten het aangekeken te hebben besloot ik dat t genoeg was, ze had hulp nodig want ik zag aan haar dat ze het zwaar had en dan is het aan mij als eigenaar om te gaan helpen!

Staldeur open en naar haar toe gelopen, ze keek op, draaide haar hoofd naar me toe met een blik in haar ogen van: Vrouwtje, help me alsjeblief! dus op mn hurken, pootjes vastgepakt, het pootje dat niet helemaal lekker lag goed gekregen en toen bleek ik geen kracht te hebben om het veulen tegen te houden. Staleigenaar erbij en Jill stond vrijwel meteen op, dat ik erbij was was prima maar een man erbij was niet volgens haar regels! Heb heel even haar gerustgesteld dat we alleen maar wilde helpen en dat leek haar wat te kalmeren, ze draaide om, ging weer liggen en toen kwam daar het neusje! Staleigenaar heeft het vlies open getrokken en 3sec later kwam ons lang verwachte veulen eruit!

Wat een fel ding zeg! Meteen willen staan, nog nooit eerder meegemaakt! Dus mijn 1e opmerking was: Check jij het geslacht maar want ik zeg je nu al: MERRIE!!!!

Mijn langverwachte droom, hetgeen ik gehoopt had en eigenlijk al vanaf maand 2 wist was waarheid geworden!
[ img ]

Dus nu komen we aan bij het gedeelte waarbij ik jullie met heel veel trots voor ga stellen aan "Frosty"

Eerst haar paspoort

Naam: Flashy Gold On Black
Roepnaam: Frosty vanwege de vorst van die nacht ( :brr: :brr: :brr: :brr: )
DOB: 06/05/2019
Sire: GP MISTER DUAL JAC (AQHA)
Dam: DG DRY JILL (APHA)
Kleur: ????? iig bay met naar alle waarschijnlijkheid minimaal n/w20, (beide ouders zijn n/w20), misschien dun en anders is ze nd1 of nd2 en ze draagt op zeker rabicano (van mama gekregen!).

(half)zusje van A DOLLAR FOR A ROSE aka Gentle (zilveren boktveulen van 2016)

Vanmorgen zijn ze lekker buiten geweest en heb ik mijn spiegelreflex aan het werk gezet.

GENIET mee van mijn 2 knappe meiden:


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En nog eentje van mijn ontzettend knappe merrie, de merrie die mij in de afgelopen 4 jaar tijd zoveel geleerd heeft en waarvan ik zielsveel hou <3 <3 <3
[ img ]

Respect als jullie alles gelezen hebben! Het is een beetje langer geworden dan ik dacht :o

Eventuele type of spel fouten zijn te verwijten aan chronisch slaaptekort en dus mijn welgemeende excuses daarvoor :j

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019


LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:26

De merrie is echt prachtig ! En wat een knap veulentje <3

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:27

Geveuliciteerd. Mooi kind hoor. Heeft ze goed gebakken.
Enne Chronisch slaaptekort: ik doe gezellig mee :D :+

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

candalisa
Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:30

Wat een leuk verhaal! En wat een bonk van een veulen! Geniet er maar heerlijk van <3

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:40

Wat een onwijs gave kleine! <3
Prachtig getekend zeg, en wat een benen!
Ze scheurt al lekker rond haha, daar ga je je handen vol aan hebben :D

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 20:46

LukieBradley schreef:
De merrie is echt prachtig ! En wat een knap veulentje <3


Dank je wel! :o

rina schreef:
Geveuliciteerd. Mooi kind hoor. Heeft ze goed gebakken.
Enne Chronisch slaaptekort: ik doe gezellig mee :D :+

Thanks! Hopelijk is jouw chronische slaaptekort snel voorbij, ik ben nu wel blij met de extra uren slaap :D

candalisa schreef:
Wat een leuk verhaal! En wat een bonk van een veulen! Geniet er maar heerlijk van <3

Thanks!
Ik geniet met volle teugen! Ze is een genot om bij in de buurt te mogen zijn en Jill is zo'n goede moeder! Veel meer nog dan met Gentle maar ook veel liever voor mensen (bij Gentle vrat ze zo ongeveer op :j ), ik ben benieuwd hoe snel ze nog meer "bonk" word

watchthesky schreef:
Wat een onwijs gave kleine! <3
Prachtig getekend zeg, en wat een benen!
Ze scheurt al lekker rond haha, daar ga je je handen vol aan hebben :D

Thanks :D

Scheuren valt eigenlijk nog mee, ze trekt af en toe een sprintje.....
En mn handen eraan vol hebben, mwah daar maak ik me ook niet echt druk om. Ze kruipt nog net niet op mijn schoot dus kwa opvoeden moet t wel goedkomen. Mams mag de rest doen, ik corrigeer alleen ;)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Denise_Storm
Berichten: 2368
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:48

Jaaaa, eindelijk! Wat een mega knap veulen is het <3 Ga je haar houden? Ze is zooo knap!

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

cissy
Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:52

Wat een leukie! Mooi al recht op dr beentjes, knap ding! Geveuliciteerd!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Diertjec
Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:08

Ze is echt heel knap <3
En dat halster _O-

Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:21

Superleuk veulen CL! Die witte sokjes! <3 Wat goed dat je met de bevalling op tijd was om te helpen! En chronisch slaapgebrek, check. := Mijn merrie is vrijdagnacht bevallen en ik ben nog steeds slaap aan het inhalen.

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 21:32

Denise_Storm schreef:
Jaaaa, eindelijk! Wat een mega knap veulen is het <3 Ga je haar houden? Ze is zooo knap!


Kon ook niets anders dan n knapperd uitkomen met haar ouders ;)

Ze is n blijvertje! Deze kan ik echt geen afscheid van nemen en ik had vantevoren al besloten dat een merrie zou blijven en een hengst verkocht zou worden....


cissy schreef:
Wat een leukie! Mooi al recht op dr beentjes, knap ding! Geveuliciteerd!

Thanks!
Ik moet bekennen dat ik nog geen 1 veulen gehad heb die niet meteen goed op de benen gestaan heeft....


Diertjec schreef:
Ze is echt heel knap <3
En dat halster _O-

Thanks!

Tja, dat halster is momenteel de enige die n klein beetje past.... en eigenlijk is die zelfs nog te groot :=
Daarnaast is Frosty ook wel n troublemaker hoor, voor haar moeder zeker :')

Imre schreef:
Superleuk veulen CL! Die witte sokjes! <3 Wat goed dat je met de bevalling op tijd was om te helpen! En chronisch slaapgebrek, check. := Mijn merrie is vrijdagnacht bevallen en ik ben nog steeds slaap aan het inhalen.


Thanks! Volgens Tinne is Frosty de 1e nakomeling die 4x wit heeft <3
Ik heb gister van 00.00u tot vanmorgen 8.30u geslapen, daarna zo duf als een konijn en hoofdpijn MAAR dat slaapgebrek is het zeker waard geweest! Deze bevalling had ik echt niet gemist willen hebben want denk dat t dan wel anders was gelopen :=

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

silvia58
Berichten: 1824
Geregistreerd: 05-07-10

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:11

Gefeliciteerd ! Wat een plaatje <3 <3

AstridJ
Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:15

Ze is echt knap! <3 Ik kan me voorstellen dat ze bleef steken, vooral als 1 beentje te ver terug lag. Ze is een flinke dame. Jaycees geboorte ging exact hetzelfde, haar ene beentje lag ook te ver terug en zakte steeds weer terug. Ik zag heel lang maar 1 beentje en Roxy kreeg Jaycee er met geen mogelijkheid zelf uit. Die hebben we ook met 2 man eruit moeten trekken.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:23

Ik had het al gezegd, maar ik wil het toch nog een keer zeggen. Wat een prachtig paardenkind, dat heeft Jill toch maar even goed gebakken :+:

NRJ
Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:47

Lekker ding <3 Nogmaals gefeliciteerd met haar *\o/*

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

alicelover
Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:03

Ze is leuk! <3

Freddy ZZ-licht+10, Enchelina Halieda Z1+5, La Platina Ren M2+16, MacGuardian L2+2, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

Lize92
Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:12

Gefeliciteerd!! *\o/* Knappe mama en dochter <3

angelpam
Berichten: 1374
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 05:45

Wat een knap kind heeft ze er weer van gemaakt. Gefeliciteerd.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 06:38

Frosty is geweldig. Ben weg van haar blesje en die mooie gelijke witte voetjes. En ik ben heel benieuwd wat er onder dat veulenvachtje voor kleurtje zit, en of die mooie aalstreep echt een blijvertje is. :D

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Dido2316
Berichten: 1997
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:07

Wat een dotje! Ze is goed gelukt zeg!


Hobbyhorse
Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:18

Wat een prachtig veulen, dat geloof ik wel dat een blijvertje is haha.

joey2010
Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:26

Ik heb het ook al gezegd maar wat een mooi lekker stevig gebouwd dametje is Frosty.
Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke uitslag van de test.

En meteen al een pittige tante :=

Leo
Berichten: 50034
Geregistreerd: 06-12-02

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:37

Ik vind haar echt prachtig!!! Geweldig getekend en een hele mooie uitstraling.

Fijn dat je er bij was om Jill te helpen, zo zie je maar dat een vlekkeloze bevalling niet vanzelfsprekend is en dat het echt belangrijk is om te waken.

Gefeliciteerd met je knappe meid! <3

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Cowgirl83
Berichten: 385
Geregistreerd: 16-05-11

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:56

Prachtig paardenkind! Gelukkig was je erbij om Jill te kunnen helpen.
Van harte gefeliciteerd!

Rosabel
Berichten: 231
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Wouwse Plantage

Re: APHA veulen "Frosty" geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:56

Van hare gefeliciteerd met dit prachtige meisje! En weer heerlijk een nacht doorslapen is ook héél fijn!

Volg ons op instagram:TipiPoint Stud


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers