Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:32

Waarom wil je eigenlijk zo graag met die merrie fokken?

JM :#


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:33

Shaggy09 schreef:
Waarom wil je eigenlijk zo graag met die merrie fokken?


Vanwege haar goede bloedlijnen en omdat het een geweldig paard is met een top karakter die altijd aan het werk wil.

cp112
Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:51

Shaggy09 schreef:
Ik vraag me oprecht af wat je nou wilt horen TS? Je merrie is toch kerngezond ondanks haar KS en tegenwoorden of adviezen wimpel je af dus ik vraag me serieus af wat je nu verder wilt bereiken met dit topic?



Ja dat zei ik ook al. Ts zit te wachten op "jaa vooral doen joh!" Antwoorden.
Want hey, alle tegen geluiden slaan nergens op want ts heeft kundige dierenartsen om zich heen.

Dus waarom dan in vredesnaam een topic? Zelfs degenen die ervaringen uit eerste hand delen worden weggezet als onkundig... sjongejonge, hoezo oogkleppen.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:06

maria1990 schreef:
Shaggy09 schreef:
Waarom wil je eigenlijk zo graag met die merrie fokken?


Vanwege haar goede bloedlijnen en omdat het een geweldig paard is met een top karakter die altijd aan het werk wil.


Maar bloedlijnen gaan boven gezondheid of?

JM :#

Chiren
Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:11

Mijn voormalig werkgever, een grote naam in de KWPN fokkerij, fokt pertinent niet (meer) met dieren met kissing spines. Hij heeft dit in het verleden wel gedaan omdat er inderdaad gedacht werd dat het wel kon door gerenommeerde dierenartsen. Dit heeft dusdanig veel ellende opgeleverd met onder andere dieren die tijdens de dracht ingeslapen moesten worden, dat hij dit niet meer doet. Het is hem echt vies tegen gevallen hoeveel veulens ook uiteindelijk niet goed bleken te zijn.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:13

maria1990 schreef:
De behandeling hoeft pas na een jaar weer herhaald te worden dus daar maak ik mezelf echt geen zorgen om en het heeft ook geen invloed op het veulen zijn gezondheid omdat we ruimschoots van tevoren haar hebben laten behandelen met mesotherapie. Tussendoor krijgt ze homeopathische druppels door het eten heen gevoerd die niet nadelig zijn tijdens de dracht of voor het veulen.

Ik had dit topic voornamelijk geopend omdat ik ervaringen wilde horen van andere fokkers die met hun KS merries veulens fokken en hoe zij dat hebben ervaren met hun merries.

De behandeling hoeft dus pas na een jaar herhaald te worden dus volgende maand drachtig, 11 maanden erbij dus wanneer ze 9 a 10 maanden drachtig is moet de behandeling herhaald worden . Geen probleem ware het niet dat je mey een merrie zover in de dracht de training die er bijhoort juist niet kunt geven dus heeft de behandeling geen zin. En ja, het veulen zal er misschien niets van merken maar je merrie des te meer. Het begint er gewoon op te lijken dat je goedkoop aan je volgende topper wil komen i.p.v. de gezondheid van je merrie voorop te stellen. Alles wat je nu in je merrie hebt geïnvesteerd doe je waarschijnlijk door de dracht teniet . Zolang je je daar van bewust bent , prima.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Avalanche
Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:36

maria1990 schreef:
Ik snap niet waarom je klakkeloos een oordeel geeft terwijl je de rug van ons paard niet kan beoordelen op basis van een verhaal. De feiten zijn dat dit paard prima functioneert met behulp van therapie en nu geen pijn meer heeft

Lezen is moeilijk blijkbaar. Dat is helemaal niet wat ik zeg. Lees mijn reactie nog eens over, en probeer het nog een keer. Als je hem goed gelezen hebt, krijg je antwoord van mij :)
maria1990 schreef:
Vanwege haar goede bloedlijnen en omdat het een geweldig paard is met een top karakter die altijd aan het werk wil.

Wacht even...... als je haar zo geweldig vindt, waarom laat je haar dan een risico lopen op gruwelijke pijn en een permanente blessure?

Chiren schreef:
Mijn voormalig werkgever, een grote naam in de KWPN fokkerij, fokt pertinent niet (meer) met dieren met kissing spines. Hij heeft dit in het verleden wel gedaan omdat er inderdaad gedacht werd dat het wel kon door gerenommeerde dierenartsen. Dit heeft dusdanig veel ellende opgeleverd met onder andere dieren die tijdens de dracht ingeslapen moesten worden, dat hij dit niet meer doet. Het is hem echt vies tegen gevallen hoeveel veulens ook uiteindelijk niet goed bleken te zijn.

Hey TS.......

hier is je antwoord. Mensen kiezen ervoor om het niet te doen.....

:)*

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:37

maria1990 schreef:
Shaggy09 schreef:
Waarom wil je eigenlijk zo graag met die merrie fokken?


Vanwege haar goede bloedlijnen en omdat het een geweldig paard is met een top karakter die altijd aan het werk wil.


Shaggy09 schreef:
Maar bloedlijnen gaan boven gezondheid of?



Waar baseer je dat op? Ik heb eerder gezegd: dat alles in goed overleg gaat met de dierenarts. Onze merrie is verder kerngezond op de rug na dan.

Citaat:
Mijn voormalig werkgever, een grote naam in de KWPN fokkerij, fokt pertinent niet (meer) met dieren met kissing spines. Hij heeft dit in het verleden wel gedaan omdat er inderdaad gedacht werd dat het wel kon door gerenommeerde dierenartsen. Dit heeft dusdanig veel ellende opgeleverd met onder andere dieren die tijdens de dracht ingeslapen moesten worden, dat hij dit niet meer doet. Het is hem echt vies tegen gevallen hoeveel veulens ook uiteindelijk niet goed bleken te zijn.


Kun je mij specifieker uitleggen: wat er niet goed ging tijdens de dracht en wat de veulens mankeerde?

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:41

Een paar jaar geleden had ik een merrie met KS. Ook overwogen om een veulen erbij te fokken en ja veel afwegen en overleggen met de kliniek en van de kliniek kreeg ik ook groen licht.

Toch niet gedaan want de gedachten dat ze meer belast zou worden op de rug en de bevalling zelf gaf mij geen goed gevoel.

10 Maanden na die beslissing om het toch niet te doen ondanks dat de da's en kliniek zei van ''het kan'' heb ik van de 1op de andere dag de merrie moeten laten inslapen. Een wervel is vervelend gaan doen (vanwege een bokkesprong,misstap,het weer??? Geen idee) maar binnen 24 uur was ik van mijn geweldige merrie af.

''dolblij'' dat er geen veulen in zat want ook die had het met 10 maanden dracht niet gered.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:47

maria1990 schreef:
Hallo allemaal, :wave:


Wie fokt er nog meer met zijn fokmerries/rijpaard die kissing spines heeft of heeft gehad:

Het gaat mij nu echter vooral om (merries die een interessante bloedlijn hebben). Dus het gaat mezelf niet om de standaard fokmerries waar eens in de zoveel tijd een veulen mee wordt gefokt voor de leuk. Ons paard heeft eerder al 5 prachtige veulens gegeven. Ze geeft correcte gebouwde veulens met veel uitstraling met voldoende maat en extra beweging. Ik snap heel goed dat sommige mensen erop tegen kunnen zijn om te fokken met paarden die KS hebben. In welke gradaties hadden jullie merries kissing spines? Houd de discussie wel respectvol naar elkaar toe. Het liefst hoor ik de verhalen die uit de eerste hand komen zodat ik mijn eigen keuze daarin kan maken om wel of niet een veulen erbij te fokken.

Mocht jezelf je verhaal niet openbaar willen hebben staan dan mag je verhaal ook via PB.


Je vraagt hier om ervaringen uit de eerste hand. Ik geef je hierboven een ervaring uit de eerste hand, over een sportpaard dat o.b.v het interessante papier een veulen bij gefokt is, en dus geen 'standaard fokmerrie' zoals jij zegt. Ik roep dus niet zomaar wat. Maar als jij en je deskundige dierenartsen er al uit zijn, waarom vraag je dan nog om ervaringen?

Als ik jou was TS, zou ik dit topic stilletjes verlaten, slotje gaan ze toch niet doen, en jij krijgt niet te horen wat je wilt horen. Beste keus lijkt me dan om je terug te trekken en mensen hier hun gang te laten gaan.

Nog even een aanvulling over de merrie en veulen uit mijn vorige post: Het veulen is uiteindelijk verkocht omdat eigenaresse toch graag wilde rijden, en niet 3 jaar op het veulen wilde wachten. Ze had ondertussen een vriend die handelde dus er is op die manier een ander rijpaard voor haar gekomen en veulen is verkocht. Of het veulen dus idd ook rugproblemen bleek te hebben weet ik dus niet.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:54

Ts, laatste woorden aan jou en daar zal je wel blij mee zijn maar wanneer iemand die paarden heeft zegt dat zijn/haar paard kerngezond is op de rug na dan, sorry, dat is wel zo tenenkrommend voor paarden mensen en geeft mij aan dat je doet alsof je veel weet maar zo'n opmerking geeft iets anders weer.
Ga sparen, koop een goed veulen en richt je daar op.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Chiren
Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:56

maria1990 schreef:
Chiren schreef:
Mijn voormalig werkgever, een grote naam in de KWPN fokkerij, fokt pertinent niet (meer) met dieren met kissing spines. Hij heeft dit in het verleden wel gedaan omdat er inderdaad gedacht werd dat het wel kon door gerenommeerde dierenartsen. Dit heeft dusdanig veel ellende opgeleverd met onder andere dieren die tijdens de dracht ingeslapen moesten worden, dat hij dit niet meer doet. Het is hem echt vies tegen gevallen hoeveel veulens ook uiteindelijk niet goed bleken te zijn.


Kun je mij specifieker uitleggen: wat er niet goed ging tijdens de dracht en wat de veulens mankeerde?


Een aantal veulens hadden op 2,5 jarige leeftijd, dus nog nooit belast, ook al kissing spines ontwikkeld. Hoe het met de overige veulens is afgelopen weet ik niet omdat ik er niet meer werkzaam ben. Een aantal merries gingen er dusdanig aan onderdoor dat ze de laatste maanden uitlaten lopen absoluut geen optie was.

Vergeet niet dat je minimaal 50 á 60 kilo (veulen + vruchtwater) aan een kapotte rug hangt. Door de dracht verweken spieren/pezen/banden, merries zijn niet meer in optimale conditie en/of kunnen niet meer correct getraind worden waardoor ze wel degelijk last kunnen krijgen ondanks dat ze in optimale conditie wellicht nergens last van hebben.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:10

Bedankt dat je jouw ervaring wilde delen met mij. Ik vraag mezelf dan alleen nog af of de KS wel bij de merrie vandaan is gekomen? Tenzij de hengst een gezonde rug had op de röntgenfoto's waar geen KS op te zien was.

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:21

Het bericht van Chiren heeft men dus wat aan,omdat zij het zelf heeft meegemaakt bij haar werkgever.Nu weet ik het dus ook. Want anders krijg je maar diverse verhalen te horen van mensen die het ook maar vernomen hebben.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:02

maria1990 schreef:
Bedankt dat je jouw ervaring wilde delen met mij. Ik vraag mezelf dan alleen nog af of de KS wel bij de merrie vandaan is gekomen? Tenzij de hengst een gezonde rug had op de röntgenfoto's waar geen KS op te zien was.

Nu heb je ervaring uit eerste hand van een werknemer van een topfokker gehoord en probeer je nog iets anders te bedenken . Mijn opa zei altijd dat zonder een fantastische merrie de kans op een uitzonderlijk veulen veel kleiner is, welke hengst je er ook opzet. En in al die jaren is dit altijd zo gebleven . Een moeder erft imo veel meer door dan veel mensen doorhebben.
Waarom ga je niet de grote fokkers , zijn er genoeg te vinden zoals schockemuhle enz aanschrijven met de simpele vraag: fokken jullie met een ks merrie . Misschien dat je van hun nog duidelijkere antwoorden dan hierboven krijgt. En ja, je kunt met elke merrie fokken maar de vraag is: Wat krijg je eruit en wat houd de merrie er aan over.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:15

Mocht je de merrie die leuk papier heeft en een goed werkwillig karakter willen ontzien kun je nog altijd een embryo laten flushen en deze door een gezonde merrie laten dragen

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Laurie
Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:20

Popstra schreef:
Mocht je de merrie die leuk papier heeft en een goed werkwillig karakter willen ontzien kun je nog altijd een embryo laten flushen en deze door een gezonde merrie laten dragen

Dit lijkt me een veel beter idee. Als je echt zo wijs bent met je merrie zou ik het risico überhaupt niet nemen.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:20

Popstra schreef:
Mocht je de merrie die leuk papier heeft en een goed werkwillig karakter willen ontzien kun je nog altijd een embryo laten flushen en deze door een gezonde merrie laten dragen

Dat wil ze niet.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:21

Oh daar heb ik dan overheen gelezen.. :o

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:22

bigone schreef:
maria1990 schreef:
Bedankt dat je jouw ervaring wilde delen met mij. Ik vraag mezelf dan alleen nog af of de KS wel bij de merrie vandaan is gekomen? Tenzij de hengst een gezonde rug had op de röntgenfoto's waar geen KS op te zien was.

Nu heb je ervaring uit eerste hand van een werknemer van een topfokker gehoord en probeer je nog iets anders te bedenken . Mijn opa zei altijd dat zonder een fantastische merrie de kans op een uitzonderlijk veulen veel kleiner is, welke hengst je er ook opzet. En in al die jaren is dit altijd zo gebleven . Een moeder erft imo veel meer door dan veel mensen doorhebben.
Waarom ga je niet de grote fokkers , zijn er genoeg te vinden zoals schockemuhle enz aanschrijven met de simpele vraag: fokken jullie met een ks merrie . Misschien dat je van hun nog duidelijkere antwoorden dan hierboven krijgt. En ja, je kunt met elke merrie fokken maar de vraag is: Wat krijg je eruit en wat houd de merrie er aan over.


Het is trouwens schockemöhle en jij denkt dat zulke bekende fokkers hun naam ten grabbel willen gooien door dit soort informatie naar buiten te willen hebben? Ik ga het met mijn dierenarts overleggen en vanuit daar een eerlijke beslissing maken. Het verhaal van Chiren ga ik zeker meenemen om zodoende de beste beslissing te kunnen maken. Voor mij is het antwoord van de dierenarts uiteindelijk doorslaggevend.

Schuur_
Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:33

Joh, als de merrie KS heeft en er komen veulens uit die met 2,5 KS hebben zal het niet allemaal van de hengst komen.

Ik zou het niet doen, hoogstens als je de gok wilt nemen dat KS niet erfelijk is bepaald of er rond wilt werken een draagmerrie inzetten zodat je eigen merrie gespaard blijft van de ellende.

Zoals ind e reacties hierboven al te lezen is, stel dat je merrie ineens zich verstapt tijdens de dracht met haar verzwakte rug en het gaat mis doordat er een wervel verschuift (en ja die kans is veel groter met 60kg gewicht dat er aan hangt). Kan je het dan aan om je merrie te dwingen pijn te lijden en het veulen er uit te laten halen?

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Kinke
Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:36

maria1990 schreef:
Bedankt dat je jouw ervaring wilde delen met mij. Ik vraag mezelf dan alleen nog af of de KS wel bij de merrie vandaan is gekomen? Tenzij de hengst een gezonde rug had op de röntgenfoto's waar geen KS op te zien was.


Maakt dat wat uit voor de zwaarte van de dracht voor jouw merrie?

cursebreaker
Berichten: 11387
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:42

Ik vind het idd wel jammer dat de focus vooral lijkt te liggen op de erfelijkheid factor nu, wat wel een belangrijk dingetje is natuurlijk, maar dat er verder vanuit wordt gegaan dat de merrie het lichamelijk gewoon makkelijk aan moet kunnen omdat ze ook met therapie gereden wordt en pijn vrij is. Pijnvrij zijn nu en rijden is ook niet vergelijkbaar met dadelijk maandenlang een veulen dragen, waarbij de rug constant belast wordt en de hormonen ook alles verzwakken. En zelfs vergelijken met het feit dat ze al veulens gehad heeft vind ik oneerlijk want dat heeft alsnog niks te zeggen over een toekomstige dracht. Ik denk hoe meer veulens hoe zwaarder elke dracht wordt, voor zelfs gezonde merries, laat staan met een merrie die elk jaar ouder wordt en bekend is met KS. Ik ben eigenlijk wel benieuwd TS wat je DA hierover te zeggen heeft. Ik vraag me namelijk echt af hoe verantwoord het is een merrie met bekende rug problemen, ook al is ze nu pijnvrij wat imo geen maatstaf is omdat het niet vergelijkbaar is met drachtig zijn, op te zadelen met het dragen van een veulen. Ik ben geen DA natuurlijk maar imo is dit gewoon extra risicovol voor de merrie, waarvan de gezondheid natuurlijk op nummer 1 moet staan.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:47

TS ik hoop dat je ook zonder het oordeel van je DA kan bedenken dat het een ontzettende last gaat zijn voor je merrie om een veulen te dragen. En dan druk ik me nog zacht uit.
Gewoon niet doen, fokken met een niet 100% gezonde merrie. Ze mag verder wel tiptop in orde zijn, maar je kan je wel bedenken hoeveel invloed het gaat hebben als de rug niet in orde is.

JM :#

denisesilver
Berichten: 2870
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:49

maria1990 schreef:
bigone schreef:
Nu heb je ervaring uit eerste hand van een werknemer van een topfokker gehoord en probeer je nog iets anders te bedenken . Mijn opa zei altijd dat zonder een fantastische merrie de kans op een uitzonderlijk veulen veel kleiner is, welke hengst je er ook opzet. En in al die jaren is dit altijd zo gebleven . Een moeder erft imo veel meer door dan veel mensen doorhebben.
Waarom ga je niet de grote fokkers , zijn er genoeg te vinden zoals schockemuhle enz aanschrijven met de simpele vraag: fokken jullie met een ks merrie . Misschien dat je van hun nog duidelijkere antwoorden dan hierboven krijgt. En ja, je kunt met elke merrie fokken maar de vraag is: Wat krijg je eruit en wat houd de merrie er aan over.


Het is trouwens schockemöhle en jij denkt dat zulke bekende fokkers hun naam ten grabbel willen gooien door dit soort informatie naar buiten te willen hebben? Ik ga het met mijn dierenarts overleggen en vanuit daar een eerlijke beslissing maken. Het verhaal van Chiren ga ik zeker meenemen om zodoende de beste beslissing te kunnen maken. Voor mij is het antwoord van de dierenarts uiteindelijk doorslaggevend.

Niet geschoten is altijd mis toch? Je kan het de hengstenhouders altijd vragen, of misschien hebben ze in het verleden met merries met ks gefokt en ging dat niet goed, zoals het verhaal wat hierboven al vertelt is. Aan de andere kant, zelfs dat verhaal weerleg je. Doe vooral wat je niet laten kan. Ik had toch twee keer nagedacht of ik mijn geweldige, lieve, fantastische merrie zou dekken, had ik in jouw schoenen gestaan.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LDRD, Sunrise en 86 bezoekers