Bokkers naar Schotland 2019 - Aye! Go on then!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Bokkers naar Schotland 2019 - Aye! Go on then!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 13:19

Hee Bokkers, voor het eerst in 15 jaar ga ik écht op vakantie, in m'n eentje, naar schotland! *\o/*

Op 24 mei stap ik op het vliegtuig via Easyjet naar Edinburgh. Een week later de 31e kom ik terug. Een auto heb ik ook al gehuurd (links rijden.. links schakelen, druk verkeer? Ervaringen gevraagd O:) ). Reisverzekering afgesloten en creditcard aangevraagd. Verder wil ik heel veel zien in die week. Ik ben bezig een reisschema op te stellen (dus nog geen overnachtingen geboekt.).

Lastig is alleen; hoeveel kan ik per dag reizen qua tijd en afstand én nog mooie en leuke dingen zien en ondernemen in een week tijd. Ik ben me online aan het inlezen, heb hier ook 2 andere verhalen uit 2009 gelezen.

Ennuh.. ik ga dus in m'n eentje. Ik stap voor het eerst in 15 jaar in een vliegtuig (niet mijn ding).
Wat wil ik doen; kastelen, uitzichten, ongerepte woeste natuur, rust, fotografie, lokale bevolking.. Qua overnachting niet veel eisen. Een schoon bed en schone douche.

Dus nu.. ervaringen/tips gevraagd. Hoe kan ik het beste plannen? Ervaringen met links rijden/schakelen? Kan ik goed parkeren en veilig auto rijden in Edinburgh? Overnachtingen nu boeken of op de bonnefooi??
Heb ik teveel wensen voor 1 week (waarschijnlijk wel _O- ).. Alle tips en ervaringen zijn welkom. Foto's ook natuurlijk.

Mijn wensen/routelijst:

- Edingburgh (1 nacht en dag); Kasteel, cirsus lane en ...
- Falkirk (Kelpies)
- Stirling; kasteel en misschien Wallace monument
rijden richting Balloch dan omhoog via A82)
- Regio Loch Lomond; berg Cobbler/arrocher
- Glencoe
- Fort William (Castle Stalker, Glen Etive, Roybridge, Rannoch Moore, etc.)
- Glennfinnan viaduct
- Isle of Skye (1 dag), Eilean Donan Castle, Dunvegan Castle, Quiraing castle, Olf man of Storr, etc.
rijden richting Inverness via 82
- Laggan Dam
- Loch Ness
- Inverness; culloden moore
rijden via A9 omlaag
- Langs Cairngorms nationaal park naar beneden richting Edinburg en einde vakantie.
...
Zin in! *D

Moderatoropmerking:
Dit topic is ontwikkeld van een enkele ervaringsvraag naar een algemener topic over alles wat je wil weten als je naar Schotland op vakantie wil. Stel hier je vragen, deel hier je tips, adviezen, en foto's. En laat vooral weten hoe het was!
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 08-05-19 14:39, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel algemener gemaakt op verzoek :)

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)


Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:22


:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 13:32

Dank je wel!! Ik wil dit al 30 jaar. Nu gaat het er gewoon van komen. De kans is inderdaad groot dat ik helemaal verliefd ga worden op dit land en elk jaar terug wil :j

En in een ander topic lezen is toch net even anders dan specifieke antwoorden krijgen om mijn vragen.
Laatst bijgewerkt door Tafje op 01-04-19 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Tessabuddy
Berichten: 433
Geregistreerd: 02-07-09
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:37

Ik lees even mee! Wij gaan over 2 weken al, voor een week naar Schotland!

Ons idee is om vanaf Edingburgh direct richting omgeving Glencoe te rijden.
Vanaf daar misschien een dag Isle Of Skye. En dan via Inverness/Loch Ness weer naar beneden.

Ben erg benieuwd naar tips wat betreft overnachten.. Weet iemand iets leuks nabij Glencoe?

Chelsey ♥
ORUN niveau 2 gediplomeerd!

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 13:42

Tessabuddy schreef:
Ik lees even mee! Wij gaan over 2 weken al, voor een week naar Schotland!
Ons idee is om vanaf Edingburgh direct richting omgeving Glencoe te rijden.
Vanaf daar misschien een dag Isle Of Skye. En dan via Inverness/Loch Ness weer naar beneden.
Ben erg benieuwd naar tips wat betreft overnachten.. Weet iemand iets leuks nabij Glencoe?


Zoiets wil ik dus ook .. :j Wat leuk dat je over 2 weken al gaat!

Ik zie net deze ovenachtingsmogelijkheid bij Glencoe.. wauw! https://www.huntingtowerlodge.com/tariffs-booking.html
Laatst bijgewerkt door Tafje op 01-04-19 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:46

Ik denk dat je plan te ambitieus is in ieder geval. Verkijk je niet op hoe traag het verplaatsen gaat in Schotland ten opzichte van 'het vaste land'. Vanaf Glasgow/Edinburgh naar het noorden is het bijna alleen maar B wegen (en nog slechter) Veel single lane, veeeeeel bochten. Het is prachtig, maar het schiet voor geen meter op.

Wij hadden 3 dagen op Skye en dat was echt te weinig bijvoorbeeld :=

Wij hadden onze eigen auto mee op de boot, dus wel gewoon schakelen, het links rijden koste 3 dagen voor het intuïtief goed ging. Het is minder moeilijk dan het lijkt, maar je gaat merken dat veel van je maniertjes (voornamelijk het kijken) niet kloppen als je aan de andere kant rijdt :')

Wij gingen op de bonnefooi, dat was prima te doen (in juni, dus geen hoogseizoen). Wij hebben ook veel (wild) gekampeerd, maar dat zal lastig zijn als je met het vliegtuig gaat. Wij hebben ook regelmatig een hostel gepakt, goedkope hotelletjes/B&B's. Het was voor ons alleen maar een slaapplek. Hostels zijn met grote afstand het goedkoopst.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 01-04-19 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 13:48

zoiets dacht ik al -O- Ik ben via Google Maps aan het plannen (qua tijd/afstand) en bekijk daar via de foto's hoe de wegen eruit zien. Een beetje provinciale weg is inderdaad een B-weg hier in Nederland.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:56

Ja dat gaat echt tegenvallen hoor, je bent soms rustig een anderhalf uur bezig met 70 kilometer :=

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:00

In Edinburgh hadden wij hier overnacht
http://menzies-guesthouse.co.uk/

Niet al te duur, 20 minuten lopen naar de royal mile en echt wel netjes met eenvoudig ontbijt. En niet onbelangrijk, als je het op tijd aangeeft kun je daar zelfs gratis parkeren (beperkte ruimte, dus wel 'reserveren')

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 14:10

Dank je.. maar elders zie ik die staan (website visitscotland): 2 hours 50 minutes from Edinburgh and 119 miles.

Dus van Edinburgh naar Glencoe in bijna 3 uur (minus de stops om te kijken... wat er veel zullen zijn).
Dat lijkt qua afstand en tijd dus mee te vallen.

Hoe is het parkeren bij Edinburgh? En het verkeer? Ik stap bij het vliegveld in een huurauto met het stuur en de pook dus aan de verkeerde kant. Als ik dan meteen in allerlei drukte terecht kom dan ga ik het die dag al niet redden denk ik :\

Hier een redelijk uitgeschreven route over 7 dagen West Schotland https://www.visitscotland.com/nl-nl/see-do/tours/driving-road-trips/7-days-west-scotland/
Laatst bijgewerkt door Tafje op 01-04-19 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:14

Dat weet ik niet. Wij kwamen in Newcastle van de boot rollen en heb wel Edinburgh doorkruist. Dat viel me alles mee. De locals zijn ook wel gewend aan de onhandige toeristen, dus maak je niet te veel zorgen.
Edinburgh - Glencoe zal in 3 uur wel lukken denk ik. Dat zijn ook nog wel 'vlotte' wegen.

Ik had vooraf overigens heel Schotland op google maps gedownload, erg veel plezier van gehad.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 14:16

Kaarten downloaden inderdaad een goede tip. Is er GPS? Anders kan Google Maps op de telefoon me wel brengen waar ik moet zijn. Kosten zijn niet meer zo hoog als vroeger.
Zijn er ook voldoende tankstations in de hooglanden? Beetje vreemd als je in de Middle of Nowhere zonder benzine komt te staan.

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)


Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:21

Wij hebben geen problemen gehad, gewoon zien dat je nooit minder dan 1/4 in de tank hebt. Als je maps download kun je ze gewoon offline bekijken. Dat is wel een goed idee. In de highlands is er echt niet altijd goed bereik :P

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:28

Als je de trek omhoog naar Inverness maakt, is het eigenlijk zonde hoe weinig tijd je daar doorbrengt! Het hoge Noordwestelijke gedeelte van Scotland is imo het allermooiste stukje :j Loch Ness zou ik trouwens overslaan, das niet zo bijzonder. Persoonlijk zou ik van Edinburgh meteen naar Glencoe doorstekken, met onderweg Falkirk evt. Dan de volgende dag van Glencoe naar Skye via Glenfinnan, op Skye overnachten, volgende dag Skye doen, nog een nacht daar, dan omhoog via de Westelijke kustroute (stukje Skye-Ullapool is zó mooi!), en dan evt kan je de volgende dag via Ullapool doorsteken naar Inverness, en dan inderdaad via de Cairngorma naar beneden. Skye is prachtig en kun je op zich een week verblijven, maar als je maar kort de tijd hebt zou ik vooral van Quiraing een prioriteit maken!

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād

Inujojo
Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:02

Rijden valt hier hartstikke mee hoor, als je een keer aan de goede kant zit gaat het zo door. Je grijpt misschien een paar keer mis naar je versnellingspook, maar daar zal het voor de rest wel mee meevallen. De voorrangsregels zijn hetzelfde en de maximumsnelheden grofweg ook :).

Schotland is echt niet zo heel groot. Het is voor mij 5 uur rijden (omgeving Glasgow) om in Skye te komen en dat doe ik ook gewoon in die tijd. Als je een beetje durft te rijden dan rijd je sowieso tot Glencoe (verder de noord ben ik nog niet in geweest, maar ik kom vaak in de buurt van Loch Lomond en Long) rustig met 60mph door. Dat red ik zelfs met m'n kleine Dacia Sandero, zelfs in het donker en dat is alleszinds geen heuvelauto :').

Edinburgh vliegveld kan druk zijn rond de spits en die begint rond een uur of 4. Het vliegveld ligt langs 1 van de drukste aanvoerroutes het centrum in. Edinburgh is heel heuvelachtig, dus als je twijfels hebt over je heuvelproef, is het misschien een goed idee om de park and rides te nemen.
Er zijn vlak buiten de stad verschillende Park and Rides waar je gratis kan parkeren en voor een klein prijsje met de bus de stad in kan :). Die zijn er bij de meeste grote steden hier, Stirling heeft er ook sowieso 1. Parkeren bij het kasteel in Stirling kan, maar dan moet je wel vroeg zijn, dat vult vrij snel op. Als je daar later op de dag komt, zou ik eigenlijk gewoon de park and ride pakken.

Parkeren in de Edinburgh zelf raad ik af, het is godgruwelijke duur in de parkeergarages en op straat parkeren is vaak maar max 3 uur. Op zondag is het wel gratis parkeren en ik ken een boel hoeken en gaten waar je ook gratis kan parkeren op zaterdag (vlak buiten het centrum, maar eigenlijk maar tien minuten lopen). De buurt rond Broughton St. Mary's Church is op zaterdag gratis parkeren en daar scoor ik eigenlijk altijd, zelfs als ik wat later in de stad aankom :).

Houd er ook rekening mee dat de stoplichten hier vaak voor beide kanten tegelijk aangaan, dus als jij groen licht krijgt, de tegengestelde richting dat ook vaak krijg. Daar heb ik me weleens op verkeken toen ik hier net woonde:').

Scum
Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:06

Als je maar 1 dag hebt voor Skye dan zou ik dat helemaal skippen. Wij zijn er 3 dagen geweest en helaas een flink stuk moeten overslaan.

Stirling vond ik trouwens tegen verwachting in ook erg leuk. En daar waren we ook de hele dag aan kwijt.

Ik zie op je lijstje niks terug komen van de Hebriden. Weet niet of dat bewust is? Dat vond ik persoonlijk wel de mooiste kant van Schotland :)

BeFunny
Berichten: 10195
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:21

Toen wij er waren was het bij fort William heel erg druk. Stond een lange rij buiten. En wij hebben besloten die over te slaan.

Ook ik zou Loch Ness overslaan. Ik wilde daarheen omdat iedereen er laaiend over was. Najah mwah en het zelfde gevoel had ik op skye.

Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.

Over het rijden zou ik me niet druk maken. En de bevolking vonden wij heel vriendelijk.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:28

OMG TS, ik vertrek ook 24 mei, maar ik kom pas 3 juni terug. :):)
En we gaan met de boot.... := Wie weet kom ik je wel tegen :+

Ik volg het topic even, want ik ben ook erg benieuwd naar de tips.

T3mptati0n
Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:33

Ik hou echt van de serie Outlander op netflix <3 speelt zich ook af in voornamelijk Schotland, dus wil zelf ook heeeeeel graag heen! Ik ga je topic even volgen voor leuke tips! Veel foto’s maken en geniet graag met je mee <3

L 08/2013 & L 11/2015

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:37

Mijn oom en tante gingen wel 5 x per jaar en hebben vorig jaar besloten daar een B&B te openen. Eindelijk een reden om echt heen te gaan want wil al heel lang, maar ga elk jaar ergens anders naartoe. :')

Tafje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 15:38

Sorry voor de late reactie.. problemen met de laptop ;-)
Wat een mooie tips!! P+R.. hele goeie! En volle tank.. en kaarten downloaden! Ik heb gisteren mijn creditcard ontvangen en geactiveerd. Dus dat kan ik ook al afstrepen.

Ik denk trouwens dat ik alleen de eerste nacht een overnachting in Edinburgh boek en vervolgens op de bonnefooi door rijd. Er schijnen genoeg betaalbare Hostels te zijn.

@Inujojo: dank voor de goede verkeer- en rijdtips!!

@Killyenn: ik steek ook omhoog maar met de klok mee. Dus vanuit Edinburgh langs Glasgow en dan omhoog naar Fort William en Island of Sky (via de 82 geloof ik) dan rechts richting Inverness en dan weer omlaag richting Stirling en Edinburgh. Aan Quiraing wil ik inderdaad prioriteit prioriteit geven. Dat moet één van de mooiste bergen van Schotland zijn.

@Scum: van wat ik hoor is Island of Skye één van de mooiste plekken van Schotland. DIe wil ik niet overslaan als het even kan. Hibriden wellicht een volgende keer. Voor nu wordt het al een hele drukke week als ik alles op mijn lijstje wil zien :D

@Befunny; ik hoop dat in de week die ik ga (al is het wel Hemelvaart maar buiten het hoogseizoen) dat het niet zo heel druk is in Fort William. Ik heb inderdaad ook Lochness van mijn lijstje geschrapt. Is wel mooi maar meer vanwege de verhalen over Nessie.

@Annekee: hahaha wat leuk dat jullie ook gaan de 24e!! Wellicht even telefoonnummers uitwisselen. Mocht ik verdwalen of zo haha :)

@T3mptati0n: jaaa hier nog een Outlanderfan!! Ik heb serie 1 t/m 4 gekeken en alle boeken gelezen. Mede daardoor nu ook doorgezet om echt eens naar Schotland te gaan! Lallybroch staat ook ergens op mijn lijstje (ligt iets boven Edinburgh), en heet uiteraard anders. Maar iets zegt me dat ik daar geen tijd voor zal hebben.

@hoikimmmy oh wat gaaf!! Hebben ze er al een B&B? Wellicht iets voor mij om te overnachten als het op mijn route ligt? Ik ben al heel lang fan van Schotland. De kastelen, de rijke geschiedenis en het prachtige ongerepte landschap.

Geweldig.. Ik heb er zooo'n zin in. Ik heb mijn vliegtickets, auto gehuurd, reis- en annuleringsverzekering en creditcard al geregeld in ieder geval.
Mocht ik ooit gaan emigreren, dan naar dat land :):)

There's no such thing like a 'no good horse' every 'no good horse' was made by a 'no good human'!

I live now in your heart, a lovely place to stay. And what you have in memories, no one can take away
RIP mijn mooie lieve gouden man, ik mis je.. (1991 - 2017)

xRaisin
Berichten: 1748
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:50

Leuk leuk! Ik ga met mijn vriend ongeveer dezelfde periode naar Schotland! Wij gaan 10 dagen en zien helaas ook niet eens de helft van wat we wilden zien! Gelukkig is Schotland niet zo ver, dus vaker gaan kan altijd! :p.

Wij beginnen in Glasgow, gaan dan naar een plekje in de buurt van fort William voor een paar dagen en dan een paar dagen naar Skye en dan weer terug naar Glasgow.

Het links rijden vind ik wel spannend, heb het wel eens een heel klein stukje gedaan, dat ging wel goed, maar hele km's afleggen is toch een ander verhaal!

AbleToDream
Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:25

Ik ga in Juni ook met een vriendin naar schotland, wij hebben twee dagen edinburgh, drie dagen skye en drie dagen inverness en omstreken. Wij hebben ook enkele verblijven gebeokt bij airbnb voor de eerste keer dus hopelijk valt dat ook wat mee. Verder een caravan op skye in the middle of nowhere dus back to basics.

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:09

Ze zitten vrij ver in het noorden, dufftown. The Gables Whisky B&B heten ze. Naam zegt het al, alles is in whisky thema.

Qimm
Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ik ga naar schotland - tips/adviezen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:41

Dufftown is ook wel whisky central

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Azmay, Danseresje, Earth, enny, janna, lgw, Lugea, puppy1128, RedRoses, Schapenvacht, secricible, sevenofnine, Stybba, Syzygy, Tazzey, Unoo, xPabloBokt en 73 bezoekers