Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Siamsmeesje
Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:22

Tafje schreef:
En @Samsmeesje: het rondjes rijden in de bak.. Dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk. Maar ik was/ben daar wel een beetje klaar mee.
Ga lekker een rit in het bos maken als het kan. Dat heb je meer afleiding, kijk lekker om je heen, luister naar de vogel,kijk naar de natuur, laat alles gewoon even gaan. Geen instructrice. Gewoon jij, je paard en de natuur. Dat werkt bij mij in ieder geval. :)

Dat zou ik graag als einddoel stellen, maar los van het feit dat er in de omgeving van stal geen bos te vinden is, is buitenrijden in België niet zomaar iets. Het schijnt iets met de brevetten te maken hebben, en onder begeleiding van de instructrice (die ze wel heeft) mogen we wel naar buiten, maar hier kan je bijna alleen langs de weg en soms tussen de weilanden/akkers. Bovendien vertrouw ik mezelf met die eigenwijze Tinker niet op de weg :n

Gelukkig is rijden in de bak hier wel iets anders dan wat je meestal verwacht. Hier staan 2 bakken vol met een vast en een verwisselbare hindernisbaan, dus er is genoeg afwisseling :j
Dat kan zelfs het simpele longeren tot een leuk spelletje maken :D

#Dorine92, wat is een schijtebak? Iemand die met knikkende knietjes toch maar doorgaat omdat iedereen verwacht dat ze dat doet? Of is dat iemand die zijn eigen veiligheid serieus neemt?
Ik ga voor het laatste, dan maar een schijtebak, mijn eigen veiligheid is me lief. Genieten staat daardoor nu op de eerste plek, serieus dressuur-werk op de tweede (ja, ik doe het ook graag, maar zonder wedstrijdambities) en de rest volgt naar behoefte. Paard-ruiter is een eenheid, en als ik me niet veilig voel, kan ik ook mijn paard geen veilig gevoel geven, en dan volgen de problemen vanzelf. Door mijn angst wil ik die graag voor zijn :j

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar


Pandameisje
Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:53

Ik meld mij ik ben op 1 2018 februari van paard gevallen
mocht met de ambulance door naar ziekenhuis ivm vermoeden van klaplong en gebroken rug gelukkig was alles gekneusd.
en mocht ik weer naar huis maar mocht 5 weken niet paardrijden.

Daarna durfde ik er dus niet echt op maar toch gedaan . merk nu wel als ik weer in galop moet (terwijl het is gebeurd van stap naar draf) vind ik dat best spannend.

nardxash
Berichten: 3982
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:28

Mag ik mijn ook komen melden in dit topic?

In 2016 toen ik nog op de manege reed een behoorlijke angst opgelopen en dit vervolgens samen in 2 jaar tijd overwonnen met mijn verzorgpony!

Na een verhuizing van stalling is mijn verzorgpony heel bang voor de klimop en daardoor ontstaat er angst bij mij waardoor ik heel onzeker word.. heeft iemand tips?

[ img ]

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

Mieppony
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-03-15

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:55

Hoi, hier ook iemand die snel angst heeft. Als ik les had, moest ik 's morgens al na het opstaan kokhalzen van angst. En maar doorgaan. Niet echt verder gekomen. Ik heb een eigen paard, durf je er maar amper op en voelde me vaak een loser.
Maar opgeven is geen optie. Ik ben al de 7e eigenaar van dit paard (en ze was 9 toen ik haar kocht), dus paardje heeft genoeg meegemaakt. Kan ook best draken.

Nu heb ik les van iemand die aanraadt altijd te beginnen met grondwerk. Een paar oefeningen om te testen hoe het paard die dag is. Wat uitdaging, blijft paardje cool of gaat uit de pan? Dan beslis ik of ik erop ga of niet.
En soms stap ik gewoon af als ik me niet happy voel. En gaan we verder met grondwerk.

Dat niet persé moeten, heeft mij geholpen. Zoals hier al eerder is gezegd: Ik moet niet rijden, ik wil rijden.
Ik ben nu verder als ik ooit was met dit paard. Maar als ik zie wat sommigen allemaal doen met hun paard,.....dan voel ik me nog steeds een loser.

Siamsmeesje
Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:13

Wat voor oefeningen zijn dat waar je mee test? Die kan ik dan misschien ook gebruiken om de Tinker eens te testen :)

Mijn instructrice vind het van gezond verstand getuigen als je durft af te stappen, daar is helemaal niets mis mee als het niet goed voelt voor je.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

jasmijn16
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:51

Mieppony schreef:
Hoi, hier ook iemand die snel angst heeft. Als ik les had, moest ik 's morgens al na het opstaan kokhalzen van angst. En maar doorgaan. Niet echt verder gekomen. Ik heb een eigen paard, durf je er maar amper op en voelde me vaak een loser.
Maar opgeven is geen optie. Ik ben al de 7e eigenaar van dit paard (en ze was 9 toen ik haar kocht), dus paardje heeft genoeg meegemaakt. Kan ook best draken.

Nu heb ik les van iemand die aanraadt altijd te beginnen met grondwerk. Een paar oefeningen om te testen hoe het paard die dag is. Wat uitdaging, blijft paardje cool of gaat uit de pan? Dan beslis ik of ik erop ga of niet.
En soms stap ik gewoon af als ik me niet happy voel. En gaan we verder met grondwerk.

Dat niet persé moeten, heeft mij geholpen. Zoals hier al eerder is gezegd: Ik moet niet rijden, ik wil rijden.
Ik ben nu verder als ik ooit was met dit paard. Maar als ik zie wat sommigen allemaal doen met hun paard,.....dan voel ik me nog steeds een loser.


Ten eerste, je bent geen loser, je hebt angst en gaat deze niet uit de weg dan ben je toch juist hartstikke stoer!

Super knap dat je durft af te stappen als het gewoon even niet lukt. Daar is niks loserigs(jaja het zelf bedachte woord) aan!

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

Mieppony
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:57

pre flight check van parelli. Is je paard klaar om gereden te worden? ja, erop, nee, verder grondwerk.
En soms is paard er wel klaar voor, maar ik niet blijkt dan ;-(

Mieppony
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-03-15

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:57

Dank je jasmijn16

Siamsmeesje
Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:46

Mieppony schreef:
pre flight check van parelli. Is je paard klaar om gereden te worden? ja, erop, nee, verder grondwerk.
En soms is paard er wel klaar voor, maar ik niet blijkt dan ;-(

Dank je, had ik nog niet van gehoord, dus ga erop googlen, en inderdaad, vaak ben ik ook niet klaar ;)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:05

Je bent geen loser hoor Mieppony :(:) je bent juist supergoed bezig :j

Wij doen ook een soort check van tevoren door eerst even aan de hand door de bak te wandelen. Dan voel je al een hoop. Ook al gehad dat we niet op stapten daarna, maar het hielden bij longeren (teveel spanning) de laatste tijd echter is paard zoveel meer relaxt en wij ook, is natuurlijk ook een wisselwerking. Vanmiddag trouwens heerlijk gereden. Ondanks dat ik heel moe was. Maar ik wilde heel graag. En het ging super.

tones
Berichten: 5273
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:15

Zo herkenbaar......

Sinds ik kinderen heb gekregen ben ik echt een enorme schijterd geworden.
Toen de jongste een jaar was weer een paard gekocht, het 1e jaar alleen een beetje trutten en borstelen, en af en toe een wat rijden.
2 jaar later een merrieveulen erbij gekocht, samen opgegroeid, ze was superbraaf maar ik bleef bang.
Na een jaar of 7 kreeg ik eindelijk meer vertrouwen in mezelf en eindelijk was ik na 10 jaar ook niet meer bang met mijn ruin.

Een vriendin die wat angstig was rijdt nu regelmatig mee op de merrie, zij heeft haar vertrouwen ook weer terug, en we jekkeren heerlijk t bos door.

Het kan dus verkeren. :D

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:43

Bij mij hielp het wel heel goed om een ander op Gio te laten rijden. Dan kon ik met eigen ogen zien hoe braaf hij is.
Lesjuf rijd ook altijd een paar minuten voor ik op stap. Al heb ik het idee dat ik er wel klaar voor ben om er gelijk zelf op te stappen.

Julius <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:46

Dat doe ik idd ook, maar dan met mijn man. Wij delen al jaren samen 1 paard. Als ik zie dat hij met mijn man gewoon heel braaf is durf ik er zelf wel op. Ik heb ook al wel weer een paar keer als enige gereden. Maar dat vind ik dan toch nog wel spannend.

SsSimonee
Berichten: 2939
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:26

Morgen weer les op de manege.
Elke vrijdag avond de kriebels.
Als ik dan weet op zaterdag op wie ik zit zakt dat meestal wel weer.
Soms verlang ik nog naar mijn oude bijrijdpaardje. Op haar had ik nooit spanning..

Gin <3
Mister Blue in memoriam
Twister in memoriam

Olikea
Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:19

@sssimonee.. zou je geen vast paardje kunnen krijgen op de manege. Als je uitlegt hoe het zit zullen ze daar toch wel aan mee werken?

Ik heb een nieuwe zadel voor Gio. Het oude schoof.. En ja hoor. Daar ga ik weer. Mijn hoofd slaat op hol.
En helaas zit ik in de nacht, dus kan me daar nog een heel weekend druk over maken. }:0

Julius <3

maitestar23
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 19:40

Hier inmiddels diagnose angststoornis, dus het is helaas compleet doorgeslagen.
Dus mensen doe alsjeblieft niet te vaak iets wat totaal niet goed voelt, het kan dan langzaam escaleren.

SsSimonee
Berichten: 2939
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:46

Olikea schreef:
@sssimonee.. zou je geen vast paardje kunnen krijgen op de manege. Als je uitlegt hoe het zit zullen ze daar toch wel aan mee werken?

Ik heb een nieuwe zadel voor Gio. Het oude schoof.. En ja hoor. Daar ga ik weer. Mijn hoofd slaat op hol.
En helaas zit ik in de nacht, dus kan me daar nog een heel weekend druk over maken. }:0


Helaas lukt dat niet.
Iedereen rijd elke les op een ander.
Ik geef er ook les dus zou dan raar zijn als de juf wel steeds op dezelfde mag.
En vind de meeste paarden ook wel leuk. De gene waar ik het minder op heb zit ik al weinig op.

Gin <3
Mister Blue in memoriam
Twister in memoriam

Corneeltje
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:16


- People only accept the love they think they deserve -

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:31

Janneke2 schreef:
Dorine92 schreef:
Hier nog een schijtebak. Iedereen zegt tegen mij zoek hulp en werk eraan.


...het is toch bij de wilde spinnen af!!
Jij bent geen schijtebak, ingerukt mars met dat soort taal!!

Er aan werken kan zin hebben, maar dan met verstand van zaken, niet als in 'forceer jezelf'.
Citaat:
Ten eerste, die angst is reeel en is er om mij te beschermen. Ten tweede is het mijn hobby dus ik ga niet krampachtig toch rijden terwijl ik het eng vind.

Buiten stal kun je uitstekend werken aan angst die reeel is, maar buiten proporties hindrrt.
En verder lekker iedereen laten kletsen die geen verstand heeft van angst.

Het is bij mij wel echt een bewuste keuze om niet aan de angst te werken, maar enkel paarden te rijden die ik bijna 100% veilig vind. Het liefst rij ik alleen paarden waarvan ik kan zeggen: als hij niet heel bizar struikelt of in elkaar stort door een hartaanval, zal ik NOOIT onvrijwillig op de grond belanden. Ook niet als er een haas onder ze door rent of als er een lawine sneeuw van het dak van de rijbak schuift met bijbehorende herrie. Dat vind ik nou ontspannen je hobby uitoefenen. Gelukkig zijn er ook zat mensen die wél van fratsen houden

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:07

Yellowcorn: dat omschrijft precies hoe ik er ook aan werk momenteel :j

Siamsmeesje
Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:10

maitestar23 schreef:
Hier inmiddels diagnose angststoornis, dus het is helaas compleet doorgeslagen.
Dus mensen doe alsjeblieft niet te vaak iets wat totaal niet goed voelt, het kan dan langzaam escaleren.

Ach, dat is echt heel vervelend voor je :(:)
Je moet je hoe dan ook echt zelf veilig blijven voelen, dus ik hoop dat je hier nog wat mee kunt, al is het langzaam.

Hier is inmiddels een nieuwe les geboekt op het nieuwe lespaard, een echte zwaan-kleef-aan dame, een Comtois, en verschrikkelijk lief <3
Zelfs het paaskamp van afgelopen week heeft ze met veel plezier gelopen, en alle kinderen waren zo veilig op haar. Volgende week mag ze ook weer spelen met de kinderen, maar ook een keer met mij :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar


maitestar23
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 15:39

Siamsmeesje schreef:
maitestar23 schreef:
Hier inmiddels diagnose angststoornis, dus het is helaas compleet doorgeslagen.
Dus mensen doe alsjeblieft niet te vaak iets wat totaal niet goed voelt, het kan dan langzaam escaleren.

Ach, dat is echt heel vervelend voor je :(:)
Je moet je hoe dan ook echt zelf veilig blijven voelen, dus ik hoop dat je hier nog wat mee kunt, al is het langzaam.


Ach het kwam niet helemaal als verrassing, de angst ging zo diep en het beïnvloed inmiddels ook mijn dagelijks leven.
En ergens is dat label misschien wel fijn, dan komt het wat serieuzer over bij mensen in de omgeving. Want ik merk wel vaak dat het nog wordt onderschat helaas.
Tijdens de lessen gaat het nu gelukkig goed en we gaan letterlijk met galopsprongen vooruit :D Maar de aanloop er naar toe is nog drama helaas...
Maar we gaan er wel komen, paard is superlief en dat is het belangrijkste <3

Siamsmeesje schreef:
Hier is inmiddels een nieuwe les geboekt op het nieuwe lespaard, een echte zwaan-kleef-aan dame, een Comtois, en verschrikkelijk lief <3
Zelfs het paaskamp van afgelopen week heeft ze met veel plezier gelopen, en alle kinderen waren zo veilig op haar. Volgende week mag ze ook weer spelen met de kinderen, maar ook een keer met mij :D


Zulke paarden zijn goud waard he <3 <3 Ze klinkt als een heerlijke dame, heel veel plezier alvast!

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:09

maitestar23 schreef:
Hier inmiddels diagnose angststoornis, dus het is helaas compleet doorgeslagen.
Dus mensen doe alsjeblieft niet te vaak iets wat totaal niet goed voelt, het kan dan langzaam escaleren.


...en hopelijk heb je niet alleen een diagnose,
maar ook een fijne psycholoog...!
(Zo een die prettig aanvoelt - en die verstand heeft van angst - het is geen gedachte, maar buiten de gedachtewereld en zonder moeizaam prutsen en ploeteren rond grenzen te herstellen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Siamsmeesje
Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:21

Als jij met galopsprongen vooruit gaat, ga je nog altijd harder dan ik +:)+

Mijn instructrice is inmiddels zelf ook voorzichtig geworden met op vreemde paarden klimmen. Maar voor deze merrie heeft ze 7 uur Frankrijk in gereden, om na een rondje zich ook heel vertrouwd en veilig te voelen. Ik vertrouw dus wel op paardlief, die mij na twee keer ook al blijkbaar zo vertrouwd dat ze haar hoofd tegen me aanlegt en echt met me mee wil, ook al is mijn bijrijdpaard aan de beurt :')
Ja, ze is inmiddels al dik bewezen goud waard te zijn, ook voor de therapie-kinderen en ik denk dan ook niet dat ze snel meer zal verhuizen :j <3

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:13

Vanmiddag op buitenrit geweest.
Ik vind het in het begin super spannend en heb de neiging om dan terug te krabbelen
Maar...
Vrij veel galopje gepakt. Relaxt gebleven toen het andere paard wat erbij was een bootje in het water wel erg eng vond. En zelfs tussendoor aan mijn houding kunnen blijven werken want door mijn angst heb ik mijzelf wat dingen verkeerd aangewend.
Kortom vanmiddag kan weer bij mijn goede + ervaringen :D

Wel vrijdag even op zoek naar een kapje want Kelan heeft best veel last van de pollen op dit moment


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers