Hengst voor mijn shet

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

Hengst voor mijn shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 20:06

Weet iemand een leuke shetlander hengst voor mijn merrie?
Regio Drenthe het liefst.

Mijn merrie is een koffievos, beide ouders waren appaloosa (panter bont)
Het is een mini shet van ongeveer 80cm dus geen hele grote shet graag.
Ze is heel rustig en lief een echte knuffelkont.
Qua kleur ben ik niet echt moeilijk alleen geen zwart.

Wie weet een leuke??
[ img ]

[ img ]

[ img ]


Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst voor mijn shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:16

Heeft ze stamboek papier? Zo niet zou ik niet met een shet fokken. Zijn er helaas al heel veel van die allemaal op de markt belanden :(

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

nine1987
Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:17

Kabayo schreef:
Heeft ze stamboek papier? Zo niet zou ik niet met een shet fokken. Zijn er helaas al heel veel van die allemaal op de markt belanden :(



Dit..

<3 Sneakers <3

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 06:20

Als de ouders appaloosa zijn is het geen shet. Staat ze idd bij een stamboek geregistreerd? NMPRS/NAS?
De markt is zelfs met stamboek dieren al verzadigd dus denk aub goed na voor je wat laat dekken.
Laatst bijgewerkt door Zamora op 07-05-19 06:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Autumnn
Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Hengst voor mijn shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 06:26

Niet doen. Markt is al zo onwijs verzadigd dat ze voor €25 of zelfs gratis weggaan

Koper
Berichten: 30087
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:38

Met een mini zou ik er om bovengenoemde redenen ook helemaal niet aan beginnen.

Waar momenteel behoefte aan is is grote maat shetten. Dat is de vraag van de markt. Op kleur gefokte mini's, daar zijn er al veel te veel van. Met een vos voeg je daar ook weinig aan toe voor eventuele nafok gezien de genetica van de veulens.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hengst voor mijn shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:48

Een shet heeft shet ouders.
Dit is een mini appaloosa (NAS stamboek) of mini paardje (NMPRS stamboek).

Wat belangrijk is voor de hengstkeuze is:
Wie zijn de ouders? (zodat je niet met de vader/broer/oom ga dekken)
Wat zijn de verbeterpunten van je merrie? (kleur is geen verbeterpunt, hooguit een smaak kwestie)
Wat zijn de pluspunten van je merrie die je graag wil behouden of zelfs benadrukken?
Wat heeft je merrie gescoord bij stamboek opname? (aan de hand van het linair score formulier kan je ook de plus en minpunten zien)

Zelf zou ik alleen minimaal 2e premie merries dekken die wat extra hebben (lopen in de sport, hebben goede bloedlijnen, kunnen extra bewegen of hebben juist extra type).

Ik kan je helaas geen hengst aanraden.
Als ik je een shet hengst aanraad (want ik ben shet fokker, ik ken de NAS en NMPRS hengsten niet) ga je papierloos fokken omdat deze merrie geen NSPS papier heeft.

Ik vind het wel grappig dat hier snel veel reacties komen, maar op welke hengst voor mijn merrie het aardig stil blijft.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:50

Kleine maat is idd weinig vraag naar, helemaal zonder papier of een bijzonder kleurtje. Als jouw ‘shet’ appaloosa ouders heeft is het inderdaad geen shet. Appaloosa kleur is niet toegestaan bij shetlanders.
Je zou voor iets ‘bijzonders’ kunnen kijken naar een NMPRS met dubbele verdunning of homozygoot bont (of beide) of few spot appaloosa i.v.m de vererving (en als je merrie appaloosa papieren heeft dan helemaal), maar ook bij de mooie nmprs is het zo dat er alleen naar het echt bijzondere spul veel vraag is. Diverse nmprs staan lang te koop. Mini en kleine maat is nog minder vraag naar dan grote maat.

De foto’s van je pony zjin dusdanig dat er over bouw niets te zeggen valt.

@Dennis: ik denk dat dat komt doordat weinig mensne hier ‘in de Shetlanders’ zitten. Ik denk daarbij dat vooral bij de jongere generatie NMPRS veel aantrekkelijker is dan Shetlanders. Leuker gebouwd, apartere kleurtjes en aftekeningen etc. De Shetlander is jammergenoeg ouderwets aan het worden en ik vermoed dat er voornamelijk nog oudere mensen met de shetten hobby bezig zijn.


Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Hengst voor mijn shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:55

Ik vrees een beetje dat dit gewoon terug het zoveelste veulen is dat vermeerdering is. Stel dat je echt perse wil fokken en nee voor een nakomeling van je begeerde merrie moet je het niet doen want het karakter kan compleet anders zijn dan zou ik vooral kijken eerst naar de verbeter punten van je merrie en welke hengst daar bij aansluit.

Ook die kleine maat zijn er duizenden van, jaarlijks honderden te koop voor kleine prijsjes. Ook iets om rekening mee te houden..

skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 16:13

Kabayo schreef:
Heeft ze stamboek papier? Zo niet zou ik niet met een shet fokken. Zijn er helaas al heel veel van die allemaal op de markt belanden :(


Veulen blijft sowieso bij ons. En nee geen papieren. Wij hebben op het moment nog een shetlander van 27 jaar (al vanaf 6 maanden bij ons). Maar als die er straks niet meer is willen we er sowieso 1 bij weer. Dus als zij dan een veulen krijgt kan die mooi blijven.

_Denise_
Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:51

Kan je dan niet ook gewoon een papierloos veulen kopen? :) Aanbod genoeg.

juval
Berichten: 13087
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hengst voor mijn shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:57


In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 17:04

_Denise_ schreef:
Kan je dan niet ook gewoon een papierloos veulen kopen? :) Aanbod genoeg.


Lijkt mij mooi om het zelf mee te maken. Nog nooit gezien. Mijn schoonouders hebben vroeger wel vaker veulens gefokt met wat grotere paardjes maar ik zelf heb het nog nooit meegemaakt.

Ik kan ook mijn c welsh pony met stamboom laten dekken maar mijn man wilt dat veulen niet houden omdat die te groot word. Een shetlander is kleiner en die mag wel blijven.

Sunshinedaan
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:25

Als ik eerlijk ben, zou ik een veulentje kopen, als je graag verjonging van je kudde wil...

Laten dekken is een risico voor de merrie, lukt het in 1 keer, gaat ze het veulen niet verwerpen, gaat de bevalling goed...
Allemaal zaken om over na te denken.
Zeker als het een papierloze merrie is (hoe lief ze ook is :) ) zou ik het risico niet waard vinden.

Ik heb zelf 2 jaar geleden een papierloze mini merrie gekocht die drachtig was, van wie, wist de verkoper niet eens...
Ik heb nooit een veulen gehad, geen ervaring met bevallingen en heb serieus de laatste maanden dracht stress gehad.
Zou het wel goed gaan, mis ik de bevalling niet, mogelijke complicaties...
Uiteindelijk is alles goed gegaan, het veulen houden we, maar ik zou het nooit meer doen.

Bij Dennis snap ik het nog wel hoor, die heeft erg goede pony's in de sport lopen. Dat is een ander verhaal :)

Ontopic: ik heb geen verstand van hengsten, dus daar kan ik je niet mee helpen...

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

BianCatjee
Berichten: 3177
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Hengst voor mijn shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:39

Ik begrijp je keuze wel waarom je van je eigen pony een veulen zou willen fokken, zeker als het veulen toch blijft!
Mocht ze niet drachtig raken kan je altijd nog een veulen kopen..

Kan je alleen geen hengstjes aanraden want ken er geen :+

<3 Megan ♡

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:58

Wat leuk een veulen van je eigen merrie.... Mijn dochtertje wil ook graag dat eens meemaken dus bij ons loopt er een hengstje in de wei samen met haar shetje. Veulentje kan prima blijven lopen bij ons. zeker als het bij jou kan blijven lopen zeg ik zeker doen! Je doet het toch voor jezelf? En niet voor de markt? Een hengstje kan ik je niet mee helpen, wij hebben er eentje die zn diensten bij een vriendin bewezen heeft en nu bij ons aan het werk kan...

BarbaraNova
Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:43

Ik zou het ook graag van mijn eigen merrie willen als ik een merrie had hoor.
Het is toch geweldig om mee te mogen maken.
En daarnaast ben jij niet verantwoordelijk voor de productie van andere mensen, helemaal als je het veulen niet voor de verkoop fokt.
Succes met het zoeken naar een hengstje, wij zijn ook op zoek naar een zwarte kleine hengst.
Mocht je iets zien hoor ik het graag!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hengst voor mijn shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:50

Op marktplaats staan wel wat advertenties. En ik denk dat een zoekertje op de lokale facebook groepen ook goed kan werken.
Houd er wel rekening mee dat je vaak ongeteste hengstjes aangeboden zal krijgen. Dus goed kijken naar gezondheid, bouw en karakter.

_Dine
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:05

Ik zou aanraden om opzoek te gaan naar een leuk veulentje. Als je de ruimte en tijd hebt, kun je waarschijnlijk ook een heel leuk veulentje vinden. De ervaring is leuk natuurlijk, maar kan (zoals boven genoemd) ook heel risicovol zijn en er zijn bakken vol leuke veulentjes te vinden die opzoek zijn naar een leuk tehuis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers