WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:14

op zich is met een dragermerrie fokken nog niet zo spannend omdat die in verhouding veel minder nakomelingen brengt dan een hengst. dus minder verspreiding van het gen.


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 19:44


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:23

Kun je niet meer testen via van Haeringen?
Ik wil mijn merrie laten testen maar kan die hele test nergens vinden...

petraaken
Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:47


kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:32


SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:39

oh dat is een doorbraak toch!? dan zou je je paard alleen hoeven te laten testen bij een afstamming van dit paard?

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:43

Maar wel teruggaan in je pedigree tot in 1893 è...
Furioso xx ga je héél dikwijls tegenkomen.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Suzanne F.
Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:51

SillyB schreef:
oh dat is een doorbraak toch!? dan zou je je paard alleen hoeven te laten testen bij een afstamming van dit paard?


Probleem is dat heel veel paarden dit ver terug in de lijn voeren.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:55

Nou dan kan het niet anders dan dat Frankrijk waarschijnlijk ook een behoorlijk WFFS probleem heeft.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:56

Suzanne F. schreef:
SillyB schreef:
oh dat is een doorbraak toch!? dan zou je je paard alleen hoeven te laten testen bij een afstamming van dit paard?


Probleem is dat heel veel paarden dit ver terug in de lijn voeren.


Dit paard heeft lijnteelt op paarden waarop wereldwijd heel veel lijnteelt is gepleegd bij de Volbloeden:
https://www.pedigreequery.com/dream+castle4
Mr. Prospector -> Teddy -> Bay Ronald
Northern Dancer -> Hyperion -> Bay Ronald
Buckpasser -> 2x Teddy -> 2x Bay Ronald
Er is bijna geen volbloed die Teddy en/of Hyperion niet in de afstamming heeft, velen hebben beiden een aantal malen. En Bay Ronald zit nog achter veel andere, in de fokkerij graag gebruikte, Volbloeden.
Daarbij heeft Bay Ronald lijnteelt op voorouders die echt heel veel voorkomen bij de Volbloeden. Stel dat het The Baron is, die twee maal voorkomt bij Bay Ronald in de 5e generatie. The Baron zit achter Stockwell, op Stockwell is heel veel lijnteelt gepleegd. Ook zit The Baron achter Rataplan, waarop ook behoorlijk veel lijnteelt is gepleegd. The Baron zit ook achter andere Volbloeden die in de fokkerij zijn ingezet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:59

Ze spreken er ook over dat het mogelijk nog veel ouder is. Tot aan 1600, dan kan het dus via de moederlijn ook nog voorkomen en zul je altijd moeten testen.

petraaken
Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:40

Volgens de facebook groep zou het zelfs vanuit de Arabische voorouders van de volbloed kunnen komen.

Suzanne F.
Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:49

petraaken schreef:
Volgens de facebook groep zou het zelfs vanuit de Arabische voorouders van de volbloed kunnen komen.


Tja wie weet. En wie weet wel helemaal vanaf het oerpaard uit de prehistorie. Je doet er niks meer aan en het zit al zo verweven door de hele paardenstapel heen dat je het alleen maar wegkrijgt door streng te selecteren en eigenlijk alleen te fokken met vrije merries. Dan kan je de kwaliteiten van de hengsten nog gebruiken als je een vrije merrie hebt en dan pas met het nageslacht fokken als deze vrij blijkt te zijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2
Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:03

Suzanne F. schreef:
petraaken schreef:
Volgens de facebook groep zou het zelfs vanuit de Arabische voorouders van de volbloed kunnen komen.


Tja wie weet. En wie weet wel helemaal vanaf het oerpaard uit de prehistorie. Je doet er niks meer aan en het zit al zo verweven door de hele paardenstapel heen dat je het alleen maar wegkrijgt door streng te selecteren en eigenlijk alleen te fokken met vrije merries. Dan kan je de kwaliteiten van de hengsten nog gebruiken als je een vrije merrie hebt en dan pas met het nageslacht fokken als deze vrij blijkt te zijn.


Mee eens, terug kijken in het verleden heeft met dit geen zin.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Umeo
Berichten: 2203
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:19

Suzanne F. schreef:
petraaken schreef:
Volgens de facebook groep zou het zelfs vanuit de Arabische voorouders van de volbloed kunnen komen.


Tja wie weet. En wie weet wel helemaal vanaf het oerpaard uit de prehistorie. Je doet er niks meer aan en het zit al zo verweven door de hele paardenstapel heen dat je het alleen maar wegkrijgt door streng te selecteren en eigenlijk alleen te fokken met vrije merries. Dan kan je de kwaliteiten van de hengsten nog gebruiken als je een vrije merrie hebt en dan pas met het nageslacht fokken als deze vrij blijkt te zijn.


Dit vind ik wel een overdreven reactie. Een WFFS-paard is geen ziek dier. Kan perfect als rijpaard dienen en daar fokken we uiteindelijk toch voor. Ik zou gewoon testen en geen 2 dragers met elkaar combineren. Verder zal ik persoonlijk nooit gaan.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:29

Nee hoor, niks overdreven. Door zo maar door te blijven fokken verspreid het gen zich alsmaar meer tot straks de helft van de paarden drager is. Hou je er ook nog rekening mee dat in de toekomst andere gendefecten boven komen drijven dan loop je dus helemaal vast. Dus, zodra er een even goede of betere WFFS-vrije optie is; de drager er uit.

Suzanne F.
Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:30

Ik schrijf toch: als je het weg wilt krijgen. Dan is dit de enige redelijke manier. Door niet meer te fokken met dragermerries. Maar voor mij hoeft het niet weg hoor, ik fok toch niet meer. Maar als ik nog zou fokken zou ik zelf geen drager willen om mee te fokken, dan zou ik daar gewoon mee sporten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Umeo
Berichten: 2203
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:37

Nies_ schreef:
Nee hoor, niks overdreven. Door zo maar door te blijven fokken verspreid het gen zich alsmaar meer tot straks de helft van de paarden drager is. Hou je er ook nog rekening mee dat in de toekomst andere gendefecten boven komen drijven dan loop je dus helemaal vast. Dus, zodra er een even goede of betere WFFS-vrije optie is; de drager er uit.


Het zit al van 1893 (of zelfs vroeger) in de populatie en komen er nu pas achter. Wilt zeggen dat we er amper ‘last’ van gehad hebben. Anders was het al veel eerder komen boven drijven.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:11

Dat is natuurlijk niet waar. In dit topic staan verschillende artikelen waaruit blijkt dat het min of meer in de doofpot is gestopt (het is dat die Amerikaanse mevrouw er op door bleef drammen, anders wisten wij nu nog niks). Ook dekken hengsten tegenwoordig veel meer merries middels KI waardoor je zo met honderden, zo niet duizenden, extra dragers te maken hebt.

Als je in generaties blijft denken hoeven er geen lijnen en kwaliteit verloren te gaan en dan is er simpelweg geen enkel argument meer om met genetisch ongezonde dieren door te blijven fokken.

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:22


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:45


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:53

Bedankt Natasja.

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:34


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-19 16:00

Dit interessante stuk genomen van de WFFS FB pagina. Een verder analyses van oa pedigrees, met oa melding van Kendal XX … die blijkbaar ook voorkomt in Gelderlander bloedlijnen.

'... Kendal and the 2 Ronnies have something in common in their pedigrees and that is this Hampton, sire of Bay Ronald and Kendal have Whalebone - Herod etc in common.
It remains to be seen whether Hampton via Orange Peel etc. and other connections such as Birdcatcher/Whalebone and others will also turn up in the pedigrees of carriers in other breeds, e.g. Selle Francais etc.
In the end, it is just an exercise in curiosity and trying to find out where it comes from - but all these thorougbred stallions such as Dark Ranold and his decendents had traits that were valuable for warmblood breeding. Such stallions were Der Loewe, Lugano L, Cottage Son, Ladykiller, Furioso and many wonderful mares.
Similarly there were wonderful Holsteiner stallions derived from these lines also that carry these stallions and others such as Kendal, e.g. Cor de la Bryere, Alme Z and others.

Kendal appears in the pedigree in for exemple the following stallions:
TB: Black Sky, Cottage Son, Der Löwe, Furioso, Poet, Blue Peter, Ladykiller, Persian Gulf, Ultimate, Laudanum, Burgermeister, Pasteur, Coronach, Pluchino, Grey Sovereign, Stern.
Trakehner: Hyperion, Termit, Heristal, Flaneur.
HAN: Eisenherz, Spartan, Donnerwetter, Grannus, Gotthard, Woermann, Werther, Pik König.
HOLST: Sandro.
WESTF: Rosenkavalier, Rubinstein. SF: Double Espoir, Quastor.
IRE: Cruising.
SWB: Gaspari.
NLD: Amor, Irco Marco.
ZANG: Alme, Ramiro. ...'


LET WEL: Er wordt nergens beweert dat een van de genoemde nakomelingen boven drager is. Info is alleen een uitzetting van pedigree analyses.

Himyar
Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:45

Hampton komt zooooooo vaak voor bij Volbloeden. Als hij de veroorzaker is dan zou er heel veel WFFS bij de Volbloeden voor moeten komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers