Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:20

All at Once. Mag ook wel in dat rijtje.


Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:26


Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:43

Sommige dingen moet je niet rouwig om zijn.

Het gaat hem om de balans, hoe hou je een modern Gelders paard qua bouw en karakter waar anno nu een markt voor is zonder geheel op te gaan in het KWPN DP

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 18:06


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Aimee
Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:16

Rachral schreef:
Voor mij heel duidelijk NEEN. Ben al jaren lid bij onze oosterburen en die kijken wel verder...
De KWPN dressuurhengsten missen allemaal bot en rompdiepte, blijven over smalle hoogbenige paarden waarvan de duurzaamheid te wensen overlaat.
De dierenartsen varen er wel bij....
Ik had gehoopt dat Bert Rutten zijn stempel zou drukken, want hij heeft zelf een andere fokfilosofie, maar ik denk dat hij het stugge logge KWPN apparaat niet kan ombuigen.
Jammer, want de info over hengsten is nergens zo goed als in Nederland.


Nou, dat is niet zo moeilijk zoeken. De hengsten met bot en rompdiepte zijn er zat. Het probleem is eerder andersom: hoeveel hengsten zijn er nou die een dergelijke merrie wat kunnen veredelen. Binnen de kwpn stapel ben je dan al snel aangewezen op For Gribaldi, Total US, Apache (maar wffs positief) of misschien For Ferrero. Voor maat en massa heb je toch een heleboel meer opties, van jong tot oud. Charmeur, Cennin, Iconic, High Five US, Toto jr. voor massa, Geniaal, Bordeaux, Jovian is een enorme bonk geworden, Jameson, hierboven zijn er nog een rits genoemd.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:24

...en ook Feel Good hoort in het rijtje dat maat en massa(en bloedspreiding)kan toevoegen.

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:46

NatasjavE schreef:
Als Alexandro niet Gelders is dan kunnen we concluderen dan het Gelderse Paard is uitgestorven.

Zijn vaderlijn is Holstein, SF en Trakehner. Daarom past hij ook zo goed op mijn Balzflug.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 06:16

Euh ja? Dat maakt hem niet niet Gelders. Gelders is altijd een samenstelling geweest van Holstein, SF en Trakhener.
Dat zijn zelfs Oregons roots. Duits bloed.

Wel eens dat hij goed aansluit op een merrie waar al Holsteiner en Trakhener inzit. Dat zie je ook zo goed bij Henkie.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:44

Heel eerlijk is de meerwaarde van Gelders al een tijdje weg. Juist het kunnen lopen van een springparcours zou er in moeten blijven anders heb je uiteindelijk gewoon een 2e dressuurtak, al dan niet met wagen eraan geknoopt.
Maar dat is slechts mijn persoonlijke gevoel uiteraard, ik wil zeker niemand voor het hoofd stoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:03

Je persoonlijke gevoel klopt ook niet, maar daar hebben meer mensen in dit topic last van. De laatst gekeurde Gelderse hengst had prima punten op het springen, komt uit een moeder die voor 80 punten Ibop punten haalde, in 3 maanden naar het Z springen sprong en ze heeft al een internationaal springpaard en een M springpaard gegeven. Er zijn legio merries zelfs in de fokkerij van springpaarden die dat bij lange na niet evenaren.

Imposant springt ook leuk. Er is nu een Casaron hengst aangewezen die meer springgericht dan dressuurgericht is.

Hele off-topic discussie weer dit de laatste pagina’s wat hoort te gaan over een bloedspreidingsprobleem (wat helemaal geen probleem is)

Aimee
Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:02

[***] schreef:
Je persoonlijke gevoel klopt ook niet, maar daar hebben meer mensen in dit topic last van.


:x

Het hele punt van een persoonlijk gevoel is dat het iemands eigen gevoel is en niet per definitie correspondeert met het gevoel van anderen. Jouw persoonlijke gevoel zal ook niet altijd overeen komen met dat van anderen. Tenzij jij een enorm saaie persoonlijkheid hebt en geen individuele ontwikkeling bent doorgegaan.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Aimee
Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:04

Overigens worden Trakehners in Nederland ook voornamelijk ingezet in de dressuurpaardenfokkerij, terwijl het stamboek zelf veel meer op veelzijdigheid selecteert.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.


Anoniem

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:14

Dat persoonlijke gevoel van sizzle strookt gewoon niet met de feiten.

Aimee jij hebt hier al zoveel onzin uitgebraakt dat ik er helemaal niet op ga reageren :(:)

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:16

Aimee schreef:
[***] schreef:
Je persoonlijke gevoel klopt ook niet, maar daar hebben meer mensen in dit topic last van.


:x

Het hele punt van een persoonlijk gevoel is dat het iemands eigen gevoel is en niet per definitie correspondeert met het gevoel van anderen. Jouw persoonlijke gevoel zal ook niet altijd overeen komen met dat van anderen. Tenzij jij een enorm saaie persoonlijkheid hebt en geen individuele ontwikkeling bent doorgegaan.


Het hele punt van dit topic is dat iedereen zijn eigen gevoel als feit aan een ander wil opdringen :7

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:26

Ieder zijn mening inderdaad.
Persoonlijk zou ik een moderne gelderse er waarschijnlijk niet meer uitpikken en de vraag is voor mij meer of dat erg is.
Als ze doorgaan op de veelzijdige voet dan heeft het in iedergeval nog wel toegevoegde waarde. Zolang er nog goede veelzijdige merries aangeboden worden is dat prachtig, maar hoe dat over een paar generaties is als er meerdere malen dressuurbloed overheen gegaan ben ik sceptisch over. Kwestie van tijd dat men Jazz klassiek genoeg bestempeld.

Ik weet dat hier meerdere fokkers lopen die zich echt vol inzetten voor het behoud van het goede veelzijdige gelderse, dus ook niet ten nadele van de fokkers.
Ik vertrouw vooral het stamboek zelf niet.

Aimee
Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:29

[***] schreef:
Dat persoonlijke gevoel van sizzle strookt gewoon niet met de feiten.

Aimee jij hebt hier al zoveel onzin uitgebraakt dat ik er helemaal niet op ga reageren :(:)


Het strookt niet met JOUW feiten.

Net zoals je geen onderscheid kunt maken tussen dat JIJ vindt dat ik onzin uitkraam, of dat dit werkelijk zo is. Terwijl ik steeds heel expliciet aangeef dat het mijn mening is. Daar kun je het niet mee eens zijn, en dat is prima, maar dat maakt het geen onzin. Maar het is duidelijk dat jij zo iemand bent die niet voor individuele zelfontplooing gaat :(:) ik heb oprecht met je te doen.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:32

Jongens, geen ruzie over mijn onbelangrijke mening aub :')

[***] laat ieder jaar fantastische veulens zien en blijkbaar dit jaar ook een fantastisch resultaat op de HK. Als het KWPN zulke fokkers koestert dan blijft het een mooie waardevolle zijtak, maar ik vind het kwpn iets te veel grillen hebben.

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:36

Aimee, sorry hoor.. Ook voor mij is het niet de eerste keer dat ik tegen jou zeg; kun je niet eens wat aardiger doen?? Is gratis...

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:53

Sizzle schreef:
Heel eerlijk is de meerwaarde van Gelders al een tijdje weg. Juist het kunnen lopen van een springparcours zou er in moeten blijven anders heb je uiteindelijk gewoon een 2e dressuurtak, al dan niet met wagen eraan geknoopt.
Maar dat is slechts mijn persoonlijke gevoel uiteraard, ik wil zeker niemand voor het hoofd stoten.
Ik vraag mij af of Geldersen überhaupt ooit veel (goede) springpaarden hebben voortgebacht?

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

janouk
Blogger
Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 06:47

KahluaB schreef:
Sizzle schreef:
Heel eerlijk is de meerwaarde van Gelders al een tijdje weg. Juist het kunnen lopen van een springparcours zou er in moeten blijven anders heb je uiteindelijk gewoon een 2e dressuurtak, al dan niet met wagen eraan geknoopt.
Maar dat is slechts mijn persoonlijke gevoel uiteraard, ik wil zeker niemand voor het hoofd stoten.
Ik vraag mij af of Geldersen überhaupt ooit veel (goede) springpaarden hebben voortgebacht?



Ik ken er wel een paar hoor......waaronder mijn oude verzorgpaard, Irma La Douce
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00000450

Zij bracht veel goede sportpaarden, waaronder Pion, dekhengst en internationaal gesprongen mer Rob Ehrens. Kon zelf ook geweldig springen, prima dressuur lopen en was in het tuig een geweldig werker, beresterk

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:02

Maar Irma la douce heeft wel in combinatie met een volbloed Pion gebracht. Keihard en bijzonder dier trouwens. Ik heb hem zelf nog gekend toen hij al ouder was en heb er zelf een nakomeling van moeders kant van gehad. Bijna alle nakomelingen waren extreem goed op de röntgenfoto’s.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-19 07:27

Nou Tepic la Silla, Sunrise en Govenor.

Er zijn maar weinig Gelderse en die paar komen dan nog minder vaak bij een goede springruiter terecht dan bij een goede dressuurruiter. Uiteraard zien we ze niet vaak springen.

De mensen die dit paard nu rijden hebben ook vaak minder interesse in springen.


Maar goed....springen en zelfs de Gelderse fokkerij is hier of topic.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:37

Moderatoropmerking:
Kunnen we terug keren naar het oorspronkelijk onderwerp? Wie welk gevoel ergens bij heeft is niet aan de orde in dit topic.

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:50

Ik heb vanavond heel wat geschikte kandidaten voor bloedspreiding gezien :j

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-19 23:55

Vertel. Waar ben je geweest?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Tamara, Googlebot, OmgiliBot en 54 bezoekers