KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:20

@Betuwe, ga je dan voor de Ibop optie met stamboekopname erachteraan?

@Diortje, ja klopt, Sorento x Fidermark, uit de moederlijn van de hengst Westpoint. Deze merrie rijd ik nu in het M2.

Oef, woensdag röntgenfoto's maken (ook voor prok). Vind het best spannend!!
Wel erg leuk om meer met het jonkie aan de slag te zijn. Ze is echt fijn in de omgang. Ook grappig om kenmerken van haar moeder in haar terug te zien. Heb bijna het idee dat ik de moeder sta te longeren als ik met het jonkie bezig ben, reageert vaak op dezelfde manier en zo.


Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:35

Hier komt de Ibop eind van de maand toch te vroeg, dus die ga ik afzeggen. Even kijken wanneer we weer gaan proberen :j

Mosh
Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:16

https://youtu.be/uc8DOnxlNVk
Dit is mijn 3-jarige. Ik ben toch geneigd om haar eerst te laten beleren en daarna pas voor de keuring of test. Vind het voor mezelf eigenlijk belangrijker dat ik straks in de zomer alvast wat kan sturen.

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

gomir
Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:41

Lekker paard!
Ga je er toch lekker eerst mee aan de slag?! Kun je haar altijd nog aanbieden op de stamboekkeuring als ze er goed voor staat en anders doe je van het najaar of in de winter een IBOP met stamboekopname.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:15

Leuk beest Mosh, kan wel lekker draven. Juli is de keuring, daarna zadel er op en dan zit je er in de zomer nog op :D

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:35

Dat ziet er goed uit Mosh! Ook nog wel jeugdig, net als die van mij. Wil je dan nog wel dit jaar naar de stamboekkeuring?

Wat VValar zegt doe ik denk ik: na die 2 maanden op een trainingsstal kunnen ze er vast zo een zadeltje opleggen. Weet niet of ik dan meteen doorrijd, maar dan is ze in elk geval zadelmak.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:42

Omdat mijn paard in januari en februari kreupel liep kon helaas de thuiskeuring van maart niet doorgaan. Nu zag ik dat de volgende pas weer in september is voor onze provincie.

Kan ik met mijn paard ook gewoon naar de stamboekkeuring gaan? Of is dit niet verstandig. Paard is al 11 jaar, en heeft het sport predicaat. Verder nog nooit naar een keuring geweest.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

gomir
Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:10

Maakt niets uit of je dan voor thuiskeuring of reguliere stamboekkeuring gaat.
In beide gevallen wordt ze beoordeeld op exterieur en stap + draf op het straatje, omdat ze al het sportpredikaat heeft hoeft ze geen verrichting te laten zien.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:07

gomir schreef:
Maakt niets uit of je dan voor thuiskeuring of reguliere stamboekkeuring gaat.
In beide gevallen wordt ze beoordeeld op exterieur en stap + draf op het straatje, omdat ze al het sportpredikaat heeft hoeft ze geen verrichting te laten zien.


Stamboekkeuring in de buurt is begin juni. Dan zullen we ons daarop voorbereiden :)

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:35

Vandaag ben ik naar de cursus lineair scoren op exterieur en beweging geweest.
Heel interessant. Leuke inzichten gekregen over hoe ze de paarden beoordelen en waarom. Wel de indruk gekregen dat de naam van de "voorbrenger" En afstamming best zwaar wegen + dat het een bewerkelijk proces is. Immers vind de keurmeester(es) het paard mooi/leuk dan heb je ergens al een voordeel tegenover een paard wat de keurmeester niet aanspreekt. (Dit laatste gaven ze ook zelf aan). Over stokmaat is weinig gezegd, wel moet het paard de minimale stokmaat hebben die ook beschreven staat, maar verder moet het geheel voornamelijk kloppen.
Dus al met al wel weer wat wijzer over de werkwijze op het kwpncentrum. Natuurlijk is een paard correct of niet correct en weegt het ene punt zwaarder dan het andere. Maar ook de "gunfactor" speelt wel een (onbedoelde) rol.

Vic vd beekhoeve 6-5-2004 (shettie, schimmel)
Minette S 8-6-2017 ( VB PROK D-OC WFFS vrij van Glock's Toto Jr x Stravinsky xx)
*Falino Z* 12-09-07 / 04-03-2018 (hannoveraan van Furioso II eindstand L2+4)

Te koop:
Wow zadel 18 inch zwart zie advertentie bokmarkt. Prijs bespreekbaar

Wow zadel te koop :D

Rytm
Berichten: 4868
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:16

Leuk paard Mosh!

Ik heb mijne nu paar keer gelongeerd en de laatste twee keer ook met touwtjes. Ben zo blij met haar!
Ik doe pas zadelmak maken na de keuring, maar dat heeft met de leeftijd en ontwikkeling van mijne te maken. Ze is van begin juli en ook nog heel klein en tenger.

https://youtu.be/RAl2hWL9Igs

Diortje_vds
Berichten: 550
Geregistreerd: 28-01-09

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:34

Super leuke merries Mosh en Rytm!

Firegirl
Berichten: 948
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:48

Komende maandag is de IBOP en we gaan ook voor stamboek opname er achteraan. Wordt een lange dag, om 10 uur de 1e in de IBOP en wachten tot na de IBOP voor de stamboekopname die om 15 uur op zijn vroegst start.

Zijn er toevallig meer mensen die maandag naar Barsingerhorn gaan?

Ze is inmiddels een aantal keren meegeweest op concours en loopt inmiddels een fijn rondje in de B.

[ img ]

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

Libera
Berichten: 3960
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:45

Mijn merrie begint er een stuk beter uit te zien, maar denk toch dat we volgend jaar pas naar de keuring gaan... ze word dit jaar gedekt

[ img ]
[ img ]

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Cheytjuh
Berichten: 3988
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:11

Ik ga ook volgend jaar met de gelderse. Ze gaat aankomende week naar de hengstenhouder om gedekt te worden en met nog 4 veulens te gaan dit seizoen heb ik domweg de tijd niet. Dus we gaan het een jaartje uitstellen, succes aan iedereen dit jaar !!!

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143

oabrm
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-01-10

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:23

Ik heb een vraagje Kan je bij een thuis keuring ook meteen een ster predicaat ontvangen of alleen de opname? En als je naar een stamboekkeuring gaat opnamen en meteen ster verklaring?

Hindo2
Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:14

Je merrie kan ster worden tijdens een thuis keuring indien zij een stokmaat heeft van minimaal 1.60m, minimaal 70 pnt scoort op exterieur én in het bezit is van een sport-, IBOP- of EPTM predikaat.

Heeft je merrie geen van deze bovenstaander predikaten maar voldoet zij wel aan de eisen voor de stokmaat en exterieur dan wordt ze opgenomen in het stamboek als STB-EXT.

Je merrie kan ster worden tijdens een stamboekopname indien zij min 1,60 is, minimaal 70 pnt voor exterieur en 75 punten voor bewegen.

Never change a winning team

oabrm
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:39

Oke bedankt voor de reactie Hindo2.

Dus is het eigenlijk als ze nog niets heeft beter om gewoon naar de stamboekopname te gaan? Of eerst thuis de opname en dan bij stamboekkeuring proberen voor de ster?
De kans dat als ze nog niks heeft op een stamboekkeuring in 1 x ster wordt kleiner is? Of kan je wel vanuit het niks dus geen opname meteen ster verklaring krijgen?

ik vraag dit om het nut van een thuiskeuring in te schatten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:53

Ik denk dat je een jonge merrie hebt, dan is het vaak beter om naar de stamboek opname te gaan inderdaad.
Thuiskeuring is alleen intressant als je dus al een predicaat hebt en op die manier ster kunt worden.

Libera
Berichten: 3960
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:35

Is STB-EXT dan hetzelfde als voorlopig ster? (Mijn merrie is voorl. Ster en moet Sport predicaat halen om ster te worden)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Hindo2
Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:14

Is het een register A merrie Libera?
Register A merries moeten (soms) idd aan aanvullende voorwaarden voldoen om ster te worden ondanks dat ze qua bewegen en exterieur voldoende punten hebben.
Er zijn wel in 2018 een aantal versoepelingen doorgevoerd voor reg A merries.
Als je even doorgeeft (mag per pb) om welke merrie het gaat wi ik dat wel even nakijken voor je.

@aobrm
Ik zou met een jonge merrie ook eerder voor stamboekkeuring kiezen dan voor thuiskeuring mist je wel in staat bent om de merrie daar goed klaar voor te maken.

Never change a winning team

Libera
Berichten: 3960
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:37

Nee is gewoon stamboek maar dan met voorl. Ster, omdat ze kwa exterieur wel genoeg heeft gescoord maar beweging net niet. Gaat om Idaza (v. UB40)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:03

Ik kan haar niet vinden in de kwpn database..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

baudyh
Berichten: 4247
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:37

Hindo2 schreef:
Je merrie kan ster worden tijdens een thuis keuring indien zij een stokmaat heeft van minimaal 1.60m, minimaal 70 pnt scoort op exterieur én in het bezit is van een sport-, IBOP- of EPTM predikaat.

Heeft je merrie geen van deze bovenstaander predikaten maar voldoet zij wel aan de eisen voor de stokmaat en exterieur dan wordt ze opgenomen in het stamboek als STB-EXT.

Je merrie kan ster worden tijdens een stamboekopname indien zij min 1,60 is, minimaal 70 pnt voor exterieur en 75 punten voor bewegen.


Kan je merrie de eptm test halen zonder ster te worden ?

Op naar nieuwe veulens in 2024!

Hindo2
Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:47

Vulina schreef:
Ik kan haar niet vinden in de kwpn database..


Ik heb haar wel gevonden via de moeder: Sadaza v. Coridor. Ze staat als ZA register en verder kan ik geen info oproepen. Ik denk dat meer info te vinden is in de database van KWPN NA maar daar kan ik niet in

Never change a winning team


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Ubermetrics en 42 bezoekers