KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hindo2
Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:59

baudyh schreef:
Hindo2 schreef:
Je merrie kan ster worden tijdens een thuis keuring indien zij een stokmaat heeft van minimaal 1.60m, minimaal 70 pnt scoort op exterieur én in het bezit is van een sport-, IBOP- of EPTM predikaat.

Heeft je merrie geen van deze bovenstaander predikaten maar voldoet zij wel aan de eisen voor de stokmaat en exterieur dan wordt ze opgenomen in het stamboek als STB-EXT.

Je merrie kan ster worden tijdens een stamboekopname indien zij min 1,60 is, minimaal 70 pnt voor exterieur en 75 punten voor bewegen.


Kan je merrie de eptm test halen zonder ster te worden ?


Ja want dat zijn twee verschillende dingen. Je merrie kan een aanlegtest lopen zoals IBOP of EPTM en hiervoor slagen en dan het bijbehorende predicaat krijgen IBOP of EPTM. Ze hoeft hiervoor niet eerst naar de stamboekkeuring te zijn geweest.

Als ze wel eerst naar de stamboekkeuring is geweest en ze had daarbij minder dan 75 punten op beweging maar wel 70 punten of meer op exterieur dan wordt ze na het behalen van het IBOP of EPTM predikaat alsnog ster.

Als ze na het behalen van het IBOP of EPTM naar de stamboekkeuring gaat heeft ze vrijstelling voor vrij bewegen indien ze bij de IBOP of EPTM eindbeoordeling voor de onderdelen stap, draf, galop en houding & balans (vermenigvuldigd met factor 10) een gemiddelde score van 75 punten heeft. Haalt ze dan 70 punten of meer op exterieur dan wordt ze ster.
Haalt ze minder dan 70 punten wordt ze geen ster maar alleen opgenomen in het stamboek

Never change a winning team


baudyh
Berichten: 4247
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:56

Ok duidelijk Hindo2. Onze merrie heeft laatst de eptm gelopen maar heeft geen examen gedaan. Ze zou het niet halen. Maar ze is wel ster geworden.

Op naar nieuwe veulens in 2024!

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:07

Ik heb ook een register A merrie. Heb het KWPN gemaild hoe ik het ster predicaat kon behalen met een sportpredicaat. Volgens hun gewoon via de thuiskeuring of stamboekkeuring.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Jord
Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:43

Onze 3 jarige gaat ook volgend jaar, keuring of IBOP, ze is zo sensibel en we willen niets overhaasten.

gomir
Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:43

baudyh schreef:
Hindo2 schreef:
Je merrie kan ster worden tijdens een thuis keuring indien zij een stokmaat heeft van minimaal 1.60m, minimaal 70 pnt scoort op exterieur én in het bezit is van een sport-, IBOP- of EPTM predikaat.

Heeft je merrie geen van deze bovenstaander predikaten maar voldoet zij wel aan de eisen voor de stokmaat en exterieur dan wordt ze opgenomen in het stamboek als STB-EXT.

Je merrie kan ster worden tijdens een stamboekopname indien zij min 1,60 is, minimaal 70 pnt voor exterieur en 75 punten voor bewegen.


Kan je merrie de eptm test halen zonder ster te worden ?


Ja, als er minder dan 70 punten voor exterieur behaald worden bij de aansluitende stamboekopname. Dan wordt de merrie STB en EPTM.

Ik vind het heel mooi dat een merrie die op de stamboekkeuring wel de exterieurpunten haalt, maar niet voldoende scoort op beweging/springen alsnog via sport of aanvullende aanlegtest ster kan worden. Ik vind het alleen onlogisch dat ze daarvoor het sportpredikaat moeten halen. Een springpaard dat voorlopig keur is wordt bij afronden van een aanlegtest (IBOP/EPTM) of het behalen van een sportstand van M+5 (gelijkgesteld aan IBOP/EPTM) keur. Een springmerrie met 70 punten voor exterieur moet IBOP lopen of Z+6 zijn, dat is toch raar?

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Pattypaard
Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:10

Wil dat niet juist zeggen dat ze minder overtuigd zijn van het exterieur en er daardoor extra gepresteerd/bewezen moet worden via de sport?
An sich lijkt me dat niet zo zeer onlogisch. Dat trekt de verhouding daarin gelijk. 50/50 of 40/60, beide 100 zonder al te veel afwijking.
Tenminste, ik neem aan dat een paard veur keur hogere cijfers voor exterieur moet hebben?

Ik ga einde zomer/eind dit jaar waarschijnlijk mijn Everdale merrie de IBOP laten lopen. Even afwachten of ze er dan klaar voor is anders wellicht volgend jaar of niet meer.

gomir
Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:14

Nee, want deze constructie is alleen mogelijk als ze obv exterieur al aan de eisen voor het sterpredikaat voldoen, maar tijdens het losspringen/vrij bewegen de punten niet haalden. Dat kan dan gecompenseerd worden mbv een prestatie (sportpredikaat of IBOP). Terwijl normaal gesproken een merrie dus vrijstelling voor IBOP krijgt bij M+5 (springen).

Een keurmerrie hoeft niet perse hogere punten te hebben dan een stermerrie. Bella werd ster op de stamboekkeuring met 70/75 en aansluitend ook voorlopig keur verklaard op de CK. Die werd dus bij M+5 keur en heeft daarna ook nog het sportpredikaat gehaald.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:03

De verschillende mogelijkheden om predicaten te halen zijn inderdaad mooi. De moeder van mijn driejarige had 65/70 op de stamboekkeuring. Ze is heel groot, geen touwtjespaard en laat zich onder het zadel veel beter zien dan los. Daarom hebben we haar als vijfjarige IBOP laten lopen (met professionele amazone, had ik zelf nooit gekund op die manier). Ze kreeg 75 voor beweging en op de aansluitende exterieurbeoordeling 70, dus ster. Nu hoop ik nog het sportpredikaat met haar te halen.

De driejarige doet het super hier! Ze is zo makkelijk in de omgang, bitje, singel, dekentje op, afspuiten: gaat allemaal heel relaxed. Ik heb haar de laatste tijd twee keer per week gelongeerd met bijzet, pakt ze goed op en ze lijkt al iets spieren te ontwikkelen. Ook heeft ze inmiddels voor een ijzertje onder. Morgen brengen we haar weg naar de trainingsstal, heel benieuwd hoe dat allemaal gaat! Vind het rijden (uur) nog wel een dingetje, ze is nog niet zo vaak mee geweest in de trailer, maar komt vast goed.

Hoe is het met jullie merries? En naar welke keuringen gaan jullie? Wij Kootwijkerbroek (omdat de merrie daar ook in training staat)

Firegirl
Berichten: 948
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:42

Mijn merrie is afgelopen maandag geweest. Was helaas een teleurstelling. Ze heeft weer een groeispurt en was niet helemaal in haar doen. Daardoor liet ze zich niet zo goed zien. Heb dan ook in overleg besloten om haar niet voor te stellen op de stamboek keuring.
Misschien dat we einde van het seizoen nog een keer gaan. Eerst maar eens rustig aan door in de sport en kijken of we Z+6 kunnen halen.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

Rytm
Berichten: 4868
Geregistreerd: 19-02-04

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 05:03

Moeilijk he Firegirl, ze veranderen nog zo op dit moment.

Ik ga naar Midden-Beemster Marie, 1 juli. Fijn dat het zo goed gaat. Je ziet inderdaad vaak snel verandering op hun lijf als je een beetje gaat longeren, alsof er meer model in komt ofzo.

Mijne doet het longeren braaf, afspuiten is wel echt een drama. Maar we prutsen lekker door.


Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:49

Oei Rytm, vind ze water zo eng? Inderdaad lekker doorprutsen, komt vast goed. Ga je het helemaal zelf doen? (sorry, ben kwijt of je dat al hebt geschreven hier).

Firegirl, ik moest even terugzoeken maar jij bent op de IBOP geweest? Had je haar zelf gereden? Het is inderdaad een momentopname, volgende keer doet ze het vast beter!

Wij hebben het jonkie vrijdag weggebracht! Ging allemaal super, ze stond als een blok in de trailer, braaf paard. Was alleen wel druk op de snelweg, moest nog keer aardig remmen, jekkie, zo vervelend met onervaren paard in de trailer. Op de trainingsstal waren ze positief over haar, ook al weer meer ontwikkeld. Moet zeggen dat ik daar ook met een soort 'frisse blik' naar haar kon kijken, en het lijkt dan toch wel goed. Nou ja, nu is het uit mijn handen, ook wel lekker rustig ;-)

Libera
Berichten: 3960
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:55

Mijn merrie komt mooi bij, wil haar eigenlijk toch eerst naar sport predikaat rijden zodat ze hopelijk meer kans maakt, ze beweegt goed maar komt kwa exterieur wat te kort denk ik.... word wel steeds knapper met meer vlees erop (en minder haar!)
Vergelijkfoto vorige eigenaar vs nu:

[ img ]

En toen ik haar net had vs nu:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Firegirl
Berichten: 948
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:38

Libera, die is aardig opgeknapt zeg.
Spannend van je jonkie, Marie
Rytm, stug door oefenen met water. Er komt een moment dat ze het niet eng meer vinden.

Die van mij was inderdaad naar de Ibop. Werd gereden door haar vaste, zeer ervaren amazone.
Het paard had een off-day. Ging net aan over de hindernissen en maakte zich er makkelijk van af.
Afgelopen weekend ging ze gelukkig beter, 2x foutloos in de B.
Dat net aan kennen we ook van haar moeder, die ging pas bij 1.35 m echt springen. Al overdreef die ook graag op wat spannende sprongen.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

gomir
Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:40

Die is opgeknapt Libera!

Jammer dat de IBOP tegenviel Firegirl, maar gelukkig zijn er nog mogelijkheden genoeg :j

Mijn 3-jarige zijn we nu aan het zadelmak maken. Als hij er goed voor staat denk ik dat hij in juni voor de keuring gaat in Boyl of naar de keuring in Winschoten als die datum beter uitkomt. Ga er niet speciaal de planning op aanpassen, omdat het om een ruin gaat. Is enkel voor het preferent-predikaat van zijn moeder.
De 5-jarige loopt misschien eind van het jaar wel een IBOP met stamboekopname als ze zo door blijft ontwikkelen, maar kan ook zijn dat ik die eerst naar het sportpredikaat ga trainen en dan aanbied. Als ze voor die tijd niet een keer verkocht is :+

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Rytm
Berichten: 4868
Geregistreerd: 19-02-04

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:05

Wij hebben ook twee 5/6-jarige merries staan. Hoe kijken ze daarnaar bij de IBOP? Qua oefeningen is het niet heel spannend maar wat verwachten ze qua gedragenheid en expressie?

Mijn 3-jarige begint het goed te doen aan de longe. Heb er vandaag een plastic zak gevuld met stro aangehangen aan 1 kant. Ze is echt enorm scherp en dominant, vandaar. Met andere paarden van mijn werk heb ik veel Tristan Tucker werk gedaan, die zijn daar enorm van opgeknapt dus met de mijne ben ik daar nu ook mee bezig. Werpt snel z'n vruchten af moet ik zeggen.
Met afspuiten is het echt wel moeilijk nog, ze stormt echt bizar vlug en heftig en steigerend de wasplaats uit, echt geen houden aan. Maargoed, hebben er meer zo gehad dus komt met deze ook wel goed.

_Roxanne
Berichten: 1040
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 06:55

Rytm schreef:
Wij hebben ook twee 5/6-jarige merries staan. Hoe kijken ze daarnaar bij de IBOP? Qua oefeningen is het niet heel spannend maar wat verwachten ze qua gedragenheid en expressie?


M.i. een Pavo Cup-voorstelling. Oefeningen zijn absoluut niet spannend als in - ze verwachten geen KNHS toestanden dat je perfect op de letter rijdt en alles van A tot Z afwerkt. Juist de expressie en gedragenheid is een belangrijk punt. Tenminste hier in de buurt zijn het de paarden die op die manier worden voorgesteld de paarden die de hoge punten scoren.


Carly-Reina (elite v. Dayano x Sultan) drachtig van Fürst Dior voor mei '24

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:53

Bij de knhs gaat het om de kwaliteit van de oefeningen, bij een keuring om de kwaliteit van het paard.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

gomir
Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:39

Buiten dat de te tonen oefeningen voor een ouder paard uitgebreider zijn, verwachte ze van een 5- of 6-jarige wel beduidend meer qua gedragenheid dan van een 3- of 4-jarige. Hoeveel ze een paard vergeven qua achterlopen op leeftijdsgenoten hangt toch vaak af van de algemene indruk die zo'n paard tijdens de verrichting achterlaat bij de jury.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Rytm
Berichten: 4868
Geregistreerd: 19-02-04

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 19:15

Ja precies.. dan denk ik dat we ze gewoon Z2 starten, lijkt me dan makkelijker..

Venthe
Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:29

Mag ik mij hier ook melden? Im ga 24 mei met mijn zelfgefokte 3 jarige springmerrie naar de merriekeuring in Geesteren.
Ik ben heel benieuwd hoe ze het doet. Losspringen kan ze heel goed echter is ze erg scherp op alles en wil dan vaak wat te gehaast worden... hopelijk kan ze de rust bewaren. Om vast te oefenen gaan we 10 mei naar een losspring wedstrijd in Brummen.

Het is een Arezzo VDL x Numero Uno. 3 maanden geleden gemeten op 1.62m maar ze is van 21 juni dus een late.
[ img ]
[ img ]

Betere (recente) foto's heb ik nog niet

[center]Venthe L. (Numero Uno x Garant) <3
Lenthe H. (Arezzo VDL x Numero Uno <3

gomir
Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:41

Aansprekende merrie Venthe! Heeft wel wat weg van mijn jaarling, ook een Arezzo x Numero uno.
Dat is overigens ook zo'n scherp ding ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Venthe
Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:00

Leuk! Ik ben er zo blij mee, scherp maar op een goede manier. Wil graag werken en leren. Lijkt goed te springen maar moet wel de rust beware n anders word het te gehaast en gaat ze draaien. Maakt in ieder geval niet snel een fout!

[center]Venthe L. (Numero Uno x Garant) <3
Lenthe H. (Arezzo VDL x Numero Uno <3

Rytm
Berichten: 4868
Geregistreerd: 19-02-04

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:46

Mooie merrie! Heb niet veel verstand van springpaarden, maar ze ziet er leuk uit! Karakter klinkt ook fijn inderdaad, als jong paard soms nog wat moeilijk maar later gaat dat voor je werken. :)

Mijne staat sinds gister op een ijzertje, wordt al een echte dame.

gomir
Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:58

Ik hou van zulke paarden!

Met zo één het vrijspringen oefenen door ze heel rustig in te laten draven, desnoods wat langer aan een touwtje houden. En balkje tussen de hindernissen kan voor vluchtige paarden ook heel goed helpen om ze iets meer in de rust te houden. Blijft het lastig dan gewoon zadelmak maken en aanbieden via de IBOP, kun je ze iets makkelijker in de ontspanning houden dan met het vrijspringen op de keuring. IBOP moeten de 3-jarige ook wel los springen, maar dan hebben ze al een heel programma achter de rug ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Venthe
Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 07:02

@gomir, bedankt voor de tips. Zo hebben we het tot nu toe aangepakt. Met in uitjes bewust even gewacht tot ze het spelletje wat beter snapte. Afgelopen keer wel gedaan en dat deed ze toen heel goed!

Bah zo meteen met haar moeder naar de dierenarts. Die loopt al een week niet goed... hopelijk valt het mee maar mijn gevoel zegt van niet. Misschien dan maar weer dekken

[center]Venthe L. (Numero Uno x Garant) <3
Lenthe H. (Arezzo VDL x Numero Uno <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: corinadrenth, Muronia, Umeo, XXleonieXX en 12 bezoekers