KWPN hengstenkeuring 2018-2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:34

Jannien1990 die hengsten komen op grond van alle voorgaande selectierondes in de kampioenskeuring.

Het verschilt niet zo heel veel van wat bij de Friezen gebeurt. Behalve dat ze bij de Friezen over iets waar klaarblijkelijk allang is besloten een beetje meer show maken dan bij het KWPN.

Het is algemeen erkend dat het KWPN selectietraject het strengste en zwaarste is van alle warmbloedstamboeken de paarden die ik gisteren in de kampioenskeuring zag hoorde daar allemaal thuis.

De enige fokrichting die echt reden tot zorgen heeft is zijn de Tuigers. De kwaliteit was benende de maat(net als de gemiddelde stokmaat) en het aantal hengsten jankt naar beneden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:36

Janine1990 schreef:
Stral schreef:
Mag het niet meer aan de kwaliteit van de kampioen dat het niet spannend was dan aan de organisatie ervan?


Nouja, als ze allemaal een rondje doen en de jury dan even vertelt dat Le Formidable echt wel formidabel is... Dan is het niet echt spannend...
Je hebt wel een goed punt, maar ik vraag me dan wel af: Is een paard als Le Formidable dan zo uniek? Wordt er zo weinig uniform gefokt bij het KWPN? Als de kwaliteit van nummer 1 en nummer 7 zo ver uit elkaar ligt?


Nee het gaat niet over 1 rondje.

Alle informatie van de vorige rondes tellen mee.

De rede dat er weinig uniform gefokt word is omdat het een type fokkerij is en geen ras. Er word veel bloed van buiten gehaald.

En gelukkig maar. Ze zijn tenminste niet allemaal hetzelfde.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:42

NatasjavE schreef:
Jannien1990 die hengsten komen op grond van alle voorgaande selectierondes in de kampioenskeuring.

Het verschilt niet zo heel veel van wat bij de Friezen gebeurt. Behalve dat ze bij de Friezen over iets waar klaarblijkelijk allang is besloten een beetje meer show maken dan bij het KWPN.

Het is algemeen erkend dat het KWPN selectietraject het strengste en zwaarste is van alle warmbloedstamboeken de paarden die ik gisteren in de kampioenskeuring zag hoorde daar allemaal thuis.

De enige fokrichting die echt reden tot zorgen heeft is zijn de Tuigers. De kwaliteit was benende de maat(net als de gemiddelde stokmaat) en het aantal hengsten jankt naar beneden.


Uhm ja... wat zijn nu de criteria op basis waarvan ze in voorgaande ronden worden geselecteerd?

Ik geloof ook echt wel dat het traject ontzettend zwaar is. Het is niet voor niets dat het KWPN zoveel succesvolle paarden voortbrengt. En gelukkig zien we tegenwoordig ook steeds meer dekhengsten op het hoogste niveau meedoen. Een Fries zal nooit een KWPN'er worden, een KWPN'er is gemiddeld gezien gewoon een veel beter paard. Maar goed, ik vergelijk dan ook geen paarden maar evenementen ;)

Nog steeds vind ik het jammer dat er niet op elk paard een toelichting is, even terughalen wat hij in voorgaande ronden heeft gedaan en waarom hij op welke plaats terecht komt. Nee het was gewoon opstellen in gevraagde volgorde en dit is de winnaar.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:00

In het kader van het welzijn ben ik juist blij dat het niet meer zo'n show is als vroeger. Beestjes zijn pas 3.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:08

Malle1970 schreef:
In het kader van het welzijn ben ik juist blij dat het niet meer zo'n show is als vroeger. Beestjes zijn pas 3.


Werkt natuurlijk 2 kanten uit. Natuurlijk is het goed dat ze de paarden ergens beschermen tegen te veel herrie en te gekke dingen. Maar ik denk dat we af en toe ook een beetje de verkeerde kant uit slaan. Je laat je kind ook gewoon zonder zijwieltjes fietsen en een keer van de fiets flikkeren. Dat wil je ook niet altijd uit de weg gaan.
Anders zit je meer dan 40 jaar met je kind opgescheept.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:13

De criteria zijn omschreven in het fokdoel Janine. Staan volledig omschreven in de richtlijnen rondom te hengstenkeuring.

Eerst op het straatje de correctheid en functioneel zijn van het exterieur en beweging. Daarna gaan ze los in de kooi. Daar word de kwaliteit van de beweging getoond.
2e bezichteging los in de kooi.
3e nogmaals aan de hand.

Het rondje in de kampioenskeuring is alleen maar de exacte plaatsing van 1 tot en met 7.

In het boekje selecteren om te presteren wordt zeer nauwkeurig omschreven wat ze daarbij exact willen zien.

Oh en waarom MAAR 7? Tel eens alle fokrichtingen bij elkaar op. ;)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:16

NatasjavE schreef:
De criteria zijn omschreven in het fokdoel Janine. Staan volledig omschreven in de richtlijnen rondom te hengstenkeuring.

Eerst op het straatje de correctheid en functioneel zijn van het exterieur en beweging. Daarna gaan ze los in de kooi. Daar word de kwaliteit van de beweging getoond.
2e bezichteging los in de kooi.
3e nogmaals aan de hand.

Het rondje in de kampioenskeuring is alleen maar de exacte plaatsing van 1 tot en met 7.

In het boekje selecteren om te presteren wordt zeer nauwkeurig omschreven wat ze daarbij exact willen zien.

Oh en waarom MAAR 7? Tel eens alle fokrichtingen bij elkaar op. ;)


Bedankt, dat is een stuk duidelijker voor mij.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: KWPN hengstenkeuring 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:20

Oh en ieder paard krijgt een een toelichting. Als een hengst eruit gaat wordt gezecht wat er goed aan is en wat niet. Bij diegene aangewezen worden wordt er dan verteld wat de aanleiding is om aan te wijzen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:21

NatasjavE schreef:
Oh en ieder paard krijgt een een toelichting. Als een hengst eruit gaat wordt gezecht wat er goed aan is en wat niet. Bij diegene aangewezen worden wordt er dan verteld wat de aanleiding is om aan te wijzen.


Maar daar struikelde ik niet over hoor, meer dat hier in de kampioenskeuring aan voorbij werd gegaan, met uitzondering van nummer 1 en 2.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:24

Janine1990 schreef:
NatasjavE schreef:
Oh en ieder paard krijgt een een toelichting. Als een hengst eruit gaat wordt gezecht wat er goed aan is en wat niet. Bij diegene aangewezen worden wordt er dan verteld wat de aanleiding is om aan te wijzen.


Maar daar struikelde ik niet over hoor, meer dat hier in de kampioenskeuring aan voorbij werd gegaan, met uitzondering van nummer 1 en 2.


Bij de andere werd dat ook gemeld hoor. Ze zijn allemaal besproken. Ook in de kampioenskeuring.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:27

Janine1990 schreef:
Malle1970 schreef:
Maar Janine, de hengsten zijn en op de 1ste bezichting op stand/exterieur gekeurd en op de 2de en tijdens de 3de ook nog een keer. Waarom dan wederom tijdens de kampioenskeuring?

Ik denk dat je de gehele keuring eens moet kijken, want alles wat jij benoemd over de Friese hengstenkeuring is ook gewoon gebeurd bij de KWPN keuring.


Ja, dat weet ik wel. Maar het gaat toch om het opbouwen van spanning?
Die Friese hengsten zijn al goedgekeurd, die heeft de jury ook al vaak genoeg gezien. En toch maakt het volledige plaatje de spanning om te snijden voor fokker, eigenaar en bovenal voor het publiek.

Nu weet ik nog steeds niet wat de selectiecriteria zijn voor de kampioenskeuring, ik wil namelijk ook gewoon begrijpen wat het KWPN wil. Ze hoeven voor mij helemaal niet de KFPS HK te kopiëren, maar ik gun het ze gewoon enorm als ze maar een beetje meer van die sfeer kunnen oppakken. En ik denk dat begrip kweken onder het publiek daar enorm aan bijdraagt.

Je kunt deze KWPN keuring helemaal niet vergelijken met de Friesenkeuring. Hier gaat het om de jonge hengsten voor aanwijzing. Dit gebeurt bij de Friesen ook op donderdag en vrijdag met een eerste tweede en derde bezichtiging. Deze lichting wordt op de zaterdag alleen even gepresenteerd. Op de sfeervolle uitverkochte zaterdag kunnen alle al goedgekeurde hengsten in alle leeftijden gepresenteerd worden. Hieruit komen de kampioenschappen die voor zoveel spanning en sfeer zorgen. Zie je het KWPN al zo'n dag organiseren? Dat kan helemaal niet gezien het aantal ggk hensten in 3 disciplines.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:34

Citaat:
Zie je het KWPN al zo'n dag organiseren? Dat kan helemaal niet gezien het aantal ggk hensten in 3 disciplines.


*kuch* 4 fokrichtingen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-02-19 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:34

pillow schreef:
Je kunt deze KWPN keuring helemaal niet vergelijken met de Friesenkeuring. Hier gaat het om de jonge hengsten voor aanwijzing. Dit gebeurt bij de Friesen ook op donderdag en vrijdag met een eerste tweede en derde bezichtiging. Deze lichting wordt op de zaterdag alleen even gepresenteerd. Op de sfeervolle uitverkochte zaterdag kunnen alle al goedgekeurde hengsten in alle leeftijden gepresenteerd worden. Hieruit komen de kampioenschappen die voor zoveel spanning en sfeer zorgen. Zie je het KWPN al zo'n dag organiseren? Dat kan helemaal niet gezien het aantal ggk hensten in 3 disciplines.


Weet ik, ik vind ook niet dat ze de KFPS HK moeten kopiëren zoals ik al een aantal keer heb genoemd.
Maar ze kunnen er wel eens naar kijken, en zich afvragen waarom het zo ontzettend sfeervol is. Want persoonlijk vind ik in LWD de donderdag en vrijdag ook enorm sfeervol (en dan doel ik niet op de proms, die vond ik vorig jaar ook bijzonder onsamenhangend en daarmee afbreuk doen aan het evenement).
Ik zie wel mogelijkheden voor het KWPN, zeker als je kijkt naar de samenhang van het programma.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:52

NatasjavE schreef:
Citaat:
Zie je het KWPN al zo'n dag organiseren? Dat kan helemaal niet gezien het aantal ggk hensten in 3 disciplines.


*kuch* 4 fokrichtingen.

Nou ja ik bedoel tuig gelderse en rijpaarden, maar eigenlijk zijn het 4 je hebt gelijk

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

Re: KWPN hengstenkeuring 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:13

Ik had al gezocht, maar niets kunnen vinden.

Wat heeft Daily Diamond voor bult onder zijn buik?

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:01


different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

Re: KWPN hengstenkeuring 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:28

Toch niet goed genoeg gezocht...dank je wel.

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:52

Le Formidable staat meteen al ter dekking voor 1300 euro :$

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41325
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:55

Vulina schreef:
Le Formidable staat meteen al ter dekking voor 1300 euro :$


:wow: katching!


fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: KWPN hengstenkeuring 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:57

Ik ga hem wel gebruiken denk ik.

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: KWPN hengstenkeuring 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:03

Ik vind het jammer dat ik geen goede dressuurmerrie heb, anders zou ik ook met 'em gaan dekken.
Voordat ie weg is....

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:08

Vulina schreef:
Le Formidable staat meteen al ter dekking voor 1300 euro :$
En fokkers betalen het ook nog! :j

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Kaja
Berichten: 3842
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:46

fokfanaat schreef:
Ik ga hem wel gebruiken denk ik.

Ik ook!

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 05:29

Ik denk zowat iedereen :') Behalve ik..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: KWPN hengstenkeuring 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:24

Ik zie ze toch liever eerst het verrichtingsonderzoek lopen ook :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 49 bezoekers