Opfokbedrijf of in de natuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:58

:o?
Omdat ik zelf misschien binnenkort voor deze keuze sta hoor ik graag jullie meningen/ervaring.
Het gaat niet om de keuze opfok of niet, maar het kiezen tussen een opfokbedrijf en je paard laten opgroeien in een natuurgebied.


xSogno
Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:01

Ik heb een merrie gehad die in een natuurgebied is opgegroeid. Keihard beestje, had nooit wat en heel vriendelijk. Ik zou het wel alleen aandurven met een sober ras, de gemiddelde kwpner zou ik het niet mee doen.

First love never dies ღ
P & K ღ

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:11

Ik heb mijn veulen in de Duitse Eifel in de opfok. Komen ze ook keihard van terug.

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:41

F-AM --> KS. Dit topic past beter in de Kraamstal.

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:59

Hqngt van veel dingen af voor mij. Wat voor kudde in het natuurgebied? Alleen leeftijdsgenoten of gemengd? Hoe veel toezicht is er in het natuurgebied? Word er indien nodig bijgevoerd? Maar ook hoeveel komen ze buiten in de opfok en hoe groot en hoe divers in ondergrond is het in de opfok? Komen ze daar in hand? Wat voor kudde hebben ze daar? Ik heb graag gemengde leeftijden en in het geval van merrie of ruin gemengde geslachten door elkaar.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:30

Ik ga kies dan voor een kleinschalige opfok met heel veel grond.
Zonder toezicht in een natuurgebied lijkt me maar niks. Ik vind het een heel fijn idee dat mijn paard dagelijks in de gaten gehouden wordt op verwondingen etc. en daarnaast ook in de hand komt en dus niet bang of terughoudend is.

Een natuurgebied zou ik ook alleen doen met een sober ras, die zijn toch wat harder en makkelijker te onderhouden.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:19

Wat is precies een natuurgebied in kouw ogen?
Is paarden op de alp gooien een natuurgebied? Of de uiterwaarden?
In dat geval worden ze namelijk gewoon dagelijks gecontrolleerd.
Of bedoel je met ern natuurgebied zoiets als een zoek het maar uit met voedselschaarste in de winter, het kan zijn dat je het eerste jaar niet haald?

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:39

Sas_Mon schreef:
Ik heb graag gemengde leeftijden en in het geval van merrie of ruin gemengde geslachten door elkaar.

En waarom wil je graag een gemengde leeftijden en gemengde geslachten? Back to Nature? Of werkt die nature in het huidige paardenleven toch niet zo goed.

Iemand enig idee wat het met betrekking tot wormbesmetting doet als je jaarlingen en tweejarigen bij ouderen laat opgroeien?

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:56

Benzz schreef:
Sas_Mon schreef:
Ik heb graag gemengde leeftijden en in het geval van merrie of ruin gemengde geslachten door elkaar.

En waarom wil je graag een gemengde leeftijden en gemengde geslachten? Back to Nature? Of werkt die nature in het huidige paardenleven toch niet zo goed.

Iemand enig idee wat het met betrekking tot wormbesmetting doet als je jaarlingen en tweejarigen bij ouderen laat opgroeien?

Ik ben ook een groot voorstander van gemengde groepen. Kleuters kunnen zichzelf niet opvoeden en hebben daar ouderen bij nodig.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Jord
Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:57

Wat voor ras gaat het om, dat lijkt me wel van belang.

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:49

Benzz schreef:
Sas_Mon schreef:
Ik heb graag gemengde leeftijden en in het geval van merrie of ruin gemengde geslachten door elkaar.

En waarom wil je graag een gemengde leeftijden en gemengde geslachten? Back to Nature? Of werkt die nature in het huidige paardenleven toch niet zo goed.

Iemand enig idee wat het met betrekking tot wormbesmetting doet als je jaarlingen en tweejarigen bij ouderen laat opgroeien?


Ik ben van mening dat een jong onervaren paard die leider is van de kudde, wat je altijd hebt als je alleen leeftijdsgenoten bij elkaar hebt, meestal geen evenwichtige rustige leider is. Ik heb graag paarden in de kudde die niet zo snel onder de indruk zijn van nieuwe dingen, die de rust bewaren, die andere op een passende manier hun plek kunnen wijzen. En die kunnen laten zien hoe het hoort. Dat van 1-2-3 jarige verwachten vind ik niet realistisch. Uitzonderingen daargelaten. Een goede leider in een kudde maakt dat de hele kudde zich veilig voelt en ik ken weinig goede jonge leiders. Liever heb ik wat oudere stabiele paarden met overwicht tussen de jonkies. En nee ik vind niet alle volwassen paarden per defenitie goede leiders voor jonkies of uberhoubt goede leiders.

Waarom gemengde geslachten? Omdat ik het makkelijk vind als paarden gewend zijn zich zowel naar merries als naar ruinen te kunnen gedragen. Waar je paard in de toekomst komt te staan weet je vaak niet en je keuze in stalling word erg beperkt als een ruin bv alleen bij ruinen kan of een merrie alleen bij merries. Als ze al jong leren dat merries en ruinen de normaalste zaak van de wereld zijn en vooral als die ruinen en merries duidelijk hun grenzen aangeven aan jonkies dan krijgen ze wat mij betreft een goede basis omgaan met andere paarden mee. Dan kan het nog zijn dat het niet gaat later, maar dan heb je er in mijn ogen igg alles aan gedaan om een evenwichtig paard groot te brengen.

Mijn ervaring is dat oudere paarden minder snel wormenbesmettingen oplopen dan jonkies. Maar als je ze allemaal gewoon goed in de gaten houd heb ik nog nooit gehoord van verhoogd risico op wormen door gemengde leeftijden. Goed managen en op tijd ontwormen allemaal.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:22

Shenavallie schreef:
Ik ben ook een groot voorstander van gemengde groepen. Kleuters kunnen zichzelf niet opvoeden en hebben daar ouderen bij nodig.


Paarden die 1 a 2 jaar zijn, zijn geen kleuters. Bij mensen hebben we kleuters, bij paarden niet, die reageren puur om instincten en of een paard nou 1 of 20 is, die instincten blijven hetzelfde.

Na 30 jaar paarden in de opfok te hebben gehad, kan ik alleen maar zeggen dat daar enorm fijne dieren uit komen, vooral als mens je niet bemoeien.

En de wormbesmetting in gemengde groepen en dus hele jonge dieren met ouderen, daar zijn mij de gevolgen veel te groot voor.

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:27

Sas_Mon schreef:
Ik ben van mening dat een jong onervaren paard die leider is van de kudde, wat je altijd hebt als je alleen leeftijdsgenoten bij elkaar hebt, meestal geen evenwichtige rustige leider is. Ik heb graag paarden in de kudde die niet zo snel onder de indruk zijn van nieuwe dingen, die de rust bewaren, die andere op een passende manier hun plek kunnen wijzen. En die kunnen laten zien hoe het hoort. Dat van 1-2-3 jarige verwachten vind ik niet realistisch. Uitzonderingen daargelaten. Een goede leider in een kudde maakt dat de hele kudde zich veilig voelt en ik ken weinig goede jonge leiders. Liever heb ik wat oudere stabiele paarden met overwicht tussen de jonkies. En nee ik vind niet alle volwassen paarden per defenitie goede leiders voor jonkies of uberhoubt goede leiders.

Waarom gemengde geslachten? Omdat ik het makkelijk vind als paarden gewend zijn zich zowel naar merries als naar ruinen te kunnen gedragen. Waar je paard in de toekomst komt te staan weet je vaak niet en je keuze in stalling word erg beperkt als een ruin bv alleen bij ruinen kan of een merrie alleen bij merries. Als ze al jong leren dat merries en ruinen de normaalste zaak van de wereld zijn en vooral als die ruinen en merries duidelijk hun grenzen aangeven aan jonkies dan krijgen ze wat mij betreft een goede basis omgaan met andere paarden mee. Dan kan het nog zijn dat het niet gaat later, maar dan heb je er in mijn ogen igg alles aan gedaan om een evenwichtig paard groot te brengen.

Mijn ervaring is dat oudere paarden minder snel wormenbesmettingen oplopen dan jonkies. Maar als je ze allemaal gewoon goed in de gaten houd heb ik nog nooit gehoord van verhoogd risico op wormen door gemengde leeftijden. Goed managen en op tijd ontwormen allemaal.


Je praat teveel over jouw gevoel en niet over de kennis die er gewoon ter beschikking is, niet online, gewoon bij die ouwe paardenopfokker die dat al jaren doet.
Ik weet niet hoeveel jonge paarden je hebt opgefokt, maar ik al vreselijk veel en uit onderzoek is allang gebleken dat er geen 1 leider is en ook geen 2, dat is veranderd per onderdeel.

De mening die je geeft is puur op basis van vermenselijking en als ze jong zijn, zijn ze hengst.....en die tussen de merries zetten.......niet slim en vooral zeer gevaarlijk.

Maar je mag gerust een keer kijken naar paarden die tot hun 3de in de opfok met leeftijdsgenoten hebben gelopen, geen 1 die sociaal gestoord terug kwam, sterker nog, heerlijk evenwichtige paarden die zeer sociaal zijn.

En nogmaals, die oudere paarden kunnen hun wormbesmetting waar ze doordat ze ouder zijn wat beter tegen kunnen enorm verspreiden onder de jongere dieren die daar heel slecht tegen kunnen.

OOk gewoon te vinden in wetenschappelijk onderzoek

AaronYve
Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:44

Lijkt mij prachtig voor een paard om in een natuurgebied te kunnen opgroeien, hoe ik het mij voorstel iig. :o
Ik heb er geen ervaring mee verder.
Ken wel sommige gebieden bij mij in de buurt maar dat is niet voor opfok..
Heb je er misschien wat meer info over, TS?
Dan kun je ook beter een keuze maken over wat voor jou goed voelt en voor je paard ook goed is.
Want niet elk paard kun je zo in de natuur plaatsen.
Mijn paarden kun je er zo neerzetten maar vooral de fjord, die zal het prachtig vinden. Ze lopen nu ook met een klein stukje bos in hun wei. :=

Aaron
Elmar
Lucky

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:26

Benzz schreef:
Sas_Mon schreef:
Ik ben van mening dat een jong onervaren paard die leider is van de kudde, wat je altijd hebt als je alleen leeftijdsgenoten bij elkaar hebt, meestal geen evenwichtige rustige leider is. Ik heb graag paarden in de kudde die niet zo snel onder de indruk zijn van nieuwe dingen, die de rust bewaren, die andere op een passende manier hun plek kunnen wijzen. En die kunnen laten zien hoe het hoort. Dat van 1-2-3 jarige verwachten vind ik niet realistisch. Uitzonderingen daargelaten. Een goede leider in een kudde maakt dat de hele kudde zich veilig voelt en ik ken weinig goede jonge leiders. Liever heb ik wat oudere stabiele paarden met overwicht tussen de jonkies. En nee ik vind niet alle volwassen paarden per defenitie goede leiders voor jonkies of uberhoubt goede leiders.

Waarom gemengde geslachten? Omdat ik het makkelijk vind als paarden gewend zijn zich zowel naar merries als naar ruinen te kunnen gedragen. Waar je paard in de toekomst komt te staan weet je vaak niet en je keuze in stalling word erg beperkt als een ruin bv alleen bij ruinen kan of een merrie alleen bij merries. Als ze al jong leren dat merries en ruinen de normaalste zaak van de wereld zijn en vooral als die ruinen en merries duidelijk hun grenzen aangeven aan jonkies dan krijgen ze wat mij betreft een goede basis omgaan met andere paarden mee. Dan kan het nog zijn dat het niet gaat later, maar dan heb je er in mijn ogen igg alles aan gedaan om een evenwichtig paard groot te brengen.

Mijn ervaring is dat oudere paarden minder snel wormenbesmettingen oplopen dan jonkies. Maar als je ze allemaal gewoon goed in de gaten houd heb ik nog nooit gehoord van verhoogd risico op wormen door gemengde leeftijden. Goed managen en op tijd ontwormen allemaal.


Je praat teveel over jouw gevoel en niet over de kennis die er gewoon ter beschikking is, niet online, gewoon bij die ouwe paardenopfokker die dat al jaren doet.
Ik weet niet hoeveel jonge paarden je hebt opgefokt, maar ik al vreselijk veel en uit onderzoek is allang gebleken dat er geen 1 leider is en ook geen 2, dat is veranderd per onderdeel.

De mening die je geeft is puur op basis van vermenselijking en als ze jong zijn, zijn ze hengst.....en die tussen de merries zetten.......niet slim en vooral zeer gevaarlijk.

Maar je mag gerust een keer kijken naar paarden die tot hun 3de in de opfok met leeftijdsgenoten hebben gelopen, geen 1 die sociaal gestoord terug kwam, sterker nog, heerlijk evenwichtige paarden die zeer sociaal zijn.

En nogmaals, die oudere paarden kunnen hun wormbesmetting waar ze doordat ze ouder zijn wat beter tegen kunnen enorm verspreiden onder de jongere dieren die daar heel slecht tegen kunnen.

OOk gewoon te vinden in wetenschappelijk onderzoek


Ik ben het met je eens dat de meeste paarden prima en sociaal uit een opfok terug komen. ook geef ik nergens aan dat een kudde maar 1 leider heeft. wel is mijn ervaring met jonge paarden die al vanaf vroege leeftijd over een kudde heersen en niet door andere paarden op hun plek gezet zijn niet per se makkelijk te hanteren paarden voor mensen zijn. en hengsten tussen merries lijkt me niet meer dan logisch dat dat niet wenselijk is.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:43

Ik heb een veulen in een hele grote gemengde groep gehad (40+ paarden).
Was een prima plek maar de jonkies trokken totaal niet op aan de oudere paarden en gingen ze gewoon uit de weg.
Mijn merrie had haar eigen ‚kudde‘ met veulens en jaarlingen binnen de groep toen ze 2,5 was.
Zij was nog wel brutaal genoeg om ook gewoon tussen de oudere merries te gaan staan vreten, maar de minder brutale kwamen wat dat betreft echt niet binnen de opvoedkundige straal van de volwassen dieren.

Mijn huidige merrie die nu 2,5 is, is heel selectief met welke veulens ze wel of niet verdraagd op de wei. Daar is ook niets opvoedkundigs aan, wel potentieel gevaarlijk als ze een veulen niet zo ziet zitten. Die is daarom nu afgesplitst samen met 2 vriendjes en ze hebben al ietwat dringend gevraagd of ik haar deze zomer mee wil nemen :+

Er is geen goed of fout in dat opzicht. Zoek iets wat bij het karakter van je paard past.

Hutcherson
Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:50

Sowieso een bedrijf waar men dagelijks bij de kudde komt en alles in de gaten houdt. Ik wil schoon drinkwater (gegarandeerd water uberhaupt) en wil graag bij mn paard kunnen om wat basis dingen aan te leren, te verzorgen en niet teveel te laten verwilderen. Ik wil mn paard kennen als ie uit de uitfok komt.

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:29

Wij hebben een opfok bedrijf met leeftijdsgenoten bij elkaar, dus geen gemengde kuddes. Ik kan beamen dat de paarden als 3 jarige als sociale paarden vertrekken.

In de weide hebben we groepen met merries en veulens. De veulens gaan zo nu en dan even bij de moeder drinken, maar verder leven ze volledig apart in hun eigen veulen kudde..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:44

Als een paard naar een natuurgebied gaat komt het doorgaans niet dagelijks in handen. Dat lijkt me niet goed voor de opvoeding en dat lijkt me een risico voor de gezondheid. Een klein wondje kan al snel een grote infectie worden. Om maar iets te noemen.

Uit je antwoorden lees ik dat je een paard naar een opfokstal wil brengen met gemengde groepen(leeftijd en geslacht)
Denk dat er wel redelijk wat opfokbedrijven zijn die van gemengde leeftijd aanbieden. Ik zie daar persoonlijk geen voordeel in.( ook niet perse een nadeel...als er maar ten minste twee zijn van dezelfde leeftijd. Geen veulen alleen tussen de oudere paarden zetten)
Mijn merrie stond als jaarling ook tussen een groep met verschillende leeftijden en daar werd ze niet op haar plaats gezet door de oudere dieren. Mijn merrie is de baas en blijft dat. Het heeft haar een geinige bijnaam opgeleverd namelijk Baas B.( b jaargang echte naam Bazinetty II)
Dat maakt gelukkig niks uit. Het is een zeer stabiele uiterst sociale merrie die je met vrijwel ieder paard in de wei kan zetten....ze is alleen wel de bass.

Gemengde geslachten moet je helemaal niet willen. Daar krijg je ongelukken van. Ruinen zullen proberen de merries te dekken.
Daarnaast zijn er niet veel bedrijven die dit aanbieden. Meestal heb je in de ruinen groep ook hengsten staan.
HetIk ook het meest natuurlijke. In het wild worden de hengsten ook uit de kudde gezet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:23

NatasjavE schreef:
Als een paard naar een natuurgebied gaat komt het doorgaans niet dagelijks in handen. Dat lijkt me niet goed voor de opvoeding en dat lijkt me een risico voor de gezondheid. Een klein wondje kan al snel een grote infectie worden. Om maar iets te noemen. .


Dit soort paarden worden elke dag gecheckt. Geen makkelijke opgave voor de beheerder inderdaad, maar een ziek of gewond paard halen ze er zo tussenuit.
Paarden die op deze manier opgroeien zijn vaak juist een stuk makkelijker, zoals de groep ze kan opvoeden... daar kan geen mens tegenop.
Ze zien wel gewoon een smid, worden geeent, gehalsterd, etc...
Het zal je verbazen hoe makkelijk het paarden juist maakt. En sterk.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:36

Ik begrijp nog niet echt wat er onder natuurgebied verstaan wordt.
Ik heb er 1 zomers op de uiterwaarden gehad. Is dat natuurgebied of gewoon een hele grote wei?
En hoe staat dat dan in verhouding tot zo‘n enorme wei waar makkelijk 40 paarden op passen zonder dat het gras meteen op is? Het blijft gewoon een omheinde gecontrolleerde omgeving.
Of een wei met slechts enkele paarden maar wel een eigen riviertje, heuvelachtig en een bosje?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-03-19 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:39

Bij natuurgebied denk ik echt aan een opfok ergens in Tsjechië ofzo, waar ze gewoon aan zichzelf overgeleverd zijn. Uiteraarden vind ik idd een hele grote wei :D

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:42

Zo zie ik dat ook zo ongeveer.
Een natuurgebied is voor mij je paard uitzetten en na 3 jaar kijken of hij nog leeft en dan vangen met lasso of zo.
Zoiets als mustangs vangen of verwilderde camargue paarden uit het moeras drijven :P

Die van mij stond afgelopen herfst tussen een kudde van deze op de wei:

[ img ]

Denk dat die niet bang is voor koeien later }:0
(Of misschien juist wel :') )

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:59

Ninx schreef:
NatasjavE schreef:
Als een paard naar een natuurgebied gaat komt het doorgaans niet dagelijks in handen. Dat lijkt me niet goed voor de opvoeding en dat lijkt me een risico voor de gezondheid. Een klein wondje kan al snel een grote infectie worden. Om maar iets te noemen. .


Dit soort paarden worden elke dag gecheckt. Geen makkelijke opgave voor de beheerder inderdaad, maar een ziek of gewond paard halen ze er zo tussenuit.
Paarden die op deze manier opgroeien zijn vaak juist een stuk makkelijker, zoals de groep ze kan opvoeden... daar kan geen mens tegenop.
Ze zien wel gewoon een smid, worden geeent, gehalsterd, etc...
Het zal je verbazen hoe makkelijk het paarden juist maakt. En sterk.


Dan noem ik het niet perse opfokken in de natuur.

Prima als de opfok plaats vindt in een natuurgebied. Maar dat maakt het niet wezelijk anders dan een regulier opfokbedrijf waar de paarden in de wei staan.


Bij een regulier opfokbedrijf staan ze ook gewoon in de groep. Want ik ben het met je eens, jonge paarden moeten in een groepshuisvesting zo veel als mogelijk buiten lopen.
En als ze dan in een stal staan ook graag in een grote groepshuisvesting.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:49

Natuur gebied klinkt wel leuker natuurlijk dan een grote wei :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jenneke1029, YvonneV en 16 bezoekers