Veulen bij een duits stamboek aanmelden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ijala
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-04-19

Veulen bij een duits stamboek aanmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 14:29

Hoi bokkers

Wij hebben een welsh pony merrie (D-pony) met goed papier welke ingeschreven staat bij de Welsh Pony and Cob Society. Wij willen deze laten dekken door een Duitse rijpony hengst (D-pony).

Wij zouden het veulen straks graag willen aanmelden bij het Duitse rijpony stamboek. Echter kan ik hier op internet niet veel over vinden (of ik zoek niet op de juiste termen :+ ). Is het mogelijk om een veulen dat in Nederland geboren word aan te melden bij een duits stamboek? En waar zou dat dan kunnen? Of is het heel ingewikkeld?

Als jullie een ander stamboek aanraden dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt!


sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:46

Waarom niet in Nederland aanmelden?

Wij hebben wel eens een veulen van een Engelse merrie bij het Engelse stamboek aangemeld. Dan moet je wel lid zijn.
Denk dat dat ook zo is met een Duitse nakomeling.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:32

Bokker Suffie heeft volgens mij veulens in Duitsland geregistreerd. Ik weet dat ze met Carlijn in Duitsland naar de keuring is geweest.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:34

Als ik het goed voor heb dan zijn er onder verschillende Stamboeken een sectie 'Deutsche Reitpony'.

Voorbeeld:
In deze lijst van 'erkende' pony Stamboeken staan vermeld de verschillende Duitse Stamboeken met pony 'afdelingen':
https://www.belgian-warmblood.com/cdn/u ... 9%20NL.pdf

Wurttemburger Reitpony: https://www.pzv-bw.de/de/kaltblut-klein ... uigkeiten/

Bayerischen Reitpony: http://www.kleinpferde-und-spezialpferd ... AlodxvTK5g

Hessisches Reitpony
Verband der Pony en Kleinpferdezuchter Hannover e.V.
enz enz enz

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Veulen bij een duits stamboek aanmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:23

Ik heb mijn veulens ook in Duitsland laten registreren, maar dan wel bij het stamboek van de merrie.
Mijn veulens zijn in Frankrijk geboren maar als je een in Frankrijk geboren paard hebt met een buitenlands papier "verplicht" de Franse autoriteit je om een Frans paspoort en papier aan te vragen waarbij het paard in een soort B register komt omdat het geen SF is.

Ik heb in Duitsland dus als fokadres het toenmalige adres van mijn moeder in Nederland gebruikt en de papieren naar Frankrijk laten versturen. Deden ze in mijn geval niet moeilijk over.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding


link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:50

misschien een nuance : er zit een verschil tussen het aanvragen van het paspoort en het inschrijven bij een stamboek.
Het inschrijven in het stamboek gebeurt volgens de regels van het stamboek. Als je weet welk stamboek je wilt inschrijven dan kun je nakijken/vragen wat de voorwaarden zijn.

Alle "aangewezen" stamboeken mogen paspoorten uitgeven voor dieren geboren in een van de lidstaten. Zo kun je een in Nederland geboren veulen met een Nederlandse chip inschrijven bij een buitenlands stamboek en een geldig paspoort ontvangen. Mits of dat het betreffende stamboek daar aan mee wil werken.

Wat wel belangrijk is om te weten, je bent verplicht binnen 30 dagen na ontvangst van het paspoort deze in te laten schrijven in de Nederlandse database. .... en dat doe je dan weer door hem in te schrijven bij een Nederlands stamboek. Er van uitgaande dat je een Engels "groen" paspoort hebt? Is het wellicht handig om het veulen eerst in te schrijven bij de WPCV Nederland en het veulen over te laten stempelen bij het stamboek naar keuze.

In a true dialogue, both sides are willing to change

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Veulen bij een duits stamboek aanmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:37

Volgens mij kan je een veulen uit een Welsh moeder en een Duitse Rijpony vader ook bij het NRPS registreren.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers