Dummie foal-syndrome

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Dummie foal-syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 16:08

Afgelopen jaar had mijn fokmerrie haar eerste veulen.
Jammer genoeg had hij een heel moeilijke start en bleek het een dummie-foal.
Na al de nodige zorgen (oa. een spoedopname en 3 weken intensive care) is het nu een groot, stevig en gezonde jaarling geworden. Hij heeft er gelukkig niets aan over gehouden.
Dit jaar wil ik graag opnieuw met deze merrie fokken. Ik zou dezelfde hengst willen gebruiken als bij het eerste veulen. (In mijn ogen namelijk de beste match voor mijn merrie. En ik ben zeer tevreden over het eerste veulen.)

Ik ben nu echter een beetje bevreesd voor een gelijkaardig scenario.
Veulentjes fokken behoort leuk te zijn en deze ervaring was dat allerminst. Hij heeft me immense zorgen en stress bezorgd. Om van de financiële kant hiervan nog maar te zwijgen.
Vanuit de kliniek en door mijn eigen DA wordt gezegd dat het 'brute pech' was en dat niets aanwijst dat dit opnieuw zou gebeuren.
Hebben mensen hier soms ervaring mee? Er was geen enkele aanwijzing dat dit zou gebeuren. Het was een probleemloze dracht en het veulen is geboren op de uitgerekende datum.
De merrie had een geboortemelder aan en ik was aanwezig bij de geboorte. De DA is nog gebeld midden in de nacht. Placenta was normaal etc...
Enige bedenking die ik heb was dat de bevalling héél erg snel gegaan is. Van niets te zien en een rechtstaande merrie naar geboren op minder dan 5 minuten.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee met één van de eigen paarden? Kunnen jullie er iets zinnigs over zeggen?
Of hebben jullie misschien tips om hier beter mee om te gaan? Ik had zelf al bedacht om zelf biest te voorzien. En eventueel een veulen-deken. Of zijn er dingen die ik preventief zou kunnen doen?


LDRD
Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:16

Google maar eens op madigan foal squeeze dan vind je hier wel het een en ander over.
Kenmerkend is dat het gaat om een snelle geboorte. Het veulen mist daardoor bepaalde stresshormonen waardoor het 'niet herkent dat het geboren is'. Door de madigan foal squeeze toe te passen worden ze als het ware 'opnieuw geboren'. Heeft al veel veulens het leven gered.

tamary
Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:19

Wat jij beschrijft is een typisch geval van : door weinig "knijpen" tijdens weg door geboortekanaal dat het "knopje" zelfstandig functioneren uit is blijven staan. Slordige DA trouwens, want over dit fenomeen en de zeer simpele, veilige oplossing is al zeker 2? jaar geleden zat gepubliceerd.

Het is ook hier op bokt op de voorpagina gekomen in nieuws.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 16:26

Mijn DA is midden in de nacht nog gekomen om biest in dat veulen te krijgen.
Hij leek gewoon 'traag' en dat in combinatie met een maiden-merrie was zeer lastig. Ik heb de hele nacht de merrie gemolken en het veulen het flesje gegeven. Tegen de ochtend dronk hij zelfstandig. Hij stond, stapte en dronk.
Hij is pas op dag 2 volledig gechrashed. (in coma) Typisch voor dummie-foals van de ergste soort werd mij in de kliniek gezegd dat ze pas crashen na 24 uur.
Ik had anti-stoffen kunnen laten bepalen maar dat zou pas gekund hebben tegen de tijd dat hij al in coma raakte, werd in de kliniek gezegd? Eerder dan 24 uur zou niet nuttig zijn?

Dat van dat knijpen heb ik ook gelezen. Maar hij was een beetje te ver heen om het alleen over die boeg te gooien. Hij was letterlijk op enkele uren van de dood toen we hem in de kliniek binnen brachten. :o
Na enkele dagen heb ik de dierenartsen in de kliniek op die techniek gewezen. Omdat ik erover gelezen had. Zij vonden het niet nuttig/hadden er geen ervaring mee. (Universiteitskliniek trouwens)

LDRD
Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:31

Tsja, niet nuttig en geen ervaring mee...klinkt niet als een aanbeveling voor die kliniek.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 16:35

LDRD schreef:
Tsja, niet nuttig en geen ervaring mee...klinkt niet als een aanbeveling voor die kliniek.


Daar durf ik geen uitspraken over doen. Zij hebben wel zijn leven gered en hebben verder alles uit de kast gehaald voor hem. Andere klinieken die gebeld heb, weigerden hem zelfs.
Ik weet niet of die techniek echt werkt. Maar ik kan me niet inbeelden dat een stuipend veulen in coma opeens geneest, door er druk op uit te oefenen?

Hij leek niet wazig ofzo, alleen traag. Hij was alert. En de eerste 24 uur leek hij net vooruit te gaan.

Ik vraag me vooral af, of ik nu wel of niet bezorgd moet zijn dat deze merrie opnieuw zo'n veulen kan krijgen en wat ik zelf kan doen om dat te vermijden. Eens het geboren is, lijkt het mij namelijk wel te laat...

LDRD
Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:42

En of de techniek werkt, heeft al menig veulen het leven gered :j . Vorig jaar nog een werkelijk prachtig merrieveulen bij een kennis in Duitsland van Morricone die het op die manier overleefd heeft :j .
Laatst bijgewerkt door LDRD op 03-03-19 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Dummie foal-syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:58

Ik zou zeggen: zorg dat je iemand weet die die techniek kan toepassen, en als je weer zo'n snelle bevalling hebt dan bel je die de volgende ochtend.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Dummie foal-syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 18:11

Ik wil eigenlijk liefst vermijden om weer een dummie veulen te hebben.
Maar als de merrie eenmaal zo vlot bevalt, kan dat natuurlijk wel vaker het geval zijn...
Als dat de reden was uiteraard.

Ik heb toen het veulen in de kliniek stond wel wat nazoekwerk gedaan oa. naar de squeeze techniek en af en toe kreeg ik wel het gevoel dat het om 'peperkoek' ging. Alle info erover is afkomstig van slechts 1 Amerikaanse universiteit. En verschillende filmpjes die ik zag toonden weinig tot geen effect. Ze moesten het dagen herhalen werd dan gezegd. Maar eerlijk gezegd, mijn veulen stond na 3 dagen ook weer overeind met klassieke therapie. Dus hoe weet je dan of het die techniek is waardoor ze herstellen of wat anders?


Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Dummie foal-syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:18

Peperkoek? Die uitdrukking ken ik niet?

LDRD
Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:39

Weet je, ik zou me niet zo druk maken :D . Men lijdt het meest aan het lijden dat men vreest namelijk ;) .

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Dummie foal-syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:43

Het schijnt maar heel weinig voor te komen dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het weer gebeurt. En als het weer gebeurt weet je nu wat je moet doen. In ieder geval een lang zacht touw bij de hand hebben.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _activeme, Evilou, ingetje3012, Janinevv, lideli, nathe, Petunia27, Rubio en 54 bezoekers