Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
manzano
Berichten: 23781
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:48

Ik zou het niet doen voor de vliegtickets. Wel als je er gewoon extra trip van maakt. Schijnt mooie route te zijn langs de kust.


Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:27

Emmaa_ schreef:
Qua rijden van Kaapstad naar Namibie, houd er ook rekening mee dat benzine iig in Zuid Afrika niet goedkoper is dan in Nederland. Het leven is over het algemeen wel iets goedkoper, eten en drinken is vriendelijker geprijsd en je kan vooral goedkoper uit eten/drinken, maar benzine vond ik in verhouding echt heel erg duur. Wij hadden een zuinige auto waar ik expres heel zuinig in heb gereden en het was naast ons laatste hotel (waar we bijna 2 weken hebben gezeten) echt onze duurste uitgave, benzine.


Het is in verhouding wel duur, maar nog steeds minder dan in Nederland. Ik weet zo even niet wat je in NL nu betaalt, maar wij betalen in Namibie 11 dollar en ik zie in ZA 14 rand. Dus dat is zeker wel een stuk goedkoper!

11 dollar komt neer op 70 eurocent en 14 op 90 eurocent. Best wel een verschil vind ik!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:32

Zira1994 schreef:
Iriscope schreef:
Yes, op Erindi heb je een eigen koelkast en badkamer bij je kampeerplek.


Ik las ook in een review van een andere camping dat je niet met eigen auto erindi in mag als je daar niet kampeert. Weet jij of dat klopt ?

Ja dat klopt, ze laten geen dagtoeristen toe.
Ik moet zeggen, we hebben veel dieren gezien in Erindi, maar de week erna zag ik er veeeel meer in Etosha.

Wij plannen ook een trip, in september komt mijn moeder bij ons langs, en we twijfelen of we Erindi ertussen stoppen of niet. Als we het doen, dan enkel en alleen voor de nacht safaris die Erindi aanbiedt. Ik vond verder de farm wel erg mooi, meer begroeid dan Etosha, maar het deel waar je zelf mag rijden was ik nu niet heel erg van onder de indruk.
Ik zag dat ze op nacht safari's wel vaak gave dieren zien, zoals badgers, allerlei soorten kleinere katten, soms zelfs pangolins etc. Dat zou ik nog wel graag een keer willen doen!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:04

Ah thanx goeie tip!! Gaan we daar voor een nachtsafari!

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:59

Nachtsafari's doen ze met minimaal 4 personen. Als er geen 4 personen zijn kun je nog steeds gaan, maar betaal je volle mep, momentel 2800 dollies. Misschien goed om in je achterhoofd te houden!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 00:05

We gaan wrs in mei terug naar ZA en ik heb mezelf of een wachtlijst gezet voor een groepsreis naar Oeganda. Het plannen kan weer beginnen ! Er zit al veel vol zeg. Vorig jaar vaak in lege hostels en nu alles vol.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:02

Gaaf ! Oeganda lijkt me ook tof! Neem aan dat je dan naar de gorilla’s gaat? Ging je vorig jaar in dezelfde periode? Dat nu alles vol is en toen niet

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 18:11

Nee scheelt niet zoveel qua periode, best bizar dus. Vooral van 1 hostel vind ik het erg jammer, ga ze een mailtje doen of ze echt niets hebben.

In Oeganda zit idd een bezoek aan de gorilla's er bij in!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Lauke
Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:01

Aangezien hier de echte afrikakenners zitten zou ik heel graag hier mijn vraag willen stellen.

Samen met mijn vader willen wij een safarireis gaan maken in Afrika. Nu waren wij eigenlijk een beetje verliefd geworden op Tanzania, maar de prijzen zijn behoorlijk en eigenlijk boven budget. Wat ons vooral zo aan spreekt aan Tanzania is eigenlijk het "rauw Afrika" oftewel onverharde wegen en veel dieren en evt opties voor de grote trek.
Nu schijnt Zuid-Afrika een stuk goedkoper te zijn maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat zouden jullie aanraden (mogen ook andere bestemmingen in Afrika zijn)?
Wij willen voornamelijk safari. Om en nabij de 15dagen. Het liefst een groepreis (met kleine groepen).

Ik hoop dat jullie ons een beetje richting kunnen geven, alvast bedankt!

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 20:24

Zuid Afrika kan lekker goedkoop maar is niet zo rauw. Wel veel infrastructuur en dus ook meer opties om te slapen en eten. En safari genoeg :j Tanzania ben ik zelf niet geweest. Fox doet groepsreizen aan schappelijke prijzen maar zelf reizen kan in ZA ook makkelijk.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Nyaleti
Berichten: 5952
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:32

Tanzania is een stuk duurder maar vond ik wel leuker. Het is nog echt wild, nergens zie je hekken. Maar door de vele toeristen zijn de dieren alsnog auto's gewend en eigenlijk "tammer" dan in Zuid-Afrika! In Zuid-Afrika zit alles tussen de hekken, dat vind ik toch een andere beleving. Wil je in totaal 15 dagen gaan? Hoeveel daarvan het liefste safari?

Lauke
Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:58

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Het aantal dagen is een beetje afhankelijk van waar we heen gaan. We zaten qua Tanzania nu rond de 9 dagen en zelfs dat was ons eigenlijk te duur. Nu is Zuid-Afrika wel langer mogelijk een beetje afhankelijk van wat wordt aangeraden en wat de prijzen doen :D
Wat ons betreft zoveel als mogelijk safari, we hoeven niet perse nog strandvakantie oid er achteraan. Een dorpje her of der zal wel leuk zijn voor de afwisseling :)

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 21:06

Mag ik weten wat je budget is? Namibië vind ik ook nog erg rauw en in etosha zie je wild genoeg.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Lauke
Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:12

poes schreef:
Mag ik weten wat je budget is? Namibië vind ik ook nog erg rauw en in etosha zie je wild genoeg.


Je hebt Pb met budget :)

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:20

Ik zou ook zeker Namibie willen aanraden. Geen ervaring met Tanzania, wel met Kenia, maar vond Namibie veel rustiger en vriendelijker :j

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:07

Zijn er hier mensen die wel echt concreet ervaringen hebben met Tanzania als vakantieland? Mijn vriend en ik zouden eigenlijk naar Colombia gaan maar neigen nu heel sterk naar Tanzania. We zijn verliefd geworden op ZA vorig jaar en willen eigenlijk kijken wat het continent ons nog meer te bieden heeft.

Kan je er een beetje auto huren/zelf rondrijden? Is het ook veilig in dat aspect? Zijn er gebieden die wat meer ingericht zijn op toeristen en waar je dus ook lekker aan het strand kan liggen etc?

We willen een beetje wisselend avontuur en rust. We zijn dol op dieren en safari dus dat willen we erg graag doen, maar omdat we tegen de tijd dat we gaan allebei al bijna twee jaar niet op vakantie zijn geweest is het ook wel belangrijk dat we een beetje bij kunnen slapen aan het strand.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 19:29

Ik helaas niet maar wat een leuke plannen Emma!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Nyaleti
Berichten: 5952
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:54

Emmaa_ schreef:
Zijn er hier mensen die wel echt concreet ervaringen hebben met Tanzania als vakantieland? Mijn vriend en ik zouden eigenlijk naar Colombia gaan maar neigen nu heel sterk naar Tanzania. We zijn verliefd geworden op ZA vorig jaar en willen eigenlijk kijken wat het continent ons nog meer te bieden heeft.

Kan je er een beetje auto huren/zelf rondrijden? Is het ook veilig in dat aspect? Zijn er gebieden die wat meer ingericht zijn op toeristen en waar je dus ook lekker aan het strand kan liggen etc?

We willen een beetje wisselend avontuur en rust. We zijn dol op dieren en safari dus dat willen we erg graag doen, maar omdat we tegen de tijd dat we gaan allebei al bijna twee jaar niet op vakantie zijn geweest is het ook wel belangrijk dat we een beetje bij kunnen slapen aan het strand.


Voor het strand gaan de meeste toch naar Zanzibar, waar je je best een week kan vermaken. In Dar es salaam heb je ook mooie stranden en beachresorts (zelf niet geweest) maar hoorde dat de zee daar erg smerig is en vol ligt met afval.

Zelf rondrijden kan prima, alleen de grote hoofdwegen zijn asfalt en zodra je daar van afwijkt is het zand en erg slecht. Maar over het algemeen zou je zelf prima kunnen rondrijden als je druk en chaotisch verkeer in de steden / dorpen aankan.

Zelf op safari wordt eigenlijk niet gedaan, waarom weet ik niet zo goed.
Er zijn honderden organisaties die een safari organiseren vanuit Arusha en die doen allemaal hetzelfde rondje.
Waar je wel op moet letten is dat Tanzania erg goed is in het uitmelken van blanke toeristen aangezien er veel in handen is van de overheid. Er staat heel veel politie langs de weg die je echt gaan lastig vallen en veel geld willen. Alles wat voor de toeristen is, is dan ook meteen belachelijk duur.
Ik dacht dat ik het "echte" Afrika wel een beetje had gezien in het Kruger gebied in Zuid-Afrika, maar Tanzania kun je absoluut niet vergelijken. Mensen hier zijn veel meer peacefull en lijken gelukkiger en je ziet duidelijk dat het echt nog een ontwikkelingsland is. Ontzettend veel mensen leven nog 100% van het land, niet omdat ze arm zijn maar ze zijn gewoon niks anders gewend zegmaar.
Kwa veiligheid kun je het vergelijken met ZA denk ik, al vond ik de mensen in Tanzania wel meer opdringerig naar blanke toeristen.

Kilimanjaro beklimmen is ook een echte aanrader als je wat fit bent. En natuurlijk de Sergenti en vooral Nogorngoro <3
Als je van het standaard toeristenrondje afwijkt, ga je echt ongelofelijk gave dingen zien maar ik zou twijfelen aan mijn veiligheid in bv het zuiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:03

Bedankt voor de tips!

We gaan pas in december dus hebben ons rondje pas heel vaagjes in ons hoofd, maar het plan is nu om eerst een paar dagen bij te komen in Dar (niet al te lang, de stad zelf trekt ons niet echt), dan via de Kilimanjaro naar Arusha te rijden. We hoeven de berg niet op, zijn allebei niet in de beste fysieke conditie en ik vind dat ook wel heftig := Ik heb daar een 4-day safari camping trip op het oog waarbij we naar Arusha national park, Serengeti en Ngorongoro gaan. Is even een uitgave maar lijkt me fijner dan zelf rijden. Dan dwars door de Serengeti naar Lake Victoria, en dan langzaam terug naar Dar. Vanuit daar willen we nog een week op Zanzibar bijkomen, lekker aan het strand liggen en niksen.

Ik was wat huiverig voor de veiligheid maar vind het fijn om te horen dat mensen toch wel erg vriendelijk zijn. Wat betreft toeristen lastigvallen langs de weg, kan je dat makkelijk weigeren of is het slimmer om wel gewoon te betalen?
We zullen niet veel van de toeristische route afwijken. We hebben allebei wel wat gereisd maar we zijn niet dusdanig ervaren dat we echt off the beaten track willen en ik wil vooral wat zekerheid rondom veiligheid.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:32

Kilimanjaro beklimmen staat inmiddels hoog op mijn lijst :Y)

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:34

Ik ben wel bezig met wat gewicht kwijtraken, maar ik kan niet garanderen dat mijn vriend daar net zo enthousiast van wordt als ik :Y) Plus we willen dit rondje in 12-14 dagen doen en de safari is al 4 dagen, dus wordt al doorrijden.

Nyaleti
Berichten: 5952
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:47

Met Arusha, Serengeti en Nogorngoro heb je wel het beste rondje! Tarangire NP was ook erg leuk, heeel veel olifanten en je ziet de dieren van dichterbij. In Sergenti zit alles echt ver van de weg af, dus neem een goede verrekijker mee := (je hebt altijd pech of geluk, maar over algemeen hoor ik dezelfde ervaringen). In Arusha NP heb je een mooi uitzicht op Kili, dat is echt heeeeeel vet! Je kan Kilimanjaro dus niet zien vanaf Sergenti, dus al die foto's online zijn fake :+
Wat betreft politie langs de weg, ik zou ze gewoon betalen eigenlijk. Ze kunnen echt moeilijk doen.. alles is daar wel erg goedkoop dus denk dat je met 10.000 shilling (3 euro) wel goed zit.

Dar vond ik wel echt verschrikkelijk, het is daar net India, echt ontzettend vies en druk. Heel erg warm en benauwd ook. Als je toch nog naar Zanzibar gaat en daar je "relaxvakantie" hebt, kan ik je eigenlijk aanraden om snel uit Dar es salaam te vertellen en ergens in de buurt een hotel te boeken voor een paar dagen.
Ik ben amper alleen over straat geweest (wat ik in ZA wel makkelijk deed) maar dat kwam ook omdat het altijd heel erg druk is op straat en ik ben een blanke, jonge vrouw die alleen is. Dat vinden ze wel erg interessant daar := meer roepen en je aankijken dan je lastig vallen hoor, maar als je dat elke hoek van de straat naar je kop krijgt ben je er snel klaar mee. Denk dat het al een heel groot verschil maakt als je met een man loopt.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:37

Thanks voor de tips! Heb ik echt veel aan. We leggen nu nog niets vast omdat we pas in december gaan, maar dit is wel het rondje dat we een beetje aan willen houden. Als het afkopen zo goedkoop is maakt dat inderdaad niet heel veel uit.

Dar twijfel ik ook een beetje over, maar we vinden het ook wel fijn om een beetje in een urban environment te zijn en in Dar zitten een paar hele goede restaurants waar we graag een keer willen eten. Uiteindelijk wordt het nog veel uitzoekwerk. Safari's zijn erg gaaf maar ook enorm duur (als je multiple day pakt) en mijn vriend vindt het wel prima, die is van mening dat we zelf ook wel kunnen rijden.

Heb jij daar auto gehuurd? Overal waar ik rondkijk is het met driver maar 1/10e duurder dan als je zelf rijdt?? Dat kan toch haast niet kloppen?

Nyaleti
Berichten: 5952
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:28

Ik heb niet zelf gereden. Alle campings safari's doen hetzelfde rondje en verblijven op dezelfde campings. Ik zat eind Januari op 160 USD per dag voor een 5 daagse safari dus het is echt wel duur ja.. mocht er eentje nou echt een stuk goedkoper zijn dan zou ik het ook niet vertrouwen eigenlijk. Ik geloof dat December ook hun hoogseizoen is dus kan dan nog wel duurder worden :=
Ik zag wel genoeg mensen die zelf bv van Dar naar Arusha zijn gereden, maar een safari wel met een chauffeur doen. Kan alleen niet vertellen waarom niemand zelf de safari's heeft gereden, misschien dat het lastig is om de parken binnen te komen? De dieren krijg je wel gevonden, aangezien er toch 15 auto's bij een sighting staan :')

Ik ben veel te verwend wat betreft de safari's, zat altijd in een private reserve waar er hooguit 3 auto's bij een sighting waren en konden overal offroad dus was gewend om de dieren altijd wel goed te zien . Kon er ook niet enthousiast van worden dat er ergens, 300meter van de weg een luipaard in de bosjes verstopt zat (die je met een verrekijker niet eens kon zien) en de gids was toch o zo blij.. :+

Supervixen
Berichten: 12716
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:04

De vakantiedagen van mijn vriend zijn goedgekeurd, dus we kunnen een reis gaan boeken! Liefst Namibië.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers