karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lizzii
Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 08:03

Ik denk erover om mijn New Forest merrie te laten dekken door een wat grotere welsh cob.

Voor mezelf wil ik een klein paardje fokken niet te hoog in het bloed, makkelijk en betrouwbaar in de omgang. Mijn merrie is niet altijd betrouwbaar en staat ondanks haar 15 jaar nogal hoog in het bloed.

Bedoeling is om een leuke betrouwbare allrounder te fokken, niet te groot maar wel stevig. Zowel voor het recreatief rijden van dressuur als ingespannen.

zijn Cobs erg schrikachtig of eerder koel in het hoofd? Vind soms wel dat veel cobs een beetje holle (dus zwakke) rug lijken te hebben. iemand ervaring?

En last but not least welke hengsten kunnen jullie mij aanraden? grote maat en liefst een beetje opwaarts gebouwd. En is het sperma ook in Frankrijk voorhanden (want daar woon ik)? Alvast bedankt voor de info.


Josien_
Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:29

Wat is volgens jou groter?
Welsh Cobs hebben over het algemeen een super karakter en zeer allround.
Maar super rustig zou ik ze niet noemen. Ze zijn best pittig, maar goed mee te werken. Als je ze eenmaal door hebt dan zijn het goude n ponys :D .

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:33

Ik heb zelf een jonge welsh cob ruin. Hij is vrij koel in het hoofd maar geen "suf" paardje. Het is mijn eerste Cob, heb altijd kwpn'ners gehad en ik moet zeggen dat ik het een heerlijk karakter vind, hoewel hij soms ook best wel dwars kan zijn. Ik ben hem aan het beleren dus hoe hij met rijden is weet ik nog niet. Wel pakt hij het allemaal heel goed op. Is niet snel onder de indruk en wil graag wat voor je doen. Welke hengst je zou moeten gebruiken en of deze ook in Frankrijk beschikbaar is kan ik je helaas niet vertellen.
[ img ]. Holle rug valt reuze mee vind ik, hij is natuurlijk nog wel in de groei.

Cemlys
Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:03

Ik denk dat je met eem brave forester hengst verder komt dan een welsh cob, de meeste cobs (uitzonderingen daargelaten) best pittig. Zou niet mn eerste keus zijn. Als je echt een specifieke opvolger zoekt dan is koop iets zekerder denk ik. Het kan meevallen maar ook tegenvallen en dat weet je pas na 3 jaar meestal

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:11

Hou je wel in de gaten dat een kruising niet zegt dat het 50/50 is?
Het kan net zo goed heel erg tegenvallen en precies het karakter van jouw merrie hebben.
Als je echt zeker wilt zijn kun je beter een paardje kopen. Denk dat dat zelfs nog goedkoper is ook

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Lizzii
Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 09:39

Met iets groter bedoel ik meer dan 1m45 (de maat van mijn merrie)

Kopen kan ook maar er is natuurlijk ook het plezier van het fokken natuurlijk. Wij hebben ook grond genoeg om een veulen in familiekudde te laten opgroeien dus ook ook niet duur in opfok.

Lizzii
Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 09:42

Een forester kan ook maar ik wilde net naar een iets steviger type gaan. De meeste foresters van tegenwoordig zijn meer sport en fijner gebouwd. Ik weeg 70 daarom een beetje zwaarder en groter zou ideaal zijn.

Lizzii
Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 09:44

Orchidee ik vindt hem wel erg mooi. Hoe groot is hij en wat is de afstamming?

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:45

De Weslsh cob die ik ooit gehad heb, zou ik allerminst als makkelijk durven omschrijven. Lief dier, maar zeer eenkennig en met behoorlijk wat pit.
De 2 New Foresters die we hier gehad hebben, zijn/waren trouwens ook pittig genoeg...
Als je het karakter wilt verbeteren zou ik het in een andere hoek gaan zoeken. Bijvoorbeeld een PRE of Lusitano, dan heb je meer maat, een barok uiterlijk en een fijner karakter?

Lizzii
Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 09:49

Mijn merrie is vooral niet werkwillig. Als ze het beu is wipt ze zo iedere ruiter uit het zadel. Ik heb wel al 4 veulens gefokt en gelukkig heeft geen enkele deze eigenschap overgenomen. Haar laatste veulen is een kruising Welsh , New forest en heeft echt een top karakter. Alleen is ze natuurlijk een stuk kleiner en fijner 1m35. Moest zij iets groter en zwaarder zijn zou top zijn.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:57

Mijn Welshcob kon zelfs niet aangeraakt worden door een vreemde. Laat staan, dat iemand er zomaar op kon gaan zitten. Die werd dan vakkundig gelanceerd. Bij navraag bleek die eenkennigheid wel degelijk een herkenbaar raskenmerk voor veel cob-eigenaren. De huidige eigenaar van de pony is autistisch en zei ooit letterlijk tegen mij dat hij het zo goed met de pony kon vinden 'omdat ze elkaar begrepen. Beiden even autistisch'. Ik ben uiteraard blij dat die pony zo goed op zijn plek is gekomen. Maar voor mij was hij zeer ongeschikt en ik zou met zulk karakter nooit fokken.
Pas op, wel een lief dier hoor.en voor iemand die hij vertrouwde deed hij alles. Maar dat vertrouwen winnen duurde wel even...
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 07-02-19 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii
Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 09:59

Luckystory had ik ook eerst aan gedacht maar heb gehoord dat pre en lusitaners ook geen makkelijk karakter hebben.

Josien_
Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:59

Hoewel Cobs behoorlijk pittig kunnen zijn, is het natuurlijk ook weer niet zo dat ze allemaal enorm moeilijk zijn ;) . Eenkennigheid herken ik persoonlijk niet.
Uit de lijn van mijn merrie ken ik er behoorlijk wat en die zijn pittig, soms een beetje een gebruiksaanwijzing, maar als je dat eenmaal door hebt zijn het echt super pony's. Doen het goed in de mensport en ook voor andere disciplines draaien ze hun hoefje niet om.
Al ben ik natuurlijk wel wat bevooroordeeld want ik ben helemaal verliefd op mijn eigen cob ;) .
Die doet alles; van dressuus tot mennen tot springen. En laatst zei een stalgenootje nog dat

De meeste cobs zijn overigens tussen de 1.40 en 1,50 dus voor een echt grote moet je een beetje zoeken. Ze zijn er overigens wel hoor, maar je moet iets beter zoeken ;) .

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

J_E
Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:20

Wellicht niet wat je zoekt, maar een tinker dan? Die heb je met veel maat, zijn stevig, rustig en nuchter, maar (die van mij) zeer werkwillig. Misschien een gray zoals Iona's Nolan (het slankere sport type).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:38

Lizzii schreef:
Orchidee ik vindt hem wel erg mooi. Hoe groot is hij en wat is de afstamming?


Hij is nu rond de 1.50m. Hij wordt in mei 4 jaar. Zijn vader is Trefaes Brenin Victor. Deze hengst staat tegenwoordig in Belgie.
Zijn moeder,Blaengwel Jewel, is een dochter van Fronart Welsh Magic.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:39

Wij hebben een geweldige 5 jarige Welsh Cob C.

Ze heeft ook flink wat behang en is kort en was aan de stevige kant. Inmiddels is ze sokloos. :D

Door haar korte hals, deed ze in het begin nog weleens haar luchtpijp wat dichtdrukken als ze probeerde na te gaan geven. Dan kwam er een hoop geproest en wist mijn dochter precies dat ze zich opkrulde ipv nageeflijk te lopen.

Nu zijn ze zo ver dat ze steeds meer lengte krijgt, en netjes begint te sjouwen. En daar kan serieus geen luxe gebouwde pony straks tegenop.

Daarnaast is ze ontzettend mensgericht. Waar ik ook ben, ze houdt me heel goed in de gaten. Het is net een grote hond.

Ze heeft pit, maar is zeker niet gemeen. Oersterk, looplust. Ik ben werkelijk echt verliefd op haar. Als je van haar een exemplaar zou hebben in paardenmaat? Dan teken ik er meteen voor!

Blessed (die officieel Carless Dazlle heet, maak ik serieus dacht dat het een engelse spelfout was(wie noemt zijn pony nou autoloos)

Na wat speurwerk kwam ik er achter dat ze in Engeland wel 7 volle volle broertjes en zusjes heeft en een eerste premie heeft gekregen.

Papahengst is Rosymeirch Reflection.. Een echte tank!

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:46

Dit is zijn Papa. Eigenaresse zit volgens mij ook op bokt, Capplestud heet ze.
[ img ]


Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:00

Oei wat een rug heeft zijn papa.

Ik vraag me af of een Welsh Cob wel met een grote waarschijnlijkheid meer maat en/of meer body gaat geven.

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:01

Gave hengst! Die ruggen is maar net wat je wil. genoeg showponys met zon rug wat mensen geweldig vinden

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:06

Het gaat me niet om de mensen, maar om de gezondheid en het welzijn van dit soort paarden. Die moeten op nr. 1 staan.

Niqui
Berichten: 2107
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:08

Wij hebben een Welsh Cob merrie en het is een schatje. Heel lief in de stal en met rijden. Maar ze kan af en toe best eigenwijs zijn. Dat zit er wel in bij Welsh Cobs. Toch zou mijn dochter niet anders willen.
In Frankrijk (Bretagne) zit een mooie hengst, die alleen natuurlijk dekt (hoewel ze KI onderzoekt). Krijg je ook nog een leuk kleurtje :-): Cynheidrefawr Triple Platinum WD van Chelle Suzanne Gavaghan (Zie Facebook [ img ]
Laatst bijgewerkt door Niqui op 07-02-19 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: karakter welsh cob? en hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:09

Mijn merrie heeft ook een weke rug, kan niet zeggen dat ze er zelf last van heeft hoor

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:10

Probleem is dat zij dat ook niet kan.

Niqui
Berichten: 2107
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:11

Niet alle Welsh Cobs hebben een weke rug hoor, de onze heeft dat bijvoorbeeld ook niet.

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:11

Nou laten we vooral een discussie houden over weke ruggen en hoe gezond dat wel niet is.
Dan kunnen we toch net zo goed ook over hoofden van arabieren hebben of kuren bij friezen?

Nog even voor je eigen antwoord, ze mankeert niks en als je het niet geloofd mag je haar best een keer komen bekijken. Misschien dat je dan wat je mening bij kan stellen ;)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers