Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Adjepatatje8
Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 12:47

Hoi, bokkers

Voor een verslag moet ik het hebben over hengstenhouders. Nou vroeg ik mij af waarom de meeste hengsten houders niet kiezen om natuurlijk te dekken. Ik weet niet of het hier mag anders mag het worden verwijderd... Het is gewoon een vraag die bij mij opeens opkwam. :D Ik hoop dat iemand mij hier goede info over kan geven, zodat ik het in mijn eigen woorden in mijn verslag kan zetten.

groetjes van mij

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09


secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:50

Veiliger (hengst kan de merrie niet verwonden en andersom), je hoeft niet met de merrie te reizen (zaad kun je makkelijker opsturen), uit 1 nepdekking kun je meerdere rietjes maken dus efficienter. Vooral praktische en economische redenen dus.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

kiwini
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:50

Meer doses per sprong en geen ziekteverspreiding.

Pommier
Berichten: 3376
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:51

Voor de veiligheid van de hengsten. Dat de merries de hengsten niet slaan. Planning technisch wat makkelijker, anders moet je alle merries op je hengstenstation hebben staan. Hengsten die ook wedstrijden rijden kunnen nu toch dekken. Ook voor de rug van de merrie beter.

SimplySusan
Berichten: 190
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:53

En niet te vergeten om seksueel overgedragen ziektes te voorkomen. Zoek maar eens op CEM, contagious equine metritis

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:54

Het geldt overigens voornamelijk voor warmbloedhengsten. KI is verboden bij de Engelse Volbloeden, die dekken nog steeds natuurlijk. IJslanders dekken ook natuurlijk (vaak zelfs in vrijheid) en zo zijn er nog wel meer rassen waar KI niet per se de voorkeur heeft of als enige kan.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:55

Idd zijn er nog wel bedrijven die dat doen. Blacks Ranch en Belgie en The Eagles Ranch in Texel.
Hier lopen echter ALTIJD de merries en de hengst samen in de wei. De henst weet de "regels" en er gaat zelden wat mis.
Gewoon natuurlijk dekken aan de hand kan gruwelijk misgaan wanneer er geen voorzorgsmaatregelen genomen worden, zoals bv kluisteren van de merrie en de hengst gewoon goed opvoeden.

Sigrid72
Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:56

Ik heb de tijd nog meegemaakt dat de hengstenhouder zijn hengsten op de camion laadde, en vervolgens naar de merriehouders in de buurt reed. Soms werd er nog op het laatste moment beslist om een andere hengst, eveneens op de camion, te gebruiken :) Het waren interessante tijden, er werd bij elke merriehouder wel koffie gedronken, de paarden werden bekeken, er werd volop gediscussieerd over de kwaliteiten van een pasgeboren veulen etc.

Maar er was uiteraard ook veel risico : de merries moesten gekluisterd worden, maar ook dan was het mogelijk dat een merrie nog lelijk kon uithalen naar een hengst. Er was ook het risico dat de merrie een ziekte had (CEM, bijvoorbeeld besmettelijke baarmoederontsteking) die ze dan op de hengst overbracht, waardoor die hengst de rest van het seizoen niet meer kon dekken.

Door een hengst op een dummie te laten springen is het voor de paarden veel veiliger. Er is geen kans meer op besmetting, en sperma kan verdund worden, waardoor er meer merries geïnsemineerd kunnen worden. De hengst hoeft zo minder te springen (toch nog altijd een hele aanslag op de gewrichten, ik heb al oudere hengsten geweten die met meerdere mensen ondersteund moesten worden).

Alleen maar voordelen, dus.

Maar uiteraard wordt er nog natuurlijk gedekt : mensen met een eigen hengst, die in de weide dekt... of iemand wiens (al dan niet goedgekeurde hengst) maar een paar merries dekt, voor de "leuk", waarbij men niet alle heisa wil van naar een KI station te rijden.

Veel succes met je verslag !

Tinniie
Berichten: 4661
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:18

Inderdaad zoals hier boven allemaal al gezegd is.

Wij dekken niet natuurlijk om het risico op blessures te verkleinen, 1 verkeerde stamp en het kan gedaan zijn met rijden. Veel mensen die natuurlijk in de wei dekken, doen verder niets met hun hengsten onder zadel etc..

Ook mentaal voor hun veel interessanter, ze weten dat andere paarden niet dienen om op te springen. Op het dekstion weten ze ook heel goed waarvoor ze daar zijn, en daar kunnen ze dan ook alle stoom aflaten.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:23

Sigrid72 schreef:
er werd bij elke merriehouder wel koffie gedronken,

koffie :9k
tuurlijk :+

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:24

Ik vind het superonnatuurlijk. Als ik een merrie had (helaas alleen een ruin momenteel) dan werd die alleen natuurlijk gedekt. Tenzij het zou gaan om een heel goede hengst die al overleden was en waarvan ik zou vinden dat de bloedlijn moet worden voortgezet.

Sophie_Wind
Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:29

Hier is een video van een natuurlijke dekking die nogal fout loopt, hengst is door de klap van de merrie uiteindelijk ook gestorven. Dus moet je zelf maar weten of je hem wilt kijken:

https://www.vkmag.com/magazine/paard_mo ... achtvelden

(heb de link trouwens van een ander topic, maar had de video eerder al op telefoon gezien, daar kon ik hem alleen niet opsturen)

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:32


Sophie_Wind
Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:33

Haha die van mij is dan voor de mensen die geen facebook hebben :P

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:35

Ik ken er nog wel die natuurlijk dekken hoor. Maar ik zou zelf kiezen voor KI. Ten eerste omdat ik geen merries aan huis wil en ten tweede omdat het veiliger is voor de hengsten. Geen risico op een rotschop van een merrie of mogelijke ziektes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:39

Rex_Rolfo schreef:
Sigrid72 schreef:
er werd bij elke merriehouder wel koffie gedronken,

koffie :9k
tuurlijk :+


Whahaha _O-
Ik moet zeggen dat ik die tijd ook heb mee gemaakt. Je belde de hengstenhouder dat de merrie hengstig was en later op de dag stond hij op de stoep.
Schouwhengst mee en de 'echte' hengst mee. En daarna werd er een kopje 'koffie' gedronken idd :+
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-04-19 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:40

Rex_Rolfo schreef:
Sigrid72 schreef:
er werd bij elke merriehouder wel koffie gedronken,

koffie :9k
tuurlijk :+


Met "melk" :))

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:46

Ach nu breng je je merrie weg en dan drink je daar koffie. :D
En bij aan huis KI zal er ook nog wel tijd zijn voor een kop koffie voor dat de inseminator weer op pad gaat.

Ik zou de merrie alleen natuurlijk dekken als de hengst alleen via natuurlijke dekking beschikbaar zou zijn.
Maar vrijwel iedere hengst is tegenwoordig gelukkig via KI beschikbaar.
Zelf Danser.

@Autumnn :oo _O-

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:54

Bij de tinkers is het nog heel gebruikelijk dat er natuurlijk gedekt wordt. Zijn fokkers waar de hengst en de merrie gewoon de wei op gejaagd worden en dan zien we het wel na een week.
Meeste dekken uit de hand.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:55

Sophie_Wind schreef:
Hier is een video van een natuurlijke dekking die nogal fout loopt, hengst is door de klap van de merrie uiteindelijk ook gestorven. Dus moet je zelf maar weten of je hem wilt kijken:

https://www.vkmag.com/magazine/paard_mo ... achtvelden

(heb de link trouwens van een ander topic, maar had de video eerder al op telefoon gezien, daar kon ik hem alleen niet opsturen)

Arme hengst. Die is in het harnas gestorven!Zo zie je dat een trap van een paard hard kan aankomen.Maar deze merrie had dus duidelijk geen zin en dan moet je ook niet gaan forceren.Ik zou trouwen geen nakomeling willen kopen van een paard wat zo hevig slaat.

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:58

Sow, ik wist wel dat merries wel eens wilden uithalen tijdens het dekken maar damn... Ik werd behoorlijk naar van dat filmpje zeg :(

Voor mijn gevoel gaat het vooral fout wanneer mensen besluiten 'zo maar even' natuurlijk te dekken. Dus zonder goede voorbereidingen (zoals eerder genoemd) 2 paarden die elkaar niet kennen in elkaars ruimte forceren.
Wanneer 2 paarden samen in een kudde staan gaat zoiets waarschijnlijk al weer heel anders...

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:59

alice0cullen schreef:
Bij de tinkers is het nog heel gebruikelijk dat er natuurlijk gedekt wordt. Zijn fokkers waar de hengst en de merrie gewoon de wei op gejaagd worden en dan zien we het wel na een week.
Meeste dekken uit de hand.

Wat ik heb gelezen over Tinkers is dat de zigeuners rondtrokken, en al ze met hun hengstige merrie langs een wei kwamen waar een hengst in stond,wat voor een ook, dat ze hun merrie dan s'nachts illegaal in die wei lieten zodat ze gedekt werd.Vandaar dat in Tinkers allerlei bloed zit.


xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:03

Sophie_Wind schreef:
Hier is een video van een natuurlijke dekking die nogal fout loopt, hengst is door de klap van de merrie uiteindelijk ook gestorven. Dus moet je zelf maar weten of je hem wilt kijken:

https://www.vkmag.com/magazine/paard_mo ... achtvelden

(heb de link trouwens van een ander topic, maar had de video eerder al op telefoon gezien, daar kon ik hem alleen niet opsturen)



arm dier...die merrie was er duidelijk nog lang niet klaar voor, maar de mensen toch doorzetten. Kost wel ff een paard zn leven, omdat eigenaren de boel slecht voorbereiden.
Ongelooflijk naar filmpje, heb hem ook direct afgezet toen de hengst neerviel.

Ik zou overigens ook geen nakomeling willen van een merrie die zo vies trapt.


Redenen waarom, in de warmbloedfokkerij, voor ki wordt gekozen, zijn zo'n beetje allemaal wel genoemd.
Voor de hengst ook een stuk beter, want die hoeft nu veel minder te springen, wat idd niet bevorderlijk is voor hun lichaam.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:10

Alles is al genoemd denk ik. Veiligheid en de mogelijkheid om van 1 dekking meer merries te dekken zijn de belangrijkste.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:10

die van dat filmpje is ook wel een schoolvoorbeeld vaneen onopgevoede hengst en hoe het vooral niet moet. daarnaast ook gewoon heel veel pech dat de merrie hem net voor de kop sloeg.

ik heb al heel veel natuurlijke dekkingen gezien van verschillende rassen en die hengsten waren gewoon zo netjes opgevoed dat die heel goed wisten dat ze rustig moesten blijven, paar keer snuffen en erop.natuurlijk sluit je daarmee niet alle risico uit maar toch al een heleboel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, SuperMinx en 66 bezoekers