Ierland 2019

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:02

Apple schreef:
Het was wat koud en winderig := :)) , maar gelukkig niet al te veel regen als wij buiten stonden :))
Qua weer heb je het niet echt getroffen nee, vorig weekend (en de dagen daarvoor/daarna) waren super, sinds midden vorige week weer veel wind/regen en rot weer :(

Beste maand voor goed weer is mei/juni.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.


AbleToDream
Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:48

Hoe zit het eigenlijk met de tol wegen in Ierland? Ik las ergens dat er soms camera's staan die je auto lezen en dan moet je een bedrag betalen ten laatste de dag erna? Iemand enig advies hierover voor Ierland leeks?

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:02

Evelien_vp schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de tol wegen in Ierland? Ik las ergens dat er soms camera's staan die je auto lezen en dan moet je een bedrag betalen ten laatste de dag erna? Iemand enig advies hierover voor Ierland leeks?
Noord Ierland heeft geen tolwegen, in de Republiek Ierland wel. Vaak werken ze met hefbomen, daar moet je dan direct bij het tolhuisje betalen. Uitzondering: M50 (ringweg rondom Dublin), daar werken ze inderdaad met een foto-systeem. Belangrijk is dat je de tol, uiterlijk, de volgende dag voor 20:00 uur betaald. Dit kan bij de aangegeven Payzone-punten, via LoCall (1890 501050) of online (https://www.eflow.ie/).

Ook is het niet heel slim om met een Nederlands kenteken door Noord Ierland te gaan rijden, bewoners willen nog weleens denken dat het om Britse auto's gaat en kunnen je auto bekogelen, al komt dit niet vaak voor, toch hoor ik (zeker de laatste tijd) meer verhalen (Brexit).

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Lughnassadh
Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:57

Kan ik ergens vinden welke wegen tolwegen zijn?

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:02

Ailill schreef:
Evelien_vp schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de tol wegen in Ierland? Ik las ergens dat er soms camera's staan die je auto lezen en dan moet je een bedrag betalen ten laatste de dag erna? Iemand enig advies hierover voor Ierland leeks?
Noord Ierland heeft geen tolwegen, in de Republiek Ierland wel. Vaak werken ze met hefbomen, daar moet je dan direct bij het tolhuisje betalen. Uitzondering: M50 (ringweg rondom Dublin), daar werken ze inderdaad met een foto-systeem. Belangrijk is dat je de tol, uiterlijk, de volgende dag voor 20:00 uur betaald. Dit kan bij de aangegeven Payzone-punten, via LoCall (1890 501050) of online (https://www.eflow.ie/).

Ook is het niet heel slim om met een Nederlands kenteken door Noord Ierland te gaan rijden, bewoners willen nog weleens denken dat het om Britse auto's gaat en kunnen je auto bekogelen, al komt dit niet vaak voor, toch hoor ik (zeker de laatste tijd) meer verhalen (Brexit).


Ik vraag bij de rental company altijd expliciet om noord-Ierse kentekens, die zijn anders dan de Engelse (andere combinaties), want ze komen beide voor. Maar met een Engels kenteken ga ik niet parkeren in Falls in Belfast, dan kan ik er maar kort van genieten.

AbleToDream
Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:19

maaikemuis schreef:
Ailill schreef:
Noord Ierland heeft geen tolwegen, in de Republiek Ierland wel. Vaak werken ze met hefbomen, daar moet je dan direct bij het tolhuisje betalen. Uitzondering: M50 (ringweg rondom Dublin), daar werken ze inderdaad met een foto-systeem. Belangrijk is dat je de tol, uiterlijk, de volgende dag voor 20:00 uur betaald. Dit kan bij de aangegeven Payzone-punten, via LoCall (1890 501050) of online (https://www.eflow.ie/).

Ook is het niet heel slim om met een Nederlands kenteken door Noord Ierland te gaan rijden, bewoners willen nog weleens denken dat het om Britse auto's gaat en kunnen je auto bekogelen, al komt dit niet vaak voor, toch hoor ik (zeker de laatste tijd) meer verhalen (Brexit).


Ik vraag bij de rental company altijd expliciet om noord-Ierse kentekens, die zijn anders dan de Engelse (andere combinaties), want ze komen beide voor. Maar met een Engels kenteken ga ik niet parkeren in Falls in Belfast, dan kan ik er maar kort van genieten.


Bedankt voor de tips! En een Belgische nummerplaat :') of bekogelen ze die ook?
Want ik en mijn vader gaan vanuit België met onze eigen auto gaan, door engeland zo over naar Ierland, daar heel noord Ierland afrijden en dan terug richting Dublin om zo over te steken naar Liverpool en nog een stukje Wales te gaan bezoeken. momenteel staat onze teller op zo een +- 200 km per dag rijden, sommige een beetje minder (160) en tussendoor rustig van de omgeving genieten.

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:39


Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:39

Belgisch kenteken moet geen probleem zijn :n

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 15:40

Vorig jaar zij we in juli naar Ierland en niets ver van te voren geboekt. Ging prima.
En wij hebben de tolwegen direct met kleingeld betaald. Ging ook prima.

Lughnassadh
Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:45


First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Scum
Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:14

Ailill schreef:
Evelien_vp schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de tol wegen in Ierland? Ik las ergens dat er soms camera's staan die je auto lezen en dan moet je een bedrag betalen ten laatste de dag erna? Iemand enig advies hierover voor Ierland leeks?
Noord Ierland heeft geen tolwegen, in de Republiek Ierland wel. Vaak werken ze met hefbomen, daar moet je dan direct bij het tolhuisje betalen. Uitzondering: M50 (ringweg rondom Dublin), daar werken ze inderdaad met een foto-systeem. Belangrijk is dat je de tol, uiterlijk, de volgende dag voor 20:00 uur betaald. Dit kan bij de aangegeven Payzone-punten, via LoCall (1890 501050) of online (https://www.eflow.ie/).

Ook is het niet heel slim om met een Nederlands kenteken door Noord Ierland te gaan rijden, bewoners willen nog weleens denken dat het om Britse auto's gaat en kunnen je auto bekogelen, al komt dit niet vaak voor, toch hoor ik (zeker de laatste tijd) meer verhalen (Brexit).


Toch heeft mijn vriend zich rot gezocht op internet hoe hij in hemelsnaam dit bedrag kon betalen en waar dat ergens moest. Uiteindelijk heeft hij het gevonden en het is gelukt. De site vloog er een paar keer uit en het ging best lastig. Ik zag ons al een boete krijgen.... Op zich wel een handig systeem voor de Ieren zelf lijkt me.

Vorig jaar in september met Nederlands kenteken geen problemen gehad in Noord Ierland. Wellicht speelt het op dit moment meer door die Brexit? Wat een schoffies zeg.....

Apple
Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:47

Tolwegen betaal je inderdaad direct, behalve de M50 en dat kun je betalen bij elke willekeurige benzinepomp of online :-) Geen enkel probleem.
Je hebt wel je kenteken nodig als je online gaat betalen, dus van een huurauto moet je die even onthouden :+

Ik vond het weer ook wel weer (:+) zn charme hebben. Op vrijdag werd overal gewaarschuwd voor 'Storm Hannah' dus in de ochtend gingen wij doen wat we doen wilden om in de middag wat meer activiteiten te plannen waarbij we niet gelijk buiten in de storm stonden. Het visitorcenter van The Burren bezoeken bijvoorbeeld.
Wel harde wind, maar verder viel het mee. Eindresultaat: om 5 uur 's middags stonden we bovenop de Cliffs of Moher in de wind :)) (die uit voorzorg gesloten waren ivm de storm :+ )

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:37

De cliffs of Moher zijn gaaf met storm! Geen mensen en waanzinnige luchten en zeeën!

Nederlands kenteken in Noord-Ierland gaat wel, als ze een beetje opletten zie je het verschil zeker. Een Engels nummerbord gaat niet in alle wijken en townships goed.

Nu met de brexit is de situatie best wel gespannen aan het worden. Ik hou mijn hart vast. Ik heb het de afgelopen 20 jaar echt steeds rustiger zien worden, maar taferelen als in Derry doen mij terugdenken aan tijden lang geleden.

AbleToDream
Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:33

Hoe zit het daar trouwens met de ferry's?
Ik was eens aan het kijken om een ferry van fishguard naar Dublin te nemen, of zouden jullie iets anders aanraden?

Scum
Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:49

Bedoel je de ferry naar Ierland toe? Wij zijn zelf gegaan via Cherbourg naar Rosslare Harbour.

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:19

Oh ik geloof niet dat wij ooit de tol voor de ring van Dublin hebben betaald := En daar zijn we volgens mij wel over gekomen, vanaf Galway terug naar het vliegveld. Heb er in ieder geval nooit meer wat van gehoord, en borg van de auto is ook volledig gedeblokkeerd op de credit card. Dus zal wel goed zijn gegaan :D

Wij hebben destijds een auto in Ierland gehuurd en zij daarmee door Ierland en Noord-Ierland gescheurd.

Ailill schreef:
Berdien schreef:
Wij gaan 10 t/m 13 mei naar Dublin :D :):) Echt ontzettend veel zin in. Ik ben er al meerdere keren geweest, maar nog een keer sla ik zeker niet af
Briljante timing Berdien, ik ben dan net een week in NL -O-


Aahh das jammer!

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 15:56

Als je rechtstreeks naar het vliegveld gaat heb je bij Dublin geen tol meer. Dat is een ander deel.


Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:59

Oohh gelukkig :D :D

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Apple
Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:13


lideli
Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:37

Wauw :wow:

Veseosunce
Berichten: 4668
Geregistreerd: 30-07-05

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:54

Wauw mooi Apple! Kan niet wachten op onze trip. Nog 4 maanden wachten. :D

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 17:33

Mooi Apple! Lang geleden dat ik bij de Cliffs of Moher ben geweest. Blijft een mooie stek!

Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ierland 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:43

Sprookjesland <3

Wij gaan als het goed is in september. In elk geval een paar dagen Dublin, de rest moeten we nog bedenken. Ik lees gezellig mee :)

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

lideli
Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:26

*\o/* jeej ik ga onverwachts 4 dagen naar Ierland op bezoek bij een vriendinnetje :)

Weet iemand of je in de buurt van Dublin ergens leuk kunt paardrijden?

Sodera
Berichten: 5285
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:41

Leuk!!!!! Paardrijden geen idee. Volgens mij zitten er in de Wicklow Mountains verschillende plekken.

Ik heb vorige week een rondje Ierland gedaan met een vriendin. We zijn eerst een dagje in Dublin geweest, toen naar het westen (de Cliffs of Moher). Toen een stuk(je) doorgereden, via Adare richting Mallow (co. Cork). Ik had daar een zakelijke afspraak vrijdag. Verder vrijdag in Cahir en Cashel geweest. Toen zaterdag een rondje Wicklow Mountains. We sliepen in mijn schoonvaders appartement in Naas dus via Blessington naar Glendalough, via Wicklow gap. Daarna via Sally Gap naar Lough Tay, toen door naar Avoca in Kilmacanogue. Ik <3 hun scones dus die moest vriendin nog ff proeven!!!!!

Trinity College, de oudste universiteit van Ierland.

[ img ]

De bibliotheek
[ img ]

Kasteeltje onderweg naar de Cliffs (Kinvara)
[ img ]

Cliffs of Moher
[ img ]


[ img ]
Van de zon in de regen!

Onderweg een soort van maanlandschap in de Burren.
[ img ]

Cottages in Adare

[ img ]


Cahir Castle
[ img ]

Rock of Cashel
[ img ]

Plaatje onderweg
[ img ]

Wicklow Gap
[ img ]

Glendalough
[ img ]

Lough Tay
[ img ]

De begraafplaats in Glendalough
[ img ]



Edit: die vriendin was deze route tegengekomen:
https://www.theirishroadtrip.com/ireland-road-trip/
Ik vind het wel heeel veel id auto maar er zitten wel echt de beste en mooiste stukken in, zouden goede tips kunnen zijn voor wie nog gaat.

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

    [So that I never feel alone again]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers