Hoe maak je een hengstenkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-19 20:14

Naar aanleiding van de discussies die vaak binnen een hengstenkeuze topic gehouden worden, open ik hierbij een topic met als discussiepunt: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Hierin kunnen fokkers (en niet-fokkers) discussiëren over wat volgens hen de belangrijkste punten zijn waarop men een hengst selecteert voor zijn of haar merrie, en hoe je deze punten eruit vist bij de hengsten. Kijk je bijvoorbeeld voornamelijk naar de nakomelingen van een bepaalde hengst, naar hoe de hengst zelf is, het genetisch profiel of de onderzoeksraportages, of naar nog iets heel anders?

Brand los, maar houd het netjes! Niet iedereen heeft dezelfde mening!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


MyWup
Berichten: 2521
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:21

Wij keken altijd naar de lineair score van de merrie, je weet zelf meestal wel wat de minpunten zijn en de sterke punten zijn. Dat weeg je af tegenover de hengst, heeft de merrie een niet zo'n sterk achter een dan keken we naar hengsten die dat wel hadden.
We kozen nooit voor een jonge hengst zonder nakomelingen, veulenrapport vonden we belangrijk.
Maar fokken blijft gokken, zo hebben we 2 veulens van Uphill gefokt uit dezelfde merrie, beiden totaal anders.
Ons doel was een paard wat qua uiterlijk bloedmooi is en het goed moet doen in de sport.

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z2 dressuur

Elisa2
Berichten: 36673
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 07:58

Belangrijkste imo is zelf kijken en oordelen, niet blind achter cijfertjes en rapporten aanlopen. Ik heb genoeg afstammelingenkeuringen gezien en de jonge hengsten in het VO waarbij ik toch een andere mening had dan de jury.

Nakomelingen bekijken is en blijft erg belangrijk om te zien hoe een hengst vererft, dat is namelijk belangrijker dan hoe hij zelf is, al neem ik dat laatste wel mee.
En zelf vind ik het ook belangrijk hoe uniform een hengst fokt.
Ook denken in generaties is belangrijk, het is niet 1+1=2..want als je zo fokt dan is het inderdaad "gokken".

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:33

Niemand beweert dat je blind achter cijfertjes aan moet lopen. Op die cijfertjes wil ik wel wat dieper ingaan. Hoe ze tot stand komen. Ik neem aan dat heel veel fokkers dat wel enigszins weten. Over betrouwbaarheid en zo. Dat jonge hengsten een verwachtingswaarde hebben, vrijwel geheel gebaseerd op de verwanten, vader, moeder, evt. broers en zussen. Ook zijn prestaties in het verr.onderzoek zijn meegenomen. Pas als hij veulens heeft getoond dan neemt de betrouwbaarheid toe. Onderzoek heeft aangetoond dat veulenrapportages een grote voorspellende waarde heeft voor later, als ze weer als 3-jarigen getoond worden. Hoe ouder de nakomelingen van een hengst, hoe betrouwbaarder de fokwaarde uiteraard. Met de lineaire scores van al die nakomelingen krijgt een hengst dus een genetisch profiel, met detailkenmerken voor exterieur en voor vrij bewegen. Wat ik nu interessant vind, is als je die staafgrafieken goed bekijkt dan moet je de (nakomelingen van) de hengst hieruit kunnen herkennen. En dat kan ik vrijwel altijd teruglezen. De inspecteurs van het KWPN zijn gemiddeld genomen goed opgeleid en ervaren. Bovendien zien ze heel veel nakomelingen van de hengsten. Daarom hecht ik veel meer waarde aan de cijfertjes dan aan individuele bevindingen. Die zijn zeker ook waardevol omdat daarin eigenschappen benoemd worden die niet in de rapportages worden meegenomen en geven mooie aanvullende informatie. Maar het hangt er wel sterk vanaf wíe die informatie geeft. Moet eigenlijk ook een betrouwbaarheids % aan gekoppeld worden. :D

Elisa2
Berichten: 36673
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:28

Daar ben ik het mee eens haha, en die informatie is natuurlijk ook gebaseerd op persoonlijke smaak/ voorkeur/ ervaring etc.

En aan die cijfertjes hecht ik ook waarde, het genetisch profiel vind ik het meest interessant.
Wat je in ieder geval goed uit de veulenrapportages kan halen is of een hengst uniform fokt, vind ik een belangrijk criteria.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:55

De index van de KWPN paarden is een index op fenotype. Dus wat zie je aan de buitenkant. Lange rug, korte rug, toontredend of frans etc. etc. Waar ik met hengstenkeuze op let is dat hij op zijn index min of meer gelijk is aan mijn merrie. Met uitzondering van de punten die ik wil verbeteren. Mijn Johnson merrie heeft bijvoorbeeld een niet zo heel goede stap. Die heb ik gedekt met For Ferrero omdat die wel een heel goede stap heeft. Ook een goede draf en goede galop maar die heeft mijn merrie ook. Zo probeer ik de draf en de galop te verankeren en de stap te verbeteren. Of dat lukt is een gok maar als je dan verder in de moederlijn van de hengst gaat kijken naar de index voor de stap dan weet je al of die stap bij de hengst verankerd is of ook een toevalstreffer. De index kan dus een hele waardevolle tool zijn in het verbeteren van je fokproduct. Die index heeft een betrouwbaarheid en hoe ouder de hengst wordt des te hoger de betrouwbaarheid wordt. Wat niet perse wil zeggen dat de index zelf ook beter wordt. Rubiquil had een index van rond de 200 geloof ik maar die dekte alleen maar thuis en zijn nakomelingen kregen alle kansen. Toen hij daarna voor de fokker beschikbaar kwam daalde de index snel en is nu 156. Nog steeds prima maar wel een stuk minder dan het was.

Fokken met een oudere, bewezen hengst heeft dus een meer betrouwbare verwachting dan met een jonge hengst. Maar ja, jonge hengst is ook wel avontuur en een genetische vernieuwing dus dat doe ik graag.

Overigens wordt door alle andere stamboeken best met een jaloers oog gekeken naar de database die wij hebben want dat is echt heel bijzonder.

Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:17

Ik ga met alle folders naar stal...1 hinnikje is ja, 2x is nee.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:38

Albert schreef:
Ik ga met alle folders naar stal...1 hinnikje is ja, 2x is nee.

Zo dacht ik het ook aan te pakken, maar de merrie hinnikte 2x en onze ruin 1x :o

Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:00

Serieus:
De eerste keuze maak ik a.h.v. de moederlijn.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Elisa2
Berichten: 36673
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:29

Albert schreef:
Serieus:
De eerste keuze maak ik a.h.v. de moederlijn.


Misschien wel interessant voor de mee lezers, waar let je dan op bij de moederlijn?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:49

Ik blijf het leerzaam vinden hoe mensen tot keuzes komen.
Ik zelf kijk naar de merrie met mijn oog en wensen, vervolgens naar de bloedlijnen, genetisch profiel, naar de hengstmogelijkheden, en vraag veel advies, wissel ideeën uit.

De ouders en familielijnen vind ik belangrijk wat betreft, grootte, predicaten, nakomelingen ...
Ik ben dan nieuwsgierig of ik overeenkomsten zie bij de nakomelingen.

We kijken nu ook naar hoe hoog ze in het bloed staan en verwantschappen. Dat kun je via kwpn goed berekenen. Ik werk hierin samen met een vriendin, dit jaar mogen we 5 veulens verwachten en moeten we 6 hengsten gaan kiezen ....

We hebben nu uitstapjes gemaakt naar de Duitse kant, dat is moeilijker bepalen omdat er geen database is.
Jonge en vernieuwende hengsten vinden we ook belangrijk.....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:04

Rex_Rolfo schreef:
Albert schreef:
Ik ga met alle folders naar stal...1 hinnikje is ja, 2x is nee.

Zo dacht ik het ook aan te pakken, maar de merrie hinnikte 2x en onze ruin 1x :o


:') :')

Adoptietraject in met de ruin? :+


Bij hengsten kijk ik uiteraard of hij aansluit bij de merrie. Qua exterieur, beweging en bloedlijn.

Ja ik kijk naar de moederlijn. Maar over het algemeen heeft de hengstenkeuringscommissie dat ook al gedaan. Blijft daar een stukje emotie, gevoel en bekendheid die je hebt met met de moederlijn over.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 11:39

Misschien nog een interessante vraag van mijn kant aan de fokkers: wat vinden jullie de belangrijkste eigenschappen die een hengst door zou moeten geven of dat een paard moet hebben binnen jullie fokdoel?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:46

Even een paar posten erbij pakken uit andere topics

Rex_Rolfo schreef:
Elisa2 schreef:
Wat voor mij belangrijk is zijn prestaties in de moederlijn, geeft een indicatie over de hardheid/ karakter van de stam.

Dat is een tip die ik ook van een ervaren fokker heb meegekregen. Veel sport in de lijn wil zeggen
- ze kunnen het
- ze willen het
- ze houden het vol

Leuk natuurlijk als een paard keihard op de benen staat en graag voor je werkt maar als bij 100 cm elke balk er al af ligt komen ze niet ver. Hetzelfde met een paard wat prachtig springt maar een draak is om te rijden, ook die komt niet ver (hooguit bij een echte prof). En ook paarden die na twee jaar al met blessures kampen komen niet ver in de sport. Vandaar dat dit 'simpele' gegeven een prima lakmoesproef is.

Rex_Rolfo schreef:
Ik snap je helemaal Lante. Maar dat is dus wel waarom veel sport in de merrie lijn een self fulfilling prophecy is. Ruiter die paard voor hogere sport zoekt koopt uit lijn met veel sport, komt dit paard -mede door die ruiter- ook hoger in de sport.

Even goed paard met minder sport in de lijn komt bij een minder fanatieke wedstrijdruiter en blijft daardoor steken in de M1 of M2.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:50

Rex_Rolfo schreef:
Even een paar posten erbij pakken uit andere topics

Rex_Rolfo schreef:

Dat is een tip die ik ook van een ervaren fokker heb meegekregen. Veel sport in de lijn wil zeggen
- ze kunnen het
- ze willen het
- ze houden het vol


Hier sluit ik me wel bij aan, maar niet alleen voor sportpaarden (daar heb ik nooit ingezeten qua fok, alleen in de pony's en koudbloeden).
Ook wij willen paarden die het gevraagde werk kunnen (dat is alleen minder prestatie en meer veelzijdigheid in de basis - in principe moet vaders het beest op zondag voor de kar kunnen zetten, moeders moet er een dressuurproef b/l/m mee kunnen rijden en de kids moeten zo'n beestje mee kunnen nemen naar de ponyclub en ruiterspelletjes), die het willen (rust in het koppie, meewerkend), en die het fysiek volhouden (goed gestel, pssm vrij)

Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:00

Elisa2 schreef:
Albert schreef:
Serieus:
De eerste keuze maak ik a.h.v. de moederlijn.


Misschien wel interessant voor de mee lezers, waar let je dan op bij de moederlijn?


In de moederlijn, die moeders worden vaak minder professioneel gehouden en uitgebracht, kan je veel zien over de gezondheid van de stam en hoe meewerkend ze zijn.
Bij halfbroers van een hengst die mij aanspreekt kijk ik bijvoorbeeld altijd naar de resp. moederlijnen.
Als bijvoorbeeld een hengstenmoeder is blijven steken op voorlopig keur, dan zegt dat veel over karakter en meewerkendheid van de moeder en ik wil voor alles meewerkende en brave paarden.
Zo schat ik een aangespannen sportpredikaat hoger in dan een sportpredikaat ohz en een sportpredikaat via een ibop weer daaronder.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:10

Het is best lastig qua sport, want heeft die prof de merrie ff snel klaar gestoomd en op een achteraf wedstrijdje gestart, dan is de merrie wel sport, maar kun je er eigenlijk niet zoveel van zeggen.

En dan niet te vergeten de merries die een kadootje van de jury qua winstpunten krijgen.............

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:41

Albert schreef:
Zo schat ik een aangespannen sportpredikaat hoger in dan een sportpredikaat ohz


Waarom schat je een aangespannen sportpredikaat hoger in?

Vanwege gebruiksdoel? :)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-04-19 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:42

Benzz schreef:
Het is best lastig qua sport, want heeft die prof de merrie ff snel klaar gestoomd en op een achteraf wedstrijdje gestart, dan is de merrie wel sport, maar kun je er eigenlijk niet zoveel van zeggen.



Ja die ken ik ook genoeg. Hoog gestart en daarom meteen Z+5 en dus keur of elite. Maar werkwillig ho maar.

Maar goed. Kijken wat de broers en zussen gedaan hebben is ook wat waard. :) Het prestatiepredikaat bij moeder(indien genoeg kinderen) en grootmoeder is dan ook weer een indicatie.

Volgende keer zou ik een merrie overigens de EPTM test laten doen. Dan meten ze echt de aanleg en niet de ruiter.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:15

Benzz schreef:
Het is best lastig qua sport, want heeft die prof de merrie ff snel klaar gestoomd en op een achteraf wedstrijdje gestart, dan is de merrie wel sport, maar kun je er eigenlijk niet zoveel van zeggen.

En dan niet te vergeten de merries die een kadootje van de jury qua winstpunten krijgen.............

Dan heeft die merrie in elk geval wel het talent om "even snel klaargestoomd" te worden en niet compleet te flippen op wedstrijdterrein. Dat het bij een doorsnee ruiter wat langer zou duren is niet zo heel erg. En een hele familie door een prof laten klaarstomen wordt een duur grapje. Dus zoals met veel dingen, het is niet zaligmakend maar wel een indicatie.

Is ook eens ter sprake gekomen, het "kopen" van een sportpredikaat. Weet zo niet meer in welk topic.

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:14

Rex_Rolfo schreef:
Is ook eens ter sprake gekomen, het "kopen" van een sportpredikaat. Weet zo niet meer in welk topic.

Dat was dus mijn uitspraak , maar mijn mening werd door menigeen niet gedeeld. O:)
Ik ben nog steeds van mening dat het een mogelijkheid is.(iha voor "mensen met geld")

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:15

NatasjavE schreef:
Albert schreef:
Zo schat ik een aangespannen sportpredikaat hoger in dan een sportpredikaat ohz


Waarom schat je een aangespannen sportpredikaat hoger in?

Vanwege gebruiksdoel? :)


Omdat het, uberhaupt, voor de wagen krjjgen al een goed karakter vereist. Kan je dan ook nog je punten rijden is het paard ook ohz geschikt voor een buitenrit met een recreatieruiter.
Sportpredikaten konden vroeger met enige truckage gereden worden, door verandering in de proeven is dit een stuk moeilijker geworden.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:21

Hmmm ja goed punt. Voor de wagen moeten ze inderdaad braaf zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2
Berichten: 36673
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:45

Benzz schreef:
Het is best lastig qua sport, want heeft die prof de merrie ff snel klaar gestoomd en op een achteraf wedstrijdje gestart, dan is de merrie wel sport, maar kun je er eigenlijk niet zoveel van zeggen.

En dan niet te vergeten de merries die een kadootje van de jury qua winstpunten krijgen.............


Mee eens, naar de hele famillie kijken geeft meer informatie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36673
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:47

denisesilver schreef:
Misschien nog een interessante vraag van mijn kant aan de fokkers: wat vinden jullie de belangrijkste eigenschappen die een hengst door zou moeten geven of dat een paard moet hebben binnen jullie fokdoel?


Er is al genoeg gezegd over karakter en gezondheid, maar een echt goede fokhengst moet ook vooral zijn positieve kwaliteiten goed doorgeven en uniform fokken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SuperMinx, Ubermetrics en 62 bezoekers