Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:11

anjali schreef:
Een vraagje: Een embryo zit toch door de navelstreng verbonden aan de echte moeder. Hoe kun je die eruit halen en in een draagmoeder stoppen,dan is er toch geen navelstreng?

De foetus zit vast met de navelstreng. Bij ET spoelen ze het embryo die dan nog niet vast zit aan de moeder. Als ik het goed heb spoelen ze met de eisprong, voor het inestelen van het eitje? Of heb ik het dan fout?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:12

anjali schreef:
Een vraagje: Een embryo zit toch door de navelstreng verbonden aan de echte moeder. Hoe kun je die eruit halen en in een draagmoeder stoppen,dan is er toch geen navelstreng?


Als de ET (Embryo Transplantatie) in een zeer vroeg stadium gebeurt, is de vrucht nog niet genesteld en kan het wel.
Google maar eens. Interessante materie.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:14

anjali schreef:
Een vraagje: Een embryo zit toch door de navelstreng verbonden aan de echte moeder. Hoe kun je die eruit halen en in een draagmoeder stoppen,dan is er toch geen navelstreng?


Na een week (na de eisprong/bevruchting) wordt het embryo er al uitgehaald. Dan is er nog geen navelstreng ontwikkeld :) Dan is er alleen nog maar een klompje cellen.

tammiebels
Berichten: 971
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:14

MarjanB schreef:
VisibreTeam schreef:
Sowieso de redenatie: "merrie is niet goed dus we stoppen er maar een veulen in" die ik enorm vaak voorbij zie komen....

Er zou alleen nog maar met gezonde dieren gefokt mogen worden.


Paard kan prima gezond zijn in de basis maar kapot zijn door verkeerd management. Kapot hoeft niet erfelijk te zijn. Paard kan zichzelf ook een peesblessure tikken en jaar de wei op gaan. Kan je mits het een goede merrie is ook wel een veulen in stoppen.


Eens

Déjà Vu (v. Jazz x Havidoff x Aktion), bevallen van Tsunoda B, hengst v. My Blue hors Santiano, 8 mei 2023

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:18

Hoi Anjali : Er zit alleen een klontje cellen die eruit gespoeld worden. De cyclus van beide merries moet wel nagenoeg gelijk lopen. Hier staan de merries naast elkaar. Ze gaan dan vaak gelijk op lopen met hengstigheid, er staat hier nog een draagmerrie , dacht KWPN die ook een arabiertje draagt. Heel precies weet ik het niet hoor....

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:41

Bedankt voor de informatie.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:46

Amandavd schreef:
Ik vind het eigenlijk bizar dat je overweegt te fokken met een dier met een aandoening waarvan niet bewezen is of het wel of niet erfelijk is.



Mee eens.

Met dieren die wat mankeren moet je niet gaan doorfokken.

Valt mij op dat er steeds meer paarden zijn met KS en dat geeft te denken vind ik.

Jammer dat er mensen zijn die gewoon raakfokken met slechte ruggen waarvan het niet zeker is of het erfelijk is en je op de hoogte bent dat de merrie wat heeft. Natuurlijk kunnen ze prachtige papieren hebben en mooie veulens leveren maar het gaat om de kwaliteit en dat is ver te zoeken, als ze wat mankeren. En van de veulens kun je nog niet zeggen of ze wat hebben.

En zo kom je aan paarden die altijd wat mankeren, erg fijn hoor voor de toekomstige eigenaren.

MyWishMax
Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:13

Dat er meer paarden zijn met KS komt volgens mij eerder omdat foto's van de rug normaler worden. Vroeger had je ze ook vast, maar werd er nog geen diagnose gesteld of het werd niet eens gevonden/aan gedacht.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:40

Benzz schreef:
https://www.bitmagazine.nl/medisch/kiss ... eem/29197/

Hier is Jacques Maree aan het woord, een gerenommeerd arts in Nederland. Lees dat maar eens door.


Dit artikel is meer dan 4 jaar oud. Inmiddels wordt er anders over gedacht. Lichte KS kan inderdaad revalideren met correct management en correcte rijkunst. Maar er zijn jonge paarden die net zadelmak zijn die ernstige KS hebben, in klasse 4. Dat komt niet door de rijerij, die hebben dat gewoon al en is ontwikkeld in de groei. En dan rijst de vraag of dit komt door verkeerde voetstanden want vaak gaat dit samen of dat het andersom is. Een kip ei verhaal. KS komt zelden alleen, zeker bij jonge paarden waar de oorzaak niet het langdurig foutief overbelasten van de rug is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:05

tammiebels schreef:
ElviraKelan schreef:

Beetje rare opmerking vind je ook niet?


Zeker geen rare opmerking. Er wordt hier iets bepaald voor een paard, dit dier kan niet praten, we kunnen alleen aannemen dmv onderzoeken wat de invloed zou kunnen gaan zijn. Er werd een opmerking gemaakt dat dit dier in de natuur toch niet drachtig ging worden.
Daarbij... Stel dat ik een merrie kocht voor de fokkerij dan liet ik helemaal geen foto's maken want als ik het niet weet is er geen probleem, zo wordt hier geredeneerd

Als je eerdere reacties hebt gelezen begrijp je mogelijk waarom ik mijn opmerking plaatste.
Stel dat ze wel drachtig word?
Ik persoonlijk zou het risico niet willen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:07

Suzanne F. schreef:
Benzz schreef:
https://www.bitmagazine.nl/medisch/kiss ... eem/29197/

Hier is Jacques Maree aan het woord, een gerenommeerd arts in Nederland. Lees dat maar eens door.


Dit artikel is meer dan 4 jaar oud. Inmiddels wordt er anders over gedacht. Lichte KS kan inderdaad revalideren met correct management en correcte rijkunst. Maar er zijn jonge paarden die net zadelmak zijn die ernstige KS hebben, in klasse 4. Dat komt niet door de rijerij, die hebben dat gewoon al en is ontwikkeld in de groei. En dan rijst de vraag of dit komt door verkeerde voetstanden want vaak gaat dit samen of dat het andersom is. Een kip ei verhaal. KS komt zelden alleen, zeker bij jonge paarden waar de oorzaak niet het langdurig foutief overbelasten van de rug is.


@janderegelaa; zo denk ik er zelf ook over er zitten goede papieren bij en ze fokt mooie en correcte veulens.

@Suzanne F; toch heel bijzonder dat jij denkt dat je boven een dierenarts of wetenschapper denkt te staan en alles beter denkt te weten als iemand die daar jaren voor gestudeerd heeft?

@Benzz; ik had het artikel al eens gelezen in de bit. Alsnog bedankt voor de moeite!

Citaat:
Dat er meer paarden zijn met KS komt volgens mij eerder omdat foto's van de rug normaler worden. Vroeger had je ze ook vast, maar werd er nog geen diagnose gesteld of het werd niet eens gevonden/aan gedacht.


Daar ben ik het volkomen mee eens en vroeger liepen er zat paarden met KS waarvan men het zelf niet eens wist.

@ElCamino; ik weet zelf heel goed wat embryo's inhoudt en hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Maar voor onze merrie wil ik het zo natuurlijk mogelijk houden zover je dat natuurlijk kunt noemen via het KI

Over de discussie wel of niet met paarden fokken die kS hebben kunnen we heel lang debatteren. Er zijn maar weinig paarden die niets mankeren. Ik vind het zelf vele malen zorgwekkender dat er wordt gefokt met merries die ernstige been aandoeningen hebben waarvan wel bewezen is dat de merrie dat door kan fokken aan het veulen. Zeggen jullie daar dan ook tegen daar moet je niet mee fokken?

Ik heb inmiddels een aantal mensen gesproken die ook met hun KS merries fokken en die daar geen hinder van hebben ondervonden tijdens de dracht of daarna.


Ik ga het nu laten bezinken en er diep over nadenken.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:10

Om op je vraag te reageren TS ja, ook hier tegen zou ik het zeggen.
Fokken doe je in mijn ogen om te verbeteren. Dit kan je enkel doen met een gezond ouderdier waarbij bewezen is dat er geen erfelijke of mogelijk erfelijke afwijkingen voorkomen, evenals dat het karakter goed moet zijn. In alle andere gevallen is het vermeerderen en dat kan nooit de bedoeling zijn van fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:25

ElviraKelan schreef:
Om op je vraag te reageren TS ja, ook hier tegen zou ik het zeggen.
Fokken doe je in mijn ogen om te verbeteren. Dit kan je enkel doen met een gezond ouderdier waarbij bewezen is dat er geen erfelijke of mogelijk erfelijke afwijkingen voorkomen, evenals dat het karakter goed moet zijn. In alle andere gevallen is het vermeerderen en dat kan nooit de bedoeling zijn van fokken.


Ik begrijp jou reactie volkomen. Onze merrie kan zeker veel verbeteren in de fokkerij en ze heeft een geweldig karakter. Ik ben zelf ook niet van gisteren en ik zal dan ook een hengst erbij zoeken die erbij past en het veulen gaat verbeteren waar nodig is.


cp112
Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:44

Maar waarom open je een topic als je iedereen die zegt "niet doen" gelijk neer haalt?
Doe het dan gewoon, die keuze heb je allang gemaakt.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:48

maria1990 schreef:
Suzanne F. schreef:

Dit artikel is meer dan 4 jaar oud. Inmiddels wordt er anders over gedacht. Lichte KS kan inderdaad revalideren met correct management en correcte rijkunst. Maar er zijn jonge paarden die net zadelmak zijn die ernstige KS hebben, in klasse 4. Dat komt niet door de rijerij, die hebben dat gewoon al en is ontwikkeld in de groei. En dan rijst de vraag of dit komt door verkeerde voetstanden want vaak gaat dit samen of dat het andersom is. Een kip ei verhaal. KS komt zelden alleen, zeker bij jonge paarden waar de oorzaak niet het langdurig foutief overbelasten van de rug is.


@Suzanne F; toch heel bijzonder dat jij denkt dat je boven een dierenarts of wetenschapper denkt te staan en alles beter denkt te weten als iemand die daar jaren voor gestudeerd heeft?


Waar schrijf ik dat? Ik weet alleen dat dierenartsen hier inmiddels anders over denken dan vroeger omdat ik een jong paard met KS heb gehad en de arts mij dit vertelde.

Ik vind jou echt een nare manier van reageren hebben. Je praat heel denigrerend over mensen. Misschien kan je er iets meer rekening mee houden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:26

Suzanne F. Nu moet je niet de rollen gaan omdraaien over de manier van reageren. Want ik reageer volkomen normaal. Je zit zelf over KS heel veel dingen te zeggen die gewoon van geen kanten kloppen en daar hebben we in het ander topic ook al eens een discussie over gevoerd dus ik ga zelf niet weer in herhaling vallen. Ik ben wel oprecht geïnteresseerd in jouw visie van het verhaal waarom je elk paard met KS van jou naar eeuwige de groende weides moet volgens jou en niet behandeld moet worden met middelen zoals mesotherapie of een operatie en erop rijden was je ook op tegen?

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:30

maria1990 schreef:
Suzanne F. Nu moet je niet de rollen gaan omdraaien over de manier van reageren. Want ik reageer volkomen normaal. Je zit zelf over KS heel veel dingen te zeggen die gewoon van geen kanten kloppen en daar hebben we in het ander topic ook al eens een discussie over gevoerd dus ik ga zelf niet weer in herhaling vallen. Ik ben wel oprecht geïnteresseerd in jouw visie van het verhaal waarom je elk paard met KS van jou naar eeuwige de groende weides moet volgens jou en niet behandeld moet worden met middelen zoals mesotherapie of een operatie en erop rijden was je ook op tegen?


Nee je reageert niet normaal. En nee, je bent niet oprecht geïnteresseerd. Je ziet toch alleen maar wat je wil zien en je doet toch gewoon wat je wilt. Dus succes ermee. Ik geef hier mijn mening en mijn visie want dat mag op een openbaar forum. Maar jouw manier van reageren is niet prettig en ik denk dat je daar binnenkort een keer op aangesproken gaat worden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:31

maria1990 schreef:
ElviraKelan schreef:
Om op je vraag te reageren TS ja, ook hier tegen zou ik het zeggen.
Fokken doe je in mijn ogen om te verbeteren. Dit kan je enkel doen met een gezond ouderdier waarbij bewezen is dat er geen erfelijke of mogelijk erfelijke afwijkingen voorkomen, evenals dat het karakter goed moet zijn. In alle andere gevallen is het vermeerderen en dat kan nooit de bedoeling zijn van fokken.


Ik begrijp jou reactie volkomen. Onze merrie kan zeker veel verbeteren in de fokkerij en ze heeft een geweldig karakter. Ik ben zelf ook niet van gisteren en ik zal dan ook een hengst erbij zoeken die erbij past en het veulen gaat verbeteren waar nodig is.

Nee die begrijp je niet want anders zou je niet blind zijn voor het feit dat je merrie mogelijk KS zou kunnen doorgeven maar laat maar want je wilt enkel horen wat je wilt horen en anders dan draai je het wel zo

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:36

In je hart heb je het besluit al genomen.

Je openingspost “wie fokt er ook met een KS merrie” is denk ik vaker met “ik niet” beantwoordt dan met “ik wel”.

Ik vind fokken met een KS merrie -om een heel aantal redenen die hier al genoemd zijn- zeer onverstandig.

Vaak eindig ik een post met “veel succes”. Nu doe ik dat niet. Ik hoop dat je er van af ziet. Maar, het is jouw paard. Je mag er mee doen wat je wilt.

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:46

Suzanne F. schreef:
Benzz schreef:
https://www.bitmagazine.nl/medisch/kiss ... eem/29197/

Hier is Jacques Maree aan het woord, een gerenommeerd arts in Nederland. Lees dat maar eens door.


Dit artikel is meer dan 4 jaar oud. Inmiddels wordt er anders over gedacht. Lichte KS kan inderdaad revalideren met correct management en correcte rijkunst. Maar er zijn jonge paarden die net zadelmak zijn die ernstige KS hebben, in klasse 4. Dat komt niet door de rijerij, die hebben dat gewoon al en is ontwikkeld in de groei. En dan rijst de vraag of dit komt door verkeerde voetstanden want vaak gaat dit samen of dat het andersom is. Een kip ei verhaal. KS komt zelden alleen, zeker bij jonge paarden waar de oorzaak niet het langdurig foutief overbelasten van de rug is.


Daarom staat er ook niet dat 100% van de paarden het op die manier krijgen. Er zijn altijd uitzonderingen........
Maar het bericht wat vorig jaar eruit is gegaan, blijkt wel dat de artsen er nog steeds hetzelfde over denken. Er wordt nu zelfs gepromoot om die rugfoto's te laten wat het is.

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:49

Suzanne F. schreef:
Waar schrijf ik dat? Ik weet alleen dat dierenartsen hier inmiddels anders over denken dan vroeger omdat ik een jong paard met KS heb gehad en de arts mij dit vertelde.

Een zwaluw maakt nog geen zomer. Omdat jij een paard hebt gehad die KS op jonge leeftijd had, betekent niet dat we het over jou hebben als het gaat over rijtechnische problemen. Het gaat over het algemene beeld en de algemene problematiek. Nooit over 1 paard.

En het artikel over de europese commissie van artsen spreekt jouw verhaal over dat artsen er anders over denken tegenwoordig volledig tegen.

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:52

Benzz schreef:
Suzanne F. schreef:
Waar schrijf ik dat? Ik weet alleen dat dierenartsen hier inmiddels anders over denken dan vroeger omdat ik een jong paard met KS heb gehad en de arts mij dit vertelde.

Een zwaluw maakt nog geen zomer. Omdat jij een paard hebt gehad die KS op jonge leeftijd had, betekent niet dat we het over jou hebben als het gaat over rijtechnische problemen. Het gaat over het algemene beeld en de algemene problematiek. Nooit over 1 paard.

En het artikel over de europese commissie van artsen spreekt jouw verhaal over dat artsen er anders over denken tegenwoordig volledig tegen.


Eens. Maar het komt dus wel voor dat jonge paarden KS of andere rugafwijkingen hebben zonder rijtechnische achtergrond. En er kan dus wel een erfelijke factor inzitten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:56

Suzanne F. schreef:
Eens. Maar het komt dus wel voor dat jonge paarden KS of andere rugafwijkingen hebben zonder rijtechnische achtergrond. En er kan dus wel een erfelijke factor inzitten.


Maar dat weten we niet, dat is het punt juist. Hij kan ook in de opfok een keer over de kop zijn gevlogen of wat dan ook. Er zijn zoveel andere factoren. Kijk het is natuurlijk onwijs zuur als je je jonge paard kunt inslapen door deze kwestie en begrijp heel goed dat je dan iets minder objectief in de discussie staat. Maar het blijft onwijs lastig om "iets" aan te wijzen qua erfelijkheid. Volgens mij is het alleen dat volbloeden vaak de wervels dichterbij elkaar hebben staan.

Zou ik zelf fokken met een merrie met KS? Ja als deze op oudere leeftijd het blijkt te hebben, succesvol in de sport heeft gelopen en klinisch goed is, mits zeer goed papier, dan zou ik er ook mee fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:11

@rien10; ik zei in een eerder bericht: ik ga het nu laten bezinken en er diep over nadenken. Er is nog geen besluit door mij genomen omdat ik het ook nog wil overleggen met mijn dierenarts.

@Benzz; ik ben het volkomen me je eens over dat geschreven artikel die in de bit gepubliceerd stond.

Suzanne F. het is nooit bewezen dat kissing spines erfelijk is dus hoe kom je daar nu toch zelf bij dat je weet hoe KS kan ontstaan? Als de dierenartsen en wetenschappers daar zelf ook geen antwoord op hebben hoe kS kan ontstaan. Je kunt wel een vermoeden hebben maar om zomaar iets in de rondte te strooien waar dierenartsen en wetenschappers ook geen antwoord op hebben. Dat vind ik wel te ver gaan hoor.

Het enige wat wel bewezen is dat volbloeden eerder KS kunnen ontwikkelen omdat hun spinaaluitsteeksels/doornuitsteeksels dichter op elkaar staan. Maar dan nog hoeft dit niet altijd zo te zijn.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:15

Ik vind het vooral bijzonder dat je amper een maand geleden nog iemand anders afraadde om met KS te fokken omdat het volgens jouw dierenarts erfelijk zou zijn.
Je zegt dan notabene dat jij daarom niet met jouw paard gaat fokken.

Niets zo veranderlijk als de mens...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 53 bezoekers