Vragen: eenmalig fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Quebelle
Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:14

Check in iedergeval of de hengst getest is, bij westernrassen is dit wel heel belangrijk. Best jammer dat je op een merrie met naar eigen zeggen prachtige papieren, de hengst van de buurman zet. Dit geeft wat de indruk dat het een combi uit gemakzuchts is ipv een uit weldoordachte keuze.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully


crazycactus
Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:16

Ik zou toch testen voor de zekerheid, stel dat ze drager is van 1 van de ziektes en de hengst ook dan heb je een probleem. De meeste dingen zie je niet als ze drager is dus better safe than sorry.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:19

Quebelle schreef:
Check in iedergeval of de hengst getest is, bij westernrassen is dit wel heel belangrijk. Best jammer dat je op een merrie met naar eigen zeggen prachtige papieren, de hengst van de buurman zet. Dit geeft wat de indruk dat het een combi uit gemakzuchts is ipv een uit weldoordachte keuze.


De hengst heeft ook geen slechte papieren, maar zoals ik eerder aangaf: het wordt een veulen voor mezelf en papieren zijn daarbij niet het belangrijkste. Er staat nog niets vast hé, ik kan nog altijd afhaken of uitkijken naar een andere. Er is keuze genoeg uiteraard! Maar ik hoef geen sportpaard maar een chille, vriendelijke quarter als maatje :)

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:20

crazycactus schreef:
Ik zou toch testen voor de zekerheid, stel dat ze drager is van 1 van de ziektes en de hengst ook dan heb je een probleem. De meeste dingen zie je niet als ze drager is dus better safe than sorry.


Ja, je hebt wel gelijk! Ik kan nog altijd van gedacht veranderen uiteraard :)

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:22

"In de natuur hebben dieren veel meer ruimte dan in een omheind weiland, en kunnen ze vluchten, mocht het niet goed gaan tussen de dieren... in een omheinde ruimte kan het gruwelijk misgaan, vooral als de hengst niet gewend is om tussen merries te lopen, zoals: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1128670&hilit=dekken

Daarbij zijn er bij quarters nare erfelijke aandoeningen bekend, waardoor je beter eerst laat testen, zoals anderen al aangeven."

En aan de hand dekken? Wordt dat nog gedaan?
En jezus, wat erg wat die merrie heeft doorstaan met die hengst...

Wicked always wins

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:27

TheEvilQueen schreef:
Iris82 schreef:
Bij de AQHA hoeft ie toch niet specifiek goedgekeurd te worden?


Ik heb geen idee eigenlijk... maar reken wel APHAxAQHA dat het een APHA papiertje wordt :)


Als je merrie APHA geregistreerd is dan heeft zij ook de zg 'panel tests' moeten doen om geregistreerd te worden.
Als de hengst AQHA geregistreerd is dan heeft hij ook de zg 'panel tests' moeten doen om geregistreerd te worden.
Vraag een kopie van deze tests en vergelijk met die van je merrie. Heel VIP belangrijk om de resultaten te vergelijken zodat je geen veulen met erfelijk aandoening krijgt (HERDA, HYPP, PSSM, GBED, MH)!!
http://apha.com/news/reminder-6-panel-g ... stallions/

Ik kan alleen wat NatasjavE schrijft ondersteunen. Dekking gebeuren bij Quarter en Paint hengsten normaal uit de hand (hengst wordt door hengsthouder/eigenaar in de hand naar de wachtend merrie gebracht). Merries zijn of worden gekluisterd zodat ze niet kunnen schoppen of, in feite, vluchten. Als de merrie niet 100% 'klaar' is om gedekt te worden … dus niet 'bezig' is met ovulatie en dus super hengstig en willig … dan kan dit wel problematisch zijn en wat bruut zijn voor de merrie.
Maar hier ook … vraag het aan de vorige eigenaar hoe het gegaan is bij de andere dekkingen. Is zij toen natuurlijk gedekt … kent dus de routine … of is zij via KI gedekt en kent dus niet het gedoe met een natuurlijk dekken.

En ik zou ook echt NOOIT mijn merrie in de wei gooien bij een vreemde hengst! Ik kan je voorbeelden geven van waargebeurde verhalen waar de merrie zwaar beschadigt van de wei is gehaald en zelfs een van waar ze de merrie hebben moeten inslapen.

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:35

Peterina schreef:
Als je merrie APHA geregistreerd is dan heeft zij ook de zg 'panel tests' moeten doen om geregistreerd te worden.
Als de hengst AQHA geregistreerd is dan heeft hij ook de zg 'panel tests' moeten doen om geregistreerd te worden.
Vraag een kopie van deze tests en vergelijk met die van je merrie. Heel VIP belangrijk om de resultaten te vergelijken zodat je geen veulen met erfelijk aandoening krijgt (HERDA, HYPP, PSSM, GBED, MH)!!
http://apha.com/news/reminder-6-panel-g ... stallions/

Ik kan alleen wat NatasjavE schrijft ondersteunen. Dekking gebeuren bij Quarter en Paint hengsten normaal uit de hand (hengst wordt door hengsthouder/eigenaar in de hand naar de wachtend merrie gebracht). Merries zijn of worden gekluisterd zodat ze niet kunnen schoppen of, in feite, vluchten. Als de merrie niet 100% 'klaar' is om gedekt te worden … dus niet 'bezig' is met ovulatie en dus super hengstig en willig … dan kan dit wel problematisch zijn en wat bruut zijn voor de merrie.
Maar hier ook … vraag het aan de vorige eigenaar hoe het gegaan is bij de andere dekkingen. Is zij toen natuurlijk gedekt … kent dus de routine … of is zij via KI gedekt en kent dus niet het gedoe met een natuurlijk dekken.

En ik zou ook echt NOOIT mijn merrie in de wei gooien bij een vreemde hengst! Ik kan je voorbeelden geven van waargebeurde verhalen waar de merrie zwaar beschadigt van de wei is gehaald en zelfs een van waar ze de merrie hebben moeten inslapen.


Geloof me, na gelezen verhalen doe ik niet mee aan in de weide losgooien. Als het dus die hengst wordt, zal het aan de hand dekken worden.

Mmmm, mijn merrie is een echte APHA en ik bevat alle papieren, maar ik heb nergens een panel test liggen. Zijn deze aan te vragen (de kopieën?)
De hengst is ook een echte AQHA, dus die moet hier dan ook sowieso over beschikken? Ik zal het dan eens vragen of zij over deze test beschikken :j

Wicked always wins

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:37

Ik ben bijna zeker (heb veel vrienden met APHA's en AQHA's) dat je merrie ook een 5-panel test heeft. Vraag na bij het APHA, of bij de vorige eigenaar.

Hengst als AQHA moet het zeker hebben. Zo niet dan is hij echt niet AQHA geregistreerd.

Trouwens als je lid bent van APHA kan je on-line opvragen of zoeken.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 06-02-19 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus
Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:38

@peterina, ik fok al een paar jaar niet meer maar eerder hoefde je echt geen panneltest te doen om een paard geregistreerd te krijgen. Sterker nog paarden met erfelijke aandoeningen worden gewoon ingeschreven bij de AQHA/APHA, en je mag er nog mee fokken ook....

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Vragen: eenmalig fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:41

Iemand een linkje of e-mail adresje waar je kan navragen voor de test?

@crazycactus, dus niet elk geregistreerde Paint/Quarter heeft een 5 panel?

Wicked always wins

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:45

Ik weet zeker dat sedert 2015 dekhengsten bij APHA een 6-panel test moeten hebben. Ik dacht dat het ook zo was voor registratie?

Bij de AQHA weet ik het niet meer zeker, maar vroeger (voor 2010) moest haar monsters opgestuurd worden met registratie aanvraag om de testen te doen. En hierbij was zeker de ouderschaps test bij.

josien_m_
Berichten: 2341
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:49

Hengsten kunnen zeker goede manieren hebben hoor met merries! Als ze het gewend zijn, zei ik er ook bij. Als de hengst het hele jaar door bij merries loopt, leert hij zich goed, vriendelijke en voorzichtig te gedragen. Bij pony's wordt dat vrij normaal gevonden en gaat dat ook prima. Als de paardenhengsten in een kudde opgroeien, ook met een kuddehengst, dan leren ze veel. Dus ja, ik meen het serieus. Het kan wel, maar het zal zeldzaam zijn omdat de mensen het niet laten gebeuren. Het klopt wel, niet iedere merrie speent haar veulen zelf af zonder dat ze een nieuw veulen draagt. Maar sommigen wel en om het veulen dan maar direct te vroeg af te spenen is dan ook weer niet nodig. Aan de hand dekken maakt het onmogelijk voor de paarden elkaar vooraf te leren kennen, elkaar het hof te maken en zelf het moment van de dekking te bepalen.


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:50

Net opgezocht … alle AQHA dekhengst moeten ook sedert 1/1/2015 de panel testen hebben.

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:01

Uhm, Peterina het is niet verplicht om 5 panel te testen.....

De hengsten die aangeboden worden als dekhengst ondertussen wel maar het APHA registreert gewoon nog alle merries en veulens zonder 5 of zelfs 6 panel test.

Ik ben in het bezit van 2 APHA's (1 regular, hengst en 1 solid (nog wel, dat gaat dit jaar veranderen naar regular vanwege aanpassingen in het regelement)) en er is n 3e onderweg maar mijn merrie was toen ik haar kocht ook niet 5 panel getest en wel geregistreerd... mijn hengst uit 2016 is ook gewoon geregistreerd ZONDER 5 panel test ;)
(Mijn merrie en mijn hengst zijn beide 6 panel getest en as veulen word ook getest)


@ts: als je geen 5 panel test van je merrie hebt zou je naar het APHA kunnen mailen (askapha@apha.com) met de vraag of zij er 1 in hun archief hebben maar grote kans dat je merrie niet getest is en dan zou ik je wel willen aanraden om je merrie alsnog te testen! Je vergeeft het jezelf nooit als je straks n ziek veulen op de wereld zet!

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Vragen: eenmalig fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:59

TS je kunt ook op heel veel sites van klinieken je goed inlezen over wat de procedure is van het insemineren, scannen, dracht en bevalling.

Hengst van een kennis, tja, je kunt ook gewoon volgend jaar een levend en gezond veulen kopen. Dracht breng altijd risico’s met zich mee en je hebt nooit garantie dat je een gezonde merrie met veulen krijgt. Zeker als ik hoor hoe je wil laten dekken (natuurlijk) en zoals ik heb begrepen ook geen stal hebt om haar te monitoren en bij te waken...

Ook al wil je een veulen uit je merrie om zelf houden, de randvoorwaarden voor de dekking, dracht en bevalling moeten goed zijn. Je wilt immers zoveel mogelijk de risico’s uitsluiten. Dat ben je je merrie wel verplicht. Zoals ik het hoor heb je de randvoorwaarden nog niet helemaal voor elkaar. Als dat niet veranderd zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vragen: eenmalig fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:47

In je andere topic meld je dat ze al een hele tijd HKO heeft.
Is het dan wel zo verstandig om haar te laten dekken?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Vragen: eenmalig fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:06

Mijn merrie heb ik gekocht toen ze natuurlijk gedekt was.Als je dol bent op wond verzorging zou ik zeggen doen...
Bij mijn merrie's geen natuurlijke dekking meer.
Overigens houd ik mijn paarden ver zo natuurlijk mogelijk.En voor een bevalling zou ik een tentje in de wei zetten,ik zou toch in de buurt willen zijn.

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Vragen: eenmalig fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:18

Verder niet thuis in het fokken etc. Maar ik kan je wel veel redenen vertellen om niet natuurlijk te dekken. Uit de hand zo dan iig "veiliger" zijn.

De twee belangrijkste redenen van vroeger de overstap is gemaakt naar KI:
1. Hengsten krijgen meer merries ter dekking (alom bekende reden)
2. De minder bekende reden, het gaat de verspreiding van SOA's tegen (ook dieren kunnen die krijgen, ja!)

En zo zijn er nog legio redenen te noemen. Overigens zou ik wat betreft afspenen vooral kijken naar de merrie, sommige veulens trekken hun moeder helemaal leeg. Heel leuk dat het veulen dan niet zo "lang" bij mama kan blijven, maar de merrie's welzijn moet er niet onder lijden

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:59

Ter info (dek)hengsten, zowel APHA als AQHA moeten 5/6 panel getest zijn. Deze moet uiterlijk als het breeding report ingeleverd wordt gedaan worden. Merries hebben die verplichting niet. En dus nee niet elke APHA/AQHA heeft een testresultaat bij het betreffende stamboek.

En nog een leuke, nee er bestaan geen keuringen voor hengsten. De Amerikaanse stamboeken gebruiken de marktwerking, een hengst die goed presteert zal meer merries te dekken krijgen dan een hengst die dat niet doet. En dus wordt er op die manier geselecteerd met welke hengst gefokt wordt. Vanuit de EU willen ze wel graag dat er keuringen zijn, zo heeft Duitsland al een keuring en een register opgesteld binnen het stamboek. Alleen kunnen zij niet verbieden dat iemand met een niet gekeurde hengst dekt, omdat het moederstamboek in de USA altijd de papieren afgeeft.

Bij de AQHA en APHA's is het bij veel hengsten nog normaal aan de hand of in de kudde te dekken. Deze rassen hebben ook veelal en zelfs als hengst een ander karakter dan de warmbloeden. Zon angst voor natuurlijk dekken zou ik dus niet hebben.

Imo wel belangrijk voor de merrie van de TS. De 5 panel test. En zonder gekheid laat die doen voor je begint een veulen te fokken. Mogen de nakomelingen die er al zijn allemaal "goed" zijn, het is niet gezegd dat je merrie daardoor vrij is van een gendefect. En je zal maar net de mazzel treffen dat dit veulen, wat je voor jezelf wilt fokken, wel net dat gendefect heeft.
testen kan via de APHA (ik heb in mijn hoofd dat jou merrie een Paint was) of Animal genetics (naam via google intikken geeft de site). De laatste is het goedkoopste en snelste en aangezien je niet voor het stamboek die test hoeft te hebben is dat voor de merrie wel een optie. voor de hengst moet het via het stamboek.

Ik heb zelf vorig jaar mijn eigen APHA merrie laten dekken (was al een paar jaar ervoor 5 panel getest en n/n en de hengst is het ook, anders was ik er niet aan begonnen.). Aangezien ik niet wist wanneer ze hengstig zou worden, en de hengst in de buurt stond (mijn mazzel) heb ik heel simpel de merrie bij de hengstenhouder gedumpt :+ Ze stonden met 2 draden ertussen (konden dus niet neuzen oid) naast elkaar, en na 2 of 3 weken werd ze heel duidelijk hengstig. Hengstenhouder heeft mij ingeseint en ik ben de dagen dat ze gedekt werd daar geweest en heb geholpen cq de merrie vastgehouden. Ondanks dat de hengst helemaal verliefd en g*** op mijn merrie was heeft hij zich als een heer gedragen en is heel voorzichtig de merrie genadert. Deze stond ook ongekluistert en als de hengstenhouder ervaring heeft weet die ook precies of het de tijd is of niet en of de dekking door kan gaan of afgebroken moet worden. Dan is er met name in deze rassen nergens stress of gemep.
Mijn dikke draak is uitgeteld in mei, en ik heb op 18 en 61 dagen laten scannen. Was ten tijde van de dekking nog een maiden, maar goed hengstig is goed hengstig. En als de hengst zich gedraagt is er echt niks aan de hand.
Maar nogmaals laat wel je merrie, en de hengst ook, voor die tijd 5 panel testen.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 50 bezoekers