Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
miezelke
Berichten: 1313
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:57

Ik gebruik ook meestal een (lange) dressuurzweep. Vind dat het fijnste werken, en paard snapt het prima. Je begint meestal van kortbij een oefening aan te leren (dus bvb travers sta je in het begin toch al gauw naast de schouder) en naarmate het beter gaat en paard t goed snapt, ga je meer naar voor. Zo verklein je eigenlijk stelselmatig je hulpen en hoef je nog maar je puntje van je zweep omhoog te houden richting AH en je krijgt al reactie. Heel soms gebruik ik menzweep.

Paard van gras weghouden is idd meer impuls geven :). Ik leer mijn paard(en) ook een commando aan om te mogen grazen: naar het gras wijzen en het hoofd naar beneden begeleiden (kan je desnoods nog een commando "gras!" of weetikveel aan koppelen :P ). Niet grazen is niet grazen; als je daar heel consequent in bent geeft paard op den duur wel op. Tis net als je een paar keer toelaat dat je paard je hele leven gaat blijven proberen want die weet dat je wel eens toegeeft ooit :D .
Net hetzelfde met rollen eigenlijk. Ik sta dat niet toe dat paardlief op eigen initiatief gaat rollen. Als hij toch aangeeft dat het toch erg nodig is, zorg ik er nog voor dat ik eigenlijk het commando geef.

Meer schoudervrijheid kan je bekomen door goede travers (buitenschoudervrijheid) en goede schouderbinnenwaarts (binnenschoudervrijheid), en desnoods wat meer oprichting vragen (halve ophoudingen geven opwaarts), dan komt die schouder nog meer eruit. En daarnaast nog oefeningen als appuyement, pirouette,...

Ben nog aant nagenieten van mijn weekend academische rijkunst (volg een jaaropleiding bij G.ea R.iemis te H.orseman's P.aradise, en zelfs met dat stormweer zondag bleef mijn beesje echt wel supercool en gefocust, terwijl hij thuis toch vaak een explosieve hietepetiet kan zijn :):) Vnlk gewerkt aan de verzameling in travers en schouderbinnen, zowel in het grondwerk als in het longeren en zowel in draf als in stap. Gaat best goed, kreeg er al hele fijne dingen uit.


plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:37

rustig hier

hier komen we steeds meer in een stijgende lijn. En wil ik echt meer gaan filmen. Mijn doel is de grondwerk auditie voor einde dit jaar behaald te hebben. Maar ben steeds niet tevreden genoeg haha.

WAt fijn dat je paard zo super cool bleef miezelke.

Ik zelf ben nu bezig met een advertentie om lessen te geven. Maar wat vind ik dat lastig. Ben zeer slecht in verkopen van mezelf. Ik kan 1 of ander manier niet de juiste woorden vinden bij mij gevoel. Ik wil te veel te snel type en dan komt het heel warrig over.. Daarnaast is mijn spelling en zinsopbouw niet mijn sterkte kant.

Is er iemand die ik kan pben en naar mijn advertentie wilt kijken en tips/opmerkingen wilt geven.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:42

@plutolover: stuur m maar in PB hoor!

Ik ben zelf even trots na dit weekend! Dat moment waarop je je kleuter-pony durft in te zetten om een lesklant te laten ervaren hoe relaxed longeren en wat simpel oefenen aan de hand kan zijn... en je kleuter-pony haar taak fantastisch oppakt!!

Doortje mocht zaterdag mijn lesgevende taak overnemen van mij. Ze liet zien hoe goed ze is in ontspannen stappen en draven, maar hoe je haar door het opvoeren van je eigen energie en enthousiasme ook écht enthousiast krijgt, en écht in speel-modus. En dat je enthousiasme ook wat kunt temperen door je eigen energie weer te verlagen.

Doordat Doortje zó zuiver is in haar spiegelende gedrag, en absoluut géén kwaad in zich heeft, kon de jongedame die met haar kwam werken zich focussen op haar eigen energie en de uitwerking daarvan op het paard, zonder zorgen dat Doortje misschien zou bokken of slaan.

Mijn jonge lesklant ging naar huis met nieuw zelfvertrouwen, nieuwe handvatten, meer gevoel en een smile op haar gezicht. En Doortje? Die had brokjes gekregen, kriebels, en fijne positieve woorden!

Ik ben super trots op beiden! Hebben ze toch mooi even gedaan samen!
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 25-03-19 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:46

skippy: als ik hem af heb zou ik hem sturen haha

WAt super fijn is dat he!! Ik heb nu 1 vast klantje en die gaan ook heel erg voorruit.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:53

plutolover schreef:
skippy: als ik hem af heb zou ik hem sturen haha

WAt super fijn is dat he!! Ik heb nu 1 vast klantje en die gaan ook heel erg voorruit.


Leuk is dat he? Ik heb met name klanten voor rijles eigenlijk. Nu eentje voor longeerles en basis werken aan de hand, en eentje voor echt grondwerk/ clickertraining / stukje vrijheidsdressuur. Heel leuk om te doen!

Syberdepiep
Berichten: 1594
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:01

Gisteren voor het eerst met mn jonge paard in het recreatiegebied in mn buurt wezen wandelen. Hij is enorm kijkerig en druk in vreemd gebied, vandaar ik dit eigenlijk altijd een beetje uitgesteld heb. Mn vriend ging mee met de hond en het was prachtig weer, en niet extreem druk met fietsers en wandelaars dus de perfecte gelegenheid. Kaptoom met teugels omgedaan en hele weg gelopen zoals we met werken aan de hand ook doen. Kon zo mooi even bekijken hoe hij overal op reageerde eer ik er onder de man mee op pad ga. We moeten voordat we in het recreatiegebied zijn nog stukje langs de weg en over een behoorlijke grote viaduct de A4 over, dat is het spannenste stuk. Maar mn paard heeft zich voorbeeldig gedragen, hij vond het erg spannend maar netjes bij me te houden. Dus dit is weer een mooi voorbeeld waarom werken aan de hand zo fijn is, fijn als het paard ook netjes aan de hulpen staat als je er naast loopt.

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

darkadia
Berichten: 5231
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:33

plutolover schreef:
skippy: als ik hem af heb zou ik hem sturen haha

WAt super fijn is dat he!! Ik heb nu 1 vast klantje en die gaan ook heel erg voorruit.


Mag mij ook PB sturen hoor. Wat ook kan helpen is lezen bij andere instructeurs hoe zij zich profileren in advertenties/op hun website. En mond op mond reclame ook zeker zinvol!

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:42

darkadia: ik zou hem ook naar jouw sturen als ik voor mijn gevoel tevreden over bent.

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:22

plutolover schreef:
rustig hier

hier komen we steeds meer in een stijgende lijn. En wil ik echt meer gaan filmen. Mijn doel is de grondwerk auditie voor einde dit jaar behaald te hebben. Maar ben steeds niet tevreden genoeg haha.

WAt fijn dat je paard zo super cool bleef miezelke.

Ik zelf ben nu bezig met een advertentie om lessen te geven. Maar wat vind ik dat lastig. Ben zeer slecht in verkopen van mezelf. Ik kan 1 of ander manier niet de juiste woorden vinden bij mij gevoel. Ik wil te veel te snel type en dan komt het heel warrig over.. Daarnaast is mijn spelling en zinsopbouw niet mijn sterkte kant.

Is er iemand die ik kan pben en naar mijn advertentie wilt kijken en tips/opmerkingen wilt geven.


Ja dat wil ik wel! Ik maak promotie filmpjes ook..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:32

Gizeppie schreef:
plutolover schreef:
rustig hier

hier komen we steeds meer in een stijgende lijn. En wil ik echt meer gaan filmen. Mijn doel is de grondwerk auditie voor einde dit jaar behaald te hebben. Maar ben steeds niet tevreden genoeg haha.

WAt fijn dat je paard zo super cool bleef miezelke.

Ik zelf ben nu bezig met een advertentie om lessen te geven. Maar wat vind ik dat lastig. Ben zeer slecht in verkopen van mezelf. Ik kan 1 of ander manier niet de juiste woorden vinden bij mij gevoel. Ik wil te veel te snel type en dan komt het heel warrig over.. Daarnaast is mijn spelling en zinsopbouw niet mijn sterkte kant.

Is er iemand die ik kan pben en naar mijn advertentie wilt kijken en tips/opmerkingen wilt geven.


Ja dat wil ik wel! Ik maak promotie filmpjes ook..


Zodra ik een opzet heb stuur ik je ook een pb. Wil er morgen goed voor zitten

Amiraaa
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-11-18

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 05:40

Ik kom hier ook eventjes op binnen vallen: ik heb nu al een aantal lesjes gedaan grondwerk/longe aan de hand. Nu wil ik me zelf ook wat gaan verdiepen. Iemand ideale cursussen die ik kan volgen/ boeken lezen?

LGhorses
Berichten: 35
Geregistreerd: 20-09-14

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:08

Ik werk ook aan de hand! Vind dat super leuk om te doen. Ik doe o.a. schouderbinnenwaarts, wijken, travers en nu ook een begin van appuyeren aan de hand. Helaas niemand in de buurt die hier les in geeft. Misschien weet iemand hier een instructeur/intructrice in Twente? :)


Narcomil
Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:16

Ik ben net begonnen bij Yvonne Hinsenveld, deze zaterdag heb ik mijn tweede les en de eerste beviel me uitstekend. Je kunt haar op facebook ook vinden onder Academische Rijkunst Twente.

LGhorses
Berichten: 35
Geregistreerd: 20-09-14

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:33

Bedankt, ik ga haar eens opzoeken!

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:28

Even terug mij ingeschreven voor de gratis workshop van Balance in hand. Vandaag alle filmpjes bekeken en met paardlief aan de slag gegaan. Het was even terug dat ik echt met haar aan de hand had gewerkt. Momenteel zijn we wat actiever met rijden en heb ik een paar lessen dubbele longe gehad wat we nu druk aan het oefenen zijn. Ik doe eigenlijk gewoon teveel dingen met haar en er zitten te weinig dagen in een week :') :') Enkele longe, dubbele longe, rijden, buitenrit, wandelen, vrije dag, aan de hand werken.....

Na het kijken van de workshop weer wat motivatie gekregen en vandaag gelijk geoefend. Heel fijn met haar bezig geweest en ik kon zelf ook heel rustig, kalm en zacht blijven. Soms is dat lastig als ze weer eens loopt de 'miepen' omdat die ene zijde van de bak echt eng blijft (we staan verdorie al 7 jaar hier en het blijft daar eng, en dan verlies je wel eens je geduld ;)).

Ik vond de gratis workshop wel echt een fijne, met wat concrete tips EN een keer ook een stukje over problemen die je tegenkomt met een 'groen' paard. Vaak is zo'n demo/workshop toch vaak alleen maar met een paard die alle oefeningen al 10 jaar met twee hoefjes in de neus kan doen. Ergens begrijpelijk omdat ze je graag een eindbeeld willen laten zien en je willen aanmoedigen de cursus aan te schaffen, maar iets wat ik vaak wel erg mis en mij het idee geeft dat de gehele cursus met gevorderde paarden wordt doorlopen en dus mij weerhoudt geld er aan te besteden.

Wel leuk is dat ik met het longeren de laatste weken opvalt dat ze opeens gewoon vloeiend in de linkergalop kan aanspringen! Iets dat ze jaren (kan mij eigenlijk niet anders herinneren; en ze is 16) altijd heel lastig vond; altijd met een rare sprong, boze hoofdzwaai etc. Nu doet ze het echt super soepel <3 <3 <3 Het sterker maken van haar achterbenen met aan de hand werken (en in de andere vormen van training) zal daar zeker wel bij helpen!

Obelix95
Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:59

Ooh wat leuk! Een werk aan de hand topic. Ik doe het nu ongeveer een jaar met mijn Tinker ruin Joe van 10 jaar. Zal later wst uitgebreider reageren :)

ingridxxs
Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:55

Ik wil vanaf nu wat meer berichten volgen, elke keer is het te veel om te lezen haha. Met Fons gaat het super. [ img ]

Insta: @fjordfons_
Facebook: Fjord Fons
Classical dressage

MyrtheJ
Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:54

Leuk, een werken aan de hand topic! Heb niet alle pagina's gelezen maar wel een hele hoop. :D

Ik ben nu een maand of 3-4 aan de slag met mijn ijslander merrie. Wereld van verschil!

Ik werk vooral aan de hand met de kaptoom, ik voeg ook wat longeerwerk toe en zit er nu langzaam ook weer op.

Inmiddels kan ze netjes schouderbinnenwaarts/schoudervoor en travers op beide handen, met en zonder bakrand. Daar speel ik nu mee met b.v. openen en sluiten van voltes, travers op de volte etc etc.

Een van onze volgende stappen is ook de draf toe te voegen. Dat is nog moeilijk! Haar voorkeursgang is tolt. Aan de hand krijg ik dan ook alleen maar tolt. Aan de longe draaft ze wel, dus nu probeer ik eerst vanuit het longeren in draf LVO te krijgen zodat ik daarna weer dichter bij haar kan lopen en haar de hulpen kan aanleren.

Wat ik mooi vind om te zien is dat de draf ook al heel erg verbeterde door het werken aan de hand in stap. Meer schoudervrijheid!

Vanaf de grond is de scheefheid in stap dus al behoorlijk goed te controleren. Als ik er op zit haalt ze opnieuw alles uit de kast om mij op haar binnen of buitenschouder te krijgen, dus ik leer nu goed zitten en voelen en corrigeren.... De beloning is dan een paar pasjes LVO, ook in stap. Hopelijk bouwen we dat verder uit :-)


Ingrid, ziet er al netjes uit! Wat is de reden dat je de ring midden op de kaptoom vasthoudt in de travers en niet gewoon de binnenteugel?

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:59

Ik zou graag meer willen lezen over het werken aan de hand middels AR. Boeken die ik tegenkom via mediaboek zijn niet in het Nederlands, en voor mij leest een andere taal niet zo fijn. Heeft iemand tips?

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:06

AnnoNiemand schreef:
Ik zou graag meer willen lezen over het werken aan de hand middels AR. Boeken die ik tegenkom via mediaboek zijn niet in het Nederlands, en voor mij leest een andere taal niet zo fijn. Heeft iemand tips?


Goede. Wil ook wel meer over lezen.

Al heb ik een super gaaf boek!! Vanuit mijn opleiding.

hannexjessy
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:15

ik wil ook grondwerk doen om mijn paard meer in belans te krijgen heeft iemand tips?

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:59

hannexjessy schreef:
ik wil ook grondwerk doen om mijn paard meer in belans te krijgen heeft iemand tips?


Wat voor tips wil je en in welke richting ?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:00

Gizeppie schreef:
hannexjessy schreef:
ik wil ook grondwerk doen om mijn paard meer in belans te krijgen heeft iemand tips?


Wat voor tips wil je en in welke richting ?


Inderdaad: ben je op zoek naar technische tips, wil je weten welke oefeningen handig zijn, zoek je een instructeur? :)

ninaphilo
Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:17

Ik was dit topic even vergeten, maar het gaat echt steeds beter bij mij! Paard gaat zichzelf echt meer 'dragen' in plaats van door te drammen en balans via mij te vinden.
Nog steeds zijn we echt beginners, maar ik ben al zo blij dat hij nu zelfverzekerder wordt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:19

ninaphilo schreef:
Ik was dit topic even vergeten, maar het gaat echt steeds beter bij mij! Paard gaat zichzelf echt meer 'dragen' in plaats van door te drammen en balans via mij te vinden.
Nog steeds zijn we echt beginners, maar ik ben al zo blij dat hij nu zelfverzekerder wordt.


Fijn dat je echt vooruitgang merkt! Super!

Hier ook steeds verbetering, met stukjes ubertreten, ondertreden en verzameling in stap en draf. *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers