BWP fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

BWP fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 22:29

Omdat er ook veel Belgen actief zijn op bokt;

Aangezien er deze week de 2e fase van de hengstenkeuring is leek het mij wel interessant over de BWP fokkerij een topic te openen!
Ik ben er zelf niet in thuis maar wel geïnteresseerd.

Zijn er bokkers op de hoogte van / actief in de BWP fokkerij?


petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: BWP fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:03

Ik volg het met een schuin oog. ik ben enkel geïnteresseerd in de dressuur en eerlijk gezegd zit er bij het BWP zelden iets interessants tussen.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Re: BWP fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 17:19

Dat is maar een kleine tak inderdaad, weet je of er ooit wel een BWP-gefokte hoog in de dressuur is gegaan?
Omdat die opsplitsing voor dressuur er wel is itt vb Zangersheide dacht ik wel een voorbeeld te vinden online, maar ik kom niets tegen.

Laurievc
Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:21

Ik volg ook wat mee :) Geen specifieke dingen, maar vind het leuk om de jonkies bezig te zien. Mijn veulen wordt dit jaar waarschijnlijk ook BWP ingeschreven.

Ohja, ik ga wel voor de springhengsten haha

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:11

Withers schreef:
Dat is maar een kleine tak inderdaad, weet je of er ooit wel een BWP-gefokte hoog in de dressuur is gegaan?
Omdat die opsplitsing voor dressuur er wel is itt vb Zangersheide dacht ik wel een voorbeeld te vinden online, maar ik kom niets tegen.

Ik weet er van 2 en of ze echt BWP gefokt zijn is ook maar hoe je het bekijkt denk ik. Ze waren in elk geval BWP ingeschreven. Abner van Mieke Lunskens (was nog dekhengst ook bij het SBS) en Nector van het Carelshof (onder Ingrid Klimke en ja dat is de Duitse Eventing Amazone)/ Nector was wel een ruin.

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:26


lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Re: BWP fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:32

Ik zal vrijdag en zaterdag aanwezig zijn op de hengstenkeuring.
Ik fok zelf geen veulens maar ben wel redelijk betrokken bij de werking van BWP. Heb er vroeger stage gelopen (communicatie/marketing) en ben nu nog regelmatig te vinden op beurzen/evenementen.

[o]

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 11:51

@Laurievc Ja inderdaad, zie ik ook graag!

@Dakario Ik heb de criteria even opgezocht en vond dit (hier)
Citaat:
Hoe wordt men een Ambassadeur bij BWP? Er zijn twee mogelijkheden hiervoor. Ofwel als de dekhengst zelf in een finale van de Wereldruiterspelen of Olympische Spelen heeft gelopen ofwel één van zijn producten. De tweede mogelijkheid is dat de hengst minimum 5 producten heeft in de lijst met de internationaal presterende paarden van de WBFSH en in de top 100 staan van de lijst van de dekhengsten.
Finale (via nakomeling) via deze lijst
- Don VHP
- Winningmood (Volnay du Boisdeville)
- Bush vd Heffinck = ASB Conquistador (Oaks Redwood)

WBFSH top 100
50 - Winningmood (nogmaals)
94 - Ultimo van ter Moude

En dan loop ik spaak, ik vind geen lijst met internationaal presterende paarden bij WBFSH. Wel nog de ranking van de stamboeken, waar Faustino op een 16de plaats staat.
16 - Faustino de Tili

Blijft alleen Flexible nog over die ik niet kan plaatsen.

@lieke_ Leuk! Ik kan deze week alleen op stream eens meekijken maar was van plan in maart te gaan kijken.

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:55

Withers schreef:
@Laurievc Ja inderdaad, zie ik ook graag!

@Dakario Ik heb de criteria even opgezocht en vond dit (hier)
Citaat:
Hoe wordt men een Ambassadeur bij BWP? Er zijn twee mogelijkheden hiervoor. Ofwel als de dekhengst zelf in een finale van de Wereldruiterspelen of Olympische Spelen heeft gelopen ofwel één van zijn producten. De tweede mogelijkheid is dat de hengst minimum 5 producten heeft in de lijst met de internationaal presterende paarden van de WBFSH en in de top 100 staan van de lijst van de dekhengsten.
Finale (via nakomeling) via deze lijst
- Don VHP
- Winningmood (Volnay du Boisdeville)
- Bush vd Heffinck = ASB Conquistador (Oaks Redwood)

WBFSH top 100
50 - Winningmood (nogmaals)
94 - Ultimo van ter Moude

En dan loop ik spaak, ik vind geen lijst met internationaal presterende paarden bij WBFSH. Wel nog de ranking van de stamboeken, waar Faustino op een 16de plaats staat.
16 - Faustino de Tili

Blijft alleen Flexible nog over die ik niet kan plaatsen.

@lieke_ Leuk! Ik kan deze week alleen op stream eens meekijken maar was van plan in maart te gaan kijken.

Bedankt. Dat verduidelijkt wel beetje.


petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: BWP fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:12

Boven genoemde wil ik niet echt bwp gefokt noemen. Eerder bwp ingeschreven met een Nederlandse vader en grootvader.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:34

petraaken schreef:
Boven genoemde wil ik niet echt bwp gefokt noemen. Eerder bwp ingeschreven met een Nederlandse vader en grootvader.

Je kijkt niet helemaal goed, want de merries in de moederlijn zijn allemaal BWP. De vader van Iluster is Spielberg en die is niet KWPN goedgekeurd en is ook helemaal niks Nederlands aan. Net als opa Contango, die is ook niet Nederlands gefokt. Iluster is wel echt BWP met veel invloed van Hann en Old en daarnaast nog een scheut Holst.
Kijk eens op de website van De Kampert, daar kom je veel fijne BWP dressuurpaarden tegen.

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: BWP fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:24

Spielberg is NRPS gekeurd en dat is een Nederlands stamboek. Ik blijf dat buitenlanders vinden want de vader is niet BWP gekeurd en contango was dat ook niet. BWP gefokt noem ik een paard waarvan de vader BWP gekeurd is. Zo kan je ook je veulen BWP inschrijven waarvan beide ouders uit een ander stamboek komen zonder dat deze ook in het bwp stamboek zijn ingeschreven. Is dat veulen dan BWP gefokt. Nee ik vind van niet.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:16

Het is erg dat BWP niet hun hengsten testen op WFFS.

Ik voeg hierbij lijsten van spring hengst die dragers zijn van WFFS omdat er bij oa Zangersheide en BWP wordt beweerd dat het hoofdzakelijk over dressuur bloed gaat bij deze defect. Zelfs verschillende SF, Holsteiner en Hannoveraan hengst zijn dragers:
https://www.equnews.nl/fokkerij/wffs-in ... at-en-wie/

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:38

Peterina schreef:
Het is erg dat BWP niet hun hengsten testen op WFFS.

Als het stamboek niet test kunnen individuele hengstenhouders dat nog steeds doen. Het is aan de merriehouders om te beslissen of ze een wffs positieve of een niet geteste hengst willen gebruiken.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 13:45

@Peterina Het kwam mij eerst ook nogal laks over, maar ondertussen vind ik het eigenlijk een betere houding.
Er zijn amper klinische gevallen (Universiteitskliniek weet van geen enkel voorval in België), door de 'hype' wordt in een kramp van jewelste geschoten waarbij er mensen zelfs alle dragers uit de fokkerij willen weren.
Als er al eens begonnen wordt met de merrie te testen, is deze vrij is er helemaal niks aan de hand. Is deze drager moet je wel even verder kijken, en daar zijn er ondertussen ook bij BWP al hengstenhouders die getest hebben (Van de Helle, Stephex, Eurohorse zoals onderaan dit artikel)

Met rustig beleid het percentage dragers terugdringen is voor het algemeen belang van de stamboeken beter dan massaal alle dragers uitsluiten om in 1 generatie af te zijn van een gebrek dat sowieso al niet tot uiting kwam. En die kant lijkt het bij veel mensen toch op te gaan met WFFS, het belang van bloedspreiding is plots ondergeschikt aan de angst voor een pas ontdekt, uiterst zeldzame afwijking.

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:24

petraaken schreef:
Spielberg is NRPS gekeurd en dat is een Nederlands stamboek. Ik blijf dat buitenlanders vinden want de vader is niet BWP gekeurd en contango was dat ook niet. BWP gefokt noem ik een paard waarvan de vader BWP gekeurd is. Zo kan je ook je veulen BWP inschrijven waarvan beide ouders uit een ander stamboek komen zonder dat deze ook in het bwp stamboek zijn ingeschreven. Is dat veulen dan BWP gefokt. Nee ik vind van niet.



Dan is Verdades, de hoogscorende KWPN'er, ook geen KWPN'er...
BWP heeft altijd zo gewerkt, beste vanuit het buitenland halen.



Btw, je hebt nog Eres DL (Sir Lui x Balzflug), Foco Loco W (Sierappel x Wendekreis), Indoctro VD Steenblok (Rubin Royal x Gribaldi), Galliani Biolley (Sir DOnnerhall x Lanciano),...
Zeker geen wereldtoppers maar toch internationale GP paarden.

Soit, qua dressuur wordt er in België hard gewerkt, maar de aantallen blijven klein tov onze buurlanden.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

x_Irisje_x
Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: BWP fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:29

Ik heb vorig jaar op de veulenveiling in Asten een BWP veulen gekocht (Dida di Darco x Heartbreaker). Lees hier graag mee :j

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:41

s0173957 schreef:
petraaken schreef:
Spielberg is NRPS gekeurd en dat is een Nederlands stamboek. Ik blijf dat buitenlanders vinden want de vader is niet BWP gekeurd en contango was dat ook niet. BWP gefokt noem ik een paard waarvan de vader BWP gekeurd is. Zo kan je ook je veulen BWP inschrijven waarvan beide ouders uit een ander stamboek komen zonder dat deze ook in het bwp stamboek zijn ingeschreven. Is dat veulen dan BWP gefokt. Nee ik vind van niet.



Dan is Verdades, de hoogscorende KWPN'er, ook geen KWPN'er...
BWP heeft altijd zo gewerkt, beste vanuit het buitenland halen.



Btw, je hebt nog Eres DL (Sir Lui x Balzflug), Foco Loco W (Sierappel x Wendekreis), Indoctro VD Steenblok (Rubin Royal x Gribaldi), Galliani Biolley (Sir DOnnerhall x Lanciano),...
Zeker geen wereldtoppers maar toch internationale GP paarden.

Soit, qua dressuur wordt er in België hard gewerkt, maar de aantallen blijven klein tov onze buurlanden.

Eres DL ben ik inderdaad vergeten. Nooit aan hem gedacht. Wist niet dat Galliano Biolley (al is dat een ingekochte duitser eigenlijk) al op GP niveau liep en de anderen ken ik niet.

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: BWP fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:49

Foco Loco liep in Spanje, stond op de lijst voor het EK in '17 maar is dan verkocht naar Helgstrand.
Indoctro loopt GP onder Fanny Verliefden( Mechelen mee gelopen).
Galliani loopt al een jaar of 3 GP.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:17

Withers schreef:
@Peterina Het kwam mij eerst ook nogal laks over, maar ondertussen vind ik het eigenlijk een betere houding.
Er zijn amper klinische gevallen (Universiteitskliniek weet van geen enkel voorval in België), door de 'hype' wordt in een kramp van jewelste geschoten waarbij er mensen zelfs alle dragers uit de fokkerij willen weren.
Als er al eens begonnen wordt met de merrie te testen, is deze vrij is er helemaal niks aan de hand. Is deze drager moet je wel even verder kijken, en daar zijn er ondertussen ook bij BWP al hengstenhouders die getest hebben (Van de Helle, Stephex, Eurohorse zoals onderaan dit artikel)

Met rustig beleid het percentage dragers terugdringen is voor het algemeen belang van de stamboeken beter dan massaal alle dragers uitsluiten om in 1 generatie af te zijn van een gebrek dat sowieso al niet tot uiting kwam. En die kant lijkt het bij veel mensen toch op te gaan met WFFS, het belang van bloedspreiding is plots ondergeschikt aan de angst voor een pas ontdekt, uiterst zeldzame afwijking.


Dit is struisvogel houding. Tot er een geval bekend is bij een 'Universiteitskliniek' is er niet aan de hand :(:) . Amai ... wetend dat deze kliniek niet de eerste lijn die met dood geboren veulens te maken heeft, of die de merriehouders moeten troosten omdat hun merrie alweer niet drachtig is geworden of verworpen heeft nav dekken met een bepaalde hengst. Ja, laat ons maar wachten tot het ' Universiteitskliniek' een seintje geeft.

Trouwens het Europese percentage van dragers ligt op +/- 17%, het wereldwijd rond 11%. Dit nav informatie van test laboratoria in Europa en USA ... sorry niet het Universiteitskliniek. Uiterst zeldzaam is het ook niet en pas ontdekt zeker niet. Al meer dan 5 jaar is het bestaan bekend bij verschillende Duitser Stamboeken en bij Nederlandse en Duitse hengstenhouders, en die vonden het ook niet nodig om de merriehouders op de hoogte te brengen.

Uitsluitend van dragers is ook niet nodig. Testen en weten wat je in huis hebt en dan verantwoord keuze maken. Past een goed presterend drager bij je N/N merrie dan zie ik geen reden om die hengst niet te gebruiken.

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Re: BWP fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:37


Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 15:38

@s0173957
Interessante aanvulling! Eigenlijk zoals de sport nogal onderbelicht tov het springen.

@ Peterina
'Universiteitskliniek' is blijkbaar een gevoelige snaar :) Ik haal die aan omdat het mij logisch lijkt dat een misvormd veulen veel kans heeft daar terecht te komen voor autopsie. En als er érgens mensen zijn die zelfs in-de-praktijk-niet-zo-belangrijke-dingen tot op het draadje willen onderzoeken is het daar wel, maar dat is buiten de forumgebruikers gerekend precies.


BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:08

Illuster van de Vrijenakker (Abiran xx) / VickySmits,
Quickzilver (Latano)/Jeanette Haazen,
Inatana (Latano)/Jeanette Haazen,
Iguazu (Romeo)/Anne d'Ieteren,
Nachim van de Gravenhoeve (Godwin)/Stefanie van Tieghem,
Parodie van de Wateringhoeve (Donnerhall)/Odile van Doorn,
Pikante-Pia (Donnerhall)/Philippe Jorissen...

il faut d'abord durer

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 17:54

Terug over de hengstenkeuring, iemand die wat toelichting kan geven over het jurereren?
Gaat elk jurylid per ronde (harde en zachte bodem) over alle criteria van de exterieurkeuring, of wordt dat verdeeld? Want dat zijn er toch een aantal om in zo'n korte tijd door te gaan.
[ img ]
En worden de resultaten hiervan voor de goedgekeurde hengsten ergens bekendgemaakt? Bij sommige hengsten op de site staat er wel een tabblad met bovenstaande lijst, maar niet ingevuld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 44 bezoekers