Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:40

Ik ken iemand die wel fokt met een kwpn merrie met ks. De merrie wordt bereden en heeft denk nu 5 veulens gekregen. Van een van haar veulens weet ik dat deze ook ks had. Hiér kwamen ze achter tijdens het beleren. Paard is op de foto gezet en is meteen daarna ingeslapen. Erfelijk of niet?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:22

maria1990 schreef:
Suzanne F. het is nooit bewezen dat kissing spines erfelijk is dus hoe kom je daar nu toch zelf bij dat je weet hoe KS kan ontstaan? Als de dierenartsen en wetenschappers daar zelf ook geen antwoord op hebben hoe kS kan ontstaan. Je kunt wel een vermoeden hebben maar om zomaar iets in de rondte te strooien waar dierenartsen en wetenschappers ook geen antwoord op hebben. Dat vind ik wel te ver gaan hoor.

Het enige wat wel bewezen is dat volbloeden eerder KS kunnen ontwikkelen omdat hun spinaaluitsteeksels/doornuitsteeksels dichter op elkaar staan. Maar dan nog hoeft dit niet altijd zo te zijn.


Waarom leg je mij woorden in de mond? Ik heb alleen gezegd dat er een erfelijke factor in KAN zitten. Het is niet bewezen dat het niet zo is. Er lopen onderzoeken naar maar het is moeilijk te onderzoeken omdat er zoveel verschillende factoren zijn. En weer is de toon van je antwoord zo naar. Zo beschuldigend en neerbuigend. Ik weet niet hoe oud je bent maar je komt heel jong over. Als je echt van 1990 bent moet je echt aan je communicatieve vaardigheden werken.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:42

hoefijzers schreef:
Ik ken iemand die wel fokt met een kwpn merrie met ks. De merrie wordt bereden en heeft denk nu 5 veulens gekregen. Van een van haar veulens weet ik dat deze ook ks had. Hiér kwamen ze achter tijdens het beleren. Paard is op de foto gezet en is meteen daarna ingeslapen. Erfelijk of niet?


Ja, dan wel .

Mijn DA heeft altijd gezegd Nooit gaan fokken met dieren met een afwijking, erfelijke ziekten( waar men altijd over zwijgen in de fokkerij), aandoeningen, en met slechte karakter ook niet mee fokken
Of het nu om het fokken met rashonden of een raskatten of met paarden.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:52

pompadour schreef:
hoefijzers schreef:
Ik ken iemand die wel fokt met een kwpn merrie met ks. De merrie wordt bereden en heeft denk nu 5 veulens gekregen. Van een van haar veulens weet ik dat deze ook ks had. Hiér kwamen ze achter tijdens het beleren. Paard is op de foto gezet en is meteen daarna ingeslapen. Erfelijk of niet?


Ja, dan wel .

Mijn DA heeft altijd gezegd Nooit gaan fokken met dieren met een afwijking, erfelijke ziekten( waar men altijd over zwijgen in de fokkerij), aandoeningen, en met slechte karakter ook niet mee fokken
Of het nu om het fokken met rashonden of een raskatten of met paarden.

Hoezo dan wel?
4 gezonde veulens en 1 met ks, en niemand die kan bewijzen dat het vererft is? Merrie wordt ook gewoon gereden...
Gevalletje hekserij

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:05

Ts, je opent een topic waarin je vraagt wie er nog meer met een paard met ks fokt. Talloze fokkers antwoorden dat zij dit niet doen, met daarbij allerlei redenen waarom niet. Je haalt deze redenen vervolgens onderuit en gaat zelfs zover, dat je ervaren fokkers vertelt dat ze niet weten waar ze het over hebben. Je hebt zelf je besluit al genomen (of mening al gevormd) mbt of iemand wel of niet met een paard met ks moet fokken. Waarom open je dan dit topic? Kan je dan niet beter een topic exterieur en hengstenkeuze openen?

Verder ga ik met rien10 mee en hoop ik dat je er van af ziet.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:35

Ik denk dat je heel kort kan zijn.

Wat is fokken? Fokken is een geschikt moederdier met een geschikt vaderdier combineren, om zo de zwakke punten van beide ouderdieren te verbeteren en een product te verkrijgen dat beter is dan de twee ouderdieren. Maar wat maakt een dier geschikt als moeder/vaderdier? In principe fokken we paarden met een gebruiksdoel, en dat is rijden. Een paard met kissing spines is minder geschikt om mee te rijden, en zonder training/in erge gevallen zelfs echt gehandicapt. Dat past dus niet in de definitie van een geschikt ouderdier! Ga je daar toch mee fokken, dan ben je aan het vermeerderen.

Het feit dat het dier door de KS fysiek niet geschikt is om een (levend, schoppend, bewegend) veulen te dragen laten we maar even buiten beschouwing. Je kan overal wel een veulen in willen proppen omdat je graag eens een veulentje wil fokken, maar als de kans bestond dat mijn merrie daar fysiek moeite (pijn!) mee zou hebben zou voor mij al een no-go zijn.

Edit: en even verder kijken dan je neus lang is, een paard wordt 25-30 jaar. Jij kan niet garanderen dat je dat veulen 25-30 jaar bij je kan houden. Dat hopen we allemaal natuurlijk, maar reeel is het niet. je wilt een veulen een zo goed mogelijke start geven, zo goed mogelijke kans op een lang, gezond leven als rijpaard. Je geeft door bewust te fokken met een ernstig gebrek je veulen geen goede start. In het ergste geval komt beestje met een paar jaar op een manege oid, waar men niet weet van eventuele lichamelijke issues en hoe te trainen, en wordt jouw kleine schattige zelfgefokte veulie een zure manegebok met pijn in zijn/haar lijf. Om vervolgens als zure, valse bok de handel in te gaan en uiteindelijk, na veel pijn en ellende voor veulentjelief, in de worst te belanden. Ik persoonlijk zou dat niet willen! Er is een wereld vol paarden, er zijn geschiktere merries om mee te fokken! Dus voor behoud en kwaliteit van leven van de merrie zou ik het niet doen, en voor kwaliteit van leven van het veulen ook niet.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:54

Of KS nou direct erfelijk is, of dat het iets ingewikkelder ligt en het een combinatie is van de bouw/voetenstand wat een paard gevoeliger maakt om de aandoening te ontwikkelen.... als ik zou weten dat je merrie KS heeft dan kocht ik er nooit een veulen van.

Genoeg goede veulens van gezonde moederdieren. Ik zou het risico niet willen lopen met mijn veulen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:58

Wat ik zie in mijn eigen omgeving dat een merrie-eigenaar,als zijn paard onberijdbaar wordt,er dan maar een veulentje uit gaat fokken.Omdat men er toch iets mee wil doen.Dat is de normale praktijk.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:17

Wat zijn fokkers? Iemand die eens leuk een veulentje fokt Met de eigen merrie waar veel emotie aan verbonden zit of de mensen die er jaarlijks minimaal 5 voor de handel fokken??
Denk het laatste en denk niet dat die een merrie met KS leeg laten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:22

Sizzle schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat je amper een maand geleden nog iemand anders afraadde om met KS te fokken omdat het volgens jouw dierenarts erfelijk zou zijn.
Je zegt dan notabene dat jij daarom niet met jouw paard gaat fokken.

Niets zo veranderlijk als de mens...


Dat vind ik ook enorm bizar. TS spreekt zichzelf continu tegen.
TS, ik hoop dat je wel zo eerlijk bent om, wanneer je het veulen verkoopt, er netjes bij te vermelden dat er kans is op KS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:27

Wat mij betreft kan deze topic gesloten worden. Ik laat het hierbij.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:02

Ik ben toch wel benieuwd wat dan veranderd is tegenover je vorige positie. Kan je ons daar toch niet meer over zeggen, lijkt mij interessant voor degene die het topic gevolgd hebben.

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:11

Geen idee of iemand dit al genoemd heeft, ik kom zo binnenvallen. Zelf zou ik niet willen fokken met een paard met ks, puur vanwege de pijn die een dracht extra meebrengt. Een voormalig staleigenaar deed dit met zijn merrie, maar haar rugklachten werden zelfs erger tijdens en blijvend na de dracht.
Ook zou ik geen veulen willen van een merrie dat ks heeft, puur omdat ik voor mijn gevoel mijn plezier niet boven het leed van een dier wil plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:23

Cayenne schreef:
Sizzle schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat je amper een maand geleden nog iemand anders afraadde om met KS te fokken omdat het volgens jouw dierenarts erfelijk zou zijn.
Je zegt dan notabene dat jij daarom niet met jouw paard gaat fokken.

Niets zo veranderlijk als de mens...


Dat vind ik ook enorm bizar. TS spreekt zichzelf continu tegen.
TS, ik hoop dat je wel zo eerlijk bent om, wanneer je het veulen verkoopt, er netjes bij te vermelden dat er kans is op KS.


Dat ging over een vernauwing in de rug! Erg kinderachtig van jullie beide om je neus overal in te steken en in mijn berichten te gaan speurneuzen om zodoende toch weer onderwerpen erbij te halen die er totaal niet toe doen :roll: :?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:26

Ik heb toevallig meegelezen (ook je oudere andere topic) en het waren toch echt je eigen woorden: „daarom fokken wij niet met onze merrie.“

Iedereen mag natuurlijk zijn mening wijzigen, maar dit is wel heel spontaan binnen een paar weken. Maar doe vooral wat je niet laten kan. Het is jouw paard dus zelfs al zegt iedereen dat het niet handig is, ben jij uiteindelijk degene die de beslissing maakt en verder niemand.

Ik heb uit mijn merrie een keer een wobbler gehad. Voor mij gelijk ook een reden om met haar (gezonde) dochter niet te willen fokken tenzij ze een uitblinker gebleken zou zijn in de sport.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:36

In je berichten te gaan rondneuzen? Je hebt het zelf geschreven en ik heb dat topic ook gevolgd.
Dus nee sorry, in je berichten gekeken heb ik verder niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:48

Nogmaals dat ging over een andere diagnose. Ik vind het zelf nogal absurd dat er dingen uit andere topics erbij gehaald moeten worden die totaal niet relevant zijn.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:54

maria1990 schreef:
Nogmaals dat ging over een andere diagnose. Ik vind het zelf nogal absurd dat er dingen uit andere topics erbij gehaald moeten worden die totaal niet relevant zijn.


Nee, jij zei letterlijk: daarom fokken WIJ niet. Jouw paard dus, het paard waar het hier over gaat.
Ik weet namelijk dat ik dacht: dat is verstandig.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:01

Of heb je nog een paard?? Er komen er steeds meer, maar los van dat alles, een topic sluiten is helaas niet aan jou of iemand anders. Alleen wanneer er zwaarwegende redenen zijn wegens privacy oid dan kun je een verzoek indienen om het te sluiten cq verwijderen. Maar dat is hier niet het geval dus zal je de commentaren die je niet aanstaan gewoon moeten slikken of ons allemaal op je persoonlijke foeilijst zetten. Dan zie je ons commentaar niet meer, blijft er wel weinig te lezen over.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 00:16

Shenavallie schreef:
Geen idee of iemand dit al genoemd heeft, ik kom zo binnenvallen. Zelf zou ik niet willen fokken met een paard met ks, puur vanwege de pijn die een dracht extra meebrengt. Een voormalig staleigenaar deed dit met zijn merrie, maar haar rugklachten werden zelfs erger tijdens en blijvend na de dracht.
Ook zou ik geen veulen willen van een merrie dat ks heeft, puur omdat ik voor mijn gevoel mijn plezier niet boven het leed van een dier wil plaatsen.


Aangezien TS ook vroeg naar verhalen uit de eerste hand; ik ken inderdaad ook iemand die een merrie had die door rugklachten niet meer te rijden was. Beest had best een leuk papier (papier was mooier dan paard zelf...) en daar is, toen de merrie door haar rugproblemen minder goed gereden kon worden, ook een veulen mee gefokt. Het idee was dat de merrie op die manier mooi een jaar rust had en na het afspenen weer opgepakt zou worden, en dan als leuke bijkomstigheid een mooi veulentje. Dat paard heeft ongeveer anderhalf jaar gekregen (dracht+zogen), en is nadat het veulen er af was naar de slager gegaan. Want die merrie was totaal op na de dracht. Het dragen van het veulen (=het aan de ruggegraat hangen van het veulen) hadden die toch-al-niet-al-te-beste rug total loss gemaakt en de merrie had echt zichtbaar pijn. Ik heb haar twee keer tijdens de dracht gezien, daarvoor kende ik haar als rijpaard. De eerste keer was ze nog redelijk florissant, wel minder in de bespiering omdat ze door haar rug+dracht niet meer echt getraind werd. De tweede keer zat ze denk ik een maand voor het veulenen en was ze echt al een wrak. Ze wilde toen ook amper lopen (in de wei). Ik ben nog een keer wezen veulen-kijken en had echt met die merrie te doen. Want dat arme beest had echt pijn. Dus als ik een merrie met een fysiek probleem (benen/rug oid) zou hebben, zou ik er geen veulen bij fokken. Dan kan je nog beter gaan rijden (als je dan toch je merrie wilt slopen), want dat is ook een belasting, maar niet 24/7!

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 01:20

*komt even binnenvallen*

Of KS erfelijk is weet ik niet.
Wat ik wel weet, is dat ik niet een veulen (of wat voor jong dier ook) wil hebben ten koste van het lijden van het moederdier. Alleen in dit topic al staan een paar verhalen waar ik echt van schrik. Waar een merrie gruwelijke pijn heeft en blijvend kapot is.

Ik snap niet dat je het zelfs maar overweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:04

Citaat:
Want dat arme beest had echt pijn. Dus als ik een merrie met een fysiek probleem (benen/rug oid) zou hebben, zou ik er geen veulen bij fokken. Dan kan je nog beter gaan rijden (als je dan toch je merrie wilt slopen), want dat is ook een belasting, maar niet 24/7!


Gelukkig heb ik kundige dierenartsen om ons heen die daar heel anders overdenken en ik vind de mening van deskundige dierenartsen vele malen belangrijker! Dan iemand die er geen verstand van heeft en zomaar wat in de rondte roept.


@bigone; het antwoord heb je inderdaad al zelf ingevuld omdat ik je dat al eens eerder heb uitgelegd :)

Citaat:
*komt even binnenvallen*


Of KS erfelijk is weet ik niet.
Wat ik wel weet, is dat ik niet een veulen (of wat voor jong dier ook) wil hebben ten koste van het lijden van het moederdier. Alleen in dit topic al staan een paar verhalen waar ik echt van schrik. Waar een merrie gruwelijke pijn heeft en blijvend kapot is.

Ik snap niet dat je het zelfs maar overweegt.


Ik snap niet waarom je klakkeloos een oordeel geeft terwijl je de rug van ons paard niet kan beoordelen op basis van een verhaal. De feiten zijn dat dit paard prima functioneert met behulp van therapie en nu geen pijn meer heeft :D

Citaat:
Ik ben toch wel benieuwd wat dan veranderd is tegenover je vorige positie. Kan je ons daar toch niet meer over zeggen, lijkt mij interessant voor degene die het topic gevolgd hebben.


Ons paard functioneert net zo goed als een gezond paard met behulp van therapie en kan met de juiste training prima bereden worden zonder enige problemen. Ze heeft een sterkte rug en ze ondervindt er geen hinder van als ze bereden wordt. Ze is altijd blij en wil altijd aan het werk. Sterker nog als ze niet bereden wordt of niet veel aandacht krijgt dan zal ze eerder doodongelukkig zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 06-05-19 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:11

Even buiten beschouwing latend of de KS van je merrie nu wel of niet erfelijk zou (kunnen) zijn waar je dan al vraagtekens bij moet zetten of je dan wel moet gaan fokken ermee...

Maar is die therapie en training wel volledig te doen tijdens een dracht vraag ik me af? Dit zal imo toch minder belastend moeten worden als ze eenmaal verder in de dracht is en dan is het de vraag in hoeverre ze dan wel weer pijn gaat krijgen en misschien ook nog extra door invloed van hormonen < waarvan ik denk dat een DA ook geen antwoord vooraf op kan geven en dan is het imo wel een behoorlijk risico aangezien je niet weet wat de dracht uiteindelijk gaat doen met je merrie's lichaam. Want zonder lichamelijke 'problemen' is een dracht al niet niks, laat staan als de rug verslechterd weer omdat je de huidige training niet kunt blijven doen. Een DA kan hier denk ik toch ook geen heel goed antwoord op geven vooraf, dus het zijn toch zeker wel wat risico's die je Voor je merrie dan neemt hier.

Ik vraag me dan ook af, aangezien je idd aangeeft naar je DA's te luisteren wat ook logisch is verder, waarom dit topic dan überhaupt geopend moest worden aangezien je niks wilt horen van mensen die het aanraden om het niet te doen. Er wordt gevraagd naar meningen en ervaringen en als dan dingen besproken worden die niet in jouw (toekomst)beeld passen, wordt er toch wel negatief op gereageerd. Ik denk niet dat mensen het bedoelen als aanvallen, aangezien er dus vrij defensief gereageerd wordt, maar gewoon met de beste bedoelingen mee denken hier voor jouw merrie, die uiteindelijk alles moet doen en eventueel pijn moet ondergaan van een dracht. Ik vind het niet vreemd dat velen hier de risico's gewoon onder de loep nemen en tot de beslissing komen dat je bepaalde risico's in deze situatie gewoon beter kunt vermijden (want uiteindelijk is een veulen bewust nemen een beslissing die je voor jezelf maakt, niet voor je merrie). Want ondanks dat ze al eerder veulens heeft gehad, moet je toch ook rekening houden met het feit dat ze en ouder wordt en dat je ook die training waarschijnlijk niet de gehele dracht zal kunnen blijven doen waardoor haar rug toch echt zwakker zal worden ( en wie weet wat de hormonen dan ook nog voor een invloed gaan hebben hierop, want dat gaan ze zeker wel hebben). Het blijft natuurlijk jouw beslissing en het is goed dat je alles overlegt met je DA - welke ook niet heilig is, zeker gezien het feit dat er over KS gewoon ook nog niet veel bekend is ivm de erfelijkheid factor - maar de risico's gewoon goed onder de loep nemen en er realistisch naar kijken kan geen kwaad en ik denk dat dit topic daar juist heel goed voor is en je alleen maar kan helpen :j

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:30

Ik vraag me oprecht af wat je nou wilt horen TS? Je merrie is toch kerngezond ondanks haar KS en tegenwoorden of adviezen wimpel je af dus ik vraag me serieus af wat je nu verder wilt bereiken met dit topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:30

De behandeling hoeft pas na een jaar weer herhaald te worden dus daar maak ik mezelf echt geen zorgen om en het heeft ook geen invloed op het veulen zijn gezondheid omdat we ruimschoots van tevoren haar hebben laten behandelen met mesotherapie. Tussendoor krijgt ze homeopathische druppels door het eten heen gevoerd die niet nadelig zijn tijdens de dracht of voor het veulen.

Ik had dit topic voornamelijk geopend omdat ik ervaringen wilde horen van andere fokkers die met hun KS merries veulens fokken en hoe zij dat hebben ervaren met hun merries.