Varekaj schreef:Maar jij hebt een Bockman :P
Dinsdag heb ik les en moet ik met de trailer op pad. Zal proberen eraan te denken en om een foto te maken van mijn combi. Dan heb je misschien een idee.
Clublid met ifor heeft een kia, die heeft ook geen problemen met de klep.
Varekaj schreef:Of je moet voor een voorlader gaan en geen deurtje. Dan heb je dat probleem al niet.
Dee_Es schreef:Op deze km's denk ik dat je een dief van je eigen portemonnee bent om diesel te gaan rijden. Hou er ook rekening mee dat oude diesels geweerd worden uit (binnen)steden en dat ze inderdaad relatief gezien meer waarde verliezen.
Als je een type auto op het oog hebt zou ik gewoon even kijken naar de kosten van de wegenbelasting (kan je online vinden per provincie) en dan uitrekenen bij hoeveel km's het omslagpunt ligt. De prijs voor diesel lijkt harder te stijgen dan de prijs voor benzine dus het omslagpunt komt steeds hoger te liggen.
Ik had hier een tijd geleden naar een trekauto/SUV gevraagd. Dank jullie wel voor het meedenken. Het is een Grand Vitara geworden. Ik hoef maar met 1 paard tegelijk rond te sjouwen dus dat moet ie met gemak trekken.
diesel_ schreef:Ik heb mijn BE rijbewijs dit jaar gehaald.
Als ik een lege trailer (zonder paard) wil trekken met een gewicht van 720 kilo dan mag ik daar toch gewoon mee rijden met elke auto die minimaal die 720 mag trekken (in dit geval 1500 maar bij wijze van spreken)? Ook al heeft de trailer een maximum laadvermogen van 1600kg?
Op mijn examen werd nog benoemd dat er wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht en niet naar het laadvermogen.
Alleen op de site van het RDW staat heel duidelijk dat het juist andersom is. Het gaat om het laadvermogen en niet het daadwerkelijke gewicht.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen
_mexx_lady_ schreef:Mag ik vragen wat je bedoeld met omslagpunt?
diesel_ schreef:Ik weet dat dit onderwerp al héél veel voorbij is gekomen maar ik kan er gewoon geen goede documentatie over vinden op google.
Ik heb mijn BE rijbewijs dit jaar gehaald.
Als ik een lege trailer (zonder paard) wil trekken met een gewicht van 720 kilo dan mag ik daar toch gewoon mee rijden met elke auto die minimaal die 720 mag trekken (in dit geval 1500 maar bij wijze van spreken)? Ookal heeft de trailer een maximum laadvermogen van 1600kg?
Op mijn examen werd nog benoemd dat er wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht en niet naar het laadvermogen.
Alleen op de site van het RDW staat heel duidelijk dat het juist andersom is. Het gaat om het laadvermogen en niet het daadwerkelijke gewicht.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen
Wat is het nou? En waar staat dat vooral?
Citaat:De site van de overheid gaat over het rijbewijs dat nodig is. Dan gaat het over tmm (eigen gewicht + maximaal laadvermogen). Jouw vraag gaat erover welke auto het mag trekken, dat is het daadwerkelijke gewicht.
Als de lege trailer 720 kg weegt moet de auto dus minimaal 720 kg mogen trekken om met lege trailer te mogen rijden.
Of de chauffeur die combinatie ook mag rijden hangt af van tmm auto + tmm aanhanger, maar omdat jij E achter B hebt hoef je daar niet over na te denken (tenzij je een aanhanger van tmm >3,5 ton zou willen trekken)