Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:07

Zijn er hier mensen die naar Colombia zijn geweest?

Ik en mijn vriend gaan in juli 3 weken. We zijn nu druk bezig met de planning en willen uiterlijk volgende week boeken. Als ik juni weer voor 2 weekjes in Nederland ben moet ik even vakantieinkopen gaan doen. Hebben jullie nog tips? We gaan ook 4 dagen de Amazone in.

Ook wil ik graag mijn camera meenemen maar omdat het erg vochtig kan zijn in Colombia weet ik niet of dat verstandig is. Hoe hebben jullie dat gedaan ?


Needje
Berichten: 19173
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:42

Waterdichte camera?
Ik heb een Nikon w300. Prima ding.

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:11

Needje schreef:
Waterdichte camera?
Ik heb een Nikon w300. Prima ding.


Bedankt voor de tip, ik heb alleen in december de Canon 750D gekocht dus om een nieuwe erbij te kopen voor €400 gaat hem niet worden.

Mocht ik hem niet mee kunnen nemen dan hebben beide onze smartphones eem goede camera en zijn ze waterdicht gelukkig

Needje
Berichten: 19173
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:30

Dan komt het wel goed :)

Eefske
Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:25

NoLimit_93 schreef:
Zijn er hier mensen die naar Colombia zijn geweest?

Ik en mijn vriend gaan in juli 3 weken. We zijn nu druk bezig met de planning en willen uiterlijk volgende week boeken. Als ik juni weer voor 2 weekjes in Nederland ben moet ik even vakantieinkopen gaan doen. Hebben jullie nog tips? We gaan ook 4 dagen de Amazone in.

Ook wil ik graag mijn camera meenemen maar omdat het erg vochtig kan zijn in Colombia weet ik niet of dat verstandig is. Hoe hebben jullie dat gedaan ?


Wat voor een tips ben je naar op zoek?

Wat betreft je camera: lekker meenemen! Juist voor dit soort prachtige bestemmingen heb je die camera ;) ik heb de 650D en die neem ik al 5 jaar mee op reis. Zon, regen, stof, hoge luchtvochtigheid dat ding overleeft het prima.:)

She believed
She could
So she did

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:12

Eefske schreef:
Wat voor een tips ben je naar op zoek?

Wat betreft je camera: lekker meenemen! Juist voor dit soort prachtige bestemmingen heb je die camera ;) ik heb de 650D en die neem ik al 5 jaar mee op reis. Zon, regen, stof, hoge luchtvochtigheid dat ding overleeft het prima.:)


Welk formaat backpack is aan te raden voor een reis van 3 weken en is het handiger om allebei een backpack te nemen of gewoon 1 hele grote die we delen? En dan allebei een kleine/normale rugzak voor de uitstapjes of maar 1?

Zijn er verder nog handige dingen om aan te schaffen die je niet standaard in huis hebt? (De deet staat natuurlijk al bovenaan het lijstje :') )

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:48

Ga je met de backpack op lopen? Dan zou ik hem max 15kg laden. Ik heb zelf een backpack van 45 liter en daarmee lukt alles prima. Op youtube staan veel filmpjes over handig inpakken enzo ;)
Als je de backpack in het hostel laat overdag, kun je uiteraard meer spullen meenemen en zou je voor een groter formaat gaan. Ik zou er wel beide een meenemen

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:05

We gaan voornamelijk met de bus tussen de steden/dorpen reizen dus het is niet de bedoeling dat we hele stukken met de grote tas gaan lopen.

Hoe doen jullie dat met je kleine rugzak? Proppen jullie die bij de grote in de tas als jullie hem niet gebruiken? Je kan natuurlijk niet met 2 rugzakken tegelijk op je rug dragen :')

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:24

De kleine op je buik :) Gaat prima!

Eefske
Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 02:53

Ik gebruik zelf altijd een 50-60L backpack, zowel voor 3 weken als 3 maanden. Ik loop er niet veel mee, eigenlijk alleen van bus naar hostel, maar desondanks wil ik dat hij niet meer dan 15 kg weegt (liefst 10-11). En dan idd (op je buik als je beiden draagt) een daypack welke ik dagelijks gebruik.ik vind het fijn als hier iig een grote fles water, trui en camera in passen dus niet te klein.

Op internet zijn verder heel veel paklijst en tevinden, ook specifiek per bestemming.

She believed
She could
So she did

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:11

Wipher schreef:
Ga je met de backpack op lopen? Dan zou ik hem max 15kg laden. Ik heb zelf een backpack van 45 liter en daarmee lukt alles prima. Op youtube staan veel filmpjes over handig inpakken enzo ;)
Als je de backpack in het hostel laat overdag, kun je uiteraard meer spullen meenemen en zou je voor een groter formaat gaan. Ik zou er wel beide een meenemen


Voor 3 weken zou ik toch écht aanraden om met z’n tweeen 1 backpack te delen. En ik weet niet of je weet hoe zwaar 15 kilo is, maar man, zo’n gewicht gaat je tegenstaan hoor. :=

Ik heb een jaar de wereld over gereisd (dus ook hele koude gebieden) met 9,5 kilo in m’n backpack en 1,5 kilo in m’n kleine rugtas. Ik zou niet te veel meenemen voor 3 weken, je sleept je een ongeluk!

Colombia is fantastisch, veel plezier daar! :)

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:38

Ik weet hoe zwaar 15kg is, ik heb ermee door de bergen voor noorwegen gelopen ;) met het grote verschil dat ik een tent, slaapzak en kookspullen nodig had.

Als je alles in 1 backpack doet, tilt iemand dus veel meer gewicht, en de ander niks. Tuurlijk kun je ruilen, maar mij lijkt het wel zo fair om je eigen spullen te dragen

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:15

Het is bij ons ook voornamelijk van bus/vliegtuig naar hostel. We hoeven geen tenten en kookgerei mee te nemen gelukkig.

Ik ga met mijn vriend dus de verdeling over het dragen van de tas mochten we er maar 1 meenemen komt wel goed :Y) Volgens mij is zijn voorkeur ook maar 1 tas en hij moet voor zijn werk ook regelmatig met bepakking lopen.

Onze dagrugzak moet ook niet te klein zijn want we gaan een 4 daagse jungletour doen in de Amazone waarbij we onze grote rugzak achter moeten laten op het kantoor.

Ik ga eind Juni nog even Nederland op bezoek bij mijn ouders en daar kan ik pas de dingetjes kopen voor Colombia waaronder ook de grote rugzak. Daarna heb ik een weekje om alles in te pakken. Ik ben het type dat normaal al een maand van tevoren alles klaargelegd heeft :')

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:28

Voor die jungle tour kwam ik met mijn dayback toe hoor :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:09

Ik had ook een kleine rugzak met de jungletour, was goed te doen. Heb hem overigens wel op m’n Nikies gelopen, niet op m’n wandelschoenen omdat m’n gympen veel sneller drogen enzo. De wandelschoenen blijven lang nat en je moet ze vaak uittrekken om rivieren over te steken. :)

mvdende
Berichten: 5638
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:52

Of allebei een kleinere backpack van zn 35-45 liter. Heb je zelf al je eigen spulletjes bij je. Dan kan je eventueel een opvouwbaar rugzakje meenemen voor dagtochten. Of één neemt de "grote" tas mee, de andere tas blijft dan in het hotel achter.

Zelf kies ik vaak voor iets meer comfort tijdens de dagtochten door naast mijn backpack ook een +- 20L (laatste x 9+3=13L) dagrugzakje mee te nemen. Dit rugzakje moet van mij een mesh pannel hebben tussen de tas en de rug. Dit draagt comfortabeler doordat er geen dingen in je rug kunnen prikken (Punt van een boek bijvoorbeeld, heel irritant) en er is veel meer ventilatie zodat je minder zweet.

Tijdens mijn 6 maanden Australië en Nieuw-Zeeland had ik een 20L dagrugzak/ handbagage bij me. Tijdens de interrail had ik een 13L tasje mee. Dat ging eigenlijk ook heel prima. ( naast 60L backpack ook een handbagage koffer. Nam iets te veel troep mee)

Ik maak zelf gebruik van een flightbag voor als de backpack het ruim in gaat. Maar deze flightbag is ook heel handig om spullen in te stoppen die je wil achterlaten, terwijl je je backpack wel mee wil nemen.

Dan kan je dus een 35-45 liter backpack meenemen die je zowel als "grote" tas gebruikt, als voor de jungle tour. Spullen die je niet tijdens de jungle tour gebruikt, laat je achter in de flightbag. Deze kan je dan op slot doen met een hangslotje. (Let bij aankoop op dat hij op slot kan, meestal wel..)

Je sjouwed zo wel allebei een tas, maar het gewicht is wel eerlijker verdeeld.

Een grote backpack ( vanaf +- 50 liter, zeker de 60+liter) moet helemaal afgesteld worden op je lichaam. Even wisselen tussen jouw en je vriend is dus niet erg handig. Dan loopt er steeds één met een verkeerd afgestelde backpack rond. Want opnieuw afstellen kost best veel tijd, als het al gaat lukken. Er zijn niet voor niets manen en vrouwen backpacks te koop.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 11-03-19 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:59

Picassox schreef:
Ik had ook een kleine rugzak met de jungletour, was goed te doen. Heb hem overigens wel op m’n Nikies gelopen, niet op m’n wandelschoenen omdat m’n gympen veel sneller drogen enzo. De wandelschoenen blijven lang nat en je moet ze vaak uittrekken om rivieren over te steken. :)


Dat is inderdaad wel slim om bij na te denken. Neem voor die 3 weken sowieso mijn nike free runners, teenslippertjes en wandelschoenen mee.

poes schreef:
Voor die jungle tour kwam ik met mijn dayback toe hoor :)


Mijn huidige dayback is mijn laptop rugzak die ik voor school gebruikte, geen idee hoeveel inhoud die heeft maar denk niet zo heel veel. Zit er aan te denken om een nieuwe meer praktische te kopen, even kijken als ik in nederland ben bij Bever Sport ofzo.

Wij gaan deze tour doen http://amazonasjungletours.com/ecotour.html#more-290

Over een flightbag had ik inderdaad ook op internet gelezen, lijkt me wel een fijner idee voor in het ruim. Ik ben al zo'n erge pechvogel dat mijn normale koffer de reis meestal niet eens heelhuids doorkomt dus laat staan een rugtas met allemaal losse banden etc die overal tussen kan blijven hangen :')

Het eerste deel van de hostels en vluchten is geboekt *\o/* Nu gestrand bij Medellín. Ik heb de plaatsen en activiteiten voor de rest van de reis ook al opgezocht maar dat moet ik nog voorleggen aan vriend. Hij had zich verdiept in de jungle tour dus nog niet zoveel gekeken naar de rest :')
Laatst bijgewerkt door NoLimit_93 op 11-03-19 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

mvdende
Berichten: 5638
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:12

NoLimit_93 schreef:
Picassox schreef:
Ik had ook een kleine rugzak met de jungletour, was goed te doen. Heb hem overigens wel op m’n Nikies gelopen, niet op m’n wandelschoenen omdat m’n gympen veel sneller drogen enzo. De wandelschoenen blijven lang nat en je moet ze vaak uittrekken om rivieren over te steken. :)


Dat is inderdaad wel slim om bij na te denken. Neem voor die 3 weken sowieso mijn nike free runners, teenslippertjes en wandelschoenen mee.

Wij gaan deze tour doen http://amazonasjungletours.com/ecotour.html#more-290

Over een flightbag had ik inderdaad ook op internet gelezen, lijkt me wel een fijner idee voor in het ruim. Ik ben al zo'n erge pechvogel dat mijn normale koffer de reis meestal niet eens heelhuids doorkomt dus laat staan een rugtas met allemaal losse banden etc die overal tussen kan blijven hangen :')


Ik zweer bij een flightbag! Mijn backpack heeft al heel wat vliegtuig ruimen gezien, maar ziet er uit als *nieuw* (2 meerdaagse wandeltochten hebben ertoe geleid dat backpack alsnog redelijk gebruikt eruit ziet. En sowieso ziet een backpack er niet meer als totaal nieuw uit na 6 maanden backpacken)

Voordeel is ook dat je een flightbag op slot kan doen. Niemand die even snel iets uit je backpack kan jatten, maar ook niemand die even snel iets in je backpack kan stoppen (drugs!!)

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:26

Waarom zou je je grote backpack niet mee kunnen nemen de amazone in? Ik ben net terug maar had gewoon me backpack mee. Iedereen had hem gewoon mee om vandaar weer verder te reizen en niet terug te hoeven


NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:10

lianne484 schreef:
Waarom zou je je grote backpack niet mee kunnen nemen de amazone in? Ik ben net terug maar had gewoon me backpack mee. Iedereen had hem gewoon mee om vandaar weer verder te reizen en niet terug te hoeven


We vliegen eerst naar een dorp waar we slapen en de volgende ochtend worden we om half 7 opgehaald bij het hostel en gaan dan per boot naar een dorp in de jungle waar we 3 dagen slapen en waarvandaan we alle activiteiten doen. Aan het einde van de tour worden we weer per boot naar de moderne wereld gebracht. Hier blijven we weer slapen om de volgende dag naar onze volgende bestemming te vliegen. We kunnen dus niet gelijk doorreizen en moeten ten alle tijde terug naar het office/hostel.

Denk dat ze het liefst niet de grote backpacks mee hebben i.v.m. de ruimte op de boot en op de slaaplocatie maar weet het niet precies.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:18

ahh okee dan is het niet perse nodig. Wij hadden 1 boot die was voor alle bagage en andere spullen.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:40

Bij ons was het idd omdat er geen ruimte voor was en je moest het ook nog eind door de jungle sjouwen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Travel_me
Berichten: 1261
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:30

Iemand hier al eens naar Mexico geweest? Ik ga eind mei voor 2,5 week en ben benieuwd of iemand nog leuke tips heeft :)

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

nova_zodiax
Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 04:34

Travel_me schreef:
Iemand hier al eens naar Mexico geweest? Ik ga eind mei voor 2,5 week en ben benieuwd of iemand nog leuke tips heeft :)


Yes ik ben in Mexico geweest. Welk gedeelte van Mexico ga je naar toe, het is een groot land dus wel handig voor de tips. :j

echte vrienden zijn goud waard! zodiax(L)
Leven is het meervoud van lef

Travel_me
Berichten: 1261
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:01

Top! Vlieg op Cancun en wil niet te ver daarvan weg. (ik had naar Palengue gekeken, maar dat vind ik voor deze reis te ver weg). Ik heb niet super lang en er zijn zoveel mooie plekken. (4-5 uur in de bus vind ik voor deze reis wel de max)

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nuscaniels, Snorlex en 66 bezoekers