[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:09

DubbelDun schreef:
Toch eerst zoveel mogelijk het zand uit het paard borstelen voor je gaat rijden. Na het rijden de pad laten drogen, evt de losse haren er af borstelen met een rubber borstel en dan eens per week de stofzuigermond er over op standje hoog.

Uiteraard poets ik mn pown van te voren goed (3 verschillende borstels + wolhandschoen en handdoek) maar hij is altijd vh stadium “ ik poets hem van wit na grijs }:0 “. En ik kan er dan ook gewoon nog op tekenen :+ ...
Weet niet wat dat is met hem maar geen enkele borstel helpt ,zeer irri ....

Losse haren doe ik als pad droog is altijd eraf borstelen maar die aangekoekte modder...
Stofzuiger kan ik nog proberen maar modder is zo aangekoekt dat ik me af vraag of dat werkt ...

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:03

Voorzichtig met een rubber rosborstel
En anders voortaan een dun uitwasbaar katoenen zadeldekje onder je BBP
Dat is nog t handigste

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:27

Zo n hondenborsteltje met van die ijzeren gebogen pinnetjes gaat heel goed om echt wol schoon te maken.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:35

Alle grove middelen zoals pennenborstels etc gaan ten koste van je wollen pad.

Mocht je iets willen wat écht het vuil tegen houdt én de rug van je paard beter koelt dmv luchtdoorstroming, dan kan ik de Dixie Midnight No-Sweat pad aanbevelen. Dit is een soort spaghetti mat die het vuil/zweet afvoert voor het bij je echte pad kan komen.

Ik heb hem zelf jaren gebruikt en het werkt echt geweldig.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:28

Ik gebruik een sleekz borstel werkt ideaal

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:33

Ja inderdaad slijt de wol wel sneller met zo n hondenborsteltje.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:45

Een poosje terug plaatste ik een foto van een ghost Toscana met voorboog,deze was net wat te hoog en nu heb ik deze besteld met een iets lagere.Hij is best wel apart,maar hij zit echt super lekker en is gemaakt van super mooi nubuck wat ingevet is als ik het goed heb
Afbeelding

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:27

Wat mooi pleiada

J0anieke

Berichten: 4873
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:49

De Toscana is echt een geweldige bbp. Paard was er nog niet klaar voor toen we m testte, maar hij zit wel heeeerlijk <3

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:10

Ik ben van plan de ride on pad te kopen (barefoot BBpad) en twijfel of ik de schaap zitting er bij neem, heeft iemand ervaring? Zit hij met schaap een steviger? Of glijd het juist meer (wol glijd sneller dan het stroeve materiaal van de BBpad zelf)?

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:10

oh, dat ziet geweldig uit! en ook nog met mijn favorite dekje, hihi, TOP!!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:38

Heel gaaf Pleaida!
Het is inderdaad ingevet nubuck, wat vetleer wordt.We hebben bij Ghost weer een aantal gave nubuck kleuren, welke ingevet kunnen worden.

ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:48

Heeft er iemand hier ervaring met de barefoot ride-on pad physio nature (opvolger van barefoot fellsattel)?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:10

Skogan schreef:
oh, dat ziet geweldig uit! en ook nog met mijn favorite dekje, hihi, TOP!!


Haha ja dekje maakt het nog extra kleurig allemaal :D

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:11

Buitenzinnig schreef:
Heel gaaf Pleaida!
Het is inderdaad ingevet nubuck, wat vetleer wordt.We hebben bij Ghost weer een aantal gave nubuck kleuren, welke ingevet kunnen worden.


Ja echt ontzettend gaaf dat ingevette nubuck!Zou er haast nog een bestellen {:}

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:04

Kan je dus gewoon beugels ophangen? Natuurlijk alleen maar voor beetje zekerheid? Niet echt om veel draven en lichtrijden?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:22

Skogan schreef:
Kan je dus gewoon beugels ophangen? Natuurlijk alleen maar voor beetje zekerheid? Niet echt om veel draven en lichtrijden?


Ja dat kan - met de bijgeleverde ophanging gaat dat goed....

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:25

Ik was ook sceptisch, maar heb de drukmetingen gezien van Buitenzinnig, zien er echt heel goed uit!

Ik heb sinds kort de Mandriana, en nu een paar keer mee naar het bos geweest, ook stukjes lichtgereden en een sprongetje gemaakt, merkte niets aan mijn Paard en de afdruk verschilde niets met wanneer ik de beugels niet gebruikt had. Wel wat droger waar ik zit, maar geen drukpunten voor zover ik kon oordelen.

Zit er wel aan te denken ook een zitting aan te schaffen van suède, voor meer grip zonder beugels..

Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:27

Oh, jij hebt die leuke! <3 Kleurt goed bij de aftekeningen van je paard :j

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:31

Thnx! Ik vind m ook super stoer staan <3

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:55

Mooi Eveyy, het staat idd perfect op je paard, ik ben ook zo fan van de bbpad <3

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:09

Hoi allemaal!

Heeft er iemand hier ervaringen met de Edix Tequiro? Nog vrij nieuw.. maar wellicht al wat mensen die het zadel hebben of kennen! :-) Deze kwam bij mijn pasconsult als beste eruit voor mijn paard en mij. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:12

Er is er eigenlijk weinig verschil tussen de bbpad en de zadel..? Misschien biedt zadel wat meer steun? En ik bedoelt met meer intensief rijden? Ik begreep dat je inlagen kan eronder doen om ruggengraat mooi vrij te houden. Is dat niet een goeie idea om van boomzadels af te komen tegen wat vriendelijke prijs?
Sorry ik ben echt met mijn benen in twee verschillende schoenen en weet niet meer wat te beslissen?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:28

Skogan schreef:
Er is er eigenlijk weinig verschil tussen de bbpad en de zadel..? Misschien biedt zadel wat meer steun? En ik bedoelt met meer intensief rijden? Ik begreep dat je inlagen kan eronder doen om ruggengraat mooi vrij te houden. Is dat niet een goeie idea om van boomzadels af te komen tegen wat vriendelijke prijs?
Sorry ik ben echt met mijn benen in twee verschillende schoenen en weet niet meer wat te beslissen?


Je kunt dat het beste met de locale dealer bespreken - ik heb je de site gegeven van de (Engels sprekende) Franse dealer..... Uiteraard biedt het zadel meer bescherming voor je paard dan de Mandriana.... (of Toscana)

Het is geheel afhankelijk van jouw rijden, de bouw van je paard en wat je van plan bent er mee te doen....

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:36

Evelienepien schreef:
Goedenavond,
Ik heb al terug gezocht maar helaas geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden :o .
Ben sinds enige tijd trotse bezitter van 2 verschillende merken lamswollen zadelpads.
Tot op heden ging dat “goed” : met borsteltje haren weer opborstelen meteen na rijden (bij geen zweet) of weer voor het rijden (bij zweet) en 1 x in de zoveel tijd in de wasmachine.

Maar het geval nu: paardlief staat nu sinds kort zonder dek en gevolg: een grote modderpartij op de wol :(:) !
Hoe nu te handelen ?
- gewoon op laten drogen en dan voor 1e x rijden opborstelen, haalt echte harde modderkorsten er niet uit
- meteen na het rijden borstelen, zet ook geen zode aan de dijk
- na het rijden goed nat spuiten, wordt moeilijk want kan hem nergens op stal dan neerhangen om te drogen

Dus mijn vraag aan jullie:
Hoe maken jullie je lamswollen pad (zand / modder) schoon als het zweetweer is en je een zandpaard onder je billen hebt ?


Ik heb een Ghost met Ghostpad en lamswollen onderkant. Maak het niet vaak schoon, maar laatst met een langere bosrit/pony met wintervacht/warm weer was ie toch erg nat. Dus mee naar huis genomen om schoon te maken: eerst met de stofzuiger toen ie dus droog was, bleek dit gewoon voldoende te zijn!
Afbeelding
Linkerkant had ik dus gedaan, rechts niet. Er zaten echt zwarte stukken aangekoekt ‘vuil’ op.
Had dus niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan, heb hem dus ook niet in de wasmachine gedaan.