Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kinke
Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:53

Azmay schreef:
Hier in de buurt staan de stieren lekker tussen de koeien, zijn vleesstieren en het is indrukwekkend maar heb er wel een paar keer een uit mijn weitje "gejaagd" met zijn harem en dat was echt niet eng. Ging heel kalm.


Kijk je alsjeblieft wel uit? Ongelukken met stieren gebeuren meestal omdat het zulke brave beesten waren. Ik zal iedereen verbieden om ooit zoiets te doen met onze kudde koeien (al dan niet met stier).


Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:58

Over het gevaar van stieren en hengsten kunnen we nog wel een nieuw topic maken....niet overdrijven, maar NOOIT onderschatten, zeker stieren niet.

Verder is dit toch een achterhaalde discussie? Hengsten dekken door heel Nederland (en daarbuiten) en lopen daarbij soms ook nog in de sport. Populaire hengsten zouden het dan wel erg druk krijgen :) ...Praktisch niet haalbaar dus. En voor iedere dekking met je merrie afreizen naar de hengstenboer is voor de meeste mensen ook niet haalbaar.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:49

Denisesilver, klonen van dieren in Europa in het algemeen is niet verboden toch? Komen de meeste gekloonde paarden niet uit Frankrijk? Import is dan weer geen probleem. Je kunt gewoon een kloon van je paard bestellen als je het geld er voor hebt.

Edit: ik zie inderdaad dat Cryozootech ze naar Amerika stuurt. Heerlijk krom zulke ‚regelgeving‘ :+

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:55

Sizzle schreef:
Denisesilver, klonen van dieren in Europa in het algemeen is niet verboden toch? Komen de meeste gekloonde paarden niet uit Frankrijk? Import is dan weer geen probleem. Je kunt gewoon een kloon van je paard bestellen als je het geld er voor hebt.

Edit: ik zie inderdaad dat Cryozootech ze naar Amerika stuurt. Heerlijk krom zulke ‚regelgeving‘ :+

Daar was ik dus ook over aan het twijfelen, maar we hebben het er op school ook wel eens over gehad en uitgezocht, en dat stond me er toen van bij. Dat zou ik echt even moeten uitzoeken

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Arethe
Berichten: 2553
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:03


:)ddd Live a life you will remember. :)ddd

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:46

Arethe schreef:
[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Dit was het topic waar eerder naar gerefereerd werd. Is helemaal mis gegaan tijdens de dekking.

Dat is wel heel erg. Wat een rothengst trouwens.Aangezien karakter ook erfelijk is zou ik daar niet eens een veulen van willen.

Sigrid72
Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:30

anjali schreef:
Arethe schreef:
[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Dit was het topic waar eerder naar gerefereerd werd. Is helemaal mis gegaan tijdens de dekking.

Dat is wel heel erg. Wat een rothengst trouwens.Aangezien karakter ook erfelijk is zou ik daar niet eens een veulen van willen.


Anjali : dit heeft nu eens niets met karakter te maken, maar alles met hormonen (het gaat hier om een JONGE hengst). Je trekt de verkeerde conclusies.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:04

lang, lang geleden heeft mijn vorige pony, toen nog een jonge hengst, ook natuurlijk gedekt, en dat ging zo zachtaardig dat ze er pas na een jaar achter kwamen, toen er ineens 3 veulens bij 3 merries lagen :+
(Was niet de bedoeling dat er gedekt zou worden, maar een 3-jarige is nog niet vruchtbaar toch?)
Mijn punt: hormonen ja, maar ook in combinatie met een onbekend paard (ze zien elkaar voor het eerst als de merrie op haar vruchtbaarst is), en we weten allemaal hoe kennismakingen normaal al kunnen verlopen. Een van de merries hebben ze later nogmaals natuurlijk geprobeerd te laten dekken, door een andere hengst die ze niet van tevoren kende, en daar ging ze niet mee akkoord. Is voor haar dus bij dat ene 'ongelukje' gebleven.

Later, toen hij geruind was, heeft hij het nog weleens geprobeerd bij de merrie van mijn moeder, maar die bleef dus hengstig worden waardoor het voor hem uiteindelijk te vermoeiend werd. Waren wij wel blij mee want omdat hij wat kleiner was dan zij kwamen er schaafplekjes op haar rug...
Diezelfde pony is trouwens ook natuurlijk verwekt (in een natuurgebied), waardoor zijn beide ouders dus onbekend zijn (2 hengsten en 300 merries, zoek maar uit welke bij de mijne horen), dus tenzij je met 1 hengst werkt is dat nog een reden om niet natuurlijk te dekken. Kan me namelijk ook best voorstellen dat er best wat schouwhengst-nakomelingen rondlopen
Laatst bijgewerkt door nessinator op 03-05-19 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:06

nessinator schreef:
lang, lang geleden heeft mijn vorige pony, toen nog een jonge hengst, ook natuurlijk gedekt, en dat ging zo zachtaardig dat ze er pas na een jaar achter kwamen, toen er ineens 3 veulens bij 3 merries lagen :+
(Was niet de bedoeling dat er gedekt zou worden, maar een 3-jarige is nog niet vruchtbaar toch?)
Mijn punt: hormonen ja, maar ook in combinatie met een onbekend paard (ze zien elkaar voor het eerst als de merrie op haar vruchtbaarst is), en we weten allemaal hoe kennismakingen normaal al kunnen verlopen.

Later, toen hij geruind was, heeft hij het nog weleens geprobeerd bij de merrie van mijn moeder, maar die bleef dus hengstig worden waardoor het voor hem uiteindelijk te vermoeiend werd. Waren wij wel blij mee want omdat hij wat kleiner was dan zij kwamen er schaafplekjes op haar rug...
Diezelfde pony is trouwens ook natuurlijk verwekt (in een natuurgebied), waardoor zijn beide ouders dus onbekend zijn (2 hengsten en 300 merries, zoek maar uit welke bij de mijne horen), dus tenzij je met 1 hengst werkt is dat nog een reden om niet natuurlijk te dekken. Kan me namelijk ook best voorstellen dat er best wat schouwhengst-nakomelingen rondlopen


Uhh, hengsten zijn vanaf ongeveer een jaar al vruchtbaar. :=

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:07

Kaitlyn schreef:
nessinator schreef:
lang, lang geleden heeft mijn vorige pony, toen nog een jonge hengst, ook natuurlijk gedekt, en dat ging zo zachtaardig dat ze er pas na een jaar achter kwamen, toen er ineens 3 veulens bij 3 merries lagen :+
(Was niet de bedoeling dat er gedekt zou worden, maar een 3-jarige is nog niet vruchtbaar toch?)
Mijn punt: hormonen ja, maar ook in combinatie met een onbekend paard (ze zien elkaar voor het eerst als de merrie op haar vruchtbaarst is), en we weten allemaal hoe kennismakingen normaal al kunnen verlopen.

Later, toen hij geruind was, heeft hij het nog weleens geprobeerd bij de merrie van mijn moeder, maar die bleef dus hengstig worden waardoor het voor hem uiteindelijk te vermoeiend werd. Waren wij wel blij mee want omdat hij wat kleiner was dan zij kwamen er schaafplekjes op haar rug...
Diezelfde pony is trouwens ook natuurlijk verwekt (in een natuurgebied), waardoor zijn beide ouders dus onbekend zijn (2 hengsten en 300 merries, zoek maar uit welke bij de mijne horen), dus tenzij je met 1 hengst werkt is dat nog een reden om niet natuurlijk te dekken. Kan me namelijk ook best voorstellen dat er best wat schouwhengst-nakomelingen rondlopen


Uhh, hengsten zijn vanaf ongeveer een jaar al vruchtbaar. :=


Was ook ver voor mijn tijd, ik was toen zelf pas 5 :+

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:32

@Sigrid: Maar elke jonge hengst heeft hormonen. Het ligt toch wel aan het karakter hoe die daarmee omgaat.

lor1_1984
Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:43

Kaitlyn schreef:
nessinator schreef:
lang, lang geleden heeft mijn vorige pony, toen nog een jonge hengst, ook natuurlijk gedekt, en dat ging zo zachtaardig dat ze er pas na een jaar achter kwamen, toen er ineens 3 veulens bij 3 merries lagen :+
(Was niet de bedoeling dat er gedekt zou worden, maar een 3-jarige is nog niet vruchtbaar toch?)
Mijn punt: hormonen ja, maar ook in combinatie met een onbekend paard (ze zien elkaar voor het eerst als de merrie op haar vruchtbaarst is), en we weten allemaal hoe kennismakingen normaal al kunnen verlopen.

Later, toen hij geruind was, heeft hij het nog weleens geprobeerd bij de merrie van mijn moeder, maar die bleef dus hengstig worden waardoor het voor hem uiteindelijk te vermoeiend werd. Waren wij wel blij mee want omdat hij wat kleiner was dan zij kwamen er schaafplekjes op haar rug...
Diezelfde pony is trouwens ook natuurlijk verwekt (in een natuurgebied), waardoor zijn beide ouders dus onbekend zijn (2 hengsten en 300 merries, zoek maar uit welke bij de mijne horen), dus tenzij je met 1 hengst werkt is dat nog een reden om niet natuurlijk te dekken. Kan me namelijk ook best voorstellen dat er best wat schouwhengst-nakomelingen rondlopen


Uhh, hengsten zijn vanaf ongeveer een jaar al vruchtbaar. :=

Eerder toch al?
Tenminste, ik ken wel verhalen van late veulens waarbij het veulen van het jaar ervoor de vader was. :+
Dikke inteelt natuurlijk maar voor zover ik weet allemaal kerngezond en het eerdere veulen was dan geen inteelt.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:08

anjali schreef:
@Sigrid: Maar elke jonge hengst heeft hormonen. Het ligt toch wel aan het karakter hoe die daarmee omgaat.

Volgens mij ook wel aan de opvoeding hoor. En niet in het minst de opvoeding door andere paarden.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:19

Avalanche81 schreef:
anjali schreef:
@Sigrid: Maar elke jonge hengst heeft hormonen. Het ligt toch wel aan het karakter hoe die daarmee omgaat.

Volgens mij ook wel aan de opvoeding hoor. En niet in het minst de opvoeding door andere paarden.

Op voeding is zeer zeker belangrijk. Maar aanleg is aanleg en die krijg je er niet helemaal uit. En aanleg is erfelijk. Opvoeding niet.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:21

Het is niet voor niets dat op hengstenkeuringen ook een cijfer voor gedrag wordt gegeven.

c_alsemgeest
Berichten: 20564
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:31

anjali schreef:
Het is niet voor niets dat op hengstenkeuringen ook een cijfer voor gedrag wordt gegeven.

Ja maar dat is in het gedrag aan de hand/werk/schouwing...
Niet het gedrag tijdens een dekking.
Sommige hengsten zijn aan de hand hormonaal, en rustig bij dekking en andersom.
Temperament zie je inderdaad wel... dat geeft wel een kleine indicatie denk ik

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:32

anjali schreef:
Rex_Rolfo schreef:
De natuur kiest ervoor dat de merrie hengstig wordt, dat doet niet de mens.

Helaas worden merries vaak hengstig gespoten.Door mensen ja.

Wellicht kun je je beter eerst even inlezen voordat je maar iets roept. Het is misschien een wat misleidende term, maar merries die niet hengstig worden kun je ook niet hengstig spuiten. Die spuit heeft namelijk alleen zin als er een geel lichaam zit, het overblijfsel van de vorige hengstigheid. Door de merrie hengstig te spuiten kun je beter voorspellen wanneer de volgende hengstigheid zich aandient, maar een merrie zonder cyclus kun je er dus niet hengstig mee toveren.

Wie zo dicht mogelijk bij de natuur wil blijven moet er zeker voor zorgen dat zijn merrie vanaf een jaar of 2 elk jaar vol zit. Er is niets natuurlijks aan een gezonde, vruchtbare, guste en niet zogende merrie. Wat mij betreft is de vraag hoe natuurlijk iets is helemaal niet interessant. Als eigenaar heb je de verantwoordelijkheid om je dier zoveel mogelijk te beschermen tegen pijn, stress en ongemak. Dat kan op meerdere manieren en is ook een beetje afhankelijk van het dier zelf.

Zelf heb ik geen hengsten en geef ik de voorkeur aan KI aan huis. Ook alle onderzoeken doen we thuis. Hiervoor hebben we zelf een eenvoudige opvoelbox gemaakt zodat de dierenarts veilig en rustig kan werken. Het scannen en insemineren stelt niets voor als de merrie ontspannen is. Veel merries interesseert het niet eens als je ze een bak voer onder hun neus schuift. Anderen moet je iets meer geruststellen en als het nodig is doet een beetje darmontspanner of verdoving de eerste keer wonderen. Als ze het gewend zijn is het niets ingrijpender dan de gemiddelde bekapbeurt of tandartsbehandeling. Een paard heeft gelukkig geen last van de seksuele lading die wij eraan geven. Ik vind het ideaal om alles thuis te doen omdat dit een minimum aan stress geeft en ik precies weet wat er gebeurt en hoe. Merries hoeven dan niet te reizen en niet op stal of in een vreemde kudde, maar kunnen gewoon in hun vertrouwde omgeving en kudde blijven. Naar mijn mening is dit de minst belastende manier.

Helaas is KI bij pony's nog niet altijd vanzelfsprekend. Bij de echte kleintjes begrijp ik dat omdat het scannen dan lastiger kan zijn en meer ongemak kan geven, maar mijn Welsh B zou ik bijvoorbeeld ook liever aan huis insemineren, echter zijn er bijna geen hengsten via KI beschikbaar. Dat heeft een financiële reden, de dekgelden zijn te laag om KI rendabel te maken. Ik zou er met plezier wat meer voor neerleggen, maar zolang ik één van de weinigen ben zal dat jammer genoeg niet werken.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:37

Ik zou willen dat er KI mogelijk was bij een passende hengst voor mijn merrie.
Merrie loopt in de sport, ik zit er niet op te wachten om haar een maand of langer bij een hengstenhouder in het land te gooien. Ik wil haar geen maand in het land hebben want ze groeit dicht en ik wil haar niet bij vreemde merries of de hengst los hebben ivm het risico op blessures.


Ik heb een aantal jaar geleden de vader van mijn merrie op stal gehad. Een ervaren hengst, maar zo anders dan mijn eigen knuffeltje. Die hengst kwam gillend aanvliegen, was een keer zijn kwakje al kwijt voor hij de merrie had aan geraakt. Andere keer trok hij eerst het halster van mijn merrie stuk voor hij er op dook (gelukkig brave merrie die goed hengstig was). Super vaderdier en in het land een grote knuffel, maar met dekken was dat er wel eentje.

Mijn eigen hengst was zo makkelijk. Sommige merries werden aan de hand gedekt en was hij altijd beleeft. En hij liep altijd in een koppel merries, ook daar altijd netjes, lief en beleefd. Altijd oppas papa van de veulens (ook als ze niet van hem waren, zoals mijn huidige merrie, die is nu 9 en nog steeds zijn kind als ik hem mag geloven). Mijn Dennis gebruikte ik ook altijd om de schouwen, voor als ik mijn merries weg wilde brengen of dat er een ander op moest. Als een merrie niet goed hengstig was ging hij er echt niet op!

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny en 46 bezoekers