WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:40

Eerder al mijn beide merries laten testen: Krack C x Gribaldi en een Oscar x Krack C en nu toch ook maar mijn hengstveulen van dit jaar laten testen, een Guadian S, en alles heeft als testresultaat: Geen drager *\o/*

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:49

Mooie uitslag !

Overigens is het wel érg stil hier...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 12:58


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:22


petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:57

Peterina schreef:
Hannover heeft zijn Hengste lijst aangepast.
Alleen geteste hengsten en negatieve bevonden hengsten staan nog op de Verteilungsplan overzicht.
Er is een aparte lijst met hengste die dragers zijn: https://www.hannoveraner.com/fileadmin/ ... EuAGvZHFgo

waarom de dragers in een aparte lijst en niet in het Verteilungsplan. Willen ze de hengsten uit de dekdienst of zo?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:58


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 13:59

petraaken schreef:
Peterina schreef:
Hannover heeft zijn Hengste lijst aangepast.
Alleen geteste hengsten en negatieve bevonden hengsten staan nog op de Verteilungsplan overzicht.
Er is een aparte lijst met hengste die dragers zijn: https://www.hannoveraner.com/fileadmin/ ... EuAGvZHFgo

waarom de dragers in een aparte lijst en niet in het Verteilungsplan. Willen ze de hengsten uit de dekdienst of zo?



Ik vermoed van wel. Beetje drastisch vind ik persoonlijk. Gaat veel goed bloed verloren vrees ik.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:34


petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:39

Ik heb vandaag eens de lijst van dekhengsten van hem doorlopen maar op 2 dressuurhengsten (Bordeaux en Furst Heinrich) na zijn het enkel de springhengsten deie getest zijn, de rest van zijn dressuurhengsten staat er geen WFFS status bij. Dus op dat gebied is het ook gissen of navragen bij hen denk ik.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:40

Sprehe is bereid om de WFFS-test van elke merrie die een fokker gebruikt bij hun WFFS dragende hengsten terug te betalen in de vorm van een korting op het dekgeld.
Dat noem ik nu service...


Citaat:
Gestüt Sprehe
1 uur ·

Auch wir haben unseren Hengstbestand auf den Gendefekt WFFS untersuchen lassen. Wir möchten an dieser Stelle nochmals darauf hinweisen, dass das Wissen um eine Trägerschaft des Gendefekts ein wertvolles Instrumentarium ist, um damit verbundene Verluste des Fohlens (Aborte, Togeburten etc.) zu vermeiden. Gleichzeitig besteht jedoch kein Grund zur Panik. Im Gegenteil sind wir davon überzeugt, dass Anlageträger in Anpaarung an Pferde, die die Anlage nicht in sich tragen, auch weiterhin züchterisch genutzt werden sollten. Nur bei Verpaarung zweier Anlageträger (Stute und Hengst) besteht ein Risiko von 25%, dass die Krankheit tatsächlich auftritt.
Von den 2019 in Benstrup stationierten Vererbern ist kein Hengst Anlageträger. Gerne sind wir bereit bei Nutzung einer der von uns darüber hinaus angebotenen Hengste, der Anlageträger ist, die für den Gentest der Stute nachweislich entstandenen Kosten in Form einer Deckgeldgutschrift zu übernehmen bzw. zu berücksichtigen.
WFFS-negativ sind Baggio, Beau Noir, Bernay, Canoso, Christ, Cola Zero, Condoctro, Cornet de Semilly, Coupe Gold, Credo, Dancier Gold, De Niro Gold, Desperados, Destano, Diamond First, Diamond Hit, Diamond Pearl, Erdinger, Faustinus, Fürst Wilhelm, Gavi, Hickstead White, Le Vivaldi, Marc Cain, Millennium, Mykonos, Nibali van het Eikenhof, Paganini, Quando Unico, Quinoso, Quite Rubin, San Giovanni, Stakkato Gold, Stalypso, Toys und Zucchero d’Hyrencourt.
WFFS-positiv (Anlageträger) sind Amazon, Chico’s Boy, Dicapo und Santo Domingo.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:04

Ik noem dat hengsten promoten die eigenlijk niet meer in aanmerking mogen komen voor de fokkerij en zo meewerken aan het in stand houden van ernstige erfelijke aandoeningen. En waar heb je het over, 40 euro?

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:08

Wrm zouden die in godsnaam niet meer voor de fokkerij in aanmerking mogen komen...
Gewoon verstandig mee omgaan!

Ik snap dus echt niet dat iets dat tot vorig jaar zelfs niet gekend was en dus amper voorkomt nu opeens zo'n drama moet zijn...

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:05

Vooruitzien, noemen we dat. Wat een geluk dat "iemand" in de VS het naar buiten heeft gebracht. Nu al is 10% van de paarden drager van het gen. Ik moet er niet aan denken dat het niet was ontdekt, of onder het tapijt was geveegd. Een aantal vooraanstaande hengsten zijn drager, dan had het heel snel kunnen gaan. Dus wil je er verstandig mee omgaan dan hoef je ze niet uit te sluiten. Maar met cadeautjes en bonussen de fokkers over de streep trekken vind ik afkeurenswaardig.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:09

Misschien willen ze hun klanten zo toegemoet komen zodat ze hun merries wel testen. Wat heeft het voor nut als je enkel de hengsten verplicht laat testen maar de merriehouders het niet verplicht. Denk dat de meesten dan gewoon niet testen. dit zal meer merriehouders over de streep trekken om toch te testen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:13

s0173957 schreef:
Wrm zouden die in godsnaam niet meer voor de fokkerij in aanmerking mogen komen...
Gewoon verstandig mee omgaan!

Ik snap dus echt niet dat iets dat tot vorig jaar zelfs niet gekend was en dus amper voorkomt nu opeens zo'n drama moet zijn...


Mee eens, het zit echt al generaties in de fokkerij..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:19

Elisa2 schreef:
s0173957 schreef:
Wrm zouden die in godsnaam niet meer voor de fokkerij in aanmerking mogen komen...
Gewoon verstandig mee omgaan!

Ik snap dus echt niet dat iets dat tot vorig jaar zelfs niet gekend was en dus amper voorkomt nu opeens zo'n drama moet zijn...


Mee eens, het zit echt al generaties in de fokkerij..



Ook mee eens.

Het lijkt er op dat een paar hele grote uit de fokkerij deze gen-mutatie hadden.
Die zijn niet om niks zo groot geworden.

Natuurlijk is het goed om te weten. En pogingen om het terug te dringen zijn uiteraard gewenst.

UnlimitedS

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:38

s0173957 schreef:
Wrm zouden die in godsnaam niet meer voor de fokkerij in aanmerking mogen komen...
Gewoon verstandig mee omgaan!

Ik snap dus echt niet dat iets dat tot vorig jaar zelfs niet gekend was en dus amper voorkomt nu opeens zo'n drama moet zijn...

Niet gekend omdat het nog geen labeltje had maar waar we al wel de gevolgen van ondervonden.
Overigens vind ik ook niet dat hengsten uitgesloten hoeven te worden maar zo’n test aanbieden bij een wffs hengst vind ik niet de manier. Een fokker met gezond verstand zorgt dat hij al getest heeft voor hij hengsten uit gaat zoeken.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:24

Elisa2 schreef:
s0173957 schreef:
Wrm zouden die in godsnaam niet meer voor de fokkerij in aanmerking mogen komen...
Gewoon verstandig mee omgaan!

Ik snap dus echt niet dat iets dat tot vorig jaar zelfs niet gekend was en dus amper voorkomt nu opeens zo'n drama moet zijn...


Mee eens, het zit echt al generaties in de fokkerij..

Maar als je alleen dragers op niet-dragers zet, sluipt het er toch langzaamaan gewoon weer uit?
Zie echt niet in waarom je dragers niet zou moeten gebruiken.. Bloedspreiding is een veel groter probleem.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:29

Denk dat het probleem meer is dat we nu nog niet volledig weten wat dit defect in houdt. Ja er is dus een hogere kans op abortus of een dood veulen, maar wat doet dit defect nog meer?

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:46

Pantykous schreef:
Denk dat het probleem meer is dat we nu nog niet volledig weten wat dit defect in houdt. Ja er is dus een hogere kans op abortus of een dood veulen, maar wat doet dit defect nog meer?



Is het niet zo dat ze vermoeden dat het juist ook een 'positief' effect heeft op beweging? Dat daarom de paarden die positief zijn bevonden juist zo populair zijn?
Dit is pas een van de vele genmutaties, de dragers uitsluiten k klinkt nu misschien als een goed plan, maar het op deze manier verkleinen van de genenpoel brengt op langere termijn juist alleen maar meer problemen.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:54

Isabel schreef:
Maar als je alleen dragers op niet-dragers zet, sluipt het er toch langzaamaan gewoon weer uit?
Zie echt niet in waarom je dragers niet zou moeten gebruiken.. Bloedspreiding is een veel groter probleem.


Als je alléén dragers op niet-dragers zet (dus geen niet-dragers met niet-dragers kruist) dan gaat het percentage dragers naar 50%.

Om het aandeel dragers te laten dalen moet je ook voldoende vrij×vrij combinaties hebben in verhouding.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:30

Mjelleke schreef:
Isabel schreef:
Maar als je alleen dragers op niet-dragers zet, sluipt het er toch langzaamaan gewoon weer uit?
Zie echt niet in waarom je dragers niet zou moeten gebruiken.. Bloedspreiding is een veel groter probleem.


Als je alléén dragers op niet-dragers zet (dus geen niet-dragers met niet-dragers kruist) dan gaat het percentage dragers naar 50%.

Om het aandeel dragers te laten dalen moet je ook voldoende vrij×vrij combinaties hebben in verhouding.

Ja de eerste generatie is het 50%, dus de helft minder dragers. Als je dan met deze generatie willekeurig verder fokt daalt het weer met de helft... etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:02

Mjelleke schreef:
Isabel schreef:
Maar als je alleen dragers op niet-dragers zet, sluipt het er toch langzaamaan gewoon weer uit?
Zie echt niet in waarom je dragers niet zou moeten gebruiken.. Bloedspreiding is een veel groter probleem.


Als je alléén dragers op niet-dragers zet (dus geen niet-dragers met niet-dragers kruist) dan gaat het percentage dragers naar 50%.

Om het aandeel dragers te laten dalen moet je ook voldoende vrij×vrij combinaties hebben in verhouding.


Die heb je want de meeste paarden zijn vrij

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:45


Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:29

Isabel schreef:
Ja de eerste generatie is het 50%, dus de helft minder dragers. Als je dan met deze generatie willekeurig verder fokt daalt het weer met de helft... etc


Ik moest even rekenen maar je hebt inderdaad gelijk.

Vanuit de generatie met 50% dragers willekeurig verder:
- 25% vrij×vrij
- 50% vrij×drager
- 25% drager×drager ==> niet uitgevoerd

Dan kom je op 33% dragers in de 2e generatie.