[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:23

Maar jij hebt een Bockman :P

Dinsdag heb ik les en moet ik met de trailer op pad. Zal proberen eraan te denken en om een foto te maken van mijn combi. Dan heb je misschien een idee.
Clublid met ifor heeft een kia, die heeft ook geen problemen met de klep.


Speedster
Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:09

Super, ben benieuwd naar de foto!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:14

De dissel is niet zo heel lang maar het neuswiel zit wel aardig naar achter. Bijna tegen de neus van de trailer aan zeg maar.

Speedster
Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:21

Als het al past, dan wordt het een afweging tussen het ietwat onhandige icm het trailerdeurtje en het betere zich tijdens achteren tijdens het rijden zonder trailer. Ik rij er natuurlijk veel vaker zonder trailer mee dan met.

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:20


It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:08

Of je moet voor een voorlader gaan en geen deurtje. Dan heb je dat probleem al niet.


Optiwolk
Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:11

Varekaj schreef:
Maar jij hebt een Bockman :P

Dinsdag heb ik les en moet ik met de trailer op pad. Zal proberen eraan te denken en om een foto te maken van mijn combi. Dan heb je misschien een idee.
Clublid met ifor heeft een kia, die heeft ook geen problemen met de klep.


Een humbaur Rapid plus :Y)

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

Speedster
Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:16

Varekaj schreef:
Of je moet voor een voorlader gaan en geen deurtje. Dan heb je dat probleem al niet.

Ik heb een voorlader. Maar dat deurtje wordt toch ook wel vaak gebruikt. Toch wel handig als je van beide kanten overal bij kunt. En om de paarden af te laden moet hij sowieso open, want er zit zo'n zadelkastje aan de deur.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 05:12

Ik heb geen voorlader en geen zadelkastje, alle zooi ligt in de auto :D
De koffer moet dus wel open als ik wil opzadelen. Bij mooi weer leg ik mijn spullen soms naast de auto maar meestal dus paard eruit, deurtje dicht, koffer open en paard klaarmaken.

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:53

Oke aan de Nederlanders, gaat dan wel niet over een trekauto maar goed, om er dan een nieuw topic voor te openen.
Ik ben aan het kijken om naar Nederland te verhuizen, en mijn huidige auto (2.2 liter Diesel, SUV) is dan gewoon niet betaalbaar. Omdat ik daar toch geen trailer moet trekken, heeft het geen zin om die auto aan te houden. Met mijn huidig werk verbruikt hij in bebouwde kom gemiddeld 7-7.5 liter/100km. Ver van zuinig dus.

Dus een beetje spieken naar de automarkt, maar wat is nu eigenlijk het meest voordelig, in volgende situatie.
Mam op gemiddeld 45 minuten rijden, +- 50/60km enkele reis.
Werk op gemiddeld 20 minuten rijden, +- 10/15km enkele reis. Geen auto nodig tussendoor, dus naar werk rijden en weer terug. Zou vrij veel autostrade zijn.
Wonen in of kort bij de stad dus veel verkeerslichten en niet kunnen doortrekken.
Mijn eerste reactie zegt Benzine, maar ik rijdt gewoon liever diesel.

Benzine is in verzekering en wegentaks goedkoper.
Diesel is dan weer duurder maar op zich wel zuiniger om naar mam te rijden (1xper week minimum).
Diesel rijdt over het algemeen zuiniger.
Benzine is dan wel weer duurder tanken als diesel in Nederland

Voor een trekauto is diesel sowieso beter, maar het gaat hier niet om een trekauto (stout he :) )

Rex_Rolfo
Berichten: 5375
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:21

Diesel: vaste kosten hoger
Benzine: kosten per km hoger
Je kunt per auto uitrekenen waar het omslagpunt ligt. Over de duim genomen zal dat rond de 18.000 km liggen. Zit je in die buurt dan maakt het niet zo heel veel verschil of je diesel of benzine verstookt.

Voor werk zou je ook nog naar een (elektrische?) scooter kunnen kijken, kost helemaal weinig. Maar goed, als je toch een auto nodig hebt voor andere verplaatsingen en de snelste route is van de autoweg dan is met auto naar werk wel het meest voor de hand liggend.

Wat nu speelt is de negatieve aandacht voor diesels. Als dat doorzet krijg je over een paar jaar nauwelijks nog wat terug bij inruil / verkoop. Geen idee wat dat gaat brengen, politiek en publieke opinie is nogal wispelturig.

Kostentechnisch hangt gewoon heel erg veel af van de auto die je kiest. Het ene model is wat duurder in verzekering dan een ander, nodigt wat meer uit om vlot te rijden, is zwaarder (wegenbelasting gaat op leeggewicht). En zeker bij een gebruikte speelt geluk een grote rol. Koop je een krakkend exemplaar die ondanks alles maar blijft lopen of denk je een prima wagentje gekocht te hebben die in de loop van de tijd toch een en ander aan (dure?) reparaties nodig heeft?

Dee_Es
Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:05

Op deze km's denk ik dat je een dief van je eigen portemonnee bent om diesel te gaan rijden. Hou er ook rekening mee dat oude diesels geweerd worden uit (binnen)steden en dat ze inderdaad relatief gezien meer waarde verliezen.

Als je een type auto op het oog hebt zou ik gewoon even kijken naar de kosten van de wegenbelasting (kan je online vinden per provincie) en dan uitrekenen bij hoeveel km's het omslagpunt ligt. De prijs voor diesel lijkt harder te stijgen dan de prijs voor benzine dus het omslagpunt komt steeds hoger te liggen.

Ik had hier een tijd geleden naar een trekauto/SUV gevraagd. Dank jullie wel voor het meedenken. Het is een Grand Vitara geworden. Ik hoef maar met 1 paard tegelijk rond te sjouwen dus dat moet ie met gemak trekken.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Optiwolk
Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:13

En volr juist diesels is het niet goed om telkens korte stukjes te rijden.

En een elektrische fiets? Ik doe over de 10km (mits wat lichten etc) 25-30 minuten. Als je toch in de binnenstad voor de lichten staat met de wagen, kan je evengoed fietsen?

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

Rex_Rolfo
Berichten: 5375
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:26

Toen ik nog jong en fit was deed ik de 10 km naar school ook in 30 minuten. Op een ouderwetse fiets zonder versnellingen :D


Wat betreft niet goed op temperatuur komen van het motorblok heb je helemaal gelijk. Dat is voor een benzine al niet ideaal, laat staat voor een zelfontbrander.

Optiwolk
Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:27

Toen ik nog jong en fit was ook ja.
Ni ben ik nog wel jong maar niet meer fit _O- en is elektrisch dus een pak beter voor de slechte knieën.

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

diesel_
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:52

Ik weet dat dit onderwerp al héél veel voorbij is gekomen maar ik kan er gewoon geen goede documentatie over vinden op google.

Ik heb mijn BE rijbewijs dit jaar gehaald.
Als ik een lege trailer (zonder paard) wil trekken met een gewicht van 720 kilo dan mag ik daar toch gewoon mee rijden met elke auto die minimaal die 720 mag trekken (in dit geval 1500 maar bij wijze van spreken)? Ookal heeft de trailer een maximum laadvermogen van 1600kg?

Op mijn examen werd nog benoemd dat er wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht en niet naar het laadvermogen.

Alleen op de site van het RDW staat heel duidelijk dat het juist andersom is. Het gaat om het laadvermogen en niet het daadwerkelijke gewicht.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen


Wat is het nou? En waar staat dat vooral?

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:02

Dee_Es schreef:
Op deze km's denk ik dat je een dief van je eigen portemonnee bent om diesel te gaan rijden. Hou er ook rekening mee dat oude diesels geweerd worden uit (binnen)steden en dat ze inderdaad relatief gezien meer waarde verliezen.

Als je een type auto op het oog hebt zou ik gewoon even kijken naar de kosten van de wegenbelasting (kan je online vinden per provincie) en dan uitrekenen bij hoeveel km's het omslagpunt ligt. De prijs voor diesel lijkt harder te stijgen dan de prijs voor benzine dus het omslagpunt komt steeds hoger te liggen.

Ik had hier een tijd geleden naar een trekauto/SUV gevraagd. Dank jullie wel voor het meedenken. Het is een Grand Vitara geworden. Ik hoef maar met 1 paard tegelijk rond te sjouwen dus dat moet ie met gemak trekken.


Mag ik vragen wat je bedoeld met omslagpunt?

Ik kan je vertellen dat de prijs van diesel vorige week zelfs al 0,01 hoger lag als benzine.
Nog nooit meegemaakt.... Alleen om die reden dacht ik al, foert het word benzine!

Dee_Es
Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:27

Oh wow dat is wel heel dramatisch, diesel duurder dan benzine.

Het omslagpunt van wanneer diesel rijden goedkoper is dan benzine rijden afhankelijk van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. Maar waarom vindt je diesel fijner rijden? Misschien zijn er benzine auto's met vergelijkbare eigenschappen? Kom je alleen misschien wel bij de wat zwaardere motoren uit... :\

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Rex_Rolfo
Berichten: 5375
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:36

diesel_ schreef:
Ik heb mijn BE rijbewijs dit jaar gehaald.
Als ik een lege trailer (zonder paard) wil trekken met een gewicht van 720 kilo dan mag ik daar toch gewoon mee rijden met elke auto die minimaal die 720 mag trekken (in dit geval 1500 maar bij wijze van spreken)? Ook al heeft de trailer een maximum laadvermogen van 1600kg?

Op mijn examen werd nog benoemd dat er wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht en niet naar het laadvermogen.

Alleen op de site van het RDW staat heel duidelijk dat het juist andersom is. Het gaat om het laadvermogen en niet het daadwerkelijke gewicht.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen

De site van de overheid gaat over het rijbewijs dat nodig is. Dan gaat het over tmm (eigen gewicht + maximaal laadvermogen). Jouw vraag gaat erover welke auto het mag trekken, dat is het daadwerkelijke gewicht.

Als de lege trailer 720 kg weegt moet de auto dus minimaal 720 kg mogen trekken om met lege trailer te mogen rijden.

Of de chauffeur die combinatie ook mag rijden hangt af van tmm auto + tmm aanhanger, maar omdat jij E achter B hebt hoef je daar niet over na te denken (tenzij je een aanhanger van tmm >3,5 ton zou willen trekken)


_mexx_lady_ schreef:
Mag ik vragen wat je bedoeld met omslagpunt?

Het omslagpunt is het aantal kilometers per jaar waarbij diesel rijden goedkoper is dan benzine. In NL liggen de vaste lasten voor diesel hoger maar de brandstofkosten per km zijn lager. Diesel is namelijk goedkoper (scheelt momenteel zo'n 30 ct/liter in vergelijking met Euro 95) plus dat je per 100 gereden km's iets minder diesel nodig hebt dan benzine.

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:49

diesel_ schreef:
Ik weet dat dit onderwerp al héél veel voorbij is gekomen maar ik kan er gewoon geen goede documentatie over vinden op google.

Ik heb mijn BE rijbewijs dit jaar gehaald.
Als ik een lege trailer (zonder paard) wil trekken met een gewicht van 720 kilo dan mag ik daar toch gewoon mee rijden met elke auto die minimaal die 720 mag trekken (in dit geval 1500 maar bij wijze van spreken)? Ookal heeft de trailer een maximum laadvermogen van 1600kg?

Op mijn examen werd nog benoemd dat er wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht en niet naar het laadvermogen.

Alleen op de site van het RDW staat heel duidelijk dat het juist andersom is. Het gaat om het laadvermogen en niet het daadwerkelijke gewicht.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen


Wat is het nou? En waar staat dat vooral?

Jij mag alles aan je auto hangen dat daadwerkelijk (dus leeggewicht + lading) minder weegt dan wat je auto mag trekken. Wat de TMM van die aanhanger is, is niet van belang.

Ik lees in je link eerlijk gezegd nergens dat dat anders zou zijn.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

diesel_
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:14

Citaat:
De site van de overheid gaat over het rijbewijs dat nodig is. Dan gaat het over tmm (eigen gewicht + maximaal laadvermogen). Jouw vraag gaat erover welke auto het mag trekken, dat is het daadwerkelijke gewicht.

Als de lege trailer 720 kg weegt moet de auto dus minimaal 720 kg mogen trekken om met lege trailer te mogen rijden.

Of de chauffeur die combinatie ook mag rijden hangt af van tmm auto + tmm aanhanger, maar omdat jij E achter B hebt hoef je daar niet over na te denken (tenzij je een aanhanger van tmm >3,5 ton zou willen trekken)


Oh op die fiets, ik raakte er ineens helemaal van in de war, maar dat gaat inderdaad alleen om het rijbewijs dan!
@ Ikke ik raakte in de war van deze zin in de 2e alinea Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht. maar dat gaat ook over het rijbewijs

Dank!

s1993
Berichten: 2117
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:03

Hoi, ik kom even binnenvallen met een vraag.

Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend. Beide geen auto, hij wil met ov naar zijn werk, ik met de fiets. Nou ga ik begin juni voor mijn BE rijbewijs en wil ik lekker met mijn pony op pad kunnen wanneer ik wil. Er moeten dus op termijn een auto en trailer komen :D Mijn pony zal max 450 kg worden schat ik.

Ik vermoed dus dat het een benzine auto zal worden, gezien die lager is qua vaste kosten en we niet heel veel km willen maken met de auto.
Wat raden jullie aan?

Kort samengevat zoek ik dit qua auto:
- Betrouwbaar
- Goedkoop (onderhoud/belasting etc)
- We hoeven er niet veel km mee te maken
- Met de juiste trailer zou 1000/1200kg trekkracht voldoende zijn (volgens mij?)

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Hilli
Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:15

Als je de auto echt alleen maar gebruikt voor uitstapjes met je paard, dan zou ik een huurbus nemen. Voldoende trekvermogen en goedkoper dan een auto incl. onderhoud/verzekering/wegenbelasting.

Uitgaan van minimale trekvermogens zou ik echt niet doen, tenzij de nood aan de man is.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

neile
Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:17

1000 kg trekkracht? Een beetje deftige trailer begint bij 700 kg minstens... zoek een fijne gezinswagen die een 1400 a 1600 kan trekken en je kan prima op pad. Beetje overschot hebben is wel goed. Zo zijn er veel. Renault Megane, Kia ceed, peugeot 308, de kleinere middenklassewagen.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Rex_Rolfo
Berichten: 5375
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:33

Eensch met voorgaande sprekers. Trailer 650-700, paard 450, zit je toch aan 1100 - 1200 kg. Verder heb je kleinere / lichtere auto's die relatief veel mogen trekken en grotere wagens die niet zoveel aan de haak mogen. Ik heb dan liever die laatste, want een paardentrailer is gewoon een groot ding dat veel wind vangt. Bij zijwind of windvlagen wil je er een fatsoenlijke auto voor hebben.

Wij hadden een Zafira (eigenlijk een opgeblazen Astra stationwagen) 1.8 voor de trailer met 470 kg Haflinger. Mocht "maar" 1200 kg trekken, had in de praktijk geen moeite met de trailer, ook als het niet windstil weer was.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maartje78, Saar4 en 60 bezoekers